De 220Ah AGM accu die er in zit weegt 65kg. De 100Ah LiFePo4 accu die ik vorig jaar gekocht heb, weegt net geen 10kg. Tel uit je winst.
In de Hymer zit een Schaudt EBL 101 elektroblok en een LR1218 solar laadregelaar (er ligt een klein paneel op).
Nu meen ik dat ik de AGM accu niet zomaar kan uitwisselen met een LFP4 accu, want zo'n LFP4 accu kan met enorme vermogens laden en dan fikt je dynamo er in no-time uit. Vorig jaar gingen we met onze Volvo en een tent op rondreis, toen had ik de LFP4 accu achterin staan, aangestuurd door een Victron Orion TR-Smart 12/12-18A DC-DC lader. Op de LFP4 accu hadden we vervolgens een omvormer, voor de Nespresso
Ik verwacht dus dat als ik de AGM accu vervang door de LFP4 accu dat er dan iets gaat sneuvelen. Of regelt de EBL 101 de laadstroom, beperkt deze het aantal amperes wat de LFP4 uit de dynamo trekt?
Gevoelsmatig heb ik de Orion TR-smart weer nodig, om veilig te kunnen laden. Maar dan de vraag; waar plaats ik deze lader? Voor het elektroblok, erna, tussen solar regelaar en elektrobklok?
En ja, er is genoeg geschreven over de overstap van AGM naar LFP, maar er is zoveel informatie en er worden zoveel mitsen en maaren genoemd, dat ik toch maar besloten heb om zelf een topic te starten.