Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door henk en lila »

EasyBee schreef:
zo 27 jun 2021, 19:24
Na de APK? Waarom?
Voor de APK conform de voorschriften van de camperfabrikant instellen, kan ik me iets bij voorstellen.
Dat is dan net het probleem bij mij want dan staan ze veel te hard. Ze moeten ze voor de APK volgens de deursticker instellen maar zetten de spanning daarna niet terug naar lager wat beter bij ons lichtgewicht busje past.
Deursticker is in dit geval de sticker van de busbouwer Citroën.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door Jadatis »

Dat slijtage aan een kant van de band door de uitlijning komt wist ik al, maar dus buitenzijden voertuig/ teveel toespoor en binnenzijde voertuig te veel uitspoor, heb ik nu geleerd.
Maar daar helpt dus geen bandenspanning aan, hoewel ik verwacht met lage druk meer slijtage.

Radiaal banden hebben een groot bereik van druk/ invering, waarbinnen ze gelijkmatig slijten.
Kan dus zijn dat ze mooi gelijkmatig slijten, maar toch, als je boven gewicht en snelheid gaat waarvoor de druk bepaald is , dat ze oververhitten.
En dat mag in het bandenleven maar NUL keer voorkomen. Daarom de druk aan de bovengrens voor comfort en druk berekenen, zodat die situatie nooit voorkomt, ook niet als je drukmeter te hoog aangeeft, of je toch meer gewicht hebt op de band, dan je dacht.

Heb in de tijd ingeschat het volgende.
Als de druk exact voor het gewicht berekent wordt, noem ik het lastpercentage 100%
Is het gewicht nu lager dan 85% voor 160kmpu, dan wordt grip en comfort onacceptabel.
80% L% 》 schroeven trillen los van caravans en deurtjes open na de rit.
65% ( en dat is een besdiscussieerbare inschatting) 》 middenbaanslijtage .
120% ( ook weer door voortschrijdend inzicht later bijstellen) 》 slijtage aan beide buitenzijden van de band.

D it alles uitgaande van dat de druk berekend is voor 160kmpu.
Vuistregel is voor elke 10kmpu anders / 1 loadindex-stap anders.
Hogere snelheid/ lagere loadindex
Lagere snelheid/ hogere loadindex.
Voor caravans heb je " for trailer use only " banden met snelheidscode N dus max snelheid 140kmpu, en die hebben altijd 2 loadindex-stappen hoger dan zelfde maat en referentiedruk C-band.
160-140= 20kmpu lager is 2x 10 kmpu, dus 2 loadindex stappen hoger.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door EasyBee »

henk en lila schreef:
ma 28 jun 2021, 19:15
EasyBee schreef:
zo 27 jun 2021, 19:24
Na de APK? Waarom?
Voor de APK conform de voorschriften van de camperfabrikant instellen, kan ik me iets bij voorstellen.
Dat is dan net het probleem bij mij want dan staan ze veel te hard. Ze moeten ze voor de APK volgens de deursticker instellen maar zetten de spanning daarna niet terug naar lager wat beter bij ons lichtgewicht busje past.
Deursticker is in dit geval de sticker van de busbouwer Citroën.
OK, ik snap hem.
Ik moet ook voor de APK de banden laten oppompen naar 4.5 bar rondom (conform Hymer voorschrift) en na de APK zetten ze op mijn verzoek de achterbanden terug naar de door mij aangegeven 3.0 omdat we veel lichter zijn dan max gewicht. We wegen maar tussen de 3400 en 3500 kg (weegbrug) ipv max toegestaan 4500 kg. Anders rijden we de vullingen uit de kiezen en de barsten in de wijnglazen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door henk en lila »

Precies.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door bus21 »

Wegen per wiel kan met zo'n weegplankje:

https://www.dewitschijndel.nl/reich-ele ... r-1500-kg/

Die 1500kg is per wiel. Je rijdt er met elk wiel even overheen.
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door eleonora »

Tijdens het rijden loop de bandenspanning met een halve Bar op. Is het toch 5 voor en 5,3 achter !!

Moet zelf nog steeds een weeg brug zoeken waar ik per wiel kan wegen
Tot die tijd rij ik met voor 4,5 en achter 4,8
En er trilt praktisch niets
Bij aankoop van de camper bleken er 4 schroeven in het dashbord gebroken te zijn
Bleek de bandenspanningen op 5,5 bar te staan
[/quote]
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door Jadatis »

viewtopic.php?f=3&t=8474351
In dit topic gaat het over, aan de hand van de inveringsverschillen van de banden,de gewichtsverdeling daarop bepalen.

Enige wat je nodig hebt is een vlakke harde waterpas ondergrond ( succes met zoeken), en gelijke druk op alle 4 de banden.
Maar je kuntbook per as werken, als de asgewichten bekend zijn.
Een centimeter en makkelijk is een plankje om bovenop de band te leggen om de nul invering te bepalen.

Dan zal een band , als werkelijk gewicht 100% is van draagcapiciteit behorend bij de druk voor 160kmpu ongeveer 20% inveren van het vrij flexibele deel van de band. Dat is de bandhoogte min het deel in de velg en min het loopvlak, grofweg trek ik daar samen 1 inch is 2,54cm van de sectiehoogte af, welke weer te berekenen is door sectiebreedte te delen door de hoogte/ breedte verhouding.
Voorbeeld 255/55R18 255mm is 10 inch
55% daarvan is 5,5 inch bandhoogte. 5,5 inch min 1 inch is 4,5 inch x 2,54 mm= reken zelf maar uit.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door kampo »

Voor vrachtwagens heeft ieder bandenmerk een tabel met de aanbevolen druk in functie van het beladen as gewicht. Die tabellen (Reifendrucktabelle, tableau avec pressions des pneus, load inflation table enz) zijn niet makkelijk op internet te vinden want voorbehouden voor profi's en bandencentrales. Dat is een goed uitgangspunt en iedereen begrijpt dat er een vork is. De beste druk kan iets hoger of iets lager als de in de tabel opgegeven druk. Je kan daarbij een keuze maken voor wat meer comfort (minder druk) of minder verbruik (hogere druk). Zonder kennis van je eigen aslastgewicht houdt het op. Wegen is dus altijd noodzakelijk. Je kan het zoals Jadatis :thumbup: ook proberen te berekenen met formules maar zonder de juiste gegevens en met veel aannames zal het ook bij hem altijd benaderend blijven.

Er bestaan veel merken en bandentypes. Allemaal wat anders. De door de voertuig constructeur opgegeven bandendruk is generaliserend en in ieder geval enkel voor de origineel gemonteerde bandensoort/merk.

Ik sta verstelt dat zovelen hier gedetailleerde camper interesse hebben in van alles en nog wat maar niet weten hoeveel hun assen rijklaar wegen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door hathi »

hathi schreef:
zo 27 jun 2021, 21:00
Een goede Apk keuringstation,pompt eerst de banden,eer deze keurt, :-B ….gelukkig gebruik ik al 33 jaar hetzelfde merk banden,en dezelfde Bandendruk ( 4,5 Atm)…en de eerste kapotte,of lekke band moet ik nog krijgen, dus zo,n vaart loopt het bij mij niet
Nergens last van,begrijp je nu ook waarom ?…..Hier kun je wel 100 pagina’s over vol schrijven,maar of het nut heeft.
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2644
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door jan- »

Bij mijn Ducato staat natuurlijk ook 5 Bar voor en 5,5 Bar achter. Maar volgens mij mogen mijn banden maar max. 4,5 Bar hebben. Benieuwd wat ze er dan bij de APK in moeten doen. Wel raar van Fiat: voor de zekerheid geven ze maar een te hoge bandenspanning op, maar dan kan het dus juist weer fout gaan als je band het niet mag hebben. Kan natuurlijk ook afkeur worden, maar volgens mij is hij al 7 keer goedgekeurd.

Heb hieronder de aanbevolen bandenspanning van de bandenfabrikant opgezocht en dan kom ik voor op 3,3 en achter op 3,7 Bar uit. Dus dat scheelt inderdaad best veel.

Tekst op de band:
Continental VancoFourSeason 225/70R15C 112/110R M+S 115N
Max load single: 1120 KG (2460LBS) at 450 KPA (65 PSI) cold

Load Index single/twin: 112/110=1120KG/1060KG at R=170KM/h, (115=1215KG at N=140KM/h ??)
Camper aslasten: 1750 kg voor (3,3 Bar), 1900 kg achter (3,7 Bar)
https://blobs.continental-tires.com/www ... k-data.pdf Page 83:

Code: Selecteer alles

Tyre pressure (bar):          3.0  3.25 3.5  3.75 4.0  4.25 4.5
Load capacity (kg) per axle:  1620 1725 1830 1935 2040 2140 2240 
                                    ^    ^    ^
A = B x (C/D)^1,25   voor:  4,5Bar x (875KG/1120KG)^1,25 = 3,31 Bar
                     achter 4,5Bar x (950KG/1120KG)^1,25 = 3,66 Bar
Laatst gewijzigd door jan- op vr 10 mar 2023, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door Jadatis »

Het maximum draagvermogen is gerelateerd aan de snelheid waarvoor die uitgerekend is.
Continental groep geeft soms ook op C(omercial) - banden, net als voor vrachtwagenbanden gebruikelijk is, 2e loadindex/snelheidscode combinatie. Engels additional service description, Duits Zuzatsbetriebskennung, heb er nog geen. nederlands woord voor gevonden.

Dus R is uitzondering op de regel voor 170kmpu de 112 loadindex, maar alles boven Q houdt ik op 160kmpu. Vuistregel is per 10kmpu andere refere tiesnelheid, 1 loadindex stap anders, lagere snelheid/hogere loadindex, hogere snelheid/lagere loadindex. Gaat al niet meer op bij vrachtwagen banden, daar 2 LI stappen per 10kmpu.

Bij jouw banden dus 170 min 140 is 30kmpu lager.
Dus 3 LI stappen lager voor N.

Maar ik ga dus uit van 160kmpu, dus ook voor die uitzondering R.

Heb druk draagvermogen lijst gemaakt met je volledige gegeven gegevens ( prima)
Voor de bar, voor 130kmpu dus en 90% van uitgerekende asdraagvermogen, en achter de bar voor 160kmpu max en ook weer 90%.

Dan zoek je je nauwkeurig bepaalde aslasten terug in mijn lijst, en gebruik de koude druk die daar bij geschreven staat. De achterste kolom in terug zoeken, geeft max reserve zonder gestuiter.
Dus geen reserves meer bijtellen, en niet meer delen door 2, heb ik allemaal al gedaan.

130kmpu/koude druk/ 160kmpu
809 kg/ 1,5 bar / 746 kg
856 kg/ 1,6 bar / 789 kg
904 kg/ 1,7 bar / 833 kg
951 kg/ 1,8 bar / 876 kg
998 kg/ 1,9 bar / 920 kg
1044 kg/ 2,0 bar / 963 kg
1091 kg/ 2,1 bar / 1006 kg
1138 kg/ 2,2 bar / 1049 kg
1184 kg/ 2,3 bar / 1091 kg
1230 kg/ 2,4 bar / 1134 kg
1277 kg/ 2,5 bar / 1177 kg
1323 kg/ 2,6 bar / 1219 kg
1369 kg/ 2,7 bar / 1262 kg
1415 kg/ 2,8 bar / 1304 kg
1461 kg/ 2,9 bar / 1347 kg
1507 kg/ 3,0 bar / 1389 kg
1553 kg/ 3,1 bar / 1431 kg
1598 kg/ 3,2 bar / 1473 kg
1644 kg/ 3,3 bar / 1515 kg
1689 kg/ 3,4 bar / 1557 kg
1735 kg/ 3,5 bar / 1599 kg
1780 kg/ 3,6 bar / 1641 kg
1826 kg/ 3,7 bar / 1683 kg
1871 kg/ 3,8 bar / 1725 kg
1916 kg/ 3,9 bar / 1766 kg
1961 kg/ 4,0 bar / 1808 kg
2007 kg/ 4,1 bar / 1850 kg
2052 kg/ 4,2 bar / 1891 kg
2097 kg/ 4,3 bar / 1933 kg
2142 kg/ 4,4 bar / 1974 kg
2187 kg/ 4,5 bar / 2016 kgreferentiedruk
2231 kg/ 4,6 bar / 2057 kg
2276 kg/ 4,7 bar / 2098 kg
2321 kg/ 4,8 bar / 2139 kg
2366 kg/ 4,9 bar / 2181 kg
2410 kg/ 5,0 bar / 2222 kg
2455 kg/ 5,1 bar / 2263 kg
2500 kg/ 5,2 bar / 2304 kg
2544 kg/ 5,3 bar / 2345 kg
2589 kg/ 5,4 bar / 2386 kg
2633 kg/ 5,5 bar / 2427 kg

Tot 5,5bar aangeven. Lees daarover mijn topic over 17 weetjes over banden voor campers
viewtopic.php?t=8466362
Beantwoord gelijk de discussie over 5,5 bar voor referentiedruk 4,5 bar bijvoorbeeld.

Hoe kwam je aan dat leuke tooltje van het plaatje
Met die formule is mijn bandendrukstory begonnen hier op het camperforum.
Is de officieel in Europa gebruikte.
Maar ik gebruik tegenwoordig een strengere, door mij bepaald als beter volgens de wetten van de natuur.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Peter+Annie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door Peter+Annie »

kampo schreef:
wo 30 jun 2021, 7:50
Voor vrachtwagens heeft ieder bandenmerk een tabel met de aanbevolen druk in functie van het beladen as gewicht.
Vrachtwagen banden worden altijd op het asgewicht , wat de fabrikant aangeeft, gezet( liefst nog iets meer), of die nu wel of niet aan die maximale belasting komt.
Er is geen een mens die die bandendruk naar beneden aan gaat passen als hij eens wat minder geleden heeft, of leeg rijdt.

Uitzonderingen zijn voertuigen die off-road gaan, zoals landbouwvoertuigen , maar dat heeft een heel andere reden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door Marco Polo »

Hoeft ook niet want die hebben over het algemeen luchtvering :mrgreen:
Weinig stuiteren 8-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?



Bericht door kampo »

:-B peter en annie
Jawel vrachtwagencampers rijden met een vaste belading
Groeten Kampo
Plaats reactie