Externe SSD schijf

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door hurktoilet »

Ook even op letten: dit is niet het snelste kaartje.
Belangrijker: 512 gb klinkt leuk, maar als je alleen fotografeert is het pure overkill.. Ik heb kaartjes van 32 gb, fotografeer in jpg+raw (heb dus altijd grote bestanden) en leeg mijn kaartjes aan het eind van de dag op mijn laptop. Krijg die kaartjes van zijn lang zal ze leven niet vol. Met film is het wellicht een ander verhaal.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Externe SSD schijf



Bericht door jan- »

Maar als je ook je foto's van 10-tallen jaren terug op zo'n kaartje mee wit nemen of bewaren, heb je aan 32GB niet genoeg.

TestCase schreef:
vr 08 sep 2023, 22:35
Let wel op of het apparaat waar die kaart ingaat deze capaciteit ondersteund!

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Dat hangt er denk ik o.a. van af hoe je het kaartje formatteert. Ik heb het volgende begrepen:

Sommige oude apparaten ondersteunen geen FAT32 maar alleen FAT16. FAT16 gaat maar tot 2GB, maar FAT32 gaat tot 2TB. Maar voor b.v. lange films kan je hem beter anders formatteren en dat kan niet alle apparatuur aan.

En dan heb je nog SDHC (SD High Capacity) maximaal 32GB en SDXC (SD eXtreme Capacity) max. 2TB

Zijn er nog meer grenzen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door hurktoilet »

Foto's van tientallen jaren geleden zet je toch niet op een geheugenkaartje? Dan is een mobiele ssd een veel betere oplossing.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Externe SSD schijf



Bericht door TestCase »

jan- schreef:Maar als je ook je foto's van 10-tallen jaren terug op zo'n kaartje mee wit nemen of bewaren, heb je aan 32GB niet genoeg.

TestCase schreef:
vr 08 sep 2023, 22:35
Let wel op of het apparaat waar die kaart ingaat deze capaciteit ondersteund!

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Dat hangt er denk ik o.a. van af hoe je het kaartje formatteert. Ik heb het volgende begrepen:

Sommige oude apparaten ondersteunen geen FAT32 maar alleen FAT16. FAT16 gaat maar tot 2GB, maar FAT32 gaat tot 2TB. Maar voor b.v. lange films kan je hem beter anders formatteren en dat kan niet alle apparatuur aan.

En dan heb je nog SDHC (SD High Capacity) maximaal 32GB en SDXC (SD eXtreme Capacity) max. 2TB

Zijn er nog meer grenzen?
Ja er zijn meer grenzen die voornamelijk afhangen van de gebruikte software op het apparaat. Bij sommige software is gewoon niet voorzien in een groot adresbereik voor op de kaart.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8705
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Externe SSD schijf



Bericht door seth_space »

Houd er trouwens rekening mee dat een sdcard een beperkt aantal schrijfacties aan kan.
Een kaart gebruiken als intermediair is dus niet altijd het beste idee.
Op een bepaald moment krijg je corruptie van data.
Een grotere sdcard beperkt dat risico aanzienlijk.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Externe SSD schijf



Bericht door jan- »

Ik dacht dat dit vooral speelt als je een besturingsysteem er op draait (Raspberry Pi). Een geheugencel op zich kan tegenwoordig 1 miljoen keer geschreven worden. Maar door dat het in blokken gaat, kan het snel gaan. Maar er zijn ook weer technieken om het over alle geheugencellen te verdelen.
hurktoilet schreef:
ma 11 sep 2023, 23:57
Foto's van tientallen jaren geleden zet je toch niet op een geheugenkaartje? Dan is een mobiele ssd een veel betere oplossing.
Dat maakt toch niet zo veel uit? Als je b.v. je foto's op je mobiel zou willen hebben, kan een micro SD kaartje handiger zijn. Ik heb een laptop met een kleine interne SSD maar met een slot voor een micro SD kaartje. Handig om daar dan je data op te zetten. En met b.v. een mini USB adapter handig voor alles met een USB aansluiting:
https://www.sicomputers.nl/sandisk-mobi ... 96994.html
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Externe SSD schijf



Bericht door TestCase »

Het slijten van die kaartjes komt voornamelijk bij gebruik als systeemschijf voor een O.S. Met foto's enzo haal je dat niet.

Toch zijn die kaartjes niet erg betrouwbaar wanneer je ze steeds verwijdert en heen en weer gebruikt. Pas op, ik heb er al eens data mee verloren. Ik laat het kaartje nu bijv. in mijn fototoestel zitten en koppel het toestel aan de pc zo vermijd ik dat gerommel met die fragiele dingen.

Een SSD is veeeel betrouwbaarder.


//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Externe SSD schijf



Bericht door jan- »

En zo ken ik iemand die juist heel voorzichtig is met zijn USB aansluiting van zijn camera en daarom het kaartje er steeds er uit haalt. Ik heb hier verschillend spul liggen waarvan alleen de USB aansluiting stuk is, maar die nodig is om de interne batterij te laden.

Flash kaartje gaan bij mij eigenlijk nooit stuk. 1 keer een kapotte micro SD naar gewone SD adapter gehad. Wel 2 keer van die kapotte externe 2,5" hard disks gehad. Eentje viel tijdens vakantie van de bank terwijl hij draaide en de val werd door het snoer opgevangen. Maar data was niet meer te lezen. Gelukkig stond de data ook nog ergens anders.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8705
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Externe SSD schijf



Bericht door seth_space »

Een standaard sdcard heeft tussen de 3000 en 5000 schrijfacties per blok als leven.
Voor normaal gebruik is dat al snel 5 jaar.
Voor veel wisselingen in fotos als intermediair, zoals eerder genoemd een potentieel probleem.in ieder geval een aandachtspunt!
Daarnaast is inderdaad de mechanische uitvoering een zwak punt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Externe SSD schijf



Bericht door jan- »

Ik zie inderdaad dat b.v. een 3D TLC NAND flash geheugen maar 1500–3000 overschreven kan worden.

In mijn fototoestel zit een 64 GB kaartje. Daar heb ik in de afgelopen jaren nog nauwelijks foto's van gewist en is nog niet eens half vol. Heb ik meteen nog een backup. Bij mij doet het jaren voordat ik zo'n kaartje vol krijg. Dus die zal wel langer dan 5 jaar mee gaan denk ik.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Will
Berichten: 3564
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Will »

In Google drive bewaar ik al mijn foto's 100gb voor 19 euro per jaar en blijft jaren goed bewaard.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door hurktoilet »

Ik bewaar mijn foto's niet in de cloud.
Alternatief: ik heb twee backups, allebei op een externe ssd. De ene bewaar ik thuis, de andere in de camper. Moet wel heel gek lo;pen wil er met allebei tegelijk wat gebeuren.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31990
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Bob Diesel »

Nog iemand een goede tip voor een 2-TB externe ssd
Mag ook 1-TB zijn

Die heel goedkope sticks van Ali of Temu schijnen het net NIET te zijn , of wel :roll:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Externe SSD schijf



Bericht door gjvonk »

Mijn tip: koop een wat duurdere van een gerenommeerde producent van digitale opslagmiddelen: ik heb zelf nu al zeker 8 jaar een 1 TB SSD van Western Digital... betrouwbaarheid en levensduur laten je de meerprijs snel vergeten....
Buscamper fan
Plaats reactie