Controlepaneel in storing
Re: Controlepaneel in storing
Die draadjes zou ik me niet druk om maken. Hangen er misschien al jaren en zetten je nu op het verkeerde been. Als de installateur niet alle aders nodig had van die meeraderige kabel, dan blijft er wat over. Ze hadden ze beter niet gestript kunnen laten hangen maar beter even het gestripte deel er af knippen. Was duidelijker geweest.
Dat je binnenverlichting bleef branden zou kunnen als je het overdag hebt getest en een zonnepaneel hebt. Je hebt dan echter het paneel ook niet spanningsloos gehad om het zonnepaneel waarschijnlijk spanning bleef leveren.
Dus even bij donker de accu’s los of nog beter, even de aansluiting op het bedieningspaneel even loskoppelen om het geheel spanningsloos te maken.
Dat je binnenverlichting bleef branden zou kunnen als je het overdag hebt getest en een zonnepaneel hebt. Je hebt dan echter het paneel ook niet spanningsloos gehad om het zonnepaneel waarschijnlijk spanning bleef leveren.
Dus even bij donker de accu’s los of nog beter, even de aansluiting op het bedieningspaneel even loskoppelen om het geheel spanningsloos te maken.
Re: Controlepaneel in storing
Ik heb geen zonnepaneel dus daar komt ook geen stroom vandaan.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Re: Controlepaneel in storing
Als ik het goed begrijp zit er een 16 pologe stekker achterop het paneel, je kan die eens los en weer vastmaken. En het zelfde met de 16 polige stekker op de Distribution box.
Het zou handig zijn om in dat andere topic hier na toe te verwijzen en alleen hier verder te gaan.
En wat misschien ook handig is of er nog ergens noodoplossingen nodig zijn.
De buitenverlichting kan niet aan (oplossing: zaklamp?).
Je moet de schoon en vuilwaterstand op een anderemanier in de gaten houden.
Je staat aan de paal, dus de accu's zullen wel vol blijven.
Naar NL gaan kan altijd nog.
Het zou handig zijn om in dat andere topic hier na toe te verwijzen en alleen hier verder te gaan.
En wat misschien ook handig is of er nog ergens noodoplossingen nodig zijn.
De buitenverlichting kan niet aan (oplossing: zaklamp?).
Je moet de schoon en vuilwaterstand op een anderemanier in de gaten houden.
Je staat aan de paal, dus de accu's zullen wel vol blijven.
Naar NL gaan kan altijd nog.
Re: Controlepaneel in storing
16-polig is wat overdreven. Veel verder dan 4-polig komt mijn paneel niet.
Loshalen aan de paneelkant lost het probleem niet op.
Loshalen aan de andere kant lukt niet. Kan ik niet bijkomen.
Loshalen aan de paneelkant lost het probleem niet op.
Loshalen aan de andere kant lukt niet. Kan ik niet bijkomen.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Re: Controlepaneel in storing
De PC380ST display (zie manual in vorige bericht) heeft een 16-polige kabel aansluiting. Jij hebt een PC380SE met blijkbaar een 4 polige kabel. Zal wel 2 voor een bus signaal zijn en 2 voor de voeding.
Je liet je afschrikken door de losse draden achter het paneel. Maar ik ben het met gvs0001 eens dat dit er later ingeklust lijkt te zijn, dus dat heeft niets met je huidige probleem te maken. Je woonaccu en startaccu zijn aangesloten op de distributie box. Als je daar niet bij kan, dan wordt het een lastig verhaal. Ik denk niet dat het probleem aan de 4 aderige kabel ligt.
Kan je de spanning wel meten op de distributie box? Daar zou je toch ook bij moeten kunnen als je b.v. een zekering zou moeten vervangen? Misschien ergens bij de voorstoelen? Het is handig om te weten of het probleem aan de distributie-box/paneel ligt of ergens anders in de bedrading/zekeringen van de camper.
Werkt je koelkast nog op 12V?
Je liet je afschrikken door de losse draden achter het paneel. Maar ik ben het met gvs0001 eens dat dit er later ingeklust lijkt te zijn, dus dat heeft niets met je huidige probleem te maken. Je woonaccu en startaccu zijn aangesloten op de distributie box. Als je daar niet bij kan, dan wordt het een lastig verhaal. Ik denk niet dat het probleem aan de 4 aderige kabel ligt.
Kan je de spanning wel meten op de distributie box? Daar zou je toch ook bij moeten kunnen als je b.v. een zekering zou moeten vervangen? Misschien ergens bij de voorstoelen? Het is handig om te weten of het probleem aan de distributie-box/paneel ligt of ergens anders in de bedrading/zekeringen van de camper.
Werkt je koelkast nog op 12V?
Re: Controlepaneel in storing
Zouden die int en ext een interne en externe temperatuursensor kunnen zijn?
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Controlepaneel in storing
Zoals reeds eerder gezegd: Op zoek gaan naar de bijbehorende EBL van CBE. Veel kans dat je het daar zal vinden zo niet wel de oorzaak kan achterhalen.
-
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Controlepaneel in storing
Twee krimpkousjes om beide uiteinden was toch wel het minste.gvs0001 schreef: ↑zo 23 jan 2022, 15:57Die draadjes zou ik me niet druk om maken. Hangen er misschien al jaren en zetten je nu op het verkeerde been. Als de installateur niet alle aders nodig had van die meeraderige kabel, dan blijft er wat over. Ze hadden ze beter niet gestript kunnen laten hangen maar beter even het gestripte deel er af knippen. Was duidelijker geweest.
Re: Controlepaneel in storing
Het heeft even geduurd: we waren op 26 jan. jl thuis maar de camper kon pas vorige week dinsdag (15 febr.) gerepareerd worden. Maar dan heb je ook wat.
- Het controlepaneel is gerepareerd (iets met een relais en de bedrading)
- Het tri-gasalarm is vervangen (die had het ook onderweg begeven)
- Er is een zonnepaneel op het dak geïnstalleerd (die hadden we nog niet en leek ons toch wel handig).
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Re: Controlepaneel in storing
Goed dat je terug meld hoe het opgelost is.
Mag je hier geen sluip reclame maken? (zie foto van het bedrijfsbusje)
Als techneut ben ik nog wel benieuwd wat het nu precies was. Zo te lezen waren het niet de losse draadjes achter het controlepaneel. Het relais en bedradings probleem zal wel buiten het controlepaneel hebben gezeten (distribution box of elders?)
Mag je hier geen sluip reclame maken? (zie foto van het bedrijfsbusje)
Als techneut ben ik nog wel benieuwd wat het nu precies was. Zo te lezen waren het niet de losse draadjes achter het controlepaneel. Het relais en bedradings probleem zal wel buiten het controlepaneel hebben gezeten (distribution box of elders?)
Re: Controlepaneel in storing
Die controlepanelen werken samen met de zekering/relaiskast (DS-300 geloof ik). Daar zit ook alle detectie in.
Als er bv een accu (te) leeg is zal het paneel in storing schieten en alle functies blokkeren. Dat is bv het geval als je de voeding naar de startaccu lostrekt, of er een booster tussen zet.
Het paneel detecteert dan niet meer de accuspanning van de startaccu en gaat dus in error. Dan moet je soms creatief denken (vorige week nog moeten doen bij een Carthago waar een booster in ging)
Hetzelfde kan ook gebeuren bij bv een lithiumaccu die uitschakelt (itt tot een lege loodaccu die nog altijd 10V ofzo geeft)
Leuke dingen, maar t is net een moderne auto: De electronica wil soms, tot vervelens toe, iets te pro-actief reageren en zeuren.
Bij oudere bedienpanelen is het allemaal 'dom' I/O en een meerdraads kabel, alle met een eigen doel. Bij de nieuwere panelen is een I2C of serieel achtige bus vaker het geval en dan heb je maar 4 draden nodig: +, - en RX/TX en gaat daar alle communicatie over.
Als er bv een accu (te) leeg is zal het paneel in storing schieten en alle functies blokkeren. Dat is bv het geval als je de voeding naar de startaccu lostrekt, of er een booster tussen zet.
Het paneel detecteert dan niet meer de accuspanning van de startaccu en gaat dus in error. Dan moet je soms creatief denken (vorige week nog moeten doen bij een Carthago waar een booster in ging)
Hetzelfde kan ook gebeuren bij bv een lithiumaccu die uitschakelt (itt tot een lege loodaccu die nog altijd 10V ofzo geeft)
Leuke dingen, maar t is net een moderne auto: De electronica wil soms, tot vervelens toe, iets te pro-actief reageren en zeuren.
Bij oudere bedienpanelen is het allemaal 'dom' I/O en een meerdraads kabel, alle met een eigen doel. Bij de nieuwere panelen is een I2C of serieel achtige bus vaker het geval en dan heb je maar 4 draden nodig: +, - en RX/TX en gaat daar alle communicatie over.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Controlepaneel in storing
Eerlijk gezegd weet ik niet precies waar de storing zat. Persoonlijk ben ik al blij dat het gerepareerd is.
Ik heb idd een DS-300 distribution box en er gaan 4 draadjes het controlepaneel in. Het zal dus ook wel een elektronica-dingetje zijn geweest.
Ik heb idd een DS-300 distribution box en er gaan 4 draadjes het controlepaneel in. Het zal dus ook wel een elektronica-dingetje zijn geweest.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995