Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door bennieh »

Heb niet alles kunnen volgen in deze linkhttps://gathering.tweakers.net/forum/li ... 63934/last maar overall klinkt het mij redelijk ontnuchterend in de oren wat betreft terugverdientijd van een thuisbatterij bij een dynamisch contract.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door hathi »

Niks verlaagde prijs,de btw,welke je niet meer hoefde te betalen,werd er vantevoren bij geteld ,met nog een kleine verhoging,v de Alweer nieuwste panelen :D …verkooppraatjes !.en daarom werd het toch steeds duurder,en dat vervalt ,….Nu het wat rustiger is :?: ……ik betaalde een jaar voor de Btw vrijstelling €8500;- voor 8000wp, incl alles door een gecertificeerd Electro bedrijf ,hier in de buurt,met nog een echte service,dus bij die vlugge jongens,is het nog lang niet altijd goedkoper P.s wat die terugverdien tijd betreft,dat vind ik nu de grootste onzin welke er bestaat,of denkt men zo ook met de aanschaf van een Auto of Camper ? Nee enkel bij Solar rekent men schijnbaar zo?terwijl je daarbij nog geld kan verdienen, wat bij auto of Camper enkel geld kost !
Hans
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Vopper »

Sinds juni heb ik zonnepanelen en het eigen directe verbruik valt toch tegen, ondanks dat we rekening houden met aanbod en verbruik.
B. v. met koken kan ik maar max. 2,5 kw afnemen, wanneer dan de wasmachine draait moet je al inkopen, doen we dan dus niet.
Met een thuisaccu is dit op te rekken, maar is ook beperkt, afhankelijk van de cap.
Heb gemiddelden op het www. gevonden van 30% met alleen panelen en 50-60% met accu erbij.
Al met al is het een forse investering zeker wanneer voor grotere cap. gekozen wordt.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

metatoon schreef:
vr 17 nov 2023, 11:10
Aad.

Misschien wat reduceren op de wens van het aantal ruimte 's die je wil verwarmen.
Verder schrijf je een oude meter te hebben.
In dat geval voordeel van nemen niet alle k.w verkopen.

Gr. Toon .
Ik en een oude meter? Was het maar waar huis is in december 1999 opgeleverd en heeft nu al de 4e slimme/nieuwe meter wordt elke keer vervangen omdat ze het verbruik niet vertrouwen :lol: wijkt stek af met de rest van de wijk :shh:

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door metatoon »

Aad .

Dan moet ik me vergist hebben ,of verward met ander bericht. :oops:

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Arie55 »

stel je dan de hypothetische vraag; ok, ben nu van het gas af, wat betekend dat voor mij?
Wat werkt er allemaal met het gas en wat doe ik ermee?

Warm water voor een douche, kan met een boiler. Een badkuip wordt dan al een lastiger verhaal. En wat te denken van de afstanden die het warme water af moet leggen voordat het bij de betreffende kraan is. Misschien is dan een boiler voor een douche EN een kleine boiler voor in de keuken nodig.

Verwarmen: uitgaande van een goed geisoleerd huis (maar is dat ook zo is de vraag die je stellen moet) kan je de berekeningen die nodig zijn voor een ruimte te koelen ook opgaan voor het verwarmen. Besef dan wel dat bij heftige kou buiten, de airco (zo noem ik dat ding maar even) wel de temp. buiten verder zal moeten afkoelen om die verworven warmte binnen te kunnen afgeven. Het is dan wel zo gesteld dat bij een bepaalde temp. buiten het systeem het niet meer efficient kan werken. En dat begint al bij +7 gr.buiten (een bevestiging van wat ik ooit vernam en toen berekend had). Dat hoor je die verkopertjes niet over. En wat ze je ook niet vertellen is dat het veel lijkt op een aan/uit systeem. Hier bedoel ik airco aan: warmte of koude en airco uit geen warmte of koude. Bij centrale verwarming zijn de radiatoren als het ware accu's met warmte, wat naijlt.
Andere verwarmings elementen zoals infrarood panelen kunnen ook. Ze kunnen NIET de radiatoren vervangen. Die dingen bloed verzinderend heet worden. Dus link om ze aan te raken. Ze zijn er voor muur en plafond toepassingen. En wat dacht je, hoe sluit je ze aan? Met allemaal lopende kabels in het zicht?

Met de camper heb je geleerd om een electrisch energie balans op te stellen. Dat zal je ook voor de thuis situatie kunnen doen. Het probleem wel is en blijft, dat je in de zomer een flinke overschot zal hebben en in de winter te weinig. En een thuis accu zal daar deels een oplossing in zijn. En misschien wel niet! En denk ook eens aan een auto met V2H (huiswerk), misschien kan dat je thuis accu worden.

Mijn advies is, begin klein. Begin met 1 kamert(je) waar je de huidige verwarming niet gebruikt. Je zal merken dat je je gedrag zal moeten wijzigen door gordijnen te dichten, deuren te sluiten, meer laagjes kleding aan. Allemaal om in die ene ruimte behaaglijk te krijgen. En dan nog krijg je het koud omdat je stil zit. Koude handen en voeten. Klein verwarmend vloerkleedje kan ook. Dan zal je opmerken dat kou toch wel armoe is en dat het een verrekt lastig vraagstuk is. Zeker als je het ruimer stelt; wat als alle NLers dit gaan doen? Kan het stroomnet dat aan? Neen!!! Zelfs niet in de nieuwste woonwijken. De kabels die er liggen zijn niet toereikend.

Dan het koken op en wasmachines e.d.; ook hier zal je je gedrag dienen te wijzigen. Zette je voorheen 's avonds de vaatwasser aan omdat je 's avonds warm eet. Dat zal moeten verplaatsen naar de middag, zodat je nog wat aan je panelen hebt.

Al met al komt er veel meer bij kijken dat je op voorhand kan bedenken. daarom begin klein en maak gebruik van wat je al hebt

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Allemaal bekend Arie huis is opgeleverd in december 1999 is gewoon goed geïsoleerd CV installatie is erg ruim berekend wij hebben 2van die stoof zit dingen voor op de stoel een dekentje voor de tv (als we daar nakijken) lekker daar onder nu verwarmen met 1 elektrisch olie gevold radiatortje 750/1500watt de woonkamer tot 19 graden doen het na het eten uit en dan is het ‘s morgens nog een 16.5v/17 graden dus de cv staat nu nog uit wordt het buiten kouder dan gaat hij aan. Het gaat niet om het geld als dat het was kan ik het beste niets doen! Heb nu een maand bedrag van 35€ en krijg terug :lol: de gehele bovenverdiepingen 4 kamers een badkamer en de zolder gebruiken we alleen voor opslag. Over scheef wonen en doorstromen gesproken :lol3: :lol3: de 1e panelen aan de voorkant hebben we nieuw gekocht en laten plaatsen waren na goed 4 jaar terug betaald :shh: 2e serie panelen overgenomen van de buurman voor een prikkie met een 2e hands omvormer voor een dag klussen bij een ander inclusief bevestiging en aansluit materiaal ssssst nog geen 400€ duurde nog geen volle zomer om ze terug te verdien (teruglevering was nog 100% van afname) wil nu weer op koopjes jacht gaan iets van een 3000wp voor Max 1000€ moet lukken. Stel dat die gehele opbrengst voor de terug lever vergoeding van 7€cent gaan met een geschatte jaar opbrengst zeg laag 2500kilowatt dus een 175€ om te besteden aan inkoop van stroom a zeg 40€cent dus een 435kilowatt dat samen met wat we nu al over houden zullen we niet kiet spelen maar wel een heel eind komen. Met alle diesel die ik in mijn leven al verstookt heb mag ik nu best ietsje beter met de planeet omgaan toch :?: kan ik zonder schuldgevoel gewoon nog wat lievers opstoken met de camper :lol:

Gr Aad
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Zijspan »

Ik lees dit draadje nu voor het eerst Aad, je bent nog al wat van plan, je schrijft over een nieuwe vloer, dat zal de woonkamer zijn schat ik.
Dan kun je die gelijk isoleren en de nodige leiding er onder weg werken, dat gaat ook weer schelen in je kosten van stoken/verwarmen.

Gelukkig is dat hier in Portugal niet nodig hier is het nu zo 22 gr en stoken we in de avond een klein vuurtje in de houtkachel en dat is ruim voldoende zover.
De mooie regeling die Nederland kent voor salderen is hier helaas niet, wat ik opwek overdag moet je gelijk gebruiken, dat leer je vanzelf de energie nota hier is 30 in de maand voor stroom en 10 voor flesse gas (propaan) water uit eigen bron.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Huis is voorzien van vloerisolatie vanuit de bouw ligt vloerverwarming in. Ligt een plavuizenvloer die we willen vervangen voor pvc gelijk met de keuken over een jaar of 2 vandaar ook nu uitvinden wat we gaan doen dan is er straks de mogelijkheid alles weg te werken. Nieuwe keuken inductie koken dus groepen bij trekken dus combineren. Een zekering automaat in de kast drukken zal Max 30€ kosten maar de kast en daar alles om heen schat ik een 3a400€ dus delen en is de prijs per deel goedkoper. Afdak moet toch vervangen worden kosten bij zelf doen +/- 700€ geschikt maken om er panelen op te leggen een paar binten extra plus een doorvoer voor de draden zal 2/250€ extra zijn dus panelen 2e hands scoren en die erop ben ik Max 2500€ kwijt zit de groepenkast voor de keuken en eventuele airco’s of warmtepomp er bij in. Nu ik toch bezig ben dan maar gelijk meenemen wat er anders straks toch moet komen. Nu kan en wil ik nog wel schooieren en zelf klussen maar over 5 jaar of langer heb ik geen idee en het is gewoon leuk op de verjaardagen toch heb ik weer wat anders dan camper of vakbond om over te zwetsen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door jan- »

Wel leuk dat je nu kan blijven salderen, maar daarmee wordt de terugverdientijd op panelen niet altijd korter. Sterker nog: ik ben goedkoper uit als ik mijn huidige 2 panelen uitschakel, want dan kan ik gebruik maken van betere welkomst aanbiedingen.

Mijn situatie:
330KWh verbruik
580KWh terugleveren
450M³

Als ik dan via gaslicht.com op zoek ga naar de beste Energieleverancier aanbieding:
42,36/maand zonnepanelen aangesloten. (Vandebron 1 jaar vast.)
38,15/maand Zonnepanelen losgekoppeld. (Cool Blue 1 jaar vast.)
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Zadowolony »

Al gedacht om ‘s winters te overwinteren in een warm land? Waarschijnlijk goedkoper en aangenamer.
Wij hadden in ons vorige huis 19 panelen, maar met alle beleidsswitches besloten om dat in ons nieuwe huis niet meer te doen. Met zonnepanelen rekenen ze steeds vaker een hogere vaste bijdrage. Wij wachten de ontwikkelingen in de markt rustig af en gaan onderzoeken of verblijf in warmere streken een aangenamere optie is.
Overigens verstookt ons nieuwe huis al 1000 m3 minder gas omdat het blijkbaar beter is geïsoleerd .

Warmtepompen hoor je vaak nog slechte verhalen over.
Ook veel mensen en producenten haken af voor de elektrische auto.
Soms is op de handen gaan zitten als de overheid iets heel hard promoot een slimmere keuze.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
GreDon
Berichten: 109
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 17:54
Locatie: Mook (L)

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door GreDon »

Wij toch zeer tevreden met onze all electric warmtepomp inclusief het verwarmen van 200 liter voorraad warmwater. Gasmeter de deur uit en met onze zonnepanelen nu de saldering blijft zo mooi rond de NUL op de meter op jaarbasis. Dat was met gas wel anders :bang:
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

De beslissing genomen 6 panelen besteld inclusief omvormer en aansluit materiaal in opstelkasten voor platdak!
6X 400wp voor nog net geen 1500€ ergens volgende week wordt het bezorgd. Gelijk ook EPDM dakbedekking e.d besteld. Komt ook volgende week hout heb ik al binnen! Zit nu nog te wachten op de prijs van de elektricien voor het plaatsen van een nieuwe groepen kast! De kast zelf kost via het net al ff 1000€ 3fase bij Stedin een 400€ maar alles bij elkaar ben ik straks voor een 5a6000€ van het gas af. 2e hands zonnepanelen is wel wat van te koop maar alles bij elkaar verzamelen en schooieren betaal je gewoon een 70/80% van de totale nieuwprijs. Het lijkt wel of mensen goud in hun handen hebben! Al met al nu een paar dagen droog dan kan Aad aan de klus.
Als er hier nog een elektricien mee leest die de groepenkast voor een leuk prijsje wil en kan overzetten? Ik hou me aanbevolen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Kroppie »

welkom bij de gas lozen :thumbup: :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie