LFP-accu in onze camper
Re: LFP-accu in onze camper
Mee eens Smiley,maar wat je hier dikwijls leest,men gebruikt een DcDc,en ook dan nog heeft men nadien zoveel extra werk,of problemen, dat ligt meestal ook aan de manier waarop men dat gedaan heeft ,maar ,dan toch maar liever in een keer goed,en om het bestaande systeem heen werken ,en alles verder orgineel laten,….zoveel werk is een dikkere kabel nu ook weer niet ,en weegt niet op tegen een snelle lading en altijd volle Accu ?attachment=0]IMG_1645.jpeg[/attachment]
- Bijlagen
-
- IMG_1645.jpeg (79.24 KiB) 365 keer bekeken
Hans
-
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: LFP-accu in onze camper
Ondanks dat het meer werk is heb je met apart aangelegde kabels wel het maximale effect. Zoal je aangeeft kan je de voorbeelden van die gedachte op dit forum wel vinden.DJSmiley schreef: ↑zo 24 mar 2024, 10:37Laadstroom zonder booster is in de praktijk zelden te hoog als gevolg van de kabellenges/weerstand.
Bij de Schaudt EBL's ligt meestal 10mm2 en zit de EBL onder de stoel. Daar is in de praktijk de laadstroom 15-20A. (Daarom ook de -onterechte- aanname dat sommige mensen denken dat de EBL begrensd op 18A.)
Ondanks wat Jan- zegt kan je ook met die betrekkelijke korte kabels en een booster voorbeelden vinden dat de laadspanning minder is vanwege die 10 mm² kabels.
Ik kan die aanleg via de EBL ook wel begrijpen. Als je het gaat uitbesteden kiezen de "camper" specialisten voor de voor hun gemakkelijkste weg. Dat is niet altijd de beste variant.
Re: LFP-accu in onze camper
@CaradoT135 Waar lees je dat dan dat ook met betrekkelijke korte kabels en een booster de laadspanning minder is vanwege die 10 mm² kabels? Als b.v. de lengte tussen een 30A booster en de woonaccu 1 meter is, is volgens http://www.polz.info/leitungsrechner/ het spanningsverlies 0,1 V. Dus daar win je niet veel met dikkere kabels. Dus dan zou er wat anders aan de hand moeten zijn. En een lagere ingangspanning op de booster maakt niet uit, want dat zou door de booster opgekrikt moeten worden.
@Hathi: Wat voor extra werk heb je dan met een DC/DC systeem t.o.v. het 3Link systeem? Bij een DC/DC kan je vaak grotendeels de bestaande bekabeling gebruiken. Bij een 3Link systeem moet je sowieso dikkere kabels aanleggen, als je met een fatsoenlijk stroom zou willen gaan laden.
Kan je zo'n 3 link kastje nu ook nog los bestellen? Want Topic Starter heeft al een LFP accu. Volgens https://www.arobantennebouw.nl/camper-c ... link-150a/ is het 3link systeem momenteel niet meer leverbaar.
@Hathi: Wat voor extra werk heb je dan met een DC/DC systeem t.o.v. het 3Link systeem? Bij een DC/DC kan je vaak grotendeels de bestaande bekabeling gebruiken. Bij een 3Link systeem moet je sowieso dikkere kabels aanleggen, als je met een fatsoenlijk stroom zou willen gaan laden.
Kan je zo'n 3 link kastje nu ook nog los bestellen? Want Topic Starter heeft al een LFP accu. Volgens https://www.arobantennebouw.nl/camper-c ... link-150a/ is het 3link systeem momenteel niet meer leverbaar.
Re: LFP-accu in onze camper
Jan ik kan het navragen,….en intussen gedaan ,……de 3 Link blijft gewoon leverbaar naast de Tempra,……..maar deze Tempra kan gewoon gewisseld worden 1 op 1,(dus simpeler dan de 3 Link )…zolang het geen Euro 6 is,….,bij Euro 6 komt er een Powerservice b tussen vanwege de slimme Dynamo
maar er is geen enkele garantie dat de 3 Link ook met een andere Lfp BMS ,ook werkt ,dus ik weet het niet ,zou echter wel mogelijk moeten zijn , vanwege de uitschakeling,van het laden ,zou dit eigenlijk geen invloed moeten hebben ?…..Hun advies ,….niet aan beginnen
maar er is geen enkele garantie dat de 3 Link ook met een andere Lfp BMS ,ook werkt ,dus ik weet het niet ,zou echter wel mogelijk moeten zijn , vanwege de uitschakeling,van het laden ,zou dit eigenlijk geen invloed moeten hebben ?…..Hun advies ,….niet aan beginnen
Hans
Re: LFP-accu in onze camper
Inmiddels heb ik Ective componenten aangeschaft: BB30 30a laadbooster, Multiload20 20a acculader 230-12v en LFP accu 200ah voor onder de stoel.
Prijzen vielen mij enorm mee.
Tot 1 april lage prijzen.
Nu nog tijd vrijmaken voor de inbouw.
Prijzen vielen mij enorm mee.
Tot 1 april lage prijzen.
Nu nog tijd vrijmaken voor de inbouw.
-
- Berichten: 48
- Lid geworden op: vr 28 mei 2021, 15:26
- Locatie: Goor
Re: LFP-accu in onze camper
Even een opmerking over het inbouwen van de dcdc, omdat je toch bij het scheidingsrelais moet heb ik de dcd daar ook aangesloten.
Eerst het stuursignaal van het relais uitgeschakeld (printspoortje doorgehaald) daarna dcdc op b1 b2 en j3, de Ne185.4wordt al afgezekerd op 50 Ampere met 10mm2 kabel vanaf de startaccu en de dcdc doet 30A
Eerst het stuursignaal van het relais uitgeschakeld (printspoortje doorgehaald) daarna dcdc op b1 b2 en j3, de Ne185.4wordt al afgezekerd op 50 Ampere met 10mm2 kabel vanaf de startaccu en de dcdc doet 30A
- Bijlagen
-
- IMG_0409.jpeg (171.24 KiB) 143 keer bekeken