Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven

Met de camper naar de sneeuw!
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door AadenAnke »

Wat een leven hadden we toch. He :cheers: kregen er dan ook nog een riante buitenland vergoeding voor :bang:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door jaap van duijn »

Bofkonten dat waren jullie.
Dat is nu anders :).


groeten Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door AadenAnke »

Valt best mee Jaap alleen hadden we toen wat minder noten op onze zang :shh: 47/48 jaar geleden waren we nog niet gewend om 2 keer per dag te douchen was een boterham die de vorige dag was meegenomen van huis nog goed te eten. Ik zie ze tegenwoordig wel de truck shop ingaan voor broodje en een koffie ?????? Rekenen ze 8a10€ af heb ik gewoon boterhammen met kaas door Anke de avond ervoor klaar gemaakt bij me en een thermoskan met koffie. Dan hebben we het over elke dag thuis slapen hè. In het buitenland om de dag één routier voor de warme maaltijd en voor de rest brood met kaas en spul uit een potje. In de avond 1a2 flesjes bier en de cola kwam gewoon uit de fles van thuis. Die vergoeding werd eigenlijk niet aangesproken daarmee werd spul gekocht bij de bouwmarkt om je op de dagen dat we thuis waren de pleuris te werken om het huisje op te knappen. Was je blij dat het zondagmiddag was eten een stevige tuk en om 21 uur douchen en naar de baas rond 22 uur op de kaart met de naam van een ander naar de grens daar je eigen kaart in de tacho en hobbelen maar met een beetje mazzel op vrijdag weer thuis! Niet te vroeg want dan was er nog wel een ritje Friesland/Groningen of zo. Maar hè zo werd het 1e koophuis met ruim 20.000gulden winst verkocht. Om direct weer een andere opknapper aan te schaffen. Ja ja die goeie oude tijd zeggen we maar

Gr Aad
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door Zadowolony »

AadenAnke schreef:Als die paar kilo van de kettingen een ding is dan moet je sowieso een afslank kuur ondergaan :lol:

Gr Aad
Bus weegt al 2900 kg., dus 600 over.
We zijn al slank, de mechelse herder ook Afbeelding. Maar bij elkaar toch ca 185 kg. Dan de fietsen, de trekhaak met fietsendrager, de tent, zonnepaneel en omvormer (al LifePO4 genomen voor oa gewichtsvermindering), tafel, stoelen, bbq, potjes en pannen, linnengoed, kleding, schoenen, iPads enzo. , wat drinken en eten….etc.
Denken erover om de kussens van het bankje thuis te laten.

We moeten nog en keer op de weegbrug want we hebben zoveel eruit gehaald ( o,a de standaard levensgrote spiegel in de badkamer) en weer spullen toegevoegd.

Dus ja, lichte Sneeuwsokken ipv stalen kettingen voor minder gewicht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door Peter+Annie »

Je kunt ook je tank maar ¾ voldoen ,scheelt je ook 20 kg.
En de watertank half vol is ook zomaar 50 kg wat je uitspaart.
Kleine moeite groot plezier.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door jan- »

Als je op gewicht moet letten moet je alles meenemen (uhh...) afwegen (uhh..) bekijken of dat niet met een lichtgewicht versie kan. Denk hierbij aan: Accu (scheelt vaak 40 Kg), Zakluifel t.o.v. een casseteluifel (scheelt 15 Kg), fietsen, fietsendrager, gasfles, sneeuwkettingen, zonnepaneel ...

En je kan ook denken aan minder boodschappen, kleding, water, brandstof, gereedschap ....

En dingen thuislaten: reserveband, BBQ, stofzuiger ...

Als je steeds zegt: die paar kilo's maken het verschil niet, zit je uiteindelijk met een flink extra gewicht.

Verder moet je de maximale achterste aslast in de gaten houden. Dus de kettingen niet helemaal achterin de garage. Boven de cabine is ook niet handig, want dan wordt het zwaartepunt weer te hoog. Ik denk dat ik hem onder het voetenluikje bij de dinettebank ga bewaren (als dat past). De camper zal heus niet zo snel omvallen. Maar als je toch een plek moet zoeken, kan je dit ook mee laten wegen. :P
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door jaap van duijn »

Die Weisenfels van ons juist gewogen en zijn 8Kg.

Groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
sneeuwkettingen4u
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 14:52
Contacteer:

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door sneeuwkettingen4u »

Er zijn nogal wat misvattingen over sneeuwkettingen en campers. De camper van Jan is gebaseerd op een Ducato (III) 2012 zover ik heb kunnen zien. Daar kunnen de sneeuwkettingen van ProPlus helemaal niet op. Deze sneeuwkettingen zijn gemaakt voor personenwagens met een binnenspeling van 12mm. Deze 12mm zegt niets over de dikte van de schakels.

Voor campers zijn speciale sneeuwkettingen gemaakt die het gewicht van de camper (tot 3500 kg) kunnen verdragen. Die schakels zijn wel dikker. Over het algemeen nemen deze 16mm aan ruimte in aan de achterkant van het wiel. Die ruimte is beschikbaar op de Ducato III bij de bandenmaat 225/70 R15.

Voor de klasse tot 3500 kg zijn de Konig XG-12 Pro en de Konig XD-16 de meest gekozen sneeuwkettingen op onze webshop. Voor campers en uitvoeringen van de Ducato boven de 3500 kg adviseren wij de Konig XD-16 Pro. Sneeuwkettingen, zeker die de 3500 kg kunnen dragen, zijn inderdaad geen 1 kg maar een stuk zwaarder. De König XB-16 230 wegen 7,42 kg. De König XD-16 230 wegen 8,62 kg. De XG-12 Pro zijn de lichtste met 6,92 kg aan gewicht.

Het gebruik van sneeuwsokken raden wij af. Niet alleen zijn deze niet overal toegestaan tevens zijn deze totaal niet duurzaam. Ze slijten snel en zijn in de diepe sneeuw lastiger te monteren dan traditionele sneeuwkettingen.

Ik hoop dat Jan de kettingen nog kan terugsturen, want deze ProPlus kettingen moet je absoluut niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door Dafluc »

Waarbij we dit eenmalig zien als nuttige info en er vanuit gaan dat er verder geen reclame gemaakt gaat worden voor genoemde webshop.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door AadenAnke »

Zo Luc je bent in goede bui vandaag :lol: oja natuurlijk het is feest :cheers: in het zuiden :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door jan- »

Dat terugsturen gaat moeilijk. Ik heb ze vandaag net voor het eerst moeten gebruiken.

In de bergen in de buurt van Rome had ik me verschrikkelijk vast gereden. Enige mogelijkheid was op een grasveldje keren. Maar het veldje liep iets op. Dus ik kon niet verder. Bandenspanning verlaagt, maar daar kwam ik maar 1 meter verder mee en ik moest 10 meter en dan nog steiler. Sneeuwkettingen geprobeerd en dit werkte perfect!

Daarna moest ik over een afgebrokkeld betonpad heel steil omhoog. Daar zag ik nog het meest tegenop. Want ik zag in in de buurt alleen maar van die kleine boeren 4WD "trekkertjes" rijden. En daar trek je geen busje mee omhoog van 3 ton. Voor een bergingsauto was ook geen ruimte. Het was gisteren gebeurd, vlak voor het donker werd. Besloten om ter plekke op het pad te overnachten. Was heerlijk rustig, maar ik heb toch slecht geslapen.

Zou je meer grip hebben met sneeuwkettingen op zo'n pad? Omdat ze er nog op zaten met veel geweld het pad op gereden en Hoera! Ik was weer op de weg. Was benieuwd of de kettingen nog heel waren, want daar maakte ik me wel zorgen om. Maar er was gelukkig niets aan de hand.

En dat voor nog geen 3 tientjes inclusief verzending. Het heeft mijn vakantie gered. Ik was van plan om ze alleen mee te nemen naar wintersport of als ik niet op gewicht hoef te letten. Maar naar deze ervaring denk ik dat ik ze maar altijd meeneem.

En prima actie van Luc. Aangeven dat het op reclame lijkt, maar voor deze ene keer (voor dit nieuwe camperforumlid) laten staan, zodat iedereen dit mee kan nemen.

Vandaag via een omweg toch de mooie camperplaats gevonden met een prachtig uitzicht met prachtig weer. Voel me weer een heel ander mens.

Ik had ze niet bij bol.com aangeschaft maar daar hadden ze de Ø 12 mm - KN130 die ik had ontvangen. Als je googelt, kom je dus ook goedkopere aanbiedingen tegen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door Kroppie »

bol.com is makkelijk bestellen, maar zeker niet de goekoopste
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Sneeuwkettingen soms zwaarder dan opgegeven



Bericht door Dekker-Achterhoek »

jan- schreef:
ma 13 nov 2023, 18:44

In de bergen in de buurt van Rome had ik me verschrikkelijk vast gereden. Enige mogelijkheid was op een grasveldje keren. Maar het veldje liep iets op. Dus ik kon niet verder. Bandenspanning verlaagt, maar daar kwam ik maar 1 meter verder mee en ik moest 10 meter en dan nog steiler. Sneeuwkettingen geprobeerd en dit werkte perfect!
Rijden daarom het gehele jaar op BFGoodrich All-Terrain banden :thumbup:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie