Fiat Ducato L2H2 ombouw project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Dank voor jullie reacties.

@myway ("Laat dat euro 5/6 verhaal nou eens los").
Tja, ik bedenk dat niet zelf hè. O.a. hier https://www.amperewinkel.nl/product/laa ... ex-elogic/ wordt geschreven:
Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.
Afregelen van de laadspanning is noodzakelijk.
Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is voor veel accu’s te hoog.
Oftewel het 'intelligente dynamo' verhaal wordt 1-op-1 gekoppeld aan de milieu prestaties die door Euro5/6 motoren behaald moeten worden. Maar goed, ik zal de minpool van mijn accu 's minitieus gaan onderzoeken :-).

@martijnoes,
Mbt de Orion, ik had moeten zeggen "bevat o.a. de functionaliteit van een scheidingsrelais", nl het ontkoppelen zodat de start-accu niet gebruikt wordt als deze niet gelijktijdig (door dynamao) geladen wordt. Zoals gezegd zal ik eerst 's proberen uit te vinden of er wel/niet een intelligente dynamo in zit want als dat het geval is heb ik dus niet genoeg aan een simpel scheidingsrelais. Die levert een te lage spanning om de LifePO4 op te laden en dan moet ik ook aan een dc-dc converter gaan denken. Toch?

Je schreef ook "Vereenvoudigd gezegd is het echter zo dat de LiFePo4 accu's een hogere spanning hebben". Mijn LifePO5 heeft nog +/- 90% capaciteit en een spanning van 13,3V. Ik lees hier https://www.amperewinkel.nl/product/laa ... ex-elogic/ dat in het geval van een niet-intelligente dynamo, de laadspanning normaliter zo'n 14,4V is. Dan denk ik, dat gaat dus prima werken met een simpel scheidingsrelais. Toch? Of maak ik hier een denkfout?

Dank voor de schakelaar-url. Mijn BMS geeft meer info dus ik denk niet dat ik dan een aparte monitor nodig heb.

En je waarschuwing is terecht. Ik ga er zeker iemand bij halen die mij gaat helpen/controleren.

Mvg, Michel
Mvg, Michel
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door myway »

Ah dus als er op een website wordt geschreven dat bij euro 5/6 een aangepast systeem nodig is om een tweede accu te laden dan is dat waar

Controleer de startaccu, maar voor een jumper van 2014 is het bijna voor 99% zeker dat er geen intelligente dynamo op zit.
Neemt niet weg dat je een 280 Ah lfp accu wil gaan laden met de dynamo, hoeveel vermogen kan die leveren?
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

LFP kun je niet fatsoenlijk laden zonder DC-DC lader omdat de accuspanning van een LFP accu leeg en volgeladen heel anders is als een normale loodaccu. DC-DC lader kom je dan al haast niet omheen.

Zo'n Victron laadt afhankelijk van de spanning van de dynamo. Heeft niets met trillingen o.i.d. te maken.

Mocht je voor een lood-gebaseerde accu gaan kun je een scheidingsrelais gebruiken als je inderdaad geen slimme dynamo hebt. Zoals ik het hier lees is dat gewoon een kwestie van een lange rit maken en kijken wat de accuspanning is.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Heb de accu min pool gecontroleerd. Niets anders dan een kabel. Dus als ik het goed begrijp betekent dit dat ik geen slimme dynamo heb.

Ik lees hierboven van HoK: "LFP kun je niet fatsoenlijk laden zonder DC-DC lader omdat de accuspanning van een LFP accu leeg en volgeladen heel anders is als een normale loodaccu. DC-DC lader kom je dan al haast niet omheen".

Mijn LifePO5 heeft op dit moment nog +/- 90% capaciteit en een spanning van 13,3V. Ik lees hier https://www.amperewinkel.nl/product/laa ... ex-elogic/ dat in het geval van een niet-intelligente dynamo, de laadspanning normaliter zo'n 14,4V is. @Hok, dus mijn LifePO4 heeft altijd minder dan 14,4V. Waarom zou dat verschil in spanning (ik neem aan dat die zakt naarmate de accucapaciteit afneemt) dan een probleem zijn?

Verder schrijft DJSmiley hier viewtopic.php?t=8471972 over een Renogy 40A (identiek aan dometic) maar een stuk goedkoper. Ik vind:
https://www.amazon.nl/Renogy-batterijla ... 35P1&psc=1
https://www.amazon.nl/Renogy-DC-DC-boar ... JTD5&psc=1
https://www.amazon.nl/Renogy-laadregela ... AndDetails

En op Amazon.com ook een 60A variant: https://www.amazon.com/Renogy-Battery-B ... GSYC2?th=1
Dat past wat beter bij mijn 280Ah LifePO4. Ik weet (nog) niet wat mijn dynamo levert maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel meer dan 60A zijn.

Voor alle duidelijkheid, het gaat mij dus alleen maar om de scheidingsrelais functionaliteit.

Welke past volgens jullie het best bij mijn situatie? Is Renogy nog ergens anders te koop?

Dank!

Toevoeging, Op de Renogy website in Duitsland kan ik deze https://de.renogy.com/renogy-12v-dc-zu- ... aderegler/ bestellen.

Excuus (ook voor het gebruiken van dit topic, wist ook niet dat het zo'n vlucht zou nemen), nog een toevoeging. Ik lees in de specs van die Renogy charger dat er een D+ aansluiting nodig is en hier viewtopic.php?t=8439028 lees ik dat een D+ iets ouds is en er allerlei extra zaken nodig zijn om dat signaal weer te simuleren. Dat schiet mijn doel, een simpel scheidingsrelais, weer ver voorbij. Toch maar beter zo'n Cyrix dan?
Mvg, Michel
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door myway »

Wat de spanning van een lfp accu te maken zou hebben met laden ontgaat mij.
Een dc-dc lader bij het laden van de lfp met een conventionele dynamo wordt aangeraden om de dynamo te beschermen tegen te hoge temperaturen.
Ik had al eerder gevraagd wat de capaciteit van jou dynamo is.

Je geeft aan dat de accu er een is met een capaciteit van 280 Ah
Hoe lang denk je dat er geladen moet gaan worden als je dat gaat doen met een 30 Amp booster?
Hoe zwaar gaat de dynamo belast worden als je gaat laden met een cyrix denk je?
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door jan- »

ngauruhoe schreef:
wo 26 jan 2022, 22:35
Excuus (ook voor het gebruiken van dit topic, wist ook niet dat het zo'n vlucht zou nemen), nog een toevoeging. Ik lees in de specs van die Renogy charger dat er een D+ aansluiting nodig is en hier viewtopic.php?t=8439028 lees ik dat een D+ iets ouds is en er allerlei extra zaken nodig zijn om dat signaal weer te simuleren. Dat schiet mijn doel, een simpel scheidingsrelais, weer ver voorbij. Toch maar beter zo'n Cyrix dan?
Ik zou een nieuw topic openen. Dit gaat gaat niet meer over het project van martijnoes
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door ngauruhoe »

Dat heb ik hier viewtopic.php?t=8478942 gedaan. Nogmaals excuus.
Mvg, Michel
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

gjvonk schreef:
za 22 jan 2022, 21:57
@Dekker-Achterhoek: wat jij de zwarte lijsten om de spatschermen noemt, zijn de spatschermverbreders die standaard op de Maxi (Fiat) of Heavy (Jumper en Boxer) versies zitten. Die hebben standaard grotere wielen en bredere (225 ipv 215) banden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Inmiddels bij de Fiat Professional dealer aan geweest.
Zijn standaard (bij 16 inch velgen) of optioneel (bij 15 inch velgen) op de "Maxi"-serie (290).
En door de extra bevestiging gaten niet zondermeer op een '250'-bus te monteren. Al hoewel, in het verleden 'plakte' we met Sikaflex hele spoiler sets aan auto's. Kwestie van de in klik nokjes wegsluipen met de Dremel. To zover goed oplosbaar !
Per zijkant zijn dat 4 lossen wielrand delen + het zijdeel tussen achterwiel en achterbumper. Lastiger is, dat er ook een andere voorbumper bij hoort. Maakt de set toch wel erg duur (+ die van ons is mee gespoten in de carrosserie kleur).

Vreemd is, dat in de folders van zowel Fiat Ducato 250 als bij Weinsberg door elkaar modellen met en zonder deze 'eybrows' staan afgebeeld. En dit zijn allemaal 250 chassis modellen !! In de prijslijst van Fiat wordt nergens gerept over deze extra's.

P.S. Onze CaraBus (3500 kg) is af fabriek (Fiat) geleverd met de originele Fiat Alu velgen met 225/75 R 16 - 116R banden. Dezelfde bandenmaat als 'standaard' onder de Maxi / 290-serie. En de carrosserie (plaatwerk) is identiek.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op di 08 feb 2022, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door gjvonk »

Jouw wielen gaan echt niet op een Maxi variant passen. Ik ga de verschillen uitleggen.

Een buscamperbouwer als bijvoorbeeld Pössl (en waarschijnlijk dus ook anderen) biedt een Heavy/Maxi uitvoering aan als optie op een aantal modellen, vandaar dat je ze in folders met en zonder ziet. Mocht je de hand weten te leggen op een (meestal Duitstalige) prijslijst zoek dan naar "Aufpreis für Maxi/Heavy chassis".

Je voorbumper zou je kunnen proberen te scoren op de sloop en hem dan (laten) spuiten. Of je kiest voor zwart. Onze nieuwe buscamper heeft ook weer gewoon zwarte bumpers. Lekker praktisch.

Het verschil tussen Light en Maxi niet alleen optisch: de maximaal toegestane aslasten verschillen. Voor 1.850 kg versus 2.100 kg. Achter 2.000 kg versus 2.400 kg. En de remmen van een Maxi zijn zwaarder uitgevoerd: de schijven hebben een grotere diameter. Daarmee verschillen ook de maximaal toegestane technische gewichten: de Light kan technisch gezien maximaal 3.850 kg wegen, de Maxi 4.500 kg. Het maximaal toegestane gewicht op het kentekenbewijs wordt voor beide varianten op 3.500 kg gezet in verband met het B rijbewijs, de maximale snelheden, etc. Wil je een camper rijden die 3.850 kg weegt moet je een C rijbewijs hebben en gelden er ook andere maximale snelheden.

Als laatste verschillen de wielen van de twee versies van elkaar: de steekmaat (=de diameter van de denkbeeldige cirkel die over het midden van de wielbouten loopt) en de naafdiameter (het gat in het midden van de velg) zijn ook anders. Bij de Light versie is de steekmaat 118 mm, bij de Maxi is dat 130. De naafdiameter 71,1 versus 78,1 als ik mij niet vergis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk





Buscamper fan
Boxer ZSN
Berichten: 227
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 19:28
Locatie: De Goorn

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Boxer ZSN »

Goedendag ik heb ook de wielkast lijsten naderhand gemonteerdt op onze boxer x 250 bj 2011.Is heel goed te doen waar normaal de bevestegings clips zitten heb ik gebruik gemaakt van sikaflex in de kleur zwart.Wat betreft de voorbumper deze bestaat uit twee delen te weten bumperhoek en verbredingslijst de lijst past ook op de standaard bumperdelen je moet alleen de pennetjes er af zagen.Hoe dit is bij de x290 modellen kan de tropic starter je wel vertellen als ik op de foto kijk denk ik dat het ook twee delen zijn . en misschien staat het juist wel mooi om de verbredingslijst dan zwart te houden succes.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door Dekker-Achterhoek »

gjvonk; " Jouw wielen gaan echt niet op een Maxi variant passen ".

Wij vonden de CaraBus nogal een 'bestelwagen' uitstraling hebben Vandaar dat we voor Metaliclak (Ferrogray = staalgrijs) en de bumper in de kleur van de auto hebben gekozen. Zijn onderdeel van het 'Styling"-pakket incl. 16 inch Fiat alu velgen, geschoeid met 225/75R16CP-116R Vanco Camper (even naar de stalling wezen controleren :wink: ). En daar passen als afwerking die zwarte spatbord randen mooi bij.
Een uitstraling, welke bij onze Land Rover hobby past. Gaan er dus op komen 8-)

(Sorry Martijn, dat ik hiervoor even jouw Topic gebruikt heb )
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

Zo te lezen is het topic toch nog levend gehouden ondertussen :lol:
Ik zal me dan ook maar weer eens met dit topic bemoeien :lol3:

Een update van wat er weer zoal gedaan is.

De 'meterkast' is nagenoeg af nadat de laatste dingen door onze vriend ali binnen ander halve week geleverd werden. De gewenste CEE stekker was na lang wachten ook weer in schijndel op voorraad, dus beide maar gemonteerd. Ook de wirwar aan buizen is met behulp van buisklemmen gemonteerd (de bochten zijn eraan gezet omdat de buizen achter de kolomkast uitkomen).
Afbeelding
Afbeelding

Weer een andere zweedse vriend had de lattenbodem eindelijk weer op voorraad, dus ook die ligt in inmiddels in het thuismagazijn. Aan de hand daarvan kon ik definitief bepalen hoeveel centimeter het bedframe verlaagd moest worden. Dus dat is inmiddels ook aangepakt. Ik had nog een paar stevige hoekbeugels, deze recht gebogen en daar hangt nu het bed frame aan.

De keuring bij de RDW staat gepland voor aanstaande vrijdag en het tijdelijk interieur zit er inmiddels in (op het dekbed en hoofdkussens na). Zeker niet het mooiste wat ik ooit gemaakt heb, maar het zal er hopelijk mee door kunnen bij meneer RDW en mevrouw belastingdienst. :lol3:

Afbeelding
Afbeelding
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door HoK »

Succes! De permanente zaken zijn erg net afgewerkt :thumbup:

Ik voel me nu wel een van de langzamere bouwers hier. Volgens mij zit er niet veel tijd tussen jouw start en mijn start :roll:
martijnoes
Berichten: 198
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Fiat Ducato L2H2 ombouw project



Bericht door martijnoes »

@HoK, dankje! We doen ons best.

Lekker op je eigen tempo je gang gaan, een goede basis is belangrijk!
Plaats reactie