@myway ("Laat dat euro 5/6 verhaal nou eens los").
Tja, ik bedenk dat niet zelf hè. O.a. hier https://www.amperewinkel.nl/product/laa ... ex-elogic/ wordt geschreven:
Oftewel het 'intelligente dynamo' verhaal wordt 1-op-1 gekoppeld aan de milieu prestaties die door Euro5/6 motoren behaald moeten worden. Maar goed, ik zal de minpool van mijn accu 's minitieus gaan onderzoeken .Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.
Afregelen van de laadspanning is noodzakelijk.
Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is voor veel accu’s te hoog.
@martijnoes,
Mbt de Orion, ik had moeten zeggen "bevat o.a. de functionaliteit van een scheidingsrelais", nl het ontkoppelen zodat de start-accu niet gebruikt wordt als deze niet gelijktijdig (door dynamao) geladen wordt. Zoals gezegd zal ik eerst 's proberen uit te vinden of er wel/niet een intelligente dynamo in zit want als dat het geval is heb ik dus niet genoeg aan een simpel scheidingsrelais. Die levert een te lage spanning om de LifePO4 op te laden en dan moet ik ook aan een dc-dc converter gaan denken. Toch?
Je schreef ook "Vereenvoudigd gezegd is het echter zo dat de LiFePo4 accu's een hogere spanning hebben". Mijn LifePO5 heeft nog +/- 90% capaciteit en een spanning van 13,3V. Ik lees hier https://www.amperewinkel.nl/product/laa ... ex-elogic/ dat in het geval van een niet-intelligente dynamo, de laadspanning normaliter zo'n 14,4V is. Dan denk ik, dat gaat dus prima werken met een simpel scheidingsrelais. Toch? Of maak ik hier een denkfout?
Dank voor de schakelaar-url. Mijn BMS geeft meer info dus ik denk niet dat ik dan een aparte monitor nodig heb.
En je waarschuwing is terecht. Ik ga er zeker iemand bij halen die mij gaat helpen/controleren.
Mvg, Michel