LFP-accu in onze camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hebo
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 9:19

LFP-accu in onze camper



Bericht door hebo »

Momenteel hebben we nog 2 Varta 95ah AGM een CB516 lader in onze Possl Summit 640.
We hebben een Ective 200ah LFP accu en een Victron IP22 35A Smart lader besteld.
Heeft iemand ervaring met genoemde accu en/of lader?
Ik ben ervan uitgegaan dat de AGM 1 op 1
door de LFP vervangen kan worden en dat dit ook voor de laders geldt.
Is dit correct?
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lfp accu in onze camper.



Bericht door myway »

Een ip22 met 35 ampere? ik ken hem niet.
Wel met 30 ampère, prima lader die als hij flink moet werken nog wel wat lawaai maakt.
Hoe is de scheiding tussen de startaccu en hh-accu?
Ga je ook laden van af de motor?
hebo
Berichten: 3
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 9:19

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hebo »

Domme typefout; moet 30 ampere zijn.
Onze Possl heeft een relais dat de huishoud accu laadt tijdens het rijden en afgesloten is als de motor niet loopt.
Hieraan gaat niets veranderen.
Ik vraag me af of er nog iets aan de bedrading gewijzigd moet worden bij de plaatsing van de LFP.
We hebben bovendien een Alden 110 watt zonnepaneel met SPS220 regelaar, welke ook LFP aan kan.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door Camper-T »

Ik adviseer om het scheidingsrelais te vervangen voor een Victron Smart DC-DC booster. Het is een relatief kleine ingreep, vrij makkelijk zelf te doen en spaart je dure nieuwe accu en dynamo.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door myway »

Om wat voor scheidingsrelais gaat het?
Maar met 200 ah lfp zou ik er altijd een booster tussen zetten.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door Camper-T »

TS heeft zijn openingspost aangepast en het verhaal rondom het scheidingsrelais en niets aan gaan passen, verwijderd.
Wellicht dat TS een merk/type of foto van het scheidingsrelais kan geven.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door jan- »

Camper-T schreef:
za 23 mar 2024, 10:21
Ik adviseer om het scheidingsrelais te vervangen voor een Victron Smart DC-DC booster. Het is een relatief kleine ingreep, vrij makkelijk zelf te doen en spaart je dure nieuwe accu en dynamo.
Zo'n fabriekscamper heeft dunne en lange bedrading. Dus de dynamo zal niet stuk gaan. Of ken jij een geval dat de dynamo te veel stroom ging leveren? En vrijwel elke LFP accu zal het laden stoppen als die te vol is of het ontladen stoppen als die te leeg raakt. Dus die gaat ook niet zo snel stuk.

Het is wel handig om een booster te gebruiken als je onderweg de accu sneller geladen wilt hebben.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door myway »

Waarom zou de accu sneller geladen worden met een booster?
Meestal wordt een booster bij een “gewone” dynamo gebruikt om de laadstroom te beperken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door jan- »

Toen ik gemeten had hoeveel spanning ik onderweg kwijt was als ik tijdens het rijden mijn AGM woonaccu ging laden, werd mij verteld dat er vast iets mis moest zijn in een verbinding of zo. Maar het blijkt dat door de lengte en de dikte van de standaard bekabeling (voor zo ver ik kan na gaan) iedereen zo veel spanning verliest.

Als dan met de standaard bekabeling (10mm²) zonder booster gemeten wordt hoe snel de LFP accu geladen wordt, blijkt dit tegen te vallen. Vaak wordt er dan als nog een booster in gezet om onderweg sneller te kunnen laden.

Of ken jij (of iemand anders) gevallen dat er te veel werd geladen met de standaard bekabeling?

Hier het probleem van de lange dunne fabrieks-bekabeling: viewtopic.php?t=8485400
En hier hoe ik het heb opgelost: viewtopic.php?p=2304717
Laatst gewijzigd door jan- op zo 24 mar 2024, 0:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hathi »

Juist Jan,je hebt het goed uit gelegd,…

het is tenslotte niet voor iedere Camper noodzakelijk,dat ligt altijd ook aan andere factoren,….en je geeft er tevens een aan!……ik ken er velen die gewoon 1 op 1 gewisseld hebben ,en al jaren rond rijden
Hans
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door CaradoT135 »

myway schreef:
za 23 mar 2024, 23:13
Waarom zou de accu sneller geladen worden met een booster?
Meestal wordt een booster bij een “gewone” dynamo gebruikt om de laadstroom te beperken.
Dat zal ook afhankelijk zijn van de capaciteit van de booster. Ik heb geen booster maar de 12-12-30 lader van Victron, die laad mijn HH niet via de EBL maar met apart aangelegde kabels met ± 28 A. Die apart aangelegde kabels zijn ook de reden van het sneller laden.
Ik zie regelmatig laadgegevens voorbij komen van forumleden die de HH via de EBL met booster laden, die minder is dan de capaciteit van zo'n ding. Ook de één op één gewisselde accu's laden via de EBL minder dan dat ze met nieuw aangelegde kabel zouden doen (NDS).

De reden van mijn lader is alleen maar de laadkarakteristiek en het daarmee kunnen sturen van het laden. En ik wil dat niet via de EBL, maar dat is mijn keuze.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door jan- »

Als je een niet al te zware booster en of lader hebt, die vlak bij de woonaccu is geplaatst, lukt het met dunne kabels ook wel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door hathi »

Mee eens Carado,NOOIT via de EBL gaan laden,……en exact de reden ,waarom bij mij zo snel geladen word, n.m. de volle Dynamo Capaciteit gebruiken,…en bij 100% het laden helemaal uit schakelen tot er weer afname word geconstateerd,enz ,en dan worden er hier wel grapjes gemaakt,dat mijn LFP altijd vol is en nooit leeg is ,maar dat is werkelijk zo ,…..wat een boer niet kent , eet hij niet ,…zegt men hier :-B :-B
Laatst gewijzigd door hathi op zo 24 mar 2024, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: LFP-accu in onze camper



Bericht door DJSmiley »

Laadstroom zonder booster is in de praktijk zelden te hoog als gevolg van de kabellenges/weerstand.

Bij een volledig lege LFP kan het wel kortstondig hoog zijn, soms zo hoog waardoor de zekering eruit springt (vaak 50A), maar in de praktijk is de accu zelden zo leeg en zul je daar dus weinig over horen.

Bij de Schaudt EBL's ligt meestal 10mm2 en zit de EBL onder de stoel. Daar is in de praktijk de laadstroom 15-20A. (Daarom ook de -onterechte- aanname dat sommige mensen denken dat de EBL begrensd op 18A.)
Dezelfde laadstroom zie je ook bij de VW Transporters waar men zonder aanpassingen een LFP in zet

Bij installaties met CBE is de laadstroom iets lager: Die zitten vaak elders in de camper, of achterin (bij diverse Carthagos bv - maar daar ligt ook een dikkere kabel). Resultaat in mijn ervaring is dat bij die CBE's de laadstroom rond de 10A zit.
Alleen is bij CBE, itt tot de EBL, de koelkast over dezelfde kabel gevoed. Ik heb meerdere campers gehad waar daardoor de laadstroom nagenoeg nul of soms zelfs negatief was als er een absorbtiekoelkast aanwezig was die aan sprong...

Die kabelbeperkingen hef je op door een booster te gebruiken waardoor je netjes met 30A (of wat de booster is) kan laden, en je volgt de juiste laadcurve voor LFP.

Met een NDS systeem bereik je dat ook in veel gevallen. Daar compenseert de booster niet, maar bereik je een fatsoenlijke laadstroom door de kabels aanzienlijk te verzwaren. Dan ben je ook niet beperkt tot de laadstroom van de booster maar kun je sneller laden (mits de dynamo dat levert).
En itt tot een normaal scheidingsrelais schakelt die wel netjes uit als de accu vol is.
In de praktijk kan een booster een makkelijkere/goedkopere optie zijn dan het laten vervangen van de bekabeling (Dat is soms best tijdrovend als de hh accu elders zit), maar dat verschilt natuurlijk per voertuig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie