Meervoudige laadcontrollers

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper-T
Berichten: 1182
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Camper-T »

Mee eens, zonder kennis of ervaring kan het raar overkomen om meerdere laders via de accupolen aan elkaar te knopen. Alsof je meerdere transformatoren met elkaar verbind zou je denken dat dit niet goed kan gaan.
Ik weet bijna wel zeker dat veel meer mensen wel eens gedacht hebben of dit wel goed kan gaan. Prima om je hierin goed in te verdiepen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door myway »

Maar het blijkt dus altijd goed te gaan.
Nog niet op het forum gelezen dat dit ergen problemen heeft gegeven.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door TestCase »

Het levert geen grote problemen/branden/ontploffingen op naast dat het soms niet optimaal is. Een van de laders doet dan soms minder actief mee.
Het klopt dat ik daar ook wel eens over gepeinsd heb toen ik mijn zonnepaneeltje aansloot maar besloten dat het is zo als het is.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Arie55 »

Het wordt dus geen Octo GX voor mij. Gewoon aan elkaar knopen van de laadregelaars. Ook het inzetten van zo'n apparaat voor enkel monitoren, gaat mij te ver. Gezien de prijs.

Het bekijken van 4 VE.direct kanalen zou nog met zoiets kunnen. https://www.duppa.net/shop/isolated-4-p ... uart-ftdi/ Maar ja, 32 euro.

Dus bedacht ik zelf iets, ook geisoleerd en beduidend goedkoper. Weet alleen (nog) niet of je zo door de kanalen kan schakelen en of de RX en TX van de kanalen aan elkaar geknoopt kunnen worden. Dit al richting een arduino die er iets mooi leesbaar, data opslag en weet niet wat ermee kan doen

Arie
Bijlagen
Kronkel.jpg
Kronkel.jpg (60.86 KiB) 700 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Ahjwinth »

Goed idee van die UART interface. Zo te zien zijn de poorten galvanische gescheiden en dat is iets waar ik last van had met goedkopere UART interface.
Ik heb VenusOS draaien op een RPI maar ik heb niet gemerkt dat de MPPT laders met elkaar communiceren over de VE.direct bus. Dit kan volgens mij enkel via de bluetooth functie.

Hier staat mijn knutsel project.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?p ... 8#p2195638
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Arie55 »

Heb je verhaal even snel 'gescant'. Jij bent een stuk verder gekomen dan dat ik ooit kwam. Zat destijds gigantisch te klooien met een arduino. Heb nu een systeempje dat met getallen weergeeft wat de water- en lpg gas hoeveelheden. Niet ideaal. Had destijds een analoog metertje op het scherm willen tonen. Met zo'n nextion scherm kwam ik ook al niet verder. Daarna ebte de lust weg en liet ik het voorwat het was. Het programmeren is niet echt mijn ding. Door veel trial en error probeer ik de dingen.

De klou bij waterhoeveelheden meten is dat de meetpennen schoon zijn en blijven. Hetgeen bij grijswater lastig is, tenzij je pas aflaat als je ergens aankomt. Het lpg niveau kan je met het uitlezen van de weerstanden die in de meter zit doen. Daarvan is mij verteld dat die meting niet betrouwbaar is. Dat merk ik de laaste tijd ook. Ik vermoed dat de sleepcontactjes gecorrodeerd zijn en daardoor geen meting mogelijk is. De meter staat fysiek wel op een bepaald niveau. Het zijn de sleepcontactjes. Dus een nieuw klokje erop schroeven verhelpt dat geduvel weer. Effe geen zin in. Heb wel in de gaten gekregen dat goede sensoren wel eigenlijk een must is. Zoals jij het water wil gaan meten met ultra soon sensoren, heb ik niet bekeken omdat die dingen toen nog niet waterdicht verkrijgbaar waren. Ik zou nu voor 2 geisoleerde pennen in het water gaan en daarvan de veranderende capacitaite waarde ervan bepalen. Daar zullen vast ook wat adders onder het gras zitten.

Het bovenstaande schema heb ik ergens gevonden en aangepast. Het idee wat ik had, was de betreffende kanaal voeding te geven door de betreffende transistor te schakelen. Een ander dingetje is dat alle Rx en Tx lijnen aan de uitgang aan elkaar geknoopt zijn. Of dit zomaar kan weet ik niet. Mijn simpele gedachten is dat als de betreffende poort geen voeding aan die kant heeft, ook weinig zal doen.

Liet zelfs even mijn fantasie even gaan door in gedachten een schuifregister in te zetten en zo een meervoud van 8 stuks te verkrijgen.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door jan- »

Ik dacht dat het eerst ging om verschillende laders te laten samenwerken zodat ze niet te vroeg stoppen met laden of zo. Of gaat het meer om het te monitoren en alles in te kunnen stellen?

Wat ik graag wil is in 1 oogopslag zien hoe de zaken er voor staan zonder een app of zo op de telefoon te moeten starten of een systeem op te moeten starten en dan is een standby verbruik van 10W of zo ook voor mij een no-go.

Je hebt ook watersensors die op druk werken: https://nl.aliexpress.com/item/1005004309828489.html voor € 26,21
Met een zuinige microcontroller kan je die 4-20mA wel omzetten naar een bruikbare aanwijzing. En je hoeft niet constant te meten. Dus daar kan je volgens mij wel een zuinige uitlezing mee maken die 20 mW of zo trekt.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Arie55 »

Daar ging het aanvankelijk ook om, het samenwerken van de laders. Gaanderweg begreep ik dat de oudere mppt's dat niet zullen gaan doen en het monitoren was een aardige bijkomstigheid. Nu het samenwerken het niet wordt en alleen voor het monitoren ik de te aan te schaffen aparaten die dat wel kunnen, veel te duur vind, neemt het onderwerp een beetje een wending. Je weet hoe dat gaat hier op het forum.

Het standby verbruik vind ik ook een dingetje. Een (snelle gedachte) oplossing zou zijn, door een knop in te drukken en vanalles schakeld even aan en leest de boel uit en weergeeft het. Knop loslaten en alles is weer spanningsloos

Met watersensoren ga ik niks meer doen. Dat laat ik zo. Het was een reactie op Ahjwinth

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Meervoudige laadcontrollers



Bericht door Charm »

Het parallel schakelen van laders kan maar ze kunnen elkaar in de weg zitten. Ik heb dit in een eerdere post al eens aan de orde gesteld:
viewtopic.php?t=8476480. Of dit als probleem wordt ervaren, moet ieder voor zich bepalen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Going
    Berichten: 3249
    Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

    Re: Meervoudige laadcontrollers



    Bericht door Going »

    Elke lader die meet hoeveel de te belasten accu weerstand is of de spanning over de accu meet kan tegengewerkt worden door een andere lader.
    Dat heeft effect op het deel van de laadcurve de lader mee bezig is.
    Voor lifepo4 kunnen meerdere laders geen probleem zijn. Tenminste als de laders niet door een laadcurve gaat maar continue een stroom met een vaste spanning levert en ze terugslag beveiligd zijn met een diode of vergelijkbare schakeling.
    Bijv
    De dynamo geeft meestal continu 14 to to 14.4 volt
    De MPPT voor lithium gezet zou geen laadcurve hebben maar continue 14.4 Volt leveren.
    De goede voor lifepo4 laders geven ook een constante spanning van 14.4 Volt.
    BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
    De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
    Arie55
    Berichten: 5681
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Meervoudige laadcontrollers



    Bericht door Arie55 »

    @Charm
    als het een probleem zou zijn of het kan gewoonweg niet, dan houdt het op. Onlangs zag ik een youtuber aantonen met 2 gelijke sets, dat de ene net iets meer leverde dan de ander. Als eerst werd de ene set ingeschakeld, waar de stroom sterkte werd getoond en toen de ander. En tezamen een optelling van die twee stroomsterkten. Of dit ook zo zou zijn met 2 verschillende vermogenssets, ben ik juist benieuwd naar.

    @Going
    dat is hem nou juist de qrucks, de ene laadregelaar doet zijn ding, waar de ander mogelijk de verkeerde spanning meet de laadspanning van de ander) en niets doet. Daar heeft Charm het over. En dat de efficientie minder is, zal me om het even zijn. Als beide laadregelaars (of meer) maar een flinke portie energie in de accu pompt.

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Gebruikersavatar
    Going
    Berichten: 3249
    Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

    Re: Meervoudige laadcontrollers



    Bericht door Going »

    Arie.
    Nogmaals als je regelaars gecombineerd met laadcurve dan stopt een regelaar zoals je beschrijft.
    Zijn je regelaars constant voltage dan werken ze gewoon samen

    Mppt regelaars gezet op lithium accu zijn meestal constant voltage. Lifepo4 220v regelaars idem dito.
    De charge stopt wanneer de BMS afkoppeld wanneer het meet dat de accu vol is.

    Ik heb eens een test gedaan met 3 pwm solar chargers paralel geplaatst over de accu. Bij 90% volle accu gingen ze als een jojo aan uit, maar al de tijd was een van de drie noem het de sterkste aan.
    BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
    De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
    Arie55
    Berichten: 5681
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Meervoudige laadcontrollers



    Bericht door Arie55 »

    Het plan is om 2 of 3 mppt's van Victron in te zetten, die allemaal dezelfde instellingen krijgen. Welleswaar verschillende types/grootte. En omdat ik dat zo instel dat een 100% volle accu niet gewenst is, zullen vermoedelijk de regelaars op vollop laden blijven en uiteindelijk stoppen zoals ik dat conservatief ingesteld heb. En dat heb ik al gezien met die ene die er nu zit.

    Mijn bms heeft tot dusver alleen een flink aantal keer gemeld dat er een overvoltage geconstateerd was. Was eerst gealarmeerd door de melding, later realiseerde ik dat ik de overvoltage ingesteld had op 3,5V. De grafiek van de app liet ook dat zien, een spanning van 3,5 V.

    Zat laatst een beetje te filesoferen, dat het wel geinig zou zijn dat mijn monitor in een app alle gegevens zou tonen. Ik doel op de VE.direct gegevens.

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Gebruikersavatar
    Going
    Berichten: 3249
    Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

    Re: Meervoudige laadcontrollers



    Bericht door Going »

    Ach Arie, ga er gewoon vanuit dat iets stuk kan gaan zonder al die controles. Dan gaat natuur genieten voorrang krijgen boven de controle stresshoofdpijn.
    Is misschien beter , welliswaar misschien niet voor de camper maar voor uw eigen gezondheid.
    BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
    De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
    Plaats reactie