De min (van het accusysteem) is wezenlijk iets anders dan de “aarde” van het 230Volt “paal” systeem.
Hoewel de termen soms door elkaar worden gebruikt en ze op dezelfde aansluitingen kunnen voorkomen, vertegenwoordigen de min van het accusysteem en de 'aarde' van het 230Volt systeem twee verschillende systemen.
Hij maakt dus een wezenlijk deel uit van de stroomvoerende delen.
Begon men in het begin van de autobouw met uitsluitend het chassis te gebruiken als min, nu is men geneigd hier een aparte leiding voor aan te leggen, mede doordat vaak grote delen van de carrosserie van kunststof zijn en er op de gepuntlaste delen van het metalen deel corrosie door spanningsverschillen op kunnen treden.
Deze min is uitsluitend van het accusysteem. Samen met de:
Doordat, zeker in een camper, er steeds – niet alleen meerdere maar ook zware verbruikers gebruikt worden, omvormers bijvoorbeeld, moeten de daardoor optredende zware stromen ook een weg door het (stalen) chassis vinden.
Een eigen apart lopende mindraad biedt hier uitkomst. Het zorgt voor een betere geleiding, en voorkomt allerlei stromen en kleine spanningsverschillen binnen het chassis en daardoor mogelijke corrosie tussen metalen delen.
Dan zijn we nu aangekomen bij de:
Net zo “min” als de accumin een “aarde” is, behoort de aarde tot de accumin. hoewel ze gedeeltelijk dezelfde weg bewandelen.
Waar de 'min' hiervoor daadwerkelijk deel uitmaakt van het stroomvoerende deel van de 12 Volt installatie, Is de 'aarde' een BESCHERMING van het 230Volt systeem, en veel meer een bescherming van de gebruiker.
Van stroomvoerende geleider is hier volstrekt geen sprake.
In de normale situatie loopt er volstrekt geen stroom van het 230V systeem door het metalen deel van de carrosserie. Het tegendeel zelfs, mocht er een stroom gaan lopen, zou dit reden voor – een eventeel - geplaatste aardlekschakelaar zijn om af te sluiten.
De spanning, en alle stromen die in een 230V systeem optreden vinden hun weg door de twee aanwezige draden met bruin en blauw als kleur en meestal L en N gemerkt
Hiernaast loopt SPANNINGSLOOS de aarde mee. In europa geel/groen gemerkt.
Daar waar de spanningvoerende delen blauw/bruin, door de aardlekschakelaar worden geleidt , loopt de geel/groene draad BUITEN DE AARDLEK OM zijn eigen weg.
Eigenlijk is “aarde”geen goede naam. “Veiligheidsaarding” zou beter op zijn plaats zijn. Een beschermingsleiding in het 230V systeem
In tegenstelling tot de 'min' van het accusysteem, die deel uitmaakt van het stroomvoerende deel van het 12V systeem, is de 'veiligheidsaarding' bedoelt als bescherming van de gebruiker.
Hij is niet betrokken bij het dragen van stroom, maar eerder bij het voorkomen van gevaarlijke situaties.
In de richtlijnen voor 230Volt installaties staat dat spanningvoerende delen met aanraakbare metalen buitenkant voorzien moeten zijn van een veiligheidsaarding.
Deze “ Veiligheidsaarding” zit daarom direct bij binnenkomst, dus daar waar de kabel van de paal binnenkomt aan het chassis, en verder op de aangelegde stopcontacten en apparaten afgemonteerd.
Wat doet de aardlekschakelaar daar?
Gemonteerd, of in ieder geval aangesloten direct na binnenkomst van de 230V ,
wacht hij tot er iets fout gaat in het 230V systeem. Met name, dat er bijvoorbeeld spanning op de buitenkant van de camper komt, of op de waterkoker / het koffieapparaat.
En dat is niet geheel denkbeeldig. Stel dat er een draad uit een verbinding losschiet, en het metalen gestel, zoals dat wordt genoemd aanraakt. Dan staat het gehele metalen deel onder volle spanning.
Daar de camper geïsoleerd op rubber banden staat, bent u degene die de schok voelt.
In dat geval wordt de ( en u ziet dat het niet overbodig is) aardlekschakelaar aangesproken die de stroom uitschakelt.
Moet ik mijn omvormer dan ook aan de aarde aansluiten?
Bij sommige omvormers kan dat. In de gebruiksaanwijzing leest u waar en hoe aan te sluiten.
Uw omvormer fungeert dan als uw eigen energieleverancier, net alsof u aan de paal aangsloten staat.
Het is aan te bevelen hiervoor een aparte aardlek te gebruiken.
Sluit u deze aarde van de omvormer niet aan, dan blijft er een zg 'zwevende spanning' over.
Hierna heb ik mijn bewonderde vriend CHATGTP gevraagd een eindcontrole te doen.
Dit is zijn antwoord:
"Zeker, laten we een eindcontrole uitvoeren:"
Accusysteem:
Zorg ervoor dat de accumin goed is aangesloten aan het chassis, met speciale aandacht voor campers met kunststof carrosseriedelen.
Controleer of de dynamo min correct is verbonden met het motorblok en of er een flexibele draad naar het chassis loopt.
Veiligheidsaarding (230V-systeem):
Bevestig dat de veiligheidsaarding direct bij binnenkomst aan het chassis is aangesloten.
Controleer of alle aanraakbare metalen oppervlakken, stopcontacten en apparaten zijn voorzien van veiligheidsaarding.
Aardlekschakelaar:
Zorg ervoor dat de aardlekschakelaar direct na binnenkomst van het 230V-systeem is geïnstalleerd en correct is aangesloten.
Test de aardlekschakelaar regelmatig om ervoor te zorgen dat deze goed functioneert.
Aarde bij Omvormer:
Volg de instructies in de gebruiksaanwijzing van de omvormer voor aansluiting op aarde.
Indien mogelijk, gebruik een aparte aardlekschakelaar voor de omvormer.
Zwevende Spanning:
Als de omvormer is gebruikt, controleer dan of deze correct is aangesloten op aarde om 'zwevende spanning' te voorkomen.
Algemene Controle:
Controleer de algemene bedrading op beschadigingen en zorg ervoor dat alle verbindingen veilig zijn.
Zorg ervoor dat alle elektrische componenten voldoen aan de geldende normen en voorschriften.
Regelmatig Onderhoud:
Plan regelmatige controles en onderhoud van het elektrische systeem in de camper om optimale prestaties en veiligheid te waarborgen.
Let op: Als je niet zeker bent van bepaalde aansluitingen of als er twijfels zijn over de veiligheid, is het raadzaam om een professionele elektricien te raadplegen. Veiligheid staat altijd voorop bij elektrische installaties.