AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu



Bericht door jan- »

Jeroen1181 schreef:
zo 24 sep 2023, 15:39
Wat was er aan de hand.
Er bleek een update voor de accu.
Na deze geïnstalleerd te hebben behoorde het uitslaan van de EBL tot het verleden.
Dan zat het probleem toch in de accu?
Ik weet dat je NDS graag verdedigt, maar in dit geval lag het probleem volgens mij toch bij NDS.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Jeroen1181 »

... had het hele verhaal nog eens opgeschreven.. dacht is wellicht overzicht, maar vast overbodig
Eigenlijk staat alles er wel.

Nu... alles werkt perfect en helemaal naar wens!
Ik heb geen vergelijking met andere merken, maar beste keuze voor ons. Tevreden, en zeker meer comfort dan onze vorige AGM.
Groet!
Laatst gewijzigd door Jeroen1181 op ma 25 sep 2023, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Bedankt voor de toelichting.
Dus als ik het goed begrijp was het probleem over toen de software van de NDS accu was vervangen en moest de NDS zonnepaneelregelaar daarna ook nog vervangen worden

Maar wat was dan nog het probleem om een booster te gaan gebruiken? Ik had begrepen dat dit niet nodig was met een NDS Tempra accu. Maar ik snap nog steeds niet het verschil tussen wat een NDS Tempra accu doet en een normale BMS in een LFP accu (behalve dan misschien dat de NDS accu bij een lagere spanning het laden stopt en dan het probleem van het balanceren misschien oplost met een active balancer?).

Ik vermoed dat het laden via de dynamo nog niet snel genoeg ging toen er nog geen booster was ingebouwd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Jeroen1181 »

Op eerste alinea...
Ja, dat klopt inderdaad.
Het bijzondere, voor zover je daarvan kunt spreken, mijn broer heeft ook een lithium accu LiFePO4, ander merk, jaar of wat eerder aangeschaft, en had ook een zo nu en dan uitval van het systeem.
Ook bij hem na een update opgelost...😁

Klopt, een booster is niet nodig bij 1op1 NDS ipv de AGM accu.
Maar laden gaat hiermee veel sneller.
Wij hebben maar een 100w op het dak. En dan wel 100w los te plaatsen, maar niet altijd praktisch.

Ik durf niet te zeggen wat het verschil is tussen en normale BMS en de NDS tempra.
Wel dat de NDS tempra direct de AGM kan vervangen zonder dat de EBL geschikt is voor lithium. De onze , EBL 211, kan of lood of AGM.
De NDS kan deze accuus zonder verdere aanpassingen vervangen.
Wel hebben we wat van de bedrading vervangen.
Rechtstreeks van start accu,via booster naar hh accu bijvoorbeeld en wat erg dunne bedrading door iets meer kwadraat.
Maar, een heerlijke winst vergeleken met wat we hadden!
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu



Bericht door Jeroen1181 »

jan- schreef:
ma 25 sep 2023, 10:27
Jeroen1181 schreef:
zo 24 sep 2023, 15:39
Wat was er aan de hand.
Er bleek een update voor de accu.
Na deze geïnstalleerd te hebben behoorde het uitslaan van de EBL tot het verleden.
Dan zat het probleem toch in de accu?
Ik weet dat je NDS graag verdedigt, maar in dit geval lag het probleem volgens mij toch bij NDS.
Ja, inderdaad, bij NDS. Wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe update.
En nee, ik verdedig NDS niet...
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Sorry, het was een reactie op het bericht van hathi. Ik bedoelde dat hathi NDS graag verdedigt.
hathi schreef:
ma 25 sep 2023, 0:23
Jan ik lees nergens dat de accu ermee stopt,…enkel de EBL,en dus ook de kk,…….en dat de Solarregelaar,niet de juiste (voor Lfp) was ,daarom is het meest logische , ….dat de Solar ook aangesloten was op de EBL ?,….en daar is al genoeg over geschreven
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Jeroen1181 »

Ah, dan zal ik dat niet goed gezien hebben. Excuses.

Hoe dan ook, probleem ligt inderdaad bij NDS, en probleem (van toen) was opgelost echter na een update iets anders.
Waarom bij mij? Dat is ondertussen ook duidelijk.
Wel, ik wil mijn systeem in principe zonder bluetooth kunnen gebruiken, maar deze wel kunnen inschakelen wanneer ik wil.
En ik vind het prettig wel de beschikking te hebben over een display met alle gegevens. Vandaar de externe display.

De accu zelf heeft standaard de BT aan. Deze kan uit via een switch (slave). Maar dan zou ik ieder maal de accu moeten bezoeken en de switch overhalen.
Nu heb ik een extern display aangesloten. En hiermee ontstaat een conflict - na een laatste update.
Wanneer de accu benaderbaar blijft met BT slaat het display op tilt.
Dus nu is de accu alleen i.c.m. het display te gebruiken wanneer de accu op slave ingesteld staat.
De BT staat hiermee automatisch op uit en is danook niet in te schakelen via het display.
Geen wereldprobleem.., maar wel prettig wanneer het allemaal werkt zoals behoort...

Hieraan wordt door NDS gewerkt door een update te schrijven.
Wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan schreef :…..Sorry, het was een reactie op het bericht van hathi. Ik bedoelde dat hathi NDS graag verdedigt.…… …………..en terecht Jan ,..het is een prima systeem ,wat ook nog eens goed werkt ,niet duur,en als je dat eenmaal hebt,.wil je ook anderen daarvan in kennis stellen /laten profiteren ,vandaar ,maar verder heb ik niets met NDS,…het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid stroom welke iedere camperaar in zo kort mogelijke tijd weer in zijn Lfp accu krijgt,en daar is dit systeem kampioen in :D
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Maar dan moet je de schuld niet aan de EBL geven als het aan de NDS accu ligt. En nu blijkbaar weer een volgend probleem bij de NDS accu.

En als bij jou met dikke kabels, koelkast op gas en genoeg panelen, de accu tijdens een korte rit weer is op geladen, wil dat niet zeggen dat dit bij een ander systeem bij 1op1 vervanging ook gaat gebeuren. Er zit bij mijn weten niks in een NDS accu dat er ineens snel geladen gaat worden t.o.v. andere LFP accu's.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Of je begrijpt het niet of je wil niet begrijpen,er is niks abracadabra ,aan dit systeem ,het laad de accu alleen heel snel weer vol ,ja sneller als alles wat hier voorbij komt ,en dat is nu eenmaal verdomd handig onderweg ,en je hoeft er niets extra’s voor bij te kopen of vervangen ,ook naderhand niet, de Dynamo laad gewoon de Lfp ,met de volle aanwezige Dynamo capaciteit !….en de standaard Camper bedrading , word daarbij helemaal niet gebruikt !
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10206
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Peter LMC »

Daar zeg je het Hans.
Die NDS accu van je laad alleen maar sneller op omdat je er geen DC/DC lader tussen hebt gemonteerd.
En hierdoor krijg je de volle beschikbare laadstroom naar je accu.
Maar vele hebben er een DC/DC/ lader tussen gemonteerd ter bescherming van de dynamo.
En meteen krijg je hierdoor ook de juiste laadkarakteristiek voor je (dure) Lefepo4 accu.
Moet je de DC/DC lader wel even correct instellen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Juist Peter ,en dat is nu juist door NDS gedaan ,daarom ook een compleet systeem,inbouw klaar ,hoef je verder niets aan te doen ,dan monteren volgens de tekening v.d.NDS instructie,en dat stelt niet veel voor ,met 2 rechter handen :-B
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

hathi schreef:
do 02 nov 2023, 0:09
Of je begrijpt het niet of je wil niet begrijpen,er is niks abracadabra ,aan dit systeem ,het laad de accu alleen heel snel weer vol ,ja sneller als alles wat hier voorbij komt ,en dat is nu eenmaal verdomd handig onderweg ,en je hoeft er niets extra’s voor bij te kopen of vervangen ,ook naderhand niet, de Dynamo laad gewoon de Lfp ,met de volle aanwezige Dynamo capaciteit !….en de standaard Camper bedrading , word daarbij helemaal niet gebruikt !
En ik vraag me dan weer af of jij het wel begrijpt of wilt begrijpen.

Je schrijft: ",het laad de accu alleen heel snel weer vol ,ja sneller als alles wat hier voorbij komt ,en dat is nu eenmaal verdomd handig onderweg ,en je hoeft er niets extra’s voor bij te kopen of vervangen"

Maar je moet blijkbaar de standaard camperbedrading niet gebruiken. Dus die moet je dan wel vervangen wat soms niet zo eenvoudig is. En als je dat eenmaal hebt gedaan zal elke LFP accu even snel opladen als een NDS Tempra. Bij elke LFP accu zal het laden door de BMS gestopt worden als de accu vol is. Ook bij die goedkope uit China van viewtopic.php?t=8485618

Ik heb de indruk dat Jeroen1181 over wilde gaan naar LFP, maar het hem tegenviel wat er allemaal voor extra's bij kwam kijken. Maar toen kwam mcpeet met de NDS accu, waardoor het allemaal heel eenvoudig leek. En jij bevestigde dit nog eens met "1 op 1 verwisselbaar". Zie viewtopic.php?p=2282558#p2282558 Hei123 waarschuwde nog dat zijn ervaring met NDS heel wat anders was. Maar uiteindelijk moest Jeroen1181 toch de bedrading vervangen en een DC/DC laten monteren om de NDS accu in een acceptabele tijd weer vol te krijgen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Juist wat ik dacht Jan,………je begrijpt het nog steeds niet ,zoals hier uit blijkt,……niet gebruiken wil zeggen niet gebruiken Maar je moet blijkbaar de standaard camperbedrading niet gebruiken.( klopt) maar ook niet vervangen ?? ,jouw woorden :Dus die moet je dan wel vervangen wat soms niet zo eenvoudig is. En als je dat eenmaal hebt gedaan zal elke LFP accu even snel opladen als een NDS Tempra. Bij elke LFP accu zal het laden door de BMS gestopt worden als de accu vol is. Ook bij die goedkope uit China van, maar Jan ,geen enkele Lpf accu stopt de lading ,anders hoefde er ook geen Dc -Dc tussen,welke er voor zorgt dat er maar met 30 Amp. Geladen word! ………………Laat dat nu juist het verschil zijn ,mijn Dynamo word wel gestopt,(door die 3 Link,en altijd nog,als 2e stok achter de deur ,door de BMS , zoals je terecht aan geeft)….en juist daardoor altijd geladen met de volle Dynamo capaciteit ,…..
zo nu heb ik het toch weer proberen uit te leggen :hug:
Laatst gewijzigd door hathi op do 02 nov 2023, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Plaats reactie