PureAcell LiFePO4 accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

LouisHRP schreef:
ma 21 nov 2022, 22:43
In dit uitvoerig artikel wordt duidelijk uitgelegd hoe je panelen van verschillende wattage aansluit.

Tevens opsomming voor- en nadelen van serie en parallel aansluiting.

https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/z ... el-camper/

Succes !
Dank interessante website !
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Leon60Hobby »

LouisHRP schreef:
ma 21 nov 2022, 22:43
In dit uitvoerig artikel wordt duidelijk uitgelegd hoe je panelen van verschillende wattage aansluit.

Tevens opsomming voor- en nadelen van serie en parallel aansluiting.

https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/z ... el-camper/

Succes !
Louis, ik heb het artikel gelezen, en ergens kom ik de opmerking tegen dat het voor serieschakeling belangrijk is dat de panelen eenzelfde vermogen hebben. Maar helaas geen uitleg of onderbouwing. Ik wil het graag begrijpen..... Ook apart dat het niet in de beschrijving van 'serieel' is benoemd.

Maar ik speur verder! Bedankt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Kroppie »

een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
een serieschakeling van cellen is te beschouwen als een ketting en de maximum stroom welke de ketting kan leveren is de maximum stroom van de zwakste cel in de ketting/serie, dus zit er in een serie van 10 cellen met een max van 10 ampere er 1 cel met een max van 8 ampere dan kan de serie totaal maar 8 ampere leveren
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

dus in mijn geval met de 2 x 100 watt panelen , als ik er een derde paneel bij zou nemen moet deze 100 watt of evt iets meer hebben, neem je een lagere wattage krijg je ook minder ..
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Kroppie »

juist, eentje erbij van minder dan doen de anderen ook minder bij serieschakeling, en bij eentje er bij met meer dan heb je geen profijt van dat meer. bij in serie
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Leon60Hobby »

Voor mijn situatie dus het volgende:
2 panelen van 170Wp in serie
1 paneel van 360Wp parallel aan de serie van de andere twee

Goed te weten!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10189
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Peter LMC »

Ja maar dan wel met 2 regelaars werken.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

na aanleding van dit draadje gisteren de mppt 100/20 besteld , vanochtend al aangekomen dus ik kon er mee aan de slag.

aansluit volgorde volgens beschrijving , eerst de 'load' dan accu als laatste de panelen .
Let op bij load moeten alle gebruikers uit staan... ik heb geen idee wat er op deze draden is aangesloten, ik heb de voltmeter er op gezet en ik meet ca13.4volt voor mij als leek kan ik niet bepalen wat dit betekend... ik heb alles uitgezet , walstroom er af en 12volt op het paneel uit. het lijkt er op dat de 'load 'met de accu verbonden is.. kan ik hem nu toch gewoon met de MPPT aansluiten ? op de accu draden staat ook gewoon spanning.. iemand enig idee ?
Laatst gewijzigd door roekie op di 22 nov 2022, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Leon60Hobby »

Allen,
Ik ben inmiddels verder gegaan met mijn plan voor mijn totale electriciteitsvoorziening. Mijn plan heb ik in een documentje gezet en daar kan ik bijv een pdf van maken. Wie heeft er zin en tijd om door deze 3 pagina's heen te lezen en kritisch te kijken naar mijn voorstel?
Volgens mij kan ik betreffende PDF hier niet als bijlage toevoegen toch ?
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

misschien beter om voor deze oproep een nieuw topic te beginnen.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

Aloys schreef:
ma 21 nov 2022, 13:24
Ik heb ook 2 x 100Wp op dak en gebruik de BlueSolar MPPT 75/15, die heeft wél een loaduitgang (en is de helft goedkoper).
vandaag ben ik daar mee bezig geweest , de oude weg en de MPPT 100/20 terug. op de kabels welke uit de load -+ aansluiting kwamen staat spanning .. 13.3 volt hoort dat zo ?
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door Leon60Hobby »

roekie schreef:
di 22 nov 2022, 18:59
misschien beter om voor deze oproep een nieuw topic te beginnen.
Twijfelde ik ook al over..... ik maak een nieuw topic
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door jan- »

Wel grappig: Leon60Hobby begint met een vraag over een accu en haalt er later panelen bij. Vervolgens heeft roekie allemaal opmerkingen/vragen over zijn panelen. En nu wil Leon60Hobby weer verder met zijn eigen installatie en dan wordt hij door roekie geadviseerd om dat in een ander topic te doen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: PureAcell LiFePO4 accu's



Bericht door roekie »

Nu ik het draadje terug lees heb je wel een punt.... ik zelf had een nieuw draadje moeten starten met mijn vragen ..... soms heb je verschillende draadjes waar je in aktief bent en zie je door de bomen......... :wink:
Plaats reactie