Met de trein naar Portugal?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Met de trein naar Portugal?



Bericht door Transitje »

Wij willen nog graag een keer naar Portugal maar door mijn gezondheidstoestand is de reis met de camper voorlopig, en misschien wel blijvend, even niet aan de orde. Reizen met het vliegtuig hebben we volledig afgezworen en met een bus lijkt ons echt niet aantrekkelijk, zo die mogelijkheid er al zou zijn.
Blijft dus over de trein en dat lijkt ons eigenlijk ook best eens leuk om te doen.
Misschien een wat vreemde vraag op een camperforum maar heeft iemand tips voor ons?
Rondneuzen op het internet levert vooralsnog te weinig aanwijzingen.
Groeten

Klaas
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door jansloos »

Treinreiswinkel Leiden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6403
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door rongreven »

Je zal het al wel gedaan hebben, toch jouw topicvraag ingetypt bij Google:

https://www.google.com/search?q=met+de+ ... e&ie=UTF-8
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door gjvonk »

Zoek eens bij NS internationaal. Rechtstreeks vanuit NL gaat niet, maar vanaf Parijs Gare de Lyon zijn er via Spanje verbindingen met Porto en Lissabon. Dat betekent dus hiervandaan met de Eurostar(voorheen Thalys) naar Parijs.

Tip: kies in het startscherm https://nsinternational.com in het veld [van] Parijs als start en kies als eindbestemming Lissabon of Porto.

Reken wel op reistijden van 24 uur of meer met meerdere malen overstappen (ook tussen ver van elkaar gelegen stations in o.a. Parijs Gare du Nord naar Gare du Lyon en in Madrid). Je reist per definitie via Spanje.

Of je ook bij NS international kunt boeken weet ik niet. Koop een goede trolley koffer die je kunt duwen, kruisers/bagageservices bestaan niet meer.
Buscamper fan
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door Hermine »

Misschien zelf ook al gevonden, maar om ideeën en informatie op te doen lijkt het me wel wat:

https://www.interrail.eu/nl/plan-your-t ... -itinerary
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door Hermine »

Excuses, was al genoemd.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door AadenAnke »

Als je tijd genoeg heb er gelijk wat steden bezoek aan koppelen. Vroeg de trein naar Parijs daar de middag en avond toerist zijn een nachtje slapen en dan door naar de volgende tussenstop. De reis aaneengesloten doen lijkt mij slopend

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door kampo »

Zo een extreme reis lijkt me belastend en misschien ook niet aan te bevelen als jullie niet in fysieke topconditie zijn ?


Volgens Google maps is het vanuit Apeldoorn tot bv Porto in het Noorden met de auto een rit van 2110km en 21h15 minuten.

Je moet door 5 landen ! en het trein net van die 5 is niet op elkaar afgestemd.
Met openbaar vervoer, waarvan een deel trein, moet je heel vaak overstappen en kom je uit op 23 tot 30 uur. Een heel stuk daarvan gaat met meerdere Flixbussen.
De wacht en rusttijden en eventuele tegenslagen zijn dan nog niet inbegrepen.
Voor je het beseft kom je aan 48h.
Dat lijkt me niet comfortabel :sick: .

Een TGV met slechts 2 keer overstappen vanuit Apeldoorn bestaat niet voor Portugal.
Misschien is het interessanter om een andere bestemming uit te kiezen.

Een andere mogelijkheid is met INOUI (goedkope TGV) te reizen en jullie te laten afzetten in Tourcoin (Lille) Dat is ook goedkoper. 2 landen minder.
Of meteen een andere bestemming kiezen zoals Amsterdam>Barcelona dat is gemakkelijker met TGV of INOUI.
https://www.sncf-connect.com/fr-be/ou-partir

Een andere optie is om een chauffeur in te schakelen die dit even voor jullie wilt rijden ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door Transitje »

Hartelijk dank voor het meedenken, ik heb nu wel de noduge informatie
Groeten

Klaas
Joske
Berichten: 2510
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door Joske »

Ik woon in Portimão, Algarve en ben treinliefhebber.
Ik heb mij al eens verdiept in de mogelijkheden.
Vroeger was het mogelijk om in 24 uur van NL naar Lissabon te rijden.
Eerst met de TGV vanuit NL naar de Frans/Spaanse grens (Biaritz, Irun). Dat is een dagrit.
In Parijs moet je wel een stukje met de Metro.
's Avonds overstappen op de slaaptrein naar Lissabon, waar je dan 's morgens om half acht aankomt, aankwam.....
want die slaaptrein is er niet meer.
Eventueel overnachten en de volgende dag naar Porto, Lissabon.
Als je nu wat wilt kun je van NL, Parijs, naar Barcelona en verder via Madrid naar Sevilla. Dit gaat allemaal over HSL spoor in de Europese spoorbreedte.
Spanje en Portugal hebben een afwijkende (grotere) spoorbreedte.
Vanuit Sevilla kun je dan nog per trein naar Huelva. Maar dan houdt het op en moet je verder per bus.
Vanuit Madrid naar Lissabon is nog steeds niet rechtstreeks mogelijk. Er wordt wel aan gewerkt, met name is dit zichtbaar aan de werkzaamheden tussen Evora en Elvas.
Ik zou wel willen, maar het is een heel avontuur..... Toekomstdroom???
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Met de trein naar Portugal?



Bericht door roma »

Als ik de diverse opties lees, lijken me die allemaal veel zwaarder dan toch maar zelf met de eigen camper. Lekker in je eigen bekende vervoermiddel en de lange reis indelen in korte overzichtelijke etappes met de nodige rustdagen.
Plaats reactie