Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door Camperbassie »

Er komen 10 zonnepanelen op het dak. 4 panelen schuiven 500mm onder de bovenste uit.
De kabels moeten dus langer en korter worden maar zo dat ze niet het schuiven van de panelen belemmert. Iemand een tip hoe die draden te laten mee bewegen?

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Krulsnoer ofzo



Bericht door TestCase »

Wacht even tot Hoofdnoorman (Rudy) reageert, die heeft ook bewegende panelen.
Is hier ergens een draadje van.

(Foto omgedraaid)
Afbeelding
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Krulsnoer ofzo



Bericht door jansloos »

Staat hier ook nog topic met scharnieren
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
CorvH
Berichten: 80
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 15:03
Locatie: Midden Drenthe

Re: Krulsnoer ofzo



Bericht door CorvH »

Zoiets lijkt me ook ideaal:

kabelgeleider_1.jpg
kabelgeleider_1.jpg (19.88 KiB) 1044 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door AadenAnke »

Mooi met 10 panelen zal je vast niet vaak gebrek hebben aan voldoende stroom :thumbup: je bent ongetwijfeld een groot verbruiker :shh: het in en uit schuiven van de panelen gaat dat handmatig of elektrisch? Leuk idee trouwens

Gr Aad
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Krulsnoer ofzo



Bericht door VNK »

CorvH schreef:Zoiets lijkt me ook ideaal:

kabelgeleider_1.jpg
Dit is een mooie oplossing bij gering gebruik. Voor jouw toepassing waarschijnlijk voldoende, camperbassie.

Nadeel van een krulsnoer is dat het 'los' ligt en dus kan gaan wapperen.

Zo'n arm als op de afbeelding geleid je kabel een stuk mooier, maar deze draait altijd om het scharnierpunt wat op den duur kabelbreuken kan geven.

Hoe we dat in de automatisering oplossen is de toepassing van een zogenaamde energieketting (zie bijv. Het merk Igus) in combinatie met een kabel die gemaakt is voor dynamiache toepassingen.

Drie opties. Even afhankelijk van hoe mooi je het wil hebben en wat je eraan uit wil geven. Mocht je geïnteresseerd zijn in de ketting kan ik je daar wat tips over geven
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door PaulBng »

Een energieketting is zoiets :

Afbeelding

Paul

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, inderdaad een dergelijk topic ontgaat mij niet.
Mijn panelen schuiven 52 cm uit.
Het koppelboxje zit bij mij in het midden van het paneel. Halverwege de uitslag heb ik ook de kabel vast zitten met ruime marge. Geen probleem.

Bij mij gaan ze naar voren boven de cabine uit. 2 stuks à 110 Watt.

Ik heb summier filmpje gemaakt staan op YouTube.

https://youtu.be/AQJXCQzpXOw
https://youtu.be/_-cwFMecKzw
https://youtu.be/V9i-L0ECGjs
https://youtu.be/AQJXCQzpXOw
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door pwhooftman »

@hoofdnoorman, wij kennen natuurlijk je mooie uitschuifsysteem al langer.

Ik ben benieuwd of je na al deze tijd nog steeds achter je keuze staat om uitschuifbare panelen te maken. Ik bedoel, je gebruikt ze vooral vanwege de laagstaande zon in december, maar omdat ook de uitschuifbare panelen vlak liggen pakken die juist weinig zon extra, heb je wel eens overwogen om één paneel in elke windrichting opklapbaar te maken zodat deze haakser op de zon staat? Eén paneel haaks zetten levert waarschijnlijk meer op dan twee panelen vlak uitschuiven? Zeg ik zonder na te denken of het mechaniek daarvoor wel in het platte vlak kan blijven als je rijdt :-) .
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door StealthCamper »

Los van eventuele kabelkettingen of zo wil ik gewoon even zeggen: wow uitschuivende panelen! Zalig gemaakt :shock:
j.molenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 20:31
Locatie: huizen

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door j.molenaar »

hallo denk je wel om eventuele hotspots vooral bij lagere zonnestand kunnen die in zo'n situatie optreden en dan is het einde paneel of brand
LMC Breezer Liberty 633 G
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door PaulBng »

Huh?
Leg uit
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door Hoofdnoorman »

Wel wel, bijna vanzelfsprekend komt er weer commentaar en/of goede raad in topic of PB.

Om maar gelijk even antwoorden te geven, dat verhinderd verdere aan of opmerkingen op het gefröbel van mij, zal er wel één of ander duidelijker worden.

Allereerst dit is het vierde seizoen dat de panelen in gebruik zijn.
In totaal ligt er 1260 Wp op mijn dak, inclusief de "ondergeschoven" kleintjes.
Een 60Wp wordt al aangestuurd door elektronica en maakt deel uit van een zonvolgsysteem. (SAMY solar met 85 cm schotel)
Zonder de twee uitschuifbare panelen heb ik eigenlijk genoeg vermogen. Ook 300 Ah aan LFP is reeds een buffer.
In de zomer gebruik ik ongeveer 3,5 aan panelen. De rest is uitgeschakeld.
In de winter ben ik in Spanje. Daar staat de zon hoger.
Ik heb wel mensen die stroom van mij hebben afgenomen. Werd meestal beloond met een gratis etentje etc. Vandaar dat ik dus een beetje zwaar ben, :D
In de winter, met een extra camper er aan, heb/had ik de schuifpanelen nodig tussen 10 dec en 6 januari.
De hele constructie is slechts een tijdverdrijf geweest. Behoudens kleine uitgaven heeft alles niets gekost. Totaal ongeveer 50 euro.
Bij helder weer, op 22 december om 12 over 1 staat de zon op de hoogste stand, is het totale rendement van mijn panelen ongeveer 42%. Dat zijn dan 9 liggende panelen waarvan 1 gedeeltelijk in schaduw ligt, maar deze toevallig ook parallel staat aan de SAMY, die even geen dienst doet evenals de twee ondergeschoven panelen. Elk 110 Wp paneel bracht dus ongeveer 45 Watt op, op het hoogtepunt van de dag.
Foutjes? Jazeker! Ik heb de spelingen te klein genomen. Daar heb ik geen last van, maar in de zomerzon zet de aluminium constructie teveel uit en willen de panelen niet schuiven. Ik heb ze dan ook niet nodig. Het bleek na een demonstratie. 's Avonds werkte alles weer.


Zoals gezegd en gemeld in het originele topic.
Ik heb een idee, krankzinnig zouden velen zeggen, maar ben niet te beroerd dit uit te werken. Op deze wijze is ook de Hotfrog, 12V Fietsacculader, afstandschakelaar over GSM900 en de losse koffiemethode in de Senseo tot stand gekomen.
Sterker nog, 3 maand geleden was er 1 fiets met een voorwiel en een middenmotor, nu zijn het er al 5.
Ik had twee panelen over en ik had een 12 volt accuboormachine. Daarna ga ik dan wat fantaseren en dit is er uit gekomen. Nodig heb ik het niet.
Waar het mij om ging destijds (sorry voor mijn woorden nu), is om al die lieden die de godganselijke dag met een los zonnepaneel lopen te sjouwen, te richten, te verzetten en boos naar buiten komen stuiven als je voorbij zo'n paneel loopt en even staat te praten terwijl er dan schaduw op hun geweldige aanwinst valt, te laten zien dat het ook anders kan.
Het is een genot om die gezichten te zien als ik op de AB druk en de panelen uitschuiven. Maar ja, aan die reacties ben ik nu ook gewend. :-B

En Pieter, mocht ik mij een andere camper aanschaffen, dan komt er idd een ander plan voor de panelen. Ik heb de ruwe tekening/methode klaar en hierbij zullen alle dakpanelen gelijktijdig de zon gaan volgen! Er zijn echter nog hindernissen te nemen.


Weer even on topic. Omdat de panelen slechts 25 cm verschuiven tov het middenpunt, heeft dit weinig gevolg voor de kabel. Misschien eens om het jaar de kabelmantel bekijken op doorslijten, maar verder is er weinig aan de hand. Desnoods even een flexi mantelbuis er overheen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Schuivende zonnepanelen: krulsnoer of zo?



Bericht door Camperbassie »

Knap stukje werk.
In eerste instantie wil ik mijn panelen handmatig schuiven maar met een 12v spindelmotor kan het ook wel.
Idee van die kabelrups had ik al onderzocht maar probleem zit in dat de kabel verlenging buiten het paneel aan de zijkant moet plaatsvinden en niet onder het paneel. Of ik moet een ruimkabel gat maken in de maar 3cm hoge paneel rand. Bij mij ligt de paneel rand van het schuifpaneel tegen de kabelgoot aan. Het bovenste paneel ligt boven de kabelgoot.
Omdat het meerdere stringen paralel en serie gemixed zijn ligt de goot best vol en moeten er op veel plekken draden in en uit.

Meerdere stringen om de 6 bovenste panelen in actie te hebben tijdens het rijden.

Dat uitzetting probleem hoop ik minder te hebben omdat er maar 1 paneel lengte 980mm tussen de schuifgeleiders valt.

Dacht ook aan een lange slappe veer die de kabel onder het paneel trekt bij inschuiven. Of een touwtje dat vanaf de voorkant wordt aangetrokken en de kabel strak trekt bij inschuiven.

Het zal wel weer trial and error worden.

Mijn 4 bovenste panelen kunnen wel kantelen naar de zon althans 2 naar rechtsom en 2 naar linksom afhankelijk waar de zon staat. Of dat echt nodig is, geen idee. Evt de voorste panelen kunnen ook nog kantelbaar gemaakt worden mocht er in de tijd te weinig opgewekt worden.
2×200Ah komt niet uit zich zelf weer vol.



Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk

Plaats reactie