Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Hiervoor had ik een zelfbouwcamper en het is dan gebruikelijk om een speciaal topic er over te maken. Nu heb ik vorig jaar een 2e hands fabriekscamper aangeschaft, maar nu mis ik een eigen topic. Je kan wel wat schrijven in b.v. wat heb je vandaag aan je camper gedaan, maar daar kan ik tussen de meer dan 1800 pagina's mijn eigen bijdragen vaak niet meer terug vinden. Van daar hier "Mijn Possl Roadcamp R uit 2012". Dat kan ik dan ook bij mijn onderschrift toevoegen.
In de zomer van 2022 een 10 jaar oude Pössl gekocht. Eigenlijk te lang gewacht, want ik vond de prijzen te hoog, maar omdat de nieuwprijzen ook flink gestegen waren en ik er ook van genieten wou, de knoop toen toch maar doorgehakt. Ik wou een niet al te lange camper, maar bij voorkeur wel meer dan 2 gordelplaatsen en een douche die je ook kan gebruiken. De Fiat Ducato is wel handig, omdat je daar goed dwars kan slapen, maar i.v.m. roest wel van na 2006. Dit soort campers van 5M40 van Possl of Adria staan meestal maar kort op marktplaats, dus ik was niet de enige die belangstelling had voor zo'n soort type. Helaas wel iets last van afbladderende verf, maar door het beperkte aanbod kan je niet al te kieskeurig zijn. Door de gangpaddouche kan de toiletruimte aan de kant wat smaller blijven, zodat je iets meer ruimte bij de zithoek hebt, maar ruim is anders.
Was al uitgerust met een 2e AGM woonaccu, 1000W omvormer, 100W zonnepaneel, trekhaak, Van-Swing fietsendrager, dubbele camera achter, luifel, kluis en deurhor. Dat is dan weer het voordeel van een 4e? hands: handige zaken die er vanaf de fabriek niet op zitten, zijn ondertussen vaak wel toegevoegd.
Meteen op de eerste reis was mijn luifel 180 graden op het dak gewaaid. Luifel nog min of meer OK, maar vermoedelijk is daardoor wel lekkage ontstaan. Na een aantal pogingen lijkt het nu weer dicht te zijn: viewtopic.php?t=8483573&start=23
In de zomer van 2022 een 10 jaar oude Pössl gekocht. Eigenlijk te lang gewacht, want ik vond de prijzen te hoog, maar omdat de nieuwprijzen ook flink gestegen waren en ik er ook van genieten wou, de knoop toen toch maar doorgehakt. Ik wou een niet al te lange camper, maar bij voorkeur wel meer dan 2 gordelplaatsen en een douche die je ook kan gebruiken. De Fiat Ducato is wel handig, omdat je daar goed dwars kan slapen, maar i.v.m. roest wel van na 2006. Dit soort campers van 5M40 van Possl of Adria staan meestal maar kort op marktplaats, dus ik was niet de enige die belangstelling had voor zo'n soort type. Helaas wel iets last van afbladderende verf, maar door het beperkte aanbod kan je niet al te kieskeurig zijn. Door de gangpaddouche kan de toiletruimte aan de kant wat smaller blijven, zodat je iets meer ruimte bij de zithoek hebt, maar ruim is anders.
Was al uitgerust met een 2e AGM woonaccu, 1000W omvormer, 100W zonnepaneel, trekhaak, Van-Swing fietsendrager, dubbele camera achter, luifel, kluis en deurhor. Dat is dan weer het voordeel van een 4e? hands: handige zaken die er vanaf de fabriek niet op zitten, zijn ondertussen vaak wel toegevoegd.
Meteen op de eerste reis was mijn luifel 180 graden op het dak gewaaid. Luifel nog min of meer OK, maar vermoedelijk is daardoor wel lekkage ontstaan. Na een aantal pogingen lijkt het nu weer dicht te zijn: viewtopic.php?t=8483573&start=23
Laatst gewijzigd door jan- op do 10 aug 2023, 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Possl Roadcamp R uit 2012
.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Possl Roadcamp R uit 2012
Wat heb ik o.a verder nog gedaan:
Met een extra beugel kan ik de tafel ook buiten gebruiken: viewtopic.php?p=2173608

Extra 12V aansluiting. 12V was makkelijk af te tappen: viewtopic.php?p=2198008#p2198008

Ik heb een goedkope accumonitor ingebouwd, die prima bevalt: viewtopic.php?p=2187083
Had moeite om de stoel te verwijderen: viewtopic.php?t=8480738

Zuinige audio installatie: viewtopic.php?p=2195266#p2195266

Oprit uitgegraven zodat camper onder de carport past: viewtopic.php?t=8481105&start=47

Dure VanSwing fietsenrek verwijderd, omdat ik de trekhaak vaak nodig heb. Daarom een 2e hands fietsendrager op de deur gezet. Met 1 fiets moet dat denk ik wel kunnen: viewtopic.php?p=2193475#p2193475

Onhandige Fiat pechkoffer vervangen door een gereedschaptas: viewtopic.php?p=2227841

Extra ventilatie achter de koelkast: viewtopic.php?p=2224687#p2224687

Voor €17,95 (tijdelijk?) deze stoelhoezen bij bol.com aangeschaft omdat bij de originele het skai begon te bladderen:

Opbergnetjes aan de bestaande bevestigingspunten viewtopic.php?p=2274608#p2274608

Dashcam: viewtopic.php?t=8482274&start=49
Elektronische trekhaakmodele ging stuk. Vervangen door een simpel relaisprintkaartje: viewtopic.php?t=8484810

Afvoerwaterslang bij de ruitenwisser vergroot: viewtopic.php?t=8478357&start=42

Houder voor zeeppompflacon gemaakt:

Sinds mijn HP navigatie (uit 2007!) stuk was gegaan, gebruikte ik mijn telefoon met de gratis Mapfactor Navigator. Als telefoonhouder gebruik ik zo'n klem op een ventilatierooster van de Action van nog geen Euro. Deze viel wel eens van het rooster, maar dat heb ik met een paar tiewraps opgelost.

Uiteindelijk bleek alleen het kabeltje stuk te zijn van de HP navigatie. Ik gebruik deze liever, omdat ik anders bang ben dat de accu van mijn telefoon eerder op is. Maar de telefoonhouder was te smal. Dus maar weer een andere houder er bij: viewtopic.php?p=2296161#p2296161

Extra bed gemaakt van 185 cm lang met wat hout wat ik nog had liggen en een Ikea vouwmatras: viewtopic.php?p=2294684#p2294684


Ik vind het irritant dat de deur van de gaskast vaak vanzelf dichtvalt. Ik heb daarom een magneet op de deur geplakt die bij openen tegen het metaal va de achterdeur aan komt, zodat hij niet meer dicht valt. Zo iets ook bij het serviceluik van het toilet gedaan. Maar daar heb ik aan de binnenkant 2 magneten geplakt, zodat het luik tegen de wand aan plakt.
Met een extra beugel kan ik de tafel ook buiten gebruiken: viewtopic.php?p=2173608
Extra 12V aansluiting. 12V was makkelijk af te tappen: viewtopic.php?p=2198008#p2198008
Ik heb een goedkope accumonitor ingebouwd, die prima bevalt: viewtopic.php?p=2187083
Had moeite om de stoel te verwijderen: viewtopic.php?t=8480738
Zuinige audio installatie: viewtopic.php?p=2195266#p2195266
Oprit uitgegraven zodat camper onder de carport past: viewtopic.php?t=8481105&start=47
Dure VanSwing fietsenrek verwijderd, omdat ik de trekhaak vaak nodig heb. Daarom een 2e hands fietsendrager op de deur gezet. Met 1 fiets moet dat denk ik wel kunnen: viewtopic.php?p=2193475#p2193475
Onhandige Fiat pechkoffer vervangen door een gereedschaptas: viewtopic.php?p=2227841
Extra ventilatie achter de koelkast: viewtopic.php?p=2224687#p2224687
Voor €17,95 (tijdelijk?) deze stoelhoezen bij bol.com aangeschaft omdat bij de originele het skai begon te bladderen:
Opbergnetjes aan de bestaande bevestigingspunten viewtopic.php?p=2274608#p2274608
Dashcam: viewtopic.php?t=8482274&start=49
Elektronische trekhaakmodele ging stuk. Vervangen door een simpel relaisprintkaartje: viewtopic.php?t=8484810
Afvoerwaterslang bij de ruitenwisser vergroot: viewtopic.php?t=8478357&start=42
Houder voor zeeppompflacon gemaakt:
Sinds mijn HP navigatie (uit 2007!) stuk was gegaan, gebruikte ik mijn telefoon met de gratis Mapfactor Navigator. Als telefoonhouder gebruik ik zo'n klem op een ventilatierooster van de Action van nog geen Euro. Deze viel wel eens van het rooster, maar dat heb ik met een paar tiewraps opgelost.
Uiteindelijk bleek alleen het kabeltje stuk te zijn van de HP navigatie. Ik gebruik deze liever, omdat ik anders bang ben dat de accu van mijn telefoon eerder op is. Maar de telefoonhouder was te smal. Dus maar weer een andere houder er bij: viewtopic.php?p=2296161#p2296161
Extra bed gemaakt van 185 cm lang met wat hout wat ik nog had liggen en een Ikea vouwmatras: viewtopic.php?p=2294684#p2294684
Ik vind het irritant dat de deur van de gaskast vaak vanzelf dichtvalt. Ik heb daarom een magneet op de deur geplakt die bij openen tegen het metaal va de achterdeur aan komt, zodat hij niet meer dicht valt. Zo iets ook bij het serviceluik van het toilet gedaan. Maar daar heb ik aan de binnenkant 2 magneten geplakt, zodat het luik tegen de wand aan plakt.
- Bijlagen
-
- DSC03513 (Groot).JPG (114.39 KiB) 6360 keer bekeken
-
- DSC03512 (Groot).JPG (119.36 KiB) 6360 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op za 28 sep 2024, 21:59, 5 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R uit 2012
Die USB adapters zou je in de stalling uit moeten schakelen vanwege de lekstroom. Ik heb een printje genomen waarbij je de uitgang spanning kan regelen en deze op 5V gezet. Van een oude PC een USB stopcontact gehaald en die 2 in een kastje gemaakt. Dit heeft maar een lekstroom van 0,25mA dus die hoeft niet uitgeschakeld te worden en je hebt er ook geen last van dat de USB adapter los in het 12V stopcontact gaat zitten. De datalijnen van de USB kortgesloten, zodat er meestal nog redelijk snel geladen wordt.
- Bijlagen
-
- Screenshot 2023-08-09 at 13-21-47 Bestellingen.png (41.35 KiB) 6357 keer bekeken
-
- DSC03514 (Groot).JPG (109.6 KiB) 6357 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R uit 2012
Leuk te lezen.
Vraagje, heb zelf ook usb aansluitingen hergebruikt. Echter de data punten open gelaten.
Nu schrijf jij dat je ze kort hebt gesloten?
Met een weerstand, of hoe. Heb je wat meer info of link?
Hebben zelf een 5m40 La-Strada. Dus we kennen de vele voordelen maar uiteraard ook een paar nadeeltjes.
Vraagje, heb zelf ook usb aansluitingen hergebruikt. Echter de data punten open gelaten.
Nu schrijf jij dat je ze kort hebt gesloten?
Met een weerstand, of hoe. Heb je wat meer info of link?
Hebben zelf een 5m40 La-Strada. Dus we kennen de vele voordelen maar uiteraard ook een paar nadeeltjes.
Re: Mijn Pössl Roadcamp R uit 2012
Je hebt een brandblusser boven de rugleuning. Kan dat ding bij een noodstop niet naar voren schieten? Lijkt me niet lekker tegen het achterhoofd.
Re: Mijn Pössl Roadcamp R uit 2012
@Max Power: Je wilt je naam natuurlijk eer aan doen
De USB datalijnen heb ik inderdaad kortgesloten, zonder weerstand. Ik had hier eerder al eens wat over geschreven viewtopic.php?t=8476107&start=21 Als je googled kom je veel info tegen. b.v. https://www.analog.com/en/technical-art ... rging.html Het printje wat ik gebruik gaat boven de 1A wel warm worden. Dus als ik apparatuur sneller wil laden, gebruik ik wel zo'n USB adapter. Die kan ik er naast in het 12V stopcontact steken. Mijn laptop laadt toevallig op met 12V, dus die heeft helemaal geen adapter meer nodig. Zie viewtopic.php?t=8478465&start=31
De brandblusser zat al op die plek toen ik de camper kocht. Ik vraag me af of ik hem daar wel durfde te plaatsen. Als je lang bent en je wordt van achteren aangereden, klap je misschien met je hoofd tegen de blusser. Maar dan moet je wel heel lang zijn. En inderdaad, bij een ongeluk schiet hij uit de houder, want je trekt hem naar voren uit de houder. Dan maar hopen dat hij door de hoofdsteun wordt tegengehouden. Maar ik heb nog geen goede alternatieve plek gevonden. Maar ook als je hem laag hangt, kan hij bij een ongeluk naar boven gelanceerd worden. En het is een poederblusser, dus als je hem gebruikt, krijg je veel vervolgschade (daarna misschien goed stofzuigen?). Misschien een extra vergrendeling verzinnen? Ik hoop hem niet nodig te hebben, maar voor het geval dat, wil je hem wel snel onder handbereik hebben. En ik vraag me af of bij een ongeluk die 2 schroefjes het wel houden.
De brandblusser zat al op die plek toen ik de camper kocht. Ik vraag me af of ik hem daar wel durfde te plaatsen. Als je lang bent en je wordt van achteren aangereden, klap je misschien met je hoofd tegen de blusser. Maar dan moet je wel heel lang zijn. En inderdaad, bij een ongeluk schiet hij uit de houder, want je trekt hem naar voren uit de houder. Dan maar hopen dat hij door de hoofdsteun wordt tegengehouden. Maar ik heb nog geen goede alternatieve plek gevonden. Maar ook als je hem laag hangt, kan hij bij een ongeluk naar boven gelanceerd worden. En het is een poederblusser, dus als je hem gebruikt, krijg je veel vervolgschade (daarna misschien goed stofzuigen?). Misschien een extra vergrendeling verzinnen? Ik hoop hem niet nodig te hebben, maar voor het geval dat, wil je hem wel snel onder handbereik hebben. En ik vraag me af of bij een ongeluk die 2 schroefjes het wel houden.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan zou dat bij mij aan de bestuurderskant moeten en dan kan je vanaf het woongedeelte er lastig bij i.v.m. de tafel. Aan de passagierskant zit bij mij de omvormer in de weg.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Een tijdje terug nog een leuke upgrade gedaan. Ik had problemen dat onderweg mijn 2 AGM accu's te langzaam werden opgeladen. Dat blijkt bij bijna alle fabriekscampers zo te zijn. Ik heb dat nu opgelost door een "poor-mans" DC/DC booster te maken door onderweg mijn 230V lader aan te sluiten op mijn omvormer. En met een relais-schakeling kan ik de omvormer en lader ook bij stilstand gewoon gebruiken. Heb dit gedaan met 1 zwaar los scheidingsrelais en 2 kleinere relais waarbij ik ook meteen een omschakelautomaat heb. Dus als mijn omvormer aan staat, heb ik overal 230V op de stopcontacten staan. En als ik aan de paal zou staan, zijn deze stopcontacten op de paal aangesloten. Lader kan ik ook instellen op LFP. Dus als ik straks over wil stappen op LFP, hoef ik alleen maar de accu's te vervangen en de schakelaar op de lader om te zetten. En ik was met een paar tientjes klaar.
Dit is het blokschema:

Het blok met RL2/RL3 is een omschakelautomaat voor 230V met als extra dat de 230V voor de acculader alleen doorgeschakeld wordt als er spanning op de paalingang staat, of onderweg D+ aanwezig is.
Alleen tijdens het rijden is de omvormer via RL1 op de startaccu aangesloten, anders op de woonaccu.
De relais (met shunt en zekeringen) heb ik op een plankje gemonteerd en achterop de passagiersstoel geplaatst:

De bestaande bedrading heb ik wat verzwaard. Om het snel uit te proberen had ik startkabels van de Action genomen van €8,99 Deze zouden 16 mm² zijn, maar je kan er gewoon 10 mm² ogen op schuiven. Als je het na gaat meten, kom je wel op 16mm² uit, omdat het losse aders zijn. Zou dit gebruikelijk zijn bij startkabels? Want dat is wat anders als je gewoon 16mm² draad besteld. Verder lijkt het er op dat het aluminium is en geen koper. Dus het zijn niet zulke goede kabels (kan ook niet voor dat geld). Maar omdat de bedrading korter is en grotendeels parallel aan de bestaande bekabeling zit, vallen de verliezen wel mee. Dus mezelf kennende zal het wel zo blijven. Laatste vakantie was met korte dagen, 100W paneel, zonder aan de paal te staan, maar is allemaal prima gegaan.
Voor meer details zie: viewtopic.php?p=2304717
Dit is het blokschema:
Het blok met RL2/RL3 is een omschakelautomaat voor 230V met als extra dat de 230V voor de acculader alleen doorgeschakeld wordt als er spanning op de paalingang staat, of onderweg D+ aanwezig is.
Alleen tijdens het rijden is de omvormer via RL1 op de startaccu aangesloten, anders op de woonaccu.
De relais (met shunt en zekeringen) heb ik op een plankje gemonteerd en achterop de passagiersstoel geplaatst:
De bestaande bedrading heb ik wat verzwaard. Om het snel uit te proberen had ik startkabels van de Action genomen van €8,99 Deze zouden 16 mm² zijn, maar je kan er gewoon 10 mm² ogen op schuiven. Als je het na gaat meten, kom je wel op 16mm² uit, omdat het losse aders zijn. Zou dit gebruikelijk zijn bij startkabels? Want dat is wat anders als je gewoon 16mm² draad besteld. Verder lijkt het er op dat het aluminium is en geen koper. Dus het zijn niet zulke goede kabels (kan ook niet voor dat geld). Maar omdat de bedrading korter is en grotendeels parallel aan de bestaande bekabeling zit, vallen de verliezen wel mee. Dus mezelf kennende zal het wel zo blijven. Laatste vakantie was met korte dagen, 100W paneel, zonder aan de paal te staan, maar is allemaal prima gegaan.
Voor meer details zie: viewtopic.php?p=2304717
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Lijkt in eerste instantie goed te werken om de kabels te labelen door het uit te printen en via doorzichtig tape op de kabels te plakken. Maar na een tijd laat het los en valt het soms naar beneden. Via Ali labelhouders aangeschaft die je met een tiewrapje op de kabels kan bevestigen. Nu wordt ik er aan herinnerd dat hier heel wat kabels bij elkaar komen. En dan te bedenken dat bij de EBL onder de andere stoel nog veel meer kabels samenkomen.
- Bijlagen
-
- Screenshot 2024-06-12 at 16-40-19 Bestellingen.png (62.12 KiB) 3775 keer bekeken
-
- DSC04171 (Groot).JPG (159.46 KiB) 3775 keer bekeken
-
- DSC04170 (Groot).JPG (156.66 KiB) 3775 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R (2012)
Nadeel van de start en woon accu helemaal uitschakelen is dat je hiervoor zware schakelaars nodig hebt en na het inschakelen steeds de tijd op het dashboard en in het woongedeelte en de voorkeuzezenders moet instellen. Daarom een overzicht gemaakt van het stroomverbruik: viewtopic.php?t=8491499
Sluipverbruik startaccu:
04,2mA plus 2 a 3x per minuut een korte puls van 84mA en (indien op slot) elke seconde een korte puls van 10 mA (op slot LED).
50,0mA na bedienen slot of schuifdeur gedurende ruim een kwartier (eerst kort 300 a 200 mA).
Sluipverbruik woonaccu in stalling (schakelaartje op EBL99 uit en zonnepaneelregelaar uit):
00,58 mA 12V/230V omvormer?
00,54 mA Accu monitor TK15.
01,28 mA 230V lader.
01,36 mA Klokje met verlichting.
02,88 mA Radio Pioneer (uit, onthouden voorkeuzezenders).
------------ +
06,64 mA (58Ah/jaar)
Sluipverbruik camper in gebruik:
06,64 mA Stalling
05,40 mA EBL99 aan.
04,29 mA Koelkast MDC65 standby.
09,30 mA Zonnepaneelregelaar Alden SPS 180.
04,65 mA 12v Schakelaar op bedieningspaneel aan (LEDje?).
00,26 mA Zuinige USB plug.
------------ +
30,54 mA
Overige verbruikers:
3500 mA Compressorkoelkast MDC65 (compressor aan).
1610 mA Dompelpomp.
0073 mA LED lamp dinette.
0910 mA Alle LED verlichting.
0680 mA 12v/230V omvormer (indien aan zonder verbruikers).
0600 mA Radio Pioneer (aan).
0022 mA Zuinige audio versterker.
1910 mA Laptop aan en laden. 200 tot 600 mA, indien accu vol is.
De grootste stroomverbruiker is de koelkast, ondanks dat deze niet continu draait.
Wat verder opvalt is dat de zonnepaneelregelaar relatief veel sluipverbruik heeft. Daarop branden ook 's nacht allemaal (onnodige) LEDjes. Daarom is deze nu achter een schakelaar gezet, zodat deze in de stalling uit kan.
Ik kon de EBL in de stalling onder de carport niet uitschakelen, omdat de radio op de elektrische opstap was aangesloten. Dan moet je na het inschakelen van de EBL de Pioneer radio uit demo mode halen en alle voorkeuzezenders weer opnieuw programmeren. De radio is daarom nu rechtstreeks op de woonaccu aangesloten. En nog een LED van een relaismodule weggehaald, zodat het sluipverbruik van deze alternatieve aanhangermodule is teruggegaan van 4,37mA naar nog maar 7uA.
Grappig is dat die TK15 accumonitor die paar mA sluipverbruik in de stalling tot bijna op de mA nauwkeurig kan weergeven, want hij meet dan 6mA.
En voor €96,32 weer nieuwe stoelhoezen: https://www.amazon.nl/dp/B08YGHYJ8F/ref ... E_SCE_dp_1

Zit mooi strak en was vrij eenvoudig aan te brengen. Zie viewtopic.php?p=2387458#p2387458
Onder de carport werkt het zonnepaneel niet. Maar de startaccu loopt sneller leeg dan de woonaccu. Ik denk o.a. omdat ik af en toe de portieren wel eens open. Maar hij laad vooral heel langzaam bij, als ik hem in de winter even aan de walstroom zou willen laden (weet nog niet of dit nu nog nodig is).
Daarom een standby lader voor de startaccu gemaakt vanuit de woonaccu (met weinig sluipverbruik) met de volgende onderdelen:
€1,73 https://nl.aliexpress.com/item/1005007060583653.html XL4015 buck converter with screw terminal.
€2,26 https://nl.aliexpress.com/item/1005004849030108.html max471 high site current sensor 54x23x18mm.
€2,00 https://nl.aliexpress.com/item/1005006533551192.html behuizing nr. 9. 62x115x35mm.
Geplaatst onder de bestuurdersstoel aan de achterkant. Op de verdeelstrip zat al een min en een rechtstreekse + van de startaccu. De rechtstreekse + van de woonaccu voor de radio hier ook op gezet, zodat ik die kon aftakken voor de standby lader.
Voor meer details zie: viewtopic.php?p=2446077
.
Sluipverbruik startaccu:
04,2mA plus 2 a 3x per minuut een korte puls van 84mA en (indien op slot) elke seconde een korte puls van 10 mA (op slot LED).
50,0mA na bedienen slot of schuifdeur gedurende ruim een kwartier (eerst kort 300 a 200 mA).
Sluipverbruik woonaccu in stalling (schakelaartje op EBL99 uit en zonnepaneelregelaar uit):
00,58 mA 12V/230V omvormer?
00,54 mA Accu monitor TK15.
01,28 mA 230V lader.
01,36 mA Klokje met verlichting.
02,88 mA Radio Pioneer (uit, onthouden voorkeuzezenders).
------------ +
06,64 mA (58Ah/jaar)
Sluipverbruik camper in gebruik:
06,64 mA Stalling
05,40 mA EBL99 aan.
04,29 mA Koelkast MDC65 standby.
09,30 mA Zonnepaneelregelaar Alden SPS 180.
04,65 mA 12v Schakelaar op bedieningspaneel aan (LEDje?).
00,26 mA Zuinige USB plug.
------------ +
30,54 mA
Overige verbruikers:
3500 mA Compressorkoelkast MDC65 (compressor aan).
1610 mA Dompelpomp.
0073 mA LED lamp dinette.
0910 mA Alle LED verlichting.
0680 mA 12v/230V omvormer (indien aan zonder verbruikers).
0600 mA Radio Pioneer (aan).
0022 mA Zuinige audio versterker.
1910 mA Laptop aan en laden. 200 tot 600 mA, indien accu vol is.
De grootste stroomverbruiker is de koelkast, ondanks dat deze niet continu draait.
Wat verder opvalt is dat de zonnepaneelregelaar relatief veel sluipverbruik heeft. Daarop branden ook 's nacht allemaal (onnodige) LEDjes. Daarom is deze nu achter een schakelaar gezet, zodat deze in de stalling uit kan.
Ik kon de EBL in de stalling onder de carport niet uitschakelen, omdat de radio op de elektrische opstap was aangesloten. Dan moet je na het inschakelen van de EBL de Pioneer radio uit demo mode halen en alle voorkeuzezenders weer opnieuw programmeren. De radio is daarom nu rechtstreeks op de woonaccu aangesloten. En nog een LED van een relaismodule weggehaald, zodat het sluipverbruik van deze alternatieve aanhangermodule is teruggegaan van 4,37mA naar nog maar 7uA.
Grappig is dat die TK15 accumonitor die paar mA sluipverbruik in de stalling tot bijna op de mA nauwkeurig kan weergeven, want hij meet dan 6mA.
En voor €96,32 weer nieuwe stoelhoezen: https://www.amazon.nl/dp/B08YGHYJ8F/ref ... E_SCE_dp_1
Zit mooi strak en was vrij eenvoudig aan te brengen. Zie viewtopic.php?p=2387458#p2387458
Onder de carport werkt het zonnepaneel niet. Maar de startaccu loopt sneller leeg dan de woonaccu. Ik denk o.a. omdat ik af en toe de portieren wel eens open. Maar hij laad vooral heel langzaam bij, als ik hem in de winter even aan de walstroom zou willen laden (weet nog niet of dit nu nog nodig is).
Daarom een standby lader voor de startaccu gemaakt vanuit de woonaccu (met weinig sluipverbruik) met de volgende onderdelen:
€1,73 https://nl.aliexpress.com/item/1005007060583653.html XL4015 buck converter with screw terminal.
€2,26 https://nl.aliexpress.com/item/1005004849030108.html max471 high site current sensor 54x23x18mm.
€2,00 https://nl.aliexpress.com/item/1005006533551192.html behuizing nr. 9. 62x115x35mm.
Geplaatst onder de bestuurdersstoel aan de achterkant. Op de verdeelstrip zat al een min en een rechtstreekse + van de startaccu. De rechtstreekse + van de woonaccu voor de radio hier ook op gezet, zodat ik die kon aftakken voor de standby lader.
Voor meer details zie: viewtopic.php?p=2446077
.
- Bijlagen
-
- DSC05139.JPG (287.04 KiB) 70 keer bekeken
-
- DSC05136.JPG (441.02 KiB) 70 keer bekeken
-
- Screenshot 2025-10-26 at 15-33-59 .png (53.93 KiB) 70 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper