Ective omvormer piept/fluit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

Mijn nieuwe omvormer geeft een piep/fluittoon.
De opstelling:
Ective ssi 25. Deze hangt in het bagage ruim. Is met 2x plus en 2x - verbonden met de busbar (300ah)
Vandaar uit de plus naar uit/aan schakelaar en door naar de accu. (200 ah li-time life4po plus) De min loopt via de ective bmx accu monitor (500ah) naar de 300ah maxi zekering naar de accu. Alles was aangesloten met 25mm kabels. Afstand van accu tot omvormer is 1.35
Bij het aanzetten van de omvormer fluit/piept hij hoog frequente en is onbelast. Heb inmiddels alle kabels vervangen voor 35mm ivm de afstand. Maar het hoog frequent piepen/fluiten blijft.

Dit is in zowel de gewone stand als in de eco stand. Er het rode lampje op de omvormer en afstandsbediening brand NIET.
als ik in de camper een 20w led bouwlamp aansluit knippert deze in het ritme van het piepen.

Als ik de vaste walstroom aansluit en hij gaat opladen blijft het pieper maar stopt het na ong een 30 tot 45 min.

Iemand een idee . Of gewoon een maandag morgen omvormer? Heb nog geen contact gehad met ective. Dacht misschien zie ik iets over het hoofd..
Hoor het graag als iemand een idee heeft.
Alle apparaten zijn nieuw.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door Peter LMC »

Heb je de spanning op de ingang van je omvormer al gemeten
op het moment dat het piepen optreed. :?:
Is en blijft de ingangsspanning goed dan lijkt het in de omvormer te zitten.
Kijk even in de specs van de omvormer naar de waarde die er in staat betreffende het aan/uit gaan van de piep.
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door myway »

Ik weet niet met hoeveel je de omvormer wil gaan belasten, maar als je er een 2500 watt in zet wil je die ook flink gaan gebruiken.
Dan zou ik tenminste 50 mm2 kabel gebruiken.
Overigens denk ik dat deze omvormer niet juist functioneert.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door DJSmiley »

50 zou ik idd ook aanraden, maar in dit geval (bij de meeste ectives overigens) zitten 2 aansluitingen en volgens mij heeft TS m ook met 2x35mm2. Dus dat lijkt me prima

Ik gok idd ook op een maandagochtendexemplaar
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door Peter LMC »

hymerB644Tom schreef:
do 21 mar 2024, 7:57
Mijn nieuwe omvormer geeft een piep/fluittoon.

Vandaar uit de plus naar uit/aan schakelaar en door naar de accu.
Zit het probleem niet in de schakelaar.
Teveel spanningsval misschien. :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door Kroppie »

piepen op een hoge toon is veel voorkomend bij het omvormen van spanning van laag naar hoog, ik gok dat het aan de omvormer ligt niet aan een iets te lage ingangsspanning
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

@DJSmiley , klopt heeft 2 aansluitingen en beide hebben 35mm2 kabels.
@ peter lmc, zal vanavond eens de schakelaar er tussen uit halen, en de ingangsspanning meten.

ga ook maar eens een ective benaderen kijken wat zei zeggen en anders wordt het garantie/reparatie aan vragen na mn mei vakantie
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

Heb alles na gemeten, waar ik ook meet, over 13.14v
Daarna de accu los gemaakt en verplaatst, zodat de kabel lengte 50cm was zonder iets ertussen, piep/fluit blijft. Hierna (hoort eigenlijk niet) naast de bestaande kabels, nog eens 2x 34mm erbij aangesloten, probleem blijft.

Net maar een reparatie/garantie aanvraag gedaan bij ective. Zal de uitkomst hier nog terug koppelen
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door jansloos »

Ligt aan de omv zelf.

Knipperende led geeft dat al aan. Iets met frequentie/ Sinus.

Iemand met een scoop bij de kennissen?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

jansloos schreef:
do 21 mar 2024, 18:32
Ligt aan de omv zelf.

Knipperende led geeft dat al aan. Iets met frequentie/ Sinus.

Iemand met een scoop bij de kennissen?
Scoop? Wat moet ik daar bij bedenken?
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door jansloos »

Ossiloscoopgunktie.

Kun je de sinus (golfvorm) zichtbaar maken
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

Uhm nee.
Hey zou een zuivere sinus zijn.
Maar wacht nu op antwoord/reactie vanuit ective
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door kampo »

Je hebt het steeds over een omvormer.
Maar volgens mij is de ssi een combinatie toestel
Mppt, lader en omvormer. Met net voorangs schakelaar. Er zijn dus 3 delen die lawaaierig kunnen zijn. 2500W inverter, 20A acculader, 20A MPPT. Ik zou het een "combi" noemen.
Dat zulke toestellen zoemen of lawaaierig zijn of ook gaan ventileren om te koelen is heel bekend. Ook andere merken doen dat.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat dit lawaai abnormaal of te veel is.

Uit je storingsomschrijving probeer ik te begrijpen of het abnormaal is of niet. Welk van de 3 delen en wanneer, lawaaierig is. Ben je bekend met het normale werkingsgeluid van zo een ssi ?
Ik lees hier nog onvoldoende informatie over het probleem om een forumdiagnose te stellen.
Zo stel je bv niet dat het meer lawaai is als normaal
Ook lees ik niet welke storingen je afleest op het storingsmelding systeem van de ssi zoals in de handleiding beschreven .

Contact opnemen met je leverancier is altijd juist.
Groeten Kampo
hymerB644Tom
Berichten: 32
Lid geworden op: za 28 okt 2023, 11:47

Re: Ective omvormer piept/fluit



Bericht door hymerB644Tom »

kampo schreef:
vr 22 mar 2024, 7:26
Je hebt het steeds over een omvormer.
Maar volgens mij is de ssi een combinatie toestel
Mppt, lader en omvormer. Met net voorangs schakelaar. Er zijn dus 3 delen die lawaaierig kunnen zijn. 2500W inverter, 20A acculader, 20A MPPT. Ik zou het een "combi" noemen.
Dat zulke toestellen zoemen of lawaaierig zijn of ook gaan ventileren om te koelen is heel bekend. Ook andere merken doen dat.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat dit lawaai abnormaal of te veel is.

Uit je storingsomschrijving probeer ik te begrijpen of het abnormaal is of niet. Welk van de 3 delen en wanneer, lawaaierig is. Ben je bekend met het normale werkingsgeluid van zo een ssi ?
Ik lees hier nog onvoldoende informatie over het probleem om een forumdiagnose te stellen.
Zo stel je bv niet dat het meer lawaai is als normaal
Ook lees ik niet welke storingen je afleest op het storingsmelding systeem van de ssi zoals in de handleiding beschreven .

Contact opnemen met je leverancier is altijd juist.
Ik beschrijf in mn eerste bericht dat hij geen storing aangeeft. Rode lampje brand niet. Het is ook geen alarm piepje. Dat hij geluid maakt is zeker bekend. Zoals ik al beschreef piept/fluit hij als hij onbelast aan staat.

Het piepen/fluiten is er non stop. Of hij nu de hh accu aant laden is, aant omvormen is, in beide standen (ups en eco).
Plaats reactie