Een voorstel voor een universeel/standaard opensource camper Electra schema.
Universeel/standaard, omdat hier op het forum in vele vormen, schema's en ideeën voorbij komen, tot soms zoekplaatjes.
Deze opzet is een leidraad voor beginnende camperaars of zelfbouwers of diegenen die hun bestaande camper elektrisch op papier willen zetten, met het doel een uniform plan die voor iedereen te begrijpen valt.
De schema's werken volgens het “waterval/leesregel systeem”:
Van boven naar beneden, en van links naar rechts.
Een volgende wetmatigheid is; “de hoogste spanning boven”.
En, dat wat boven zit ook bovenin getekend, net zoals onder, onderin.
Dus:
De invoeren van links naar rechts.
Zonnepanelen boven links, De dynamo links onder, en daartussen de 230V “paal” ook links.
Op de hoogte van de dynamo, staan de accu’s. Dus onderin het schema.
In het blokschema zijn geen “minnen” -aarde- aangegeven.
Deze staan in het bedradingsschema.
Hier kun je kiezen voor het volledig tekenen van de min, of zoals hier een min-aansluiting aangegeven met een horizontaal streepje.
Het zo te tekenen voorkomt veel getekende en kruisende draden.
U kunt, als u niet zo'n tekenaar bent, ook plaatjes “knippen” en deze in het bedradingsschema plaatsen. Zelf vind ik dat altijd rommelig.
Het eerste, -blokschema- geeft enkel de apparatuur aan, en de verbindingen onderling.
Gedetailleerdere aansluitingen vinden op de bedradingtekening plaats, net als de plaats van te gebruiken zekeringen, schakelaars en dikten van kabels.
Het blokschema kunt u ook weergeven in een plattegrond van uw camper, met ook weer de verbindingsdraden. Waar u zelfs aangeeft welke draden en hoe dik.
Zoals bij open source gebruikelijk, mag iedereen zijn of haar ideeën inbrengen. Per pb of direct, en liefst niet met giftige pijlen. Amorpijlen zijn welkom.
En een bedradingsschema:
elektrisch blokschema met omschakelautomaat
-
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
elektrisch blokschema met omschakelautomaat
Laatst gewijzigd door jansloos op di 30 jan 2024, 17:35, 5 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
-
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Opensource elektrisch blokschema
Gewijzigd, met dank.
Ook gewijzigd de voeding voor het meetpunt.
Deze stond eerst bij het blok "hoofdzekeringen" getekend, maar omdat dat in feite een blok 'zware' zekeringen is heb ik hem gewijzigd en bij de 'lager' zekeringen geplaats.
Het blok 'hoofdzekeringen' kun je zien als een blok voedingen naar zoals daar ook staat, 'onderverdeling'.
De zekeringen voor lage stromen.
Ik kon het nog niet aanpassen in het 'bedradingsschema' omdat ik niet meer bij mijn tekening in Openoffice Draw kan komen.
Misschien hier iemand, die in Oo draw werkt?
Ook gewijzigd de voeding voor het meetpunt.
Deze stond eerst bij het blok "hoofdzekeringen" getekend, maar omdat dat in feite een blok 'zware' zekeringen is heb ik hem gewijzigd en bij de 'lager' zekeringen geplaats.
Het blok 'hoofdzekeringen' kun je zien als een blok voedingen naar zoals daar ook staat, 'onderverdeling'.
De zekeringen voor lage stromen.
Ik kon het nog niet aanpassen in het 'bedradingsschema' omdat ik niet meer bij mijn tekening in Openoffice Draw kan komen.
Misschien hier iemand, die in Oo draw werkt?
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 22 apr 2022, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Op verzoek van ChaussonZaan een aardlek aangebracht.
Het is een idee. Of het daadwerkelijk zo werkt, ik kan het wegens gebrek aan apparatuur niet testen.
Misschien iemand met wel de goede apparatuur, en veel vrije tijd?
In feite het gehele 230Volt gebied aangepast.
Zomaar een aardlek inpassen is half werk.
Immers als je deze zoals getekend was, in de leiding komend vanaf de paal aanbrengt, ga je voorbij aan de omvormer.
Maar hier moet je dan weer rekening houden, met zit er wel een mogelijkheid de omvormer aan te spreken bij een aardfout.
Als dit het geval is, kun je met deze oplossing volstaan met 1 aardlek.
Zit er geen mogelijkheid de omvormer "aan aarde" te leggen, dan geldt de oorspronkelijke tekening, en blijft de omvormer 230V 'zwevend"
Wil, of heb je geen omschakelautomaat, ben je bijna verplicht twee aardlekschak. toe te passen. Je komt dan ook bij de hier geregeld gestelde vraag: hoe schakel ik dan om? Dat zal dan handmatig moeten gebeuren, ala Aloys, met een steker en een stopcontact.
Hier heb ik een extra relais aangebracht die zorgt dat de omschakelautomaat omschakelt bij wel/geen paalspanning.
Maar ook hier geldt: het is voor iedereen anders, en dus bijna altijd een maatwerkoplossing.
Het is een idee. Of het daadwerkelijk zo werkt, ik kan het wegens gebrek aan apparatuur niet testen.
Misschien iemand met wel de goede apparatuur, en veel vrije tijd?
In feite het gehele 230Volt gebied aangepast.
Zomaar een aardlek inpassen is half werk.
Immers als je deze zoals getekend was, in de leiding komend vanaf de paal aanbrengt, ga je voorbij aan de omvormer.
Maar hier moet je dan weer rekening houden, met zit er wel een mogelijkheid de omvormer aan te spreken bij een aardfout.
Als dit het geval is, kun je met deze oplossing volstaan met 1 aardlek.
Zit er geen mogelijkheid de omvormer "aan aarde" te leggen, dan geldt de oorspronkelijke tekening, en blijft de omvormer 230V 'zwevend"
Wil, of heb je geen omschakelautomaat, ben je bijna verplicht twee aardlekschak. toe te passen. Je komt dan ook bij de hier geregeld gestelde vraag: hoe schakel ik dan om? Dat zal dan handmatig moeten gebeuren, ala Aloys, met een steker en een stopcontact.
Hier heb ik een extra relais aangebracht die zorgt dat de omschakelautomaat omschakelt bij wel/geen paalspanning.
Maar ook hier geldt: het is voor iedereen anders, en dus bijna altijd een maatwerkoplossing.
Laatst gewijzigd door jansloos op di 30 jan 2024, 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Je mist de mogelijkheid om de 230v van de paal direct aan te bieden....
Paul
Paul
-
Goed initiatief jansloos.
Helaas maar een reactie, en dan nog van iemand die slecht kijkt
Ik heb wel een verzoekje, wil jij bij de omvormer uitgang
een aardlekautomaat intekenen ☺
Helaas maar een reactie, en dan nog van iemand die slecht kijkt
Ik heb wel een verzoekje, wil jij bij de omvormer uitgang
een aardlekautomaat intekenen ☺
-
Aardlek en omschakelautomaat opgenomen.
Zie eerdere bericht.
Zie eerdere bericht.