Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55
Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Hoi. Heb recently een tweedehands camperbusje gekocht, een T3 met de motor uiteraard achterin.
Van elektra weet ik vrij weinig, dus ik was van plan hier niet aan te komen, maar nu zijn er bij mij toch wat vragen gerezen mbt de veiligheid en deugdelijkheid van de gelegde verbindingen. Ik heb wat foto's bijgevoegd.
De startaccu's zitten onder de bijrijdersstoel. De omvormer zit onder de bestuurdersstoel. In het midden van de twee stoelen zitten het bedieningspaneel en zekeringskastje van de elektra. De huishoudaccu's zitten aan de zijkant in het midden van de bus, min of meer tussen bank en keukenblok.
Punten die mij vooral zorgen baren:
-Alle kabels gaan zonder buizen eromheen door gaten in metaal (onder de stoelen) en hout (van de keuken). Nogmaals: ik ben een leek, maar ik kreeg meteen het gevoel dat hier natuurlijk sprake kan zijn van brandgevaar of zelfs risico op schokken als de kabels slijten door wrijving en in contact komen met het hout of het metaal.
-De kabel van de acculader is geopend en daar is een verbinding met een schakelaar tussen gezet zodat je het laden van de huishoudaccu's in- en uit kunt schakelen. Ik heb geen idee of dit een goede en veilige manier is om dit te doen, maar ik snap niet waarom er niet gekozen is voor bijv. een simpele schakelaar die voor de stekker is gezet waar de acculader meer in de witte stekkerdoos zit
-De witte stekkerdoos lijkt niet geaard; nou zijn bij mij thuis de meeste stopcontacten ook niet geaard, maar het lijkt me toch wel handig.
-De positionering van de elektra lijkt me onhandig, dwz het zekeringskastje tussen de stoelen in maakt het in- en uitklikken van de gordel vrij lastig. Natuurlijk kan ik het kastje kleiner maken, maar moet dat per se daar zitten? Momenteel zit de acculader dus ongeveer in het midden van de bus naast de bank, maar hij zit in de witte stekkerdoos, die langs de keuken naar voren loopt richting de bestuurdersstoel, waar hij in een oranje verlengsnoer zit, dat weer naar achter loopt en dat ergens kan worden ingeplugd om de accu's op te laden. Ook de meeste kabels van het zekeringskastje lopen naar het midden van de bus, maar de startaccu's zitten natuurlijk wel voorin.
Mijn idee is eigenlijk om de elektra zoveel mogelijk te verplaatsen naar onder de bedbank die in het midden van de bus zit, wellicht m.u.v. de startaccu's.
Ik ben benieuwd naar advies over deze situatie en hoe ik deze eventueel kan verbeteren.
Ik heb ook nog even een zeer schematische en beknopte voorstelling van de situatie toegevoegd die ik net in 2 minuten in Paint heb gemaakt. Ja, er mag om gelachen worden!
Helaas mag ik hier maar 3 foto's bijvoegen, dus ik heb ze allemaal op Imgur gezet: https://imgur.com/a/bajWMAz
Van elektra weet ik vrij weinig, dus ik was van plan hier niet aan te komen, maar nu zijn er bij mij toch wat vragen gerezen mbt de veiligheid en deugdelijkheid van de gelegde verbindingen. Ik heb wat foto's bijgevoegd.
De startaccu's zitten onder de bijrijdersstoel. De omvormer zit onder de bestuurdersstoel. In het midden van de twee stoelen zitten het bedieningspaneel en zekeringskastje van de elektra. De huishoudaccu's zitten aan de zijkant in het midden van de bus, min of meer tussen bank en keukenblok.
Punten die mij vooral zorgen baren:
-Alle kabels gaan zonder buizen eromheen door gaten in metaal (onder de stoelen) en hout (van de keuken). Nogmaals: ik ben een leek, maar ik kreeg meteen het gevoel dat hier natuurlijk sprake kan zijn van brandgevaar of zelfs risico op schokken als de kabels slijten door wrijving en in contact komen met het hout of het metaal.
-De kabel van de acculader is geopend en daar is een verbinding met een schakelaar tussen gezet zodat je het laden van de huishoudaccu's in- en uit kunt schakelen. Ik heb geen idee of dit een goede en veilige manier is om dit te doen, maar ik snap niet waarom er niet gekozen is voor bijv. een simpele schakelaar die voor de stekker is gezet waar de acculader meer in de witte stekkerdoos zit
-De witte stekkerdoos lijkt niet geaard; nou zijn bij mij thuis de meeste stopcontacten ook niet geaard, maar het lijkt me toch wel handig.
-De positionering van de elektra lijkt me onhandig, dwz het zekeringskastje tussen de stoelen in maakt het in- en uitklikken van de gordel vrij lastig. Natuurlijk kan ik het kastje kleiner maken, maar moet dat per se daar zitten? Momenteel zit de acculader dus ongeveer in het midden van de bus naast de bank, maar hij zit in de witte stekkerdoos, die langs de keuken naar voren loopt richting de bestuurdersstoel, waar hij in een oranje verlengsnoer zit, dat weer naar achter loopt en dat ergens kan worden ingeplugd om de accu's op te laden. Ook de meeste kabels van het zekeringskastje lopen naar het midden van de bus, maar de startaccu's zitten natuurlijk wel voorin.
Mijn idee is eigenlijk om de elektra zoveel mogelijk te verplaatsen naar onder de bedbank die in het midden van de bus zit, wellicht m.u.v. de startaccu's.
Ik ben benieuwd naar advies over deze situatie en hoe ik deze eventueel kan verbeteren.
Ik heb ook nog even een zeer schematische en beknopte voorstelling van de situatie toegevoegd die ik net in 2 minuten in Paint heb gemaakt. Ja, er mag om gelachen worden!
Helaas mag ik hier maar 3 foto's bijvoegen, dus ik heb ze allemaal op Imgur gezet: https://imgur.com/a/bajWMAz
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Daar is vrij recent door iemand enthousiast aan geknutseld.
Ik zou even alles op je gemak in kaart brengen voor je zelf en daarna opnieuw aanleggen wat niet klopt.
Bij doorgang door metaal of kans op schuren moet er i.i.g. een rubber manchet zitten.
Ook goed kijken hoe het nu gezekerd is. Bij de accu onder de stoel mis ik ook de houten plaat zodat er geen ongewild kortsluiting gemaakt kan worden via de accupool.
Let ook op of de kabels de stroom aankunnen, dus dik genoeg zijn.
Alles is hier op het forum te vinden, gebruik even de zoekfunctie.
Ik zou even alles op je gemak in kaart brengen voor je zelf en daarna opnieuw aanleggen wat niet klopt.
Bij doorgang door metaal of kans op schuren moet er i.i.g. een rubber manchet zitten.
Ook goed kijken hoe het nu gezekerd is. Bij de accu onder de stoel mis ik ook de houten plaat zodat er geen ongewild kortsluiting gemaakt kan worden via de accupool.
Let ook op of de kabels de stroom aankunnen, dus dik genoeg zijn.
Alles is hier op het forum te vinden, gebruik even de zoekfunctie.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Ik zou als de bliksem een deskundige opzoeken, bijvoorbeeld Alex Dickhoff in Maarheze. Hij keurt ook electra in campers voor de TV bij SBS6 in het programma van Meester Frank de Visser. Je vindt Alex bij www.heliotroop.com.
- Mickel Moen
- Berichten: 5262
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Nou nou, beetje overdreven lijkt mij.
Als ik de foto’s zo zie. Ik heb wel veel erger gezien. Ziet er eigenlijk best wel netjes uit.
Begin met het 12V gedeelte.
Doorvoeren door metaal verdient inderdaad denk ik wel enige aandacht.
Verder. Wat hierboven ook al geadviseerd is, loop alles goed na.
Wil je verplaatsen. Maak dan een schema en leg wat nodig is opnieuw aan.
Waarvoor is welke draad?
Is die kabel dik genoeg voor de stroom die er door gaat?
Is iedere draad ook maximaal afgezekerd op de dikte van de draad en minimaal op de verbruiker?
Zitten de kabelogen nog goed vast?
Indien twee stroombronnen ( bv. Startaccu en huishoudaccu) verbonden zijn is de kabel aan beide kanten gezekerd?
Het voordeel van zelf doen is, dat je je systeem door en door leert kennen en ook de benodigde kennis verwerft.
Zoek voor antwoorden op dit forum met de zoekfunctie en stel gerichte vragen. Niet teveel tegelijk. Op een enkele vraag krijg je vaak sneller antwoord dan op 10.
Bezoek ook de sites van zelfbouwers. Bv die van mij. Link hieronder.
Succes.
Als ik de foto’s zo zie. Ik heb wel veel erger gezien. Ziet er eigenlijk best wel netjes uit.
Begin met het 12V gedeelte.
Doorvoeren door metaal verdient inderdaad denk ik wel enige aandacht.
Verder. Wat hierboven ook al geadviseerd is, loop alles goed na.
Wil je verplaatsen. Maak dan een schema en leg wat nodig is opnieuw aan.
Waarvoor is welke draad?
Is die kabel dik genoeg voor de stroom die er door gaat?
Is iedere draad ook maximaal afgezekerd op de dikte van de draad en minimaal op de verbruiker?
Zitten de kabelogen nog goed vast?
Indien twee stroombronnen ( bv. Startaccu en huishoudaccu) verbonden zijn is de kabel aan beide kanten gezekerd?
Het voordeel van zelf doen is, dat je je systeem door en door leert kennen en ook de benodigde kennis verwerft.
Zoek voor antwoorden op dit forum met de zoekfunctie en stel gerichte vragen. Niet teveel tegelijk. Op een enkele vraag krijg je vaak sneller antwoord dan op 10.
Bezoek ook de sites van zelfbouwers. Bv die van mij. Link hieronder.
Succes.
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Ik zou de accu's ook even vastzetten met een spanband er overheen.
-
- Berichten: 4592
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
De HH staan deze los?
Verder is het helemaal niet zo erg hoor, draden door metaal welke niet kunnen bewegen, kan niet veel kwaad.
Je kunt er een extra tape om doen, als dit je een beter gevoel geeft.
Als het werkt? Een ander er even na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad.
Theo
Verder is het helemaal niet zo erg hoor, draden door metaal welke niet kunnen bewegen, kan niet veel kwaad.
Je kunt er een extra tape om doen, als dit je een beter gevoel geeft.
Als het werkt? Een ander er even na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad.
Theo
- Peter LMC
- Berichten: 10206
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik zie on afgeschermde accu polen en + verbindingen.
Hangen daar een beetje in de openlucht.
Met een boutje aan elkaar gekoppeld.
Krimp verbindingen gemaakt in een bankschroef aan de tandafdrukken te zien.
En deze verbindingen/aansluitingen zijn niet geïsoleerd.
Accu vast zetten, ja dat is slecht te zien. Kan op de bodemrand verankerd zijn.
Maar zullen er wel los instaan gezien de andere aansluitingen.
Vind het een zooitje.
Ik zie on afgeschermde accu polen en + verbindingen.
Hangen daar een beetje in de openlucht.
Met een boutje aan elkaar gekoppeld.
Krimp verbindingen gemaakt in een bankschroef aan de tandafdrukken te zien.
En deze verbindingen/aansluitingen zijn niet geïsoleerd.
Accu vast zetten, ja dat is slecht te zien. Kan op de bodemrand verankerd zijn.
Maar zullen er wel los instaan gezien de andere aansluitingen.
Vind het een zooitje.
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Dan kan je elke camper wel laten herzien op verbindingen het is geen woonhuis waar je alles door pijpen laat lopen.
Ik zou het een beetje nalopen waar je ijzer bloot ziet leggen en voor de rest lekker laten gaan.
En anders is er nog de AARDLEK schakelaar.
Mvrgr.Wil
Ik zou het een beetje nalopen waar je ijzer bloot ziet leggen en voor de rest lekker laten gaan.
En anders is er nog de AARDLEK schakelaar.
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Sssst!
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Er zijn zeker aandachts- en verbeterpunten, maar als de bliksem naar een deskundige is wat mij betreft overdreven.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Wel dan de verdeeldoos vervangen voor 1 met randaarde.Will schreef:
En anders is er nog de AARDLEK schakelaar. 3:
Mvrgr.Wil
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Als de bliksem naar een expert is idd wat overdreven. Dit gaat door trilling niet zomaar in de aanstaande km's doorslijten.
Maar an sich is het advies niet zo slecht. TS geeft aan niet zoveel van electra te weten. Zeker, zo ongeveer alle antwoorden voor electra zijn te vinden op dit forum. Maar even iemand een of twee uurtjes moeten betalen voor hapklaar advies en duidelijke uitleg is mischien zo gek nog niet.
Het is net wat je zelf wilt, electra beter leren begrijpen of gewoon 'snel' een oplossing.
Maargoed zo zijn er nog 10 andere mogelijkheden
Maar an sich is het advies niet zo slecht. TS geeft aan niet zoveel van electra te weten. Zeker, zo ongeveer alle antwoorden voor electra zijn te vinden op dit forum. Maar even iemand een of twee uurtjes moeten betalen voor hapklaar advies en duidelijke uitleg is mischien zo gek nog niet.
Het is net wat je zelf wilt, electra beter leren begrijpen of gewoon 'snel' een oplossing.
Maargoed zo zijn er nog 10 andere mogelijkheden
Vriendelijke groet Michiel
Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Waarom is mijn serieus advies nu ook gewist?
Re: Zorgen over veiligheid elektra in tweedehands camper
Valt wel mee. Ik had me aan wat anders verwacht op basis van voorgaande ervaringen.
Bij een T3 of ouder voertuig is het zelfs gebruikelijk om de originele voertuig bekabeling (helemaal) te gaan vervangen.
Wegens te oud, helemaal verduurd en stuk. Breekt als je er naar kijkt.
In welke staat is die want daar laat je niets van zien ?!
Maar hier gaat het over recent bijgeplaatste bekabeling van het woongedeelte.
Dat moet gewoon eens afgemaakt worden.
Voor de veiligheid dek je de plus polen best af met kapjes of een ander systeem.
Kabels moet je beschermen tegen beschadiging en waar noodzakelijk beter vastmaken.
Een specialist kan je zeker helpen of tips geven.
Steek wat tijd in het aanbrengen van labels.
Bij een T3 of ouder voertuig is het zelfs gebruikelijk om de originele voertuig bekabeling (helemaal) te gaan vervangen.
Wegens te oud, helemaal verduurd en stuk. Breekt als je er naar kijkt.
In welke staat is die want daar laat je niets van zien ?!
Maar hier gaat het over recent bijgeplaatste bekabeling van het woongedeelte.
Dat moet gewoon eens afgemaakt worden.
Voor de veiligheid dek je de plus polen best af met kapjes of een ander systeem.
Kabels moet je beschermen tegen beschadiging en waar noodzakelijk beter vastmaken.
Een specialist kan je zeker helpen of tips geven.
Steek wat tijd in het aanbrengen van labels.
Groeten Kampo