Zelfbouw Ford Connect
Zelfbouw Ford Connect
Ik zal dan nu ook eindelijk eens wat foto's laten zien van mijn zelfbouw campertje. Het platte dak heb ik door Atrion er in laten zetten. De rest heb ik zelf gedaan. Met het dak naar beneden is nauwelijks te zien dat het een campertje is:
Achterin zit aan de schuifdeurkant een keukenblokje met een hoge kast achteraan. Als je de klep van deze kast naar beneden doet heb je een tafeltje. Hier tegenover staat een bank in de lengte richting . 1 persoon kan hier zo op slapen. Voor een 2 persoons bed moet je de plank van de rugleuning tussen het bankje en het keukenblok plaatsen en hier boven op het kussen van de rugleuning. Deze opstelling heeft als voordeel dat de camper eenvoudig goed gekeurd wordt voor 6 zitplaatsen en je kan er ook makkelijk een fiets in vervoeren.
Onder de bank zit veel bergruimte. Ik was ooit van plan om hier schuiflades in te maken. Maar plastic bakken van 2 euro blijkt ook prima te werken. Deze kan ik via een deurtje onder de bank vandaan halen en weer terug zetten. De porta porti gaat op dezelfde manier. Ik ben geen timmerman maar op de foto hieronder lijkt het deurtje heel scheef te zitten, maar in werkelijkheid valt dit wel mee.
Toen ik wou proefkamperen had ik nog geen gordijntjes. Ik had toen snel wat karton opmaat geknipt en met isolatie folie beplakt. Aan de boven en onderkant met plakband een klein magneetje opgeplakt zodat hij daarmee op het randje ijzer aan de rand van het raam kan worden bevestigd. Dit bevalt prima dus die gordijntjes zijn er tot nu toe niet gekomen.
Ook tussen het woongedeelte en de cabine kan je van dit beplakte karton achter een elastiek plaatsen. Is meteen isolerend. Overdag gaan deze platen op een plank boven de cabine. Op deze foto kan je zien dat de keuken een handdouche heeft die je eventueel als buitendouche kan gebruiken. Op onderstaande foto zie je net boven de rugleuning nog het bedieningspaneeltje van de Eberspacher dieselkachel. Kan je mooi vanuit je slaapzak s' ochtends aanzetten. Onder de zitbank zit nog een lade waarin de compressor koelbox zit. achter deze koelbox zit de 105 Ah huishoudaccu. En rechts naast de koelboxlade zit nog een kastje met de elektronica (lader, omvormer, omschakelautomaat, zekeringen enz.) 1 knop is voor de omvormer, het kleine knopje is voor de ledverlichting in het klapdak.
De Xenos heeft vaak van die slaapmatjes in de aanbieding. 1 cm dik schuim met aan 1 kan reflecterende folie. Die heb ik o.a. als isolatie gebruikt. Hier aan zaten plastic klemmen met een elastiek. Deze kon ik mooi hergebruiken om mijn hefdak sjaal (ala Mickel Moen) aan mijn camper te bevestigen. 2 touwtjes om de achterste scharnieren van het hefdak en aan de elastieken een plastic karabijnhaak van een kapotte paraplu tent.
Afgelopen seizoen nog kussens laten maken, want tot nu toe had ik wat stoeldekjes gebruikt, maar dat zit toch niet lekker met die harde plank er onder. Als 1 van de laatste echte klussen (tot nu toe) was het installeren van de dieselkachel, maar dat is ook al weer een jaar geleden.
Met deze camper kan je prima vrij staan. Maar omdat de camper te klein is voor een douche, zal er toch regelmatig een camping opgezocht worden. Het heeft een motor airco, parkeersensoren, elektriche ramen, spiegels en portiervergrendeling. Ik dacht hem ook als dagelijks vervoermiddel te kunnen gaan gebruiken, maar daarvoor maak ik te veel kilometers. De auto is dan te snel op en dat vind ik zonde van al het werk en geld wat er in is geinvesteerd. Voor dagelijks gebruik heb ik nog een Chevrolet Spark op LPG wat heel goedkoop rijdt. Ik trek regelmatig een zweefvliegtuigaanhanger en daarvoor is dit campertje prima geschikt.
Nadeel t.o.v. van b.v. een VW Transporter is dat de cabinevloer wat laag is en je niet zo makkelijk draaibare voorstoelen kan maken, zodat deze ruimte niet bij het woongedeelte betrokken kan worden. Voordeel is dat je boven de cabine veel bergruimte kan maken voor b.v. het beddegoed. Het is een lekker compact campertje. Je kan vrij makkelijk 1:15 a 1:16 halen. Op lange ritten (met de vrachtwagens mee) is 1:18 a 1:19 zelfs mogelijk.
Achterin zit aan de schuifdeurkant een keukenblokje met een hoge kast achteraan. Als je de klep van deze kast naar beneden doet heb je een tafeltje. Hier tegenover staat een bank in de lengte richting . 1 persoon kan hier zo op slapen. Voor een 2 persoons bed moet je de plank van de rugleuning tussen het bankje en het keukenblok plaatsen en hier boven op het kussen van de rugleuning. Deze opstelling heeft als voordeel dat de camper eenvoudig goed gekeurd wordt voor 6 zitplaatsen en je kan er ook makkelijk een fiets in vervoeren.
Onder de bank zit veel bergruimte. Ik was ooit van plan om hier schuiflades in te maken. Maar plastic bakken van 2 euro blijkt ook prima te werken. Deze kan ik via een deurtje onder de bank vandaan halen en weer terug zetten. De porta porti gaat op dezelfde manier. Ik ben geen timmerman maar op de foto hieronder lijkt het deurtje heel scheef te zitten, maar in werkelijkheid valt dit wel mee.
Toen ik wou proefkamperen had ik nog geen gordijntjes. Ik had toen snel wat karton opmaat geknipt en met isolatie folie beplakt. Aan de boven en onderkant met plakband een klein magneetje opgeplakt zodat hij daarmee op het randje ijzer aan de rand van het raam kan worden bevestigd. Dit bevalt prima dus die gordijntjes zijn er tot nu toe niet gekomen.
Ook tussen het woongedeelte en de cabine kan je van dit beplakte karton achter een elastiek plaatsen. Is meteen isolerend. Overdag gaan deze platen op een plank boven de cabine. Op deze foto kan je zien dat de keuken een handdouche heeft die je eventueel als buitendouche kan gebruiken. Op onderstaande foto zie je net boven de rugleuning nog het bedieningspaneeltje van de Eberspacher dieselkachel. Kan je mooi vanuit je slaapzak s' ochtends aanzetten. Onder de zitbank zit nog een lade waarin de compressor koelbox zit. achter deze koelbox zit de 105 Ah huishoudaccu. En rechts naast de koelboxlade zit nog een kastje met de elektronica (lader, omvormer, omschakelautomaat, zekeringen enz.) 1 knop is voor de omvormer, het kleine knopje is voor de ledverlichting in het klapdak.
De Xenos heeft vaak van die slaapmatjes in de aanbieding. 1 cm dik schuim met aan 1 kan reflecterende folie. Die heb ik o.a. als isolatie gebruikt. Hier aan zaten plastic klemmen met een elastiek. Deze kon ik mooi hergebruiken om mijn hefdak sjaal (ala Mickel Moen) aan mijn camper te bevestigen. 2 touwtjes om de achterste scharnieren van het hefdak en aan de elastieken een plastic karabijnhaak van een kapotte paraplu tent.
Afgelopen seizoen nog kussens laten maken, want tot nu toe had ik wat stoeldekjes gebruikt, maar dat zit toch niet lekker met die harde plank er onder. Als 1 van de laatste echte klussen (tot nu toe) was het installeren van de dieselkachel, maar dat is ook al weer een jaar geleden.
Met deze camper kan je prima vrij staan. Maar omdat de camper te klein is voor een douche, zal er toch regelmatig een camping opgezocht worden. Het heeft een motor airco, parkeersensoren, elektriche ramen, spiegels en portiervergrendeling. Ik dacht hem ook als dagelijks vervoermiddel te kunnen gaan gebruiken, maar daarvoor maak ik te veel kilometers. De auto is dan te snel op en dat vind ik zonde van al het werk en geld wat er in is geinvesteerd. Voor dagelijks gebruik heb ik nog een Chevrolet Spark op LPG wat heel goedkoop rijdt. Ik trek regelmatig een zweefvliegtuigaanhanger en daarvoor is dit campertje prima geschikt.
Nadeel t.o.v. van b.v. een VW Transporter is dat de cabinevloer wat laag is en je niet zo makkelijk draaibare voorstoelen kan maken, zodat deze ruimte niet bij het woongedeelte betrokken kan worden. Voordeel is dat je boven de cabine veel bergruimte kan maken voor b.v. het beddegoed. Het is een lekker compact campertje. Je kan vrij makkelijk 1:15 a 1:16 halen. Op lange ritten (met de vrachtwagens mee) is 1:18 a 1:19 zelfs mogelijk.
Laatst gewijzigd door jan- op wo 05 nov 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Zelfbouw Ford Connect
Erg netjes gedaan; leuk om met zoiets onderweg te zijn.
Ik zou alleen die ABC blusser vervangen door iets anders. Dan hoef je na gebruik niet je camper af te schrijven, dat zou doodzonde zijn.
(ik ben zelf overgestapt naar Prymos).
Ik zou alleen die ABC blusser vervangen door iets anders. Dan hoef je na gebruik niet je camper af te schrijven, dat zou doodzonde zijn.
(ik ben zelf overgestapt naar Prymos).
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Paul Willem
- Berichten: 602
- Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
- Locatie: Amsterdam
Re: Zelfbouw Ford Connect
Super hoor. Lekker compact ding. Heel veel plezier ervan.
Met vriendelijke groet,
Paul.
Adria Coral S680 SP
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Paul.
Adria Coral S680 SP
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Re: Zelfbouw Ford Connect
He Jan,
Leuk dat je ons een kijkje binnen wil geven.
En top gedaan.
Volgens mij zijn we nog steeds de enige met een ford connect?
Wij hebben een uitneembare tafel op 1 poot. Deze is makelijk te verwijderen.
Daarnaast is hij met een uitvouwbare driepoot ook buiten te gebruiken.
Groetjes en heel veel camper plezier,
Dave Nada
Leuk dat je ons een kijkje binnen wil geven.
En top gedaan.
Volgens mij zijn we nog steeds de enige met een ford connect?
Wij hebben een uitneembare tafel op 1 poot. Deze is makelijk te verwijderen.
Daarnaast is hij met een uitvouwbare driepoot ook buiten te gebruiken.
Groetjes en heel veel camper plezier,
Dave Nada
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Ford Connect
Knap gedaan.
Hoe lang is de laadvloer bij deze campers?
Hoe lang is de laadvloer bij deze campers?
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Zelfbouw Ford Connect
Inderdaad mooi zo'n kant en klare minicamper maar die ging mij boven het budget. Met accessoires kom je op een behoorlijk bedrag uit (zie hieronder) Voor de helft van de prijs mag je mijn auto kopen. En dan heb je nog een compressorkoelbox i.p.v. een thermo-elektrische stroomslurper. Overigens met alle respect voor die minicamper, want als ik het voor mijn beroep zou moeten doen vraag ik me af of ik het voor die prijs kan doen.
@annoh: De laadvloer is 2 meter
Code: Selecteer alles
21000 Connect wit 2005 + ombouw
1000 airco
200 Afleverkosten
695 trekhaak
90 Zijwind schermen
500 parkeersensoren
250 cockpit bagagerek
475 accu
200 stopcontacten
300 diesel ip.v gasverwarming
135 porta porti
40 brandblusser poeder, brandklasse ABC
85 omvormer
----- +
24970
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Ford Connect
25000 euri voor een 9 jaar oude Connect, wel mooie opgepimpt, is niet niks!
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
- Mickel Moen
- Berichten: 5417
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Ford Connect
Mooi gedaan.
Complimenten.
Leuk ook om te lezen, dat je geïnspireerd bent door mij hefdaksjaal en er ook een gemaakt hebt.
Heel veel plezier, met deze mooi compacte camper met dieselverwarming nog wel.
Complimenten.
Leuk ook om te lezen, dat je geïnspireerd bent door mij hefdaksjaal en er ook een gemaakt hebt.
Heel veel plezier, met deze mooi compacte camper met dieselverwarming nog wel.
Re: Zelfbouw Ford Connect
Mooi campautootje !!
Deze connects zijn er ook op benzine, dus LPG is ook nog een optie.
Deze connects zijn er ook op benzine, dus LPG is ook nog een optie.
Re: Zelfbouw Ford Connect
Jan,
Heb je wel genoeg zuurstof (ventilatie) door al de isolatie?
Wij slapen meestal met zijn tweeen en plakken de ramen af met folie met zuignappen.
Maar hebben geen isolatie om het hefdak.
Daarentegen hebben wij het ook niet koud in zo'n kleine ruimte.
Zoals gezegd slapen we dat met zijn tweeen en dat scheelt ook .
Groet,
Dave
Ps. gelukkig ook geen 25000 betaald.
Heb je wel genoeg zuurstof (ventilatie) door al de isolatie?
Wij slapen meestal met zijn tweeen en plakken de ramen af met folie met zuignappen.
Maar hebben geen isolatie om het hefdak.
Daarentegen hebben wij het ook niet koud in zo'n kleine ruimte.
Zoals gezegd slapen we dat met zijn tweeen en dat scheelt ook .
Groet,
Dave
Ps. gelukkig ook geen 25000 betaald.
Laatst gewijzigd door Dave Nada op do 06 nov 2014, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Ford Connect
Meestal staat het hefdak omhoog met de ventilatieflap open zonder hefdaaksjaal. Maar ik heb gemerkt dat als je de portierramen iets naar beneden doet je al voldoende ventilatie hebt. Door de zijwindschermen kan het dan niet inregenen. De afscherming tussen cabine en woongedeelte is niet luchtdicht en de hefdaksjaal is ook niet helemaal luchtdicht. Al zal je bij koken meer ventlatie nodig hebben.Dave Nada schreef:Heb je wel genoeg zuurstof (ventilatie) door al de isolatie?
Wij slapen meestal met zijn tweeen en plakken de ramen af met folie met zuignappen.
Maar hebben geen isolatie om het hefdak.
Daarentegen hebben wij het ook niet koud in zo'n kleine ruimte.
Zoals gezegd slapen we dat met zijn tweeen en dat scheelt ook .
Bij de allereerste overnachting op een parkeerplaats aan een franse tolweg durfde ik het dak niet omhoog te doen omdat je dan als camper zo opvalt. Maar het vroor behoorlijk en s' ochtends zat er een dikke laag ijs aan de buitenkant van de ramen. Toen zat er nog geen kachel in en ik was bang dat ik de binnenkant ook moest krabben, maar daar waren de ruiten helemaal droog gebleven. Was binnen wel koud met opstaan. Daarna snel doorgereden naar een spaanse camping waar met een elektrisch kacheltje het binnen in wel warm werd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Zelfbouw Ford Connect
Ik heb een Pilzlufter van 16,99 die voor een boot bedoeld is in het dak gemonteerd:
http://www.awn.de/Technik/Ausruestung/D ... efter.html
Je hebt dan met het dak dicht toch ventilatie.
Het ding is in gesloten toestand net zo hoog als de ribbels in het dak, dus de bus wordt niet hoger.
Is ook handig met parkeren in de zomer gratis airco !!
http://www.awn.de/Technik/Ausruestung/D ... efter.html
Je hebt dan met het dak dicht toch ventilatie.
Het ding is in gesloten toestand net zo hoog als de ribbels in het dak, dus de bus wordt niet hoger.
Is ook handig met parkeren in de zomer gratis airco !!