Gewichtsbesparing: AGM 'simpel' vervangen voor LiFePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
doekoe

Gewichtsbesparing: AGM 'simpel' vervangen voor LiFePO4

Bericht door doekoe »

Beste camperaars, wij hebben sinds enkele weken een voor ons nieuwe, maar oude camper. Een Hymer B644 uit 2005, met Ducato 2.8 motor. Dit ding is zoals verwacht veel zwaarder dan het rijklaar vermeldde gewicht. Ik probeer nu wat gewicht te winnen door componenten te verwijderen danwel vervangen voor lichter.
De 220Ah AGM accu die er in zit weegt 65kg. De 100Ah LiFePo4 accu die ik vorig jaar gekocht heb, weegt net geen 10kg. Tel uit je winst.
In de Hymer zit een Schaudt EBL 101 elektroblok en een LR1218 solar laadregelaar (er ligt een klein paneel op).

Nu meen ik dat ik de AGM accu niet zomaar kan uitwisselen met een LFP4 accu, want zo'n LFP4 accu kan met enorme vermogens laden en dan fikt je dynamo er in no-time uit. Vorig jaar gingen we met onze Volvo en een tent op rondreis, toen had ik de LFP4 accu achterin staan, aangestuurd door een Victron Orion TR-Smart 12/12-18A DC-DC lader. Op de LFP4 accu hadden we vervolgens een omvormer, voor de Nespresso ;) Dit werkte uitstekend!

Ik verwacht dus dat als ik de AGM accu vervang door de LFP4 accu dat er dan iets gaat sneuvelen. Of regelt de EBL 101 de laadstroom, beperkt deze het aantal amperes wat de LFP4 uit de dynamo trekt?
Gevoelsmatig heb ik de Orion TR-smart weer nodig, om veilig te kunnen laden. Maar dan de vraag; waar plaats ik deze lader? Voor het elektroblok, erna, tussen solar regelaar en elektrobklok?

En ja, er is genoeg geschreven over de overstap van AGM naar LFP, maar er is zoveel informatie en er worden zoveel mitsen en maaren genoemd, dat ik toch maar besloten heb om zelf een topic te starten.
DiffRental

Re: Gewichtsbesparing: AGM 'simpel' vervangen voor LiFePo4

Bericht door DiffRental »

Er gaan zeker nog betere en specifieke antwoorden volgen.
Een beetje in de grote lijn; het is altijd goed om op de juiste manier te laden.
Een Orion TR (of andere booster) is dus nooit verkeerd en “veilig”.
De 18A is wel erg licht, je hebt waarschijnlijk een absorptie koelkast die tijdens rijden op 12V gaat werken en dus een groot deel van die 18A afsnoept.
Voor de Orion trek je het best nieuwe kabels rechtstreeks van de accu naar de Orion en van de Orion naar de LFP accu.
Het laden via het EBL schakel je uit.

Er zijn ook genoeg verhalen te lezen van mensen die niets aanpassen en de LFP gewoon wisselen en dat gaat dan ook al jaren goed.
Verstandig is wel om dan wat metingen van laadstromen te doen, de kabeldikte/lengte bepaald wat de LFP kan opnemen.

Het verhaal geldt ook voor de solar lader en walstroom lader, het is altijd goed/beter om met een LFP stand te laden maar ook dat doet niet iedereen en gaat ook goed. Ook hier, meten en weten is belangrijk!

Het is situatie en gebruik afhankelijk, sta je zelden of nooit aan de 220V dan is die 220V lader niet echt belangrijk.
Sta je alleen maar op plaatsen met 220V dan is de Orion en Solar niet zo belangrijk.
Groeten Peter
CaradoT135

Re: Gewichtsbesparing: AGM 'simpel' vervangen voor LiFePO4

Bericht door CaradoT135 »

Gevoelsmatig heb ik de Orion TR-smart weer nodig, om veilig te kunnen laden. Maar dan de vraag; waar plaats ik deze lader? Voor het elektroblok, erna, tussen solar regelaar en elektrobklok?
Je moet hem niet na de 101 plaatsen maar ervoor of nog beter los van de 101 en tussen de startaccu en HH accu.
De 18A is wel erg licht, je hebt waarschijnlijk een absorptie koelkast die tijdens rijden op 12V gaat werken en dus een groot deel van die 18A afsnoept.
Nee, de koelkast krijgt bij de 101 zijn voeding los van de E20-3F (kroonsteen achterop).

Persoonlijk zou ik voor meer zonnepanelen en een andere PV lader gaan.
EasyBee

Re: Gewichtsbesparing: AGM 'simpel' vervangen voor LiFePo4

Bericht door EasyBee »

DiffRental schreef:
do 03 jul 2025, 6:17
Er zijn ook genoeg verhalen te lezen van mensen die niets aanpassen en de LFP gewoon wisselen en dat gaat dan ook al jaren goed.
Verstandig is wel om dan wat metingen van laadstromen te doen, de kabeldikte/lengte bepaald wat de LFP kan opnemen.
Ik ben één van die "niets aanpassers". Gewoon loodzuur er uit en LFP er in. Werkt vlekkeloos.
Volgens mij is het niet alleen de kabeldikte die bepaalt wat de LFP kan opnemen, maar moet je ook kijken naar wat de EBL + lader kan leveren. Zelfde geldt uiteraard ook voor de dynamo. Ik kan wel driedubbeldikke kabels gaan leggen, er komt toch niet veel meer uit mijn oude EBL 104 dan wat er op dat kastje staat. In de huidige configuratie zie ik op de battery monitor (met shunt) max 14,4V en zo'n 120 w voorbij komen. Die LFP kan veel meer hebben, maar de EBL + lader levert niet meer dan waar die in 1994 op gemaakt is. Oh, en het duurt wat langer, maar uiteindelijk komt die LFP gewoon vol en staat die op 100% en laadt er niets meer.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
kampo

Bericht door kampo »

Wat ik mis is een overzicht van waar je naar toe wil met je nieuw elektrisch systeem.

Ik geef een voorzet van wat ongeveer op een "moderne" Hymer 644 past...
En in balans is.
230Ah LFP accu
30A booster
30A acculader met Lithium instelling.
1600W inverter voor kleine Nespresso, Airfyer en 2x e-bike
Ongeveer 400Wp solar met bijbehorende MPPT

Werkomvang:
Nieuwe toestellen en accu goed vastmaken.
Ombouw van het oude bekabeling systeem.
Principe is om alle nieuwe toestellen rechtstreeks met de HH accu te verbinden. Dus bijna niets op de EBL101. Met op iedere lijn hoofdzekeringen.

Recuperatie van de EBL enkel als zekeringkast.
Uitschakelen van de EBL inwenige acculader
Scheidings relais niet meer gebruiken.
Bekabeling verzwaren waar nodig. Dus bijna overal.
Fatsoeneren van de oude bekabeling
Een paar opties zoals smartshunt en hoofdschakelaars worden meestal meteen mee gedaan
Enz...

Het kan ook kleiner natuurlijk. Dan kan het zijn dat je binnen het jaar al aan een volgende upgrade begint. Keuzes of is het visie :-B
Groeten Kampo
Jacadv

Bericht door Jacadv »

Tja, de keuze is reuze met dit onderwerp.

Ik heb de tussenoplossing vorig jaar gemaakt:
Een Litime 100 Ah Lfp met bluetooth en een Victron smart laadbooster.
Het e.e.a. met 16 mm2 kabels paralel vanaf de startaccu getrokken.
Uiteraard afgezekerd.

Vervolgens had ik nog een 2000 watt zuivere sinus omvormer liggen die opnieuw
rechtstreeks op de Litime is gekoppeld.

Maar ik heb de EBL gewoon intact gehouden, ook niet de bekende zekering eruit getrokken.
Dit ging prima onze eerste vakantie, niets liep warm en de Victron laad de Litime prima.

Echter wij staan bijna nooit vrij, hoogstens een nachtje, dus de Litime is eigenlijk nooit leger dan 50%.
En dat maakt naar mijn mening nogal verschil, zeker in combinatie met een zwaardere Lfp.

Onze keuze om over te gaan was voornamelijk om de 100 A BMS (t.o.v. lood) zodat we met de omvormer
ons kopje koffie kunnen zetten onderweg EN het gewichtsvoordeel.
jan-

Bericht door jan- »

doekoe schreef:
wo 02 jul 2025, 23:17
Nu meen ik dat ik de AGM accu niet zomaar kan uitwisselen met een LFP4 accu, want zo'n LFP4 accu kan met enorme vermogens laden en dan fikt je dynamo er in no-time uit.
Waar lees je dit dan? Want dit is een fabel. Zoveel stroom gaat er niet door de (vaak dunne) fabrieksbedrading en de zekering is over het algemeen hooguit 40A. Dus hoe kan de dynamo er uitfikken? Er is ooit een Victron filmpje gemaakt met een accu zonder BMS, kleine dynamo, dikke bedrading, geen zekering en toen kregen ze het dus met veel pijn en moeite voor elkaar.

In de openingspost van viewtopic.php?t=8489532 heb ik geprobeerd samen te vatten hoe je een AGM door LFP kan vervangen. Wat wil je allemaal op de LFP aansluiten? Als je dat nog niet weet, zou je kunnen beginnen met 1:1 vervangen en kijken hoe het bevalt.

Bij 1:1 vervangen zonder booster is de laadstroom onderweg vaak 15A a 20A. Dus dat is ongeveer het zelfde als bij jouw 18A DC/DC. Het zal beter zijn als met je huidige AGM accu. Er komt toch wel wat bij kijken als je een dc/dc moet in gaan bouwen zoals nieuwe kabels en kabelogen aansluiten. Dat kan je beter in 1 keer goed doen. Dus dan is het wel handig om te weten of je onderweg laden met ong. 15A genoeg vindt, of dat je veel sneller zou willen laden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
doekoe

Bericht door doekoe »

Misschien goed om te vermelden dat het inderdaad om een tussenoplossing gaat. We gaan over 2 weken weg en ik heb niet de tijd om alles nog uitgebreid aan te gaan passen. Maarrrr we doen komende vakantie niet veel met 12v. Het gaat met name om het kopje koffie onderweg, via de omvormer.
Volgend jaar willen we weer naar Noorwegen en daar veel off grid staan, dan zullen er wel aanpassingen gedaan moeten worden.

Het is een geruststelling om te lezen dat het geen kwaad kan om de AGM 1-op-1 uit te wisselen met de LFP. Dat ga ik dan ook maar doen. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen :D
Cee Pee

Bericht door Cee Pee »

Hier nog een "niets aanpasser" twee dikke Varta's eruit en twee LifePo4 er voor in de plaats, werkt perfect als je tenminste geen "slimme dynamo" hebt.
Ik heb dat ondertussen bij nog twee campers gedaan en ook daar geen problemen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jan-

Bericht door jan- »

Met een slimme dynamo kan je ook geen AGM laden, dus dan zal er al een DC/DC inzitten.
Soms moet je nog wel de laders (MPPT, 230V en eventueel de DC/DC) anders instellen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Cee Pee

Bericht door Cee Pee »

Ducato van 2005, daar zit geen slimme dynamo in.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
jan-

Bericht door jan- »

Was een reactie op jouw opmerking dat je niets hoefde aan te passen, zolang je maar geen slimme dynamo hebt.
pepon
Contacteer:

Bericht door pepon »

Cee Pee schreef:
do 03 jul 2025, 21:48
Ducato van 2005, daar zit geen slimme dynamo in.
Even een tussenvraagje, is het bouwjaar bepalend welk type dynamo in een Ducato zit?

Welke heb ik er dan in van 2009?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Cee Pee

Bericht door Cee Pee »

Een Ducato uit 2005 met een 2,8 motor moet een 244 zijn en daar zit geen slimme dynamo in.
Met Texelse Groet,
Plaats reactie