Eenvoudige elektrische installatie: aansluiten koelbox?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Eenvoudige elektrische installatie: aansluiten koelbox?



Bericht door Kleine Camper »

Hoi.

De in het najaar aan te schaffen Renault Trafic L2h1 dubbele cabine (wie heeft een betrouwbaar adresje, woon zelf in Alkmaar) ga ik zowel als campertje als prive auto rijden. Dus ook zo veel als mogelijk niet herkenbaar als camper. Hij/Zij? zal deels gewoon op straat geparkeerd staan, deels in een parkeergarage. Geen luifel. Er komt een zonnedoek welke bevestigd gaat worden met potmagneten voorzien van een rubber beschermlaag.

Ik zal nog een tekening proberen te maken van mijn 12V installatie. Zal niet zo'n mooi schema worden zoals ik hier soms voorbij zie komen.
Waar het op neer gaat komen is het volgende:
Accu Dynac deep cycle AGM 220Ah. CEE opbouwstekker zal een plekje onder de camper vinden. Over de DEFA lees ik dat deze nog wel eens kapot gaan?
Dit geeft me voldoende "ruimte" om vrij te staan.
Victron IP 22 30A Blue Smart en Cyrix of DC-DC lader (afhankelijk van de dynamo). Jaartal Trafic 2016-2017-2018 120pk
Verbruik zal maximaal 35Ah/dag zijn. Koelbox CFX35 (niet de nieuwste versie) - Dompelpomp - Verlichting - USB laders (telefoons).
We zullen veel gaan trekken en gebruik maken van camperplaatsen of plaatsen zonder walstroom. Zo nu een dan een leuke kleine camping om heerlijk te douchen :-B

Vraag:
De koelbox zal zijn stroom alleen via de 12V installatie ontvangen.
Om er voor te zorgen dat de koelbox zijn werk goed/nog beter kan doen lees ik het volgende advies:
De bijgeleverde 12V stekker niet gebruiken.
En vervangen door Connector XT 30 met kabel 6mm2 en deze direct aansluiten op de zekeringbox.

Is dit een goed advies?
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door jansloos »

Hieronder staat leesvoer, en met de zoekfunctie op aparte onderdelen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Mickel Moen »

* Inderdaad koelbox rechtstreeks aansluiten op de zekeringbox met een kabel afgestemd op Amperage. 6mm2 is uitstekend.

* Ik zou toch meteen ook in een 230V AC aansluiting voorzien voor de koelbox. Immers je gaat de bus wel voorzien van AC.

* Tevens zou ik in een 230V acculader voorzien. Een veelgemaakte denkfout is, dat de AGM onder het rijden wel voldoende geladen wordt. Voor de bulkfase lukt dit vaak wel. Voor de absorptie fase zijn de ritten toch vaak tekort. Waar een AGM heel slecht tegen kan is onvoldoende opladen na ontladen. Ook daarom de koeler wel op 230V, anders moet de acculader ook de koeler van stroom voorzien bij vraag, wat het laadproces weer vertraagt.

* Zorg daarom voor een goede accumonitor. Dan weet je hoe het gesteld is met de accu en kun je ingrijpen als het nodig is.

Voor meer zie mijn blog, link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Kleine Camper »

Hoi Mickel,

Dank voor je reactie. Uiteraard! ben ik bekend met je blog. Heb deze al diverse malen bezocht in de aanloop naar mijn plannen.
* Ik zal de koelbox direct aansluiten op de zekeringbox.
* Er komt de mogelijkheid voor de koelbox om deze aan te sluiten op 230. Heb deze voor nu alleen even weggelaten. Schema volgt.

Zal veel op plaatsen verblijven waar geen walstoom aanwezig is. Er komt dus zeker een accumonitor.
Gezien de soort accu (deep cycle), de capacciteit 220Ah en mijn verbruik 35Ah verwacht ik geen problemen.
Ongeveer 1 x per week zal ik aan de walstroom staan en de accu opladen via de Victron dmv walstroom. Dan gaat de koelbox ook op 230.

Is de Victron IP 22 geen 230V acculader?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet hoe ver jij die AGM accu gaat leegtrekken, maar deep cycle of niet, als je die telkens voor de helft (laat staan meer) leeg trekt, dus 3 dagen (of langer) stil staan, dan is die AGM geen lang leven beschoren. En je hebt het alleen maar over die koelbox. Die andere gebruikers (zeker licht en GSM laden) moet je niet onderschatten. Dan houd je 2 dagen vrij staan over voor je de accu overbelast en leegtrekt. Je moet toch eens nadenken over je energiebalans. Wat komt wanneer binnen en wat gaat er uit. Rijd je elke dag een flink stuk, waarbij de accu geladen wordt? Zonnepaneel?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Aloys »

Die koelbox, toch wel een compressor-type neem ik aan?

Een 220Ah AGM-accu, dat is zo'n 70kg? Waarom niet meteen gaan voor een veel lichtere LiFePO4?
Die 220Ah AGM is netto goed voor pakweg 110Ah (50% ontladen) tot 132Ah (60% ontladen). Met een 140Ah LiFePO4 heb je hetzelfde vermogen, en als je even gaat rijden is ie veel sneller weer vol. Zo'n 30Ah eruit na een overnachting (compressor koelkast, verwarming, laptop, opladen enz.) heb ik er in een uur tijd weer in! Omdat een LiFePO4 veel sneller vollaadt dan een AGM-accu, die langzamer gaat laden naarmate hij voller raakt.
Bovendien heb je dan, met een app, een goed overzicht van de stroom die je nog hebt én wat er in- en eruit gaat.

Ik heb sinds november afgelopen jaar een LiFePO4-accu (200Ah) en zoals het zich nu laat aanzien willen we nooit weer anders! :D
(In de afgelopen 25 jaar hadden we AGM-accus: 230Ah, 200Ah, 2 x 100Ah, 180Ah.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Kleine Camper »

Hummzzz... Interessant. Zal eens koken naar de kosten van een LiFePo4. Wat voor lader past daar bij?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door EasyBee »

Die 220 Ah AGM mag dan zo'n 70 kg wegen, een 200 Ah LifePo4 weegt maar zo'n 21 kg.
Maar wat je er uit haalt aan Ah's zal er ook weer in moeten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Kroppie »

KleineKamper, een bijpassende lader voor lifepo4, zal er een van het type: cv cc moeten zijn ,dat betekent constant voltage(cv) en constant current(cc is constant amperage), voltage afhankelijk van het type/voltage vd accu
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Kleine Camper »

Gisteren even gezocht op de LifePo4. Adviezen moet je nooit in de wind slaan. Maar...wat een verschillen! Behalve de cycli, zie ik zo niet meteen de verschillen. Enorm aanbod, soms met lader op Amazon.

Eerste vraag, mijn verbruik is maximaal 35Ah per dag. Wat is jullie advies mbt de accu; 120 of 140 Ah. Ik zal niet langer dan twee dagen stil staan (zonder te rijden).

Tweede vraag, welke LifePo4 zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Eenvoudige elektrische installatie. Aansluiten Koelbox?



Bericht door Jean Baret »

Kleine Camper schreef:CEE opbouwstekker zal een plekje onder de camper vinden. Over de DEFA lees ik dat deze nog wel eens kapot gaan?
DEFA gaat soms stuk, inderdaad. Ik weet het niet 100% zeker maar mijn donkerbruine vermoeden is dat het een stuk beter gaat met een metalen plaatje als versteviging, zoals je ook altijd ziet op ambulances etc. In mijn eigen ombouwtopic staat een link die nu niet meer klopt maar ze bestaan wel.

Of nog steviger (en duurder):

https://shop.trafficsafetyequipment.nl/ ... 51b5687aaa

Edit: hee kijk, ze bestaan ook in CEE-versie:

https://pleziervaartwinkel.com/product/ ... -16a-230v/

Stuk mooier dan die plastic kleppen die gangbaar zijn voor campers.

Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Eenvoudige elektrische installatie: aansluiten koelbox?



Bericht door Kleine Camper »

Ja, ik had deze gezien. Mag ook wel mooi glimmend zijn voor die prijs 8-)

Ik denk zelf aan de CEE, die ik onder de carrosserie bevestig. De CEE ka dan "los" in de achterbumper liggen.
De kabel komt dan via de achterlichten naar binnen. Deze tip gekregen van een andere trafic camperaar. We zullen zien als de bus voor de deur staat. :D
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Eenvoudige elektrische installatie: aansluiten koelbox?



Bericht door DJSmiley »

Naast de Defa of zo'n glimmende bootaansluiting kun je ook kijken naar een Neutrik Powercon True stekker.

Die is ook mooi compact en een stuk voordeliger. Als de acculader alleen een incidenteel ding is kun je die prima in de bumper verwerken of desnoods gewoon binnenin en de kabel naar buiten leggen als je m wilt laden.

De CEE is fysiek gewoon steviger, maar ook meteen lomper.

Onder de auto zou kunnen, alleen mis je bij het chassisdeel normaliter een afdekkap en dat zou dus niet mijn voorkeur zijn ivm vocht en vuil, tenzij je dus iets maakt wat dat afsluit.

Zelf heb ik een defa stekker in wat vrije ruimte bij de dieseldop kunnen monteren, dus ook niet heel erg uitstekend.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie