AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. [Opgelost]

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Ik kan me nog herinneren van 6 jaar terug bij de uitleg van Prowse,welke schreef,de ideale oplossing zou zijn dat de Dynamo stopt met laden,of een aparte hele dure Dynamo plaatsen,nu dat is precies wat er o.a.door deze 3 Link gebeurd,de laadstroom stopt als de Lfp vol is,en de startaccu word bij stilstand gescheiden van het woongemeente,er is dan ook geen standaard scheidingsrelais meer aanwezig
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

hathi schreef:
di 07 nov 2023, 20:35
jan- schreef:
di 07 nov 2023, 17:59
@hathi: Ik denk ook logisch na. Maar bedoel je met "mij en Nds weg laten", dat als je de stroom niet wil beperken, het niet uitmaakt of je een NDS accu gebruikt of een andere LFP accu? Want dat was wat ik jou probeerde duidelijk te maken, maar ik vroeg me af of jij daarvan nu ook overtuigd bent.
Nee Jan ,met even weg laten/vergeten bedoel ik alleen de vervolgens gestelde vraag ,simpel gesteld…wat laad sneller in tijd …..een Dynamo welke maar 30 Amp. Geeft ….of een welke 60/80 Ampère geeft, zo simpel is het !!, en op de vraag of je die 3 Link ook op een andere Lfp kan gebruiken,dat weet ik niet,en ook nooit geprobeerd ,zeker 6 jaar geleden niet,als ik van die complete Set van 1463,-de 3 Link en Display,welke in de Setprijs zit,weer aftrek,koste die accu toen een kleine €1000,- en daar voor ging en ga ik geen risico nemen,je hoeft verder ook niets meer te kopen dan een Solarregelaar van €125,-, mocht de huidige niet geschikt zijn,en ik heb in die 6 jaar het hele systeem al lang terugverdiend door het ontberen van wal stroom,en ergernis :-B
jan- schreef:
di 07 nov 2023, 13:45
Dus dan zou de conclusie kunnen zijn dat een NDS Tempra of Lion accu even snel laadt als de gemiddelde andere LFP accu met een scheidingsrelais, maar dat de NDS LFP accu's wat beter beschermd worden tegen te vol laden en daardoor langer mee gaan.
Dat was na de toelichting van DJSmiley (waar je het volledig mee eens was). Ik vroeg dus niet of je met die 3-link ook een andere LFP accu zou kunnen laden. Ik gaf alleen aan dat met dikkere kabels en een scheidings relais je elke LFP accu net zo snel kan opladen als een NDS accu of NDS systeem met een 3-Link.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Peter LMC schreef:
di 07 nov 2023, 20:42
Hans, iedereen weet dat een dynamo die 100 ampere in je LPF laad maakt dat je LPF sneller vol is.
Maar dat wil men niet Hans.
Men wil dat de dynamo heel blijft en de accu met de juiste karakteristiek geladen wordt.
Dus een DC/DC regelaar er tussen.
Ja Peter ,de Dynamo blijft echt wel heel ook bij jouw 45 graden want hij laad alleen totdat de Lfp vol is ,..en dan STOPT die laadstroom exact volgende karakteristiek,voor deze Lfp,dat doet die 3 Link en is door NDS zo ontwikkeld!….vandaar dat ik het ook zo gekocht heb!…...verder verloopt het laden zoals bij iedere auto
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan schreef Dat was na de toelichting van DJSmiley (waar je het volledig mee eens was). Ik vroeg dus niet of je met die 3-link ook een andere LFP accu zou kunnen laden. Ik gaf alleen aan dat met dikkere kabels en een scheidings relais je elke LFP accu net zo snel kan opladen als een NDS accu of NDS systeem met een 3-Link., ja dat is nogal logisch,maar dan mis je het allervoornaamste, en wel….het stoppen van de Laadstroom , en dat doet nu juist die 3 Link,de laadstroom,gaat dan weer gewoon naar de startaccu,zoals bij iedere auto
Laatst gewijzigd door hathi op di 07 nov 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Dan zijn we het dus eens! :P Want ik schreef:
"Dus dan zou de conclusie kunnen zijn dat een NDS Tempra of Lion accu even snel laadt als de gemiddelde andere LFP accu met een scheidingsrelais, maar dat de NDS LFP accu's wat beter beschermd worden tegen te vol laden en daardoor langer mee gaan."
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door hathi »

Jan dat zou kunnen,maar ik geloof niet dat een normaal scheidingsrelais,die hoge stroom wel aan kan,en hoe lang ,?ook is die Lfp laad spanning,niet hetzelfde dan voor een ( zuur) startaccu, vandaar dat ik ook niet weet of de 3 Link ook een andere Lfp zou kunnen laden ?, wel kan ik je laten zien wat er in zo,n 3 Link ,nog meer zit dan een zwaar Relais …foto
IMG_3489.png
IMG_3489.png (374.04 KiB) 764 keer bekeken
Hans
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door DJSmiley »

Dat is dus de shunt + aanverwanten. Daarmee meet dat ding de laadstroom en als die onder een bepaalde drempel komt (wat gebeurt als de accu vol is) dan zal ie het relais afschakelen.
Dat is dus de extra intelligentie van de 3Link tov een conventioneel scheidingsrelais, die is puur spannings-gebaseerd (startaccu/dynamo draait, relais aan, en blijft aan bij een volle HH accu)

Ook zit hier de interface op met het displaytje. Feitenlijk kun je hetzelfde bouwen met een Victron BMV en een scheidingsrelais door de relais output van de BMV te gebruiken om het scheidingsrelais weer te bedienen, alleen levert NDS dat in een mooie all-in-one module.

Met de laadstroom/spanning doet ie niets, het is puur on/off. Daarom moet je dus ook de kabels verzwaren, want hij boost niets, dus compenseert ook niet voor spanningsval over de kabel. En met de kleinere spanningsverschillen tussen LFP en lood zal de laadstroom dus ook erg beperkt zijn (<20A) als je de vaak al aanwezige 10mm2 kabels gebruikt. Met 35mm2 zul je dan richting de 50-75A gaan. Ik gok dat je nog wel meer kunt als je 70mm2 zou leggen, maar dan vraag ik me af of dat relais dat wel aan kan.
Gevoelsmatig is 35mm2 de (bewuste) balans tussen stroombeperking (kabel) en toch vlot laden.

Met een 3Link en een niet-NDS accu bereik je hetzelfde. Alleen heeft de NDS met zn accu's ook een totaaloplossing met displays enz die samenwerken, die features mis je.

Punt blijft, wat peter ook noemt, dat een dynamo van bv 100A het gewoon niet leuk vind als je op een hete zomerdag 300Ah wilt laden. Dan staat ie gewoon een paar uur nonstop op z'n max belast te stampen en dan kan de koeling wel degelijk een issue worden.

Een 100Ah accutje is dermate snel vol dat in de praktijk je er wel mee weg komt, tel daarbij op dat het lang niet altijd 40+ graden is zonder rijwind. Bij een grote accubank komt het gewoon niet de levensduur ten gunste van je dynamo.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

@DJSmiley: Weet jij waarom een gewone BMS het laden niet stopt beneden een bepaalde laadstroom (en bij genoeg spanning)? Want de meeste BMS-en kunnen de stroom toch ook meten?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door DJSmiley »

BMSsen registreren ook de stroom. Maar ik ken er geen een die die stroom gebruikt om het laden te stoppen.

Dat zou ook onlogisch zijn, de BMS weet niet perse waarom die stroom laag is: accu nagenoeg vol of simpelweg geen laadstroom beschikbaar (te weinig zon, teveel eigen gebruik)

De SOC van veel BMSsen is niet perse altijd even nauwkeurig. Daarnaast is de primaire taak van een BMS het beveiligen tegen excessen. Niet als dagelijkse regelaar. Dat doe je door de juiste laadcurves toe te passen. De BMS hoort de last resort te zijn, geen onderdeel van het normale beheer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door jan- »

Maar nauwkeurigheid is toch niet zo belangrijk? Nauwkeurige SOC is toch niet nodig? Dat weet een 230V LFP lader ook niet. Stel dat hij bij 2A zou moeten stoppen, dan maakt het toch niet veel uit of dit uiteindelijk gebeurt bij 2,5A of 1,5A? En de 3-Link weet toch ook niet of er weinig zon is? En ik zie op de foto van hathi maar 1 shunt, dus te veel eigen verbruik ziet de 3-Link ook niet. Als de spanning hoog genoeg is en de laadstroom laag, dan zou het laden mogen stoppen. Waarom zou een BMS geen onderdeel van het normale beheer mogen zijn en een 3-Link wel?

Daarom dacht ik dat accufabrikanten het misschien niet nodig vinden omdat verlenging van de levensduur maar beperkt is, of dat men er vanuit gaat dat er toch wel een booster of iets dergelijks wordt gebruikt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu [Opgelost]



Bericht door Jeroen1181 »

jan- schreef:
do 02 nov 2023, 20:37
"Getest door NDS" Het lijkt er op dat Jeroen1181 het systeem nog moet testen, gezien de bugs die hij nu nog vindt.

Maar dan had ik het dus toch goed begrepen: De accu bepaalt niet hoe snel er wordt geladen, maar het systeem wat de accu voedt. En het maakt dan niet uit of het een NDS accu is of een andere LFP accu met een BMS.

Maar het ging hier om de nieuwe NDS Tempra accu. Dat zou de opvolger zijn van het 3Lion systeem wat Hathi heeft. Zie viewtopic.php?p=2283667#p2283667
Bij de NDS Tempra zou je een DC/DC (best choice) of een NDS separator relais moeten gebruiken. Zie viewtopic.php?p=2283467#p2283467 Maar ik vraag me af of die NDS separator relais het laden wel stopt als de LFP accu vol is (zoals bij het 3-Lion systeem). Ik lees er niets over in de manual van NDS. Er zit wel een load uitgang op, die de verbruikers uitschakelt, als de accu leeg raakt. Maar dat doet de BMS van een LFP accu ook al.
Klopt, voor zover ik weet is NDS nog bezig met het werken aan een update. Tenminste voor zover ik weet, ik heb nl. tot op heden nog geen bericht ontvangen dat er een werkende updat klaar staat. Een week of anderhalf geleden om update gevraagd over de bug, maar nog geen bericht. Vraag het morgen nog eens na.
Groet!
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. nieuw probleem nog niet opgelost



Bericht door Jeroen1181 »

Update:
NDS heeft besloten het display te vervangen als mogelijke oplossing.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. nieuw probleem nog niet opgelost



Bericht door jan- »

Is het ondertussen opgelost?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: AGM 1op1 vervangen door NDS Tempra: EBL slaat uit bij volle accu.. nieuw probleem nog niet opgelost



Bericht door Jeroen1181 »

jan- schreef:
zo 24 mar 2024, 12:50
Is het ondertussen opgelost?
Hallo Jan,
Wel.. het is een lang hoofdstuk geworden wat vanaf moment één speelde na plaatsen van de accu.
Maar net - afgelopen weekende - als laatste mogelijkheid in de rij van mogelijke oplossingen, is er een nieuwe accu geplaatst, zelfde merk en type (met iets meer amp), nu probleemloos gebruik!
Groet, Jeroen

ps.. het probleem lag dus niet bij het display (een week of wat geleden getest). Of bij de verbindingskabel accu en display, deze had ik als test ook vervangen.
Plaats reactie