AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Maar wat zou jij dan iemand adviseren als iemand een LFP NDS accu zou willen gaan gebruiken? En er dan er van uit gaan dat er nog geen DC-DC is, dus hoogt waarschijnlijk ook geen slimme dynamo.
1 op 1 vervangen?
Dikkere kabels?
3Link?
DC-DC?
En maakt het nog uit of je een 3Lion of een Tempra accu gaat gebruiken?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan dit heeft geen zin,jij vind het niets,en dan schijnt het ook niets te zijn in jouw ogen ,maar een 3 Link is een compleet systeem incl accu en Display,juist vanwege de bescherming van de Dynamo,dus moet dat ook compleet volgens tekening gemonteerd worden ,en hetzelfde 3 Link systeem kan ook met toevoeging van de Power Plus op de Euro 6 met slimme Dynamo, het verschil zal altijd de korte tijd van de accu lading blijven,…. omdat niemand anders (zover ik weet ) de Dynamo uitschakelt……. De Tempra is de nieuwste uitvoering hiervan ,voortbordurend op dit principe van uitschakelen van de Dynamo …..andere systemen knijpen de laadstroom af , met de dc-dc om niet oververhit te worden !.en daarom gaat het ook veel langzamer ,zeker bij een grote Lfp, .en juist omdat het zo snel gaat,is een grote Lfp ook niet persee voor iedereen een noodzaak ? En toch laad ik mijn beide E bikes vanuit de 100 Amp accu , van 12 naar 36 volt ,en dat gaat ook prima, ( ofschoon er ook een 150amp is) ,maar voor mij is het in balans ..Lfp accu 100 Amp, mijn verbruik , met het snelle laden,altijd voldoende stroom ,en dat kan iedere Camperaar verwezenlijken ,het is gewoon zo te koop voor €1465,-de 35mm2 kabels maak , of koop je extra… https://www.asat.nl/NDS-3LIONSYSTEM-Lit ... 3LINK-150A
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Ik zeg niet dat het 3-Link systeem of een Tempra accu niets is. Alleen ik denk dat jij het mooier voorstelt dan het is.

Ik heb (behalve van jou) geen enkele indicatie dat een 3-Link de dynamo zou beschermen. Een 3-Link beschermt wel de accu, als deze vol is. Maar dat doet eigenlijk elk BMS systeem van een willekeurige LFP accu. Misschien dat de 3-link dat iets beter doet? Maar dat is mij niet duidelijk, want de uit en inschakelspanning op een BMS kan ook (zelf?) ingesteld worden.

De Power Plus (voor Euro 6?) is een DC-DC. Dus dan kan je ook elke willekeurige LFP accu nemen in combinatie van een DC-DC .

Ik heb (behalve van jou) geen enkele indicatie dat de Tempra accu de dynamo zou beschermen. Dus dan zou je elke willekeurige LFP accu kunnen gebruiken met een scheidingsrelais die genoeg stroom aan kan (€10,-) en dan de stroom proberen te regelen met de dikte en de lengte van de kabels.

Dat jij je fietsaccu's kan laden, heeft denk ik meer te maken met voldoende panelen, je meestal niet in het sombere seizoen weg bent en geen compressorkoelkast hebt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door DJSmiley »

De 3link is wel uitgebreider.

Een BMS zal niets doen als de accu 'gewoon' vol is, zolang de cellen maar niet >3.65V komen. Een accu langdurig op 14.4V houden kan dan prima, de BMS zal niet ingrijpen, terwijl je wel de levensduur inkort. De 3link zal als de accu vol is, de laadstroom uitschakelen. Eigenlijk dus een slimmer scheidingsrelais die afschakelt onder een bepaalde laadstroom (ik vermoed dat ie de laadstroom gebruikt als indicator: lage/geen laadstroom = accu vol)

De 3link doet dat dus zeker beter, want die schakelt uit als de accu vol is, itt een BMS wat alleen uitschakelt als de accu OVERvol drijgt te raken.

Doordat je enorm dikke kabels legt heb je de maximale laadstroom, hoger dan met een DCDC. Dat is gewoon een feit. Met een beetje stevige dynamo en een relatief kleine LFP accu gaat dat ook wel goed, want ook met 35mm2 en een beetje kabellengte zal de laadstroom <100A blijven. Een 110-150A dynamo zal dan mogelijk kort op z'n tenen lopen, maar in de praktijk is die kleine LFP accu al snel vol.

Het zal wel mis gaan als je een lichte dynamo hebt en/of een grote LFP capaciteit. Dan is de benodigde laadtijd, ook met 60-80A, meerdere uren als de accu leeg is. En dan gaat de dynamo wel degelijk langdurig (maximaal) belast worden. Dan zal de koeling dus wel kritisch worden.

Maar met 1 uurtje rijden, een kleine 100Ah accu die in de praktijk nooit volledig leeg is en rijwind speelt in de praktijk dat probleem meestal niet zo snel, dus lijkt het de 'perfecte' oplossing.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Kijk zo legt Smiley,het in een paar zinnen uit terwijl ik er heeeel lang over moet doen,mss ligt het ook aan mij :-B ,maar ik hoop dat het NU toch duidelijk is Jan …..en Smiley bedankt,voor de hulp :hug: …….Jan schreef:
Dat jij je fietsaccu's kan laden, heeft denk ik meer te maken met voldoende panelen, je meestal niet in het sombere seizoen weg bent en geen compressorkoelkast hebt. ……Ja Jan ,maar is dat niet bij iedereen zo?… Ieder gebruikt zijn Camper op een andere manier,en op een andere tijd,..met ook andere componenten aan boord ,en het is nu juist de kunst ,om dat op je eigen situatie te verwezenlijken,maar daarbij is het toch zeker voor 60% standaard gebruik ?..en de rest heeft andere wensen,en daarbij hoort dan ook weer een andere aanpak,terwijl het een feit blijft,hoe groter de Lfp, hoe langer het duurt eer deze weer vol is ,en daar draagt dit systeem prima aan bij ,door de toch al aanwezige Dynamo,…..mijn Solar is trouwens maar 300Watt,terwijl een Spanje bezoeker dikwijls meer op zijn dak heeft,als hij slim is tenminste?
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Het was mij wel duidelijk, alleen ik denk dat de voordelen van het NDS systeem maar beperkt zijn. Jij beweerde vaak dat de NDS accu veel sneller laadt dan andere LFP accu's, en/of de dynamo zou beschermen. En ik denk nog steeds (ook na de uitleg van DJSmiley) dat dit niet zo is.

Maar het 3-link systeem zou dus beter geprogrammeerd zijn om de accu tegen overladen te beschermen dan de gemiddelde BMS. Maar bijna elke BMS kan de stroom meten (misschien minder nauwkeurig) en op basis daarvan het laden stoppen. Dat zou dus ook in de Tempra accu kunnen zitten (al heb ik dat nog nergens gelezen). Dus dan zou de conclusie kunnen zijn dat een NDS Tempra of Lion accu even snel laadt als de gemiddelde andere LFP accu met een scheidingsrelais, maar dat de NDS LFP accu's wat beter beschermd worden tegen te vol laden en daardoor langer mee gaan.

Dan vraag ik me nog wel af waarom de overige fabrikanten deze bescherming niet bij hun BMS inbouwen, want volgens mij zou je dit met een eenvoudige software update kunnen toevoegen. En dan vraag ik mij ook af hoe belangrijk dit voordeel is als anderen na al die jaren dit blijkbaar niet de moeite vinden. Of ze gaan er van uit dat je beter een DC-DC kan gebruiken (net als NDS bij de Tempra adviseert), of een geschikte LFP lader. Waarom zou je een beveiliging inbouwen, die toch al in de meeste laders zitten?

Wat verder nog een voorbeeld van het 3-link systeem is, is dat je meteen een accumonitorsysteem er bij krijgt. Want die in de BMS zitten, zijn meestal onnauwkeurig, heb ik begrepen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Gewoon logisch denken ,mij en Nds weg laten ,...ik heb een Dynamo welke de accu laad , welke laad het snelst waarvan de laadstroom begrensd/ afgeknepen word, of een Dynamo welke de volle lading aan de accu geeft ? Dat is toch niet zo moeilijk maar bij een Camper verdomd makkelijk als je b.v 10 km verder weer gaat staan, en nu stop ik want anders val ik in herhaling😪
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Peter LMC »

Juist Hans.
Maar de volle laadstroom wil ik helemaal niet naar mijn Lifepo 4 accu.
Dat heb ik al ergens duidelijk proberen te maken.
Als je alleen maar een beetje in de ronde rijdt zoals naar de Moesel of een meeting dan OK.
Maar ik reed deze zomer met temperaturen van 45+ en dat uren aan een stuk.
Dan wil je niet dat de dynamo continu max laad als de accu bijna leeg is.
En dat dagelijks want ik trek een 100 tot 150 Ah uit mijn accu met koken en koffie en zo.
Dus daarom een dc/dc er tussen.
En dat proberen al meer forum leden hier duidelijk te maken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

@hathi: Ik denk ook logisch na. Maar bedoel je met "mij en Nds weg laten", dat als je de stroom niet wil beperken, het niet uitmaakt of je een NDS accu gebruikt of een andere LFP accu? Want dat was wat ik jou probeerde duidelijk te maken, maar ik vroeg me af of jij daarvan nu ook overtuigd bent.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Peter je hebt zeker niet alles gelezen,want wat jij schrijft is helemaal niet aan de orde,de laadstroom word gewoon uitgeschakeld,als de Lfp vol is,wat heeft dat dan te maken met hoge temperaturen ,en ik rijd wel niet meer zo ver als vroeger,maar echt wel verder dan de moezel,maar dat heeft er verder niets mee te maken ,de Dynamo laad gewoon niet meer,en dat moet voor jouw dan toch duidelijk zijn?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Peter LMC »

Ik lees wel verder Hans.
Je schrijft dat je LPF uitschakelt als deze vol is.
Dat doet die van mij ook Hans.
Maar ik wil niet dat de LPF van mij met de volle laadstroom opgeladen wordt totdat de accu uitschakelt.
Dit ter bescherming van mijn dynamo.
En daarom een DC/DC regelaar er tussen.
Wat is daar nu zo moeilijk aan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

jan- schreef:
di 07 nov 2023, 17:59
@hathi: Ik denk ook logisch na. Maar bedoel je met "mij en Nds weg laten", dat als je de stroom niet wil beperken, het niet uitmaakt of je een NDS accu gebruikt of een andere LFP accu? Want dat was wat ik jou probeerde duidelijk te maken, maar ik vroeg me af of jij daarvan nu ook overtuigd bent.
Nee Jan ,met even weg laten/vergeten bedoel ik alleen de vervolgens gestelde vraag ,simpel gesteld…wat laad sneller in tijd …..een Dynamo welke maar 30 Amp. Geeft ….of een welke 60/80 Ampère geeft, zo simpel is het !!, en op de vraag of je die 3 Link ook op een andere Lfp kan gebruiken,dat weet ik niet,en ook nooit geprobeerd ,zeker 6 jaar geleden niet,als ik van die complete Set van 1463,-de 3 Link en Display,welke in de Setprijs zit,weer aftrek,koste die accu toen een kleine €1000,- en daar voor ging en ga ik geen risico nemen,je hoeft verder ook niets meer te kopen dan een Solarregelaar van €125,-, mocht de huidige niet geschikt zijn,en ik heb in die 6 jaar het hele systeem al lang terugverdiend door het ontberen van wal stroom,en ergernis :-B
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Nee Peter,….niet wat jij schrijft ..Je schrijft dat je LPF uitschakelt als deze vol is.dat is dan een misverstand,de laadstroom word uitgeschakeld,( de 3Link?)…exact zoals bij een startaccu,als deze vol is ,niet de Lfp,daar is de interne Bms voor,mocht dat ooit nodig zijn precies zoals bij jouw
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Peter LMC »

Hans, iedereen weet dat een dynamo die 100 ampere in je LPF laad maakt dat je LPF sneller vol is.
Maar dat wil men niet Hans.
Men wil dat de dynamo heel blijft en de accu met de juiste karakteristiek geladen wordt.
Dus een DC/DC regelaar er tussen.
Plaats reactie