Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door hurktoilet »

Zoeken wij het onmogelijke?
Een buscamper met lengtebedden en gewone toiletcabine, niet zo'n ding dat de doorloop blokkeert tussen leefgedeelte en bed blokkeert als toilet of douche in gebruik is.
Tot nu toe hebben we alleen een Knaus Boxlife, een karmann en een Hymer gevonden, maar die heeft een dieselkachel en gezien het stroomverbruik daarvan willen we daar niet aan. Wie weet andere modellen?
Laatst gewijzigd door hurktoilet op wo 06 dec 2023, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door kampertjes »

Die zijn er zat. O.a. Possl Roadstar en Summit.
En kan je aanraden die douche die gangpad blokkeert toch nog eens nader te beschouwen. Dat blokkeren is maar heel kort, rest van de dag levert het juist meer ruimte. Bed links langer, dinette ruimte, gangpad breder. Gaat maar om centimeters maar dat net het verschil maken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door hathi »

Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door jan- »

Lees je wel Hans? Die is 6M40 maar er wordt gevraagd naar max. 6 meter. :-)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door AadenAnke »

Elke (bus)camper bouwer heeft wel een 6m uitvoering in de folder :lol: de meeste wel met een dieselkachel dat stroom verbruik valt wel mee hoor :shh: lengte beden meer bij de 6.40 uitvoeringen die zogenaamde ruimte douchen verschilt meestal per model! Maar of je ze gebruikt kan vinden dat zal iets lastiger zijn ze zijn zo gewild dat wie er één heeft die wil hem niet meer kwijt!

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31994
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door hathi »

Ik geloof niet dat zoiets efficiënt zal werken op 6 meter , dat is behelpen !,tenminste als dit jouw wensen zijn …Een buscamper met lengtebedden en gewone toiletcabine, niet zo'n ding dat de doorloop blokkeert tussen leefgedeelte en bed blokkeert als toilet of douche in gebruik is.
Hans
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door hurktoilet »

AadenAnke schreef:
wo 06 dec 2023, 22:13
Elke (bus)camper bouwer heeft wel een 6m uitvoering in de folder :lol: de meeste wel met een dieselkachel dat stroom verbruik valt wel mee hoor :shh: lengte beden meer bij de 6.40 uitvoeringen die zogenaamde ruimte douchen verschilt meestal per model! Maar of je ze gebruikt kan vinden dat zal iets lastiger zijn ze zijn zo gewild dat wie er één heeft die wil hem niet meer kwijt!

Gr Aad
Als ik dit doorwrocht ogende verhaal mag geloven, gebruikt een dieselkachel zo veel stroom dat vrij staan er niet meer bij is.
@Bob: Oogt interessant, hopen dat meer jong gebruikte modellen wel een gaskachel hebben
@Hathi: Wij hebben nu een 5 meter 40. Dat is af en toe ook behelpen, maar als je nog een beetje van elkaar houdt en aan de camper gewend bent is dat best te doen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8970
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door kampo »

hurktoilet schreef:
wo 06 dec 2023, 23:20
...Als ik dit doorwrocht ogende verhaal mag geloven, gebruikt een dieselkachel zo veel stroom dat vrij staan er niet meer bij is...
Het is jammer dat er in het mooie verhaal van zwiebelfarm weer onjuistheden staan.
Waarom laat hij dat niet op fouten nalezen alvorens het te publiceren ?

Zo staat er dat dat de brandstof (diesel) doseerpomp stroom verbruikt en hoge druk inspuit. Dat klopt natuurlijk niet en het is heel erg lage druk. Het stroomverbruik van het diesel pompje (1 liter per nacht) is verwaarloosbaar. Het is de elektro (ventilator) motor die stroom nodig heeft.
Een andere fout is dat je, als het over stroomverbruik gaat, met gemiddelden moet rekenen. Na de opwarmfase die bv 20 minuten duurt (30 à 40W) zal zo een diesel lucht verwarming verder draaien aan een lager warmtevermogen en het stroomverbruik zakt dan naar bv gemiddeld 20 Watt bij minus 5°C.

Ook kan je een Truma gascombi nooit vergelijken met een diesel luchtverwarming die geen warm water maakt. Bij Eberspächer en Webasto maak je warm sanitair water door gebruik te maken van een vloeistof verwarming in combinatie met een boiler. Dan komen er ventilo convectoren bij en het stroomverbruik van die hele kleine axiaal ventilators.

Gegevens over de vloeistofverwarmingen, Hydronic (Eberspächer), Thermotop (Webasto) en Binar (Autotherm) ontbreken in de "zwiebelfarm" tabellen. Ook de Truma D4 en D6 staan er niet tussen. Een 5kW luchtverwarming is niet voor campers maar voor bloementransport.

Het stroomverbruik van een systeem dat gebaseerd is op een diesel vloeistof verwarming is iets hoger als
met een gas combi verwarming. Het voordeel is dat je daarvoor wel een opgesplitst systeem krijgt wat plaatsbesparend in te bouwen is en meer comfort kan geven.

Een diesel lucht verwarming is onvergelijkbaar compacter als een gascombi en kom je sinds jaren tegen in fabrieks buscampers.
Verschillende types hebben tegenwoordig standaard een hoogteregeling voor gebruik in de bergen, koolborstel loze long life motoren en een doseerpompje dat niet meer hoorbaar tikt.
Laatst gewijzigd door kampo op do 07 dec 2023, 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
AstridG
Berichten: 12
Lid geworden op: di 08 dec 2020, 20:54

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door AstridG »

Possl roadstar 600L heeft lengtebedden en is 5.99 lang.
Of nieuw in 2023 Possl summit shine, ook als 600L met lengtebedden te verkrijgen, keuze uit 2 soorten badkamers, en 1, 2 of 3 zitplaatsen bij de dinette
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door doov »

VanTourer 600L.

Dieselkachel is ideaal trouwens.
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
do 07 dec 2023, 7:47
Ook kan je een Truma gascombi nooit vergelijken met een diesel luchtverwarming die geen warm water maakt.
Inderdaad, als je wil vergelijken moet je appels met appels vergelijken en geen appels met peren.
.
Truma G vs D.JPG
Truma G vs D.JPG (81.68 KiB) 672 keer bekeken
isoplus
Berichten: 6396
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door isoplus »

Ik heb net mijn Cleverbusje ingeleverd bij Buscamper in Culemborg, helaas is die 6meter40 maar met lengte bedden en veel ruimte, achterop zit een Van 'n Bike originele fietsenstalling dus nooit meer gedoe met fietsen en deuren.
In de nieuwe Adria die wij kochten zit minder ruimte om je spullen op te bergen dat weet ik al wel. Als je een prima onderhouden bus zoekt, ga eens bij de Clever kijken mooier en eenvoudiger kan het niet.
Het ding staat op de site van Buscamper.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gezocht: buscamper met lengtebed, max zes meter



Bericht door jan- »

Waarom dan de Clever bus ingeruild? Wat is het voordeel dan van de Adria? Was de bekleding van de voorstoelen versleten? Want ik zie dat die anders zijn dan die van de dinette.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie