DC Ampèretang

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DC Ampèretang



Bericht door jan- »

Ik heb allemaal verschillende klemmen, maar soms heb je de juiste niet bij de hand en passen ze niet om een dikke accupool of in een dun gaatje en dan is het handig om een meetpen er tegenaan te duwen.
Bijlagen
Screenshot 2021-12-14 at 00-29-14 29 02€ 53% OFF Maxrieny ACM91 Digitale Stroomtang True Rms Mini Dc Ac Stroom Spanning Aut[...].png
Screenshot 2021-12-14 at 00-29-14 29 02€ 53% OFF Maxrieny ACM91 Digitale Stroomtang True Rms Mini Dc Ac Stroom Spanning Aut[...].png (564.7 KiB) 408 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Ampèretang



Bericht door kampo »

Het lijkt erop dat iedereen hier weer heel tevreden is van zijn eigen Multimeter :P
Je mag de lat best wat hoger leggen is mijn mening.

Misschien kunnen we even stilstaan bij de vereisten voor gebruik in en rondom een camper. Ik begin met een lijstje (wie vult aan):
1. Compact toestel, dus niet zo een grote zware Fluke die beter zou zijn voor dagelijks gebruik in een labo.
2. LCD schermje van minstens 2" al het kleiner kan je slecht/niet lezen.
3. True RMS want we gaan ook inverter spanning meten.
4. DC clamp ampère meting (zo een inductieve meet klauw zonder bekabeling) want we zijn geen expert dus blazen we het toestel snel op als we moeten meten met kabeltjes.
5. Het juiste bereik voor automotive toepassing, daar kan je lang over uitweiden maar een meetbereik van 100A DC is toch wel het minimum voor een camper.
6. Niet te duur maar ook niet te slechte kwaliteit. Er is veel brol in omloop. Iets tussen 20 en 50 € lijkt me redelijk. De winnaar is een goed toestel dat ook bij weinig gebruik een 10tal jaren meegaat.
7. De batterijtjes moeten er uit kunnen zonder veel vijzen. Na vocht/condens schade de belangrijkste doodsoorzaak van multimeters.
8. Een passend etui of opbergdoosje zal de levensduur verlengen. Moet tenslotte kilometers lang zonder transportschade.

Zoals je kan zien zijn de verschillen groot...
De kleinste kan alles en is de betere om mee te nemen op reis.

Afbeelding
Groeten Kampo
Camper_01

Re: DC Ampèretang



Bericht door Camper_01 »

Beste kampo, welk merk type is de meter van U aan de linkerkant?
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: DC Ampèretang



Bericht door Kubo »

Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10192
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: DC Ampèretang



Bericht door Peter LMC »

Maar dan in een ander kleurtje en van Tenma.
https://nl.farnell.com/tenma/72-2985/dm ... dp/2667180
Camper_01

Re: DC Ampèretang



Bericht door Camper_01 »

Bedankt voor de info. Beide firma's zijn bekent, prijzen zijn betaalbaar voor onderweg gebruik in de camper.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: DC Ampèretang



Bericht door jan- »

Ik zou het lijstje van kampo willen aanvullen met dat je er ook lekstromen van enkele mA mee zou moeten kunnen meten. 10 jaar terug heb ik een een amperetang meter gekocht waar bij het minimale bereik 40 A is. Daar kan je lekstromen niet goed mee meten. Maar ik heb nog genoeg andere meters die dat wel kunnen, maar dan moet je de draden onderbreken.

Deze https://nl.aliexpress.com/item/4000438568696.html heeft als extra nog 0 ~ 200μA, maar het gat tussen 6A en 200μA vindt ik erg groot.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DC Ampèretang



Bericht door kampo »

ja mA kunnen meten is zeker interessant :thumbup:
Hier die kleine clampmeter in actie op een humanitair project "water4Ghana"
Je kan hem meenemen in de vlieger :-B

Even opletten als je een inverter openmaakt ... er zat een slang in ! :yawn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie