Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2653
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door jan- »

Waarom zou DucatoGuus terug naar de leverancier moeten? Waarom zou er last van onbalans zijn? Het zou ook kunnen zijn dat zijn accu vol is en daarom maar weinig laadt. Of heb ik iets gemist?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door myway »

Een hele berg berichten echter van Guus niets meer vernomen.
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door CaradoT135 »

Dat was ook mijn gedachte. Maar ja als je accu's leeg zijn en je staat off-grid kan je niet meer reageren. Of zal er helemaal geen probleem zijn? Maar het is voor sommigen wel leerzaam.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door ChaussonZaan »

Jan.

Als Ducato Guus in zijn Olalitio app de boodschappen charge On en charge OFF ziet, wil de BMS de 230 lader aan en uitschakelen, typisch een teken dat de BMS wil balanceren.
Ik had laatst een gesprek met iemand die dat gedrag beschreef als klikderklik 😀
Vervolgens schrijft hij dat er toch niet geladen wordt, wat hij kan zien in de Olalitio app, ook een teken dat zijn BMS in zijn balanceerproces is blijven hangen.
Onwaarschijnlijk, denk eens aan de opmerking van twee panellleden dat zijn systeem niet in " balans" is.
Een 280 Ah en een MPPT 75/15 A doet vermoeden dat zijn 230 lader weleens een 30 A is en dat hij zo blij was dat het, eerste, laadproces, eindenlijk klaar was, de walstroom afgekoppeld heeft en weggereden, met een accu die nog niet vol was, immers het balanceerproces is dan niet afgerond .En dan krijg je je dure LFP niet vol.
Overigens ontbreken in dit verhaal de schermafdrukken van de vier schermen van de Olalitio app 🤔
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2653
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nieuwe LFP-accu's laden nauwelijks op zonnepanelen en walstroom



Bericht door jan- »

Laten we inderdaad eerst maar even wachten op wat meer info van DucatoGuus waarom hij denkt dat zijn accu niet vol is en dat er geladen zou moeten worden.
Waarom zou er alleen met 230V lader geladen moeten worden? Volgens mij begrijp je nog steeds niet hoe balanceren in een camperaccu werkt. Zie ook viewtopic.php?p=2323255#p2323255 Dus dat kunnen we denk ik beter in een ander of nieuw draadje bespreken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie