Campervoortent >< schouw verwarming

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Bob Diesel
Contacteer:

Re: Campervoortent >< schouw verwarming

Bericht door Bob Diesel »

Truma noemt het een uitlaat
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Amorw

Bericht door Amorw »

Gezien deze persoon in eigen opsomming spreekt van schouw geeft dat aan dat de woordbetekenis volkomen begrepen is.
Wat me dwars ligt is de algehele hoeveelheid niet ter zaken doende reacties op een forumvraag.
Vrijwel steeds wordt een gerede vraag ondergesneeuwd met ongerelateerde reacties. Dit maakt het forum onleesbaar en onbruikbaar als kennisbank.
Reageer enkel met ervaring of kennis ter zake. Iets niet begrijpen is niet erg, wacht even op info uit antwoorden om te verstaan waarover het gaat en geef dan een reactie.

En ja, graag weer on topic
kampo

Bericht door kampo »

Met de foto erbij is de situatie veel duidelijker. :thumbup:

Het is gevaarlijk om uitlaatgassen van een 6kW gasverwarming (en ook die van de gaskoelkast ernaast) in een gesloten tent los te laten. Dat is behoorlijk veel uitlaatgas.

Dit systeem met een slang gaan verlengen kan/mag je niet doen want dat zou voor slechte verbranding en nog meer schadelijke gassen zorgen. Je gaat het merken door duizeligheid of hoofdpijn.

Warme gassen stijgen fel. Dus gaan ze in eerste instantie aan het plafond plakken.
Als je boven de uitlaat een grote opening zou maken dan zal er wel een deel ontsnappen. Maar dan zit je met een opening.

Ik zou het niet doen.

Kan je de gesloten tent niet achter de 2 uitlaten zetten ?

Een alternatief is om er een dieselverwarming aan de andere kant bij te zetten, maar ook dan zit je nog met de koelkast...
Groeten Kampo
Amorw

Bericht door Amorw »

De koelkast zou het probleem niet zijn. De tent zou enkel bij langer verblijf opgezet worden en dat zou dan op camping zijn met electriciteitsaansluiting.
Koolmonoxide zou zakken, maar ik weet niet of dat ook in warme toestand bij het uitkomen van de schouw is.
Als het gas gelijk zakt is het misschien mogelijk om een verlenging tot naast de tent of onder de auto te leiden. Een zuchtje wind moet de afvoergassen dan verder meenemen.
Ik vraag me af of er iemand iets gelijkaardig als oplossing had uitgevoerd, al dan niet met een zachte druk dmv ventilator langs de verse lucht aanvoer of een minimale zuigkracht langs de andere zijde.
ducati 900

Bericht door ducati 900 »

Amorw schreef:
ma 08 dec 2025, 18:20

Wat me dwars ligt is de algehele hoeveelheid niet ter zaken doende reacties op een forumvraag.
Vrijwel steeds wordt een gerede vraag ondergesneeuwd met ongerelateerde reacties. Dit maakt het forum onleesbaar en onbruikbaar als kennisbank.
Reageer enkel met ervaring of kennis ter zake. Iets niet begrijpen is niet erg, wacht even op info uit antwoorden om te verstaan waarover het gaat en geef dan een reactie.

En ja, graag weer on topic
Er wordt genoeg en duidelijk gereageerd op vragen en af en toe is er wat bijvangst.
Je stelt je vragen op een Nederlands forum en dan moet je niet verbaasd zijn dat je reacties krijgt op je Belgisch taalgebruik dat ligt aan u.
Ben je het daar niet mee eens dan kun je hier beter niet meespelen.

Terug naar de eerste vraag.
Er is al een paar keer gezegd dat dat wat je wilt niet kan maar steeds heb je andere argumenten.
Als je dat wilt doen speel je figuurlijk met vuur want het gaat om verbrandingsgassen, koolmonoxide.
Gewoon niet doen, levensgevaarlijk.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
kampo

Bericht door kampo »

Nogmaals: Verlengen van de uitlaat mag niet van Truma. De koelkast gassen zijn er ook.
Je kan oplossingen bedenken om de tent te ventileren en de gevaarljjke gassen af te voeren. Maar als meerdere onvoorziene situaties samenkomen dan kan het toch gevaarlijk worden. Zonder dat je het door hebt of merkt.

Ik zie geen veilige oplossing. Behalve dan elektrisch verwarmen, boiler en koelkast.
Maar op welke camping ga je 6000Watt stroom krijgen ? Dat is 26A in 230V
Daarom diesel en uitlaat aan de andere kant. Die uitlaat mag tot 3 m uitgelengd mits aan de specificaties voldaan.
Groeten Kampo
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

Truma 6E Stroomopname (bij 230 V) 3.9 A / 7.8 A, voor de koelkast nog een paar A erbij maakt nog geen 26A.
kampo

Bericht door kampo »

Hoeveel stroom heb je dan nodig om (zonder verbranding) electrisch met 6000W te verwarmen op 230V?
Groeten Kampo
TestCase

Bericht door TestCase »

Als het goed is komt er koolstofdioxide vrij bij juiste verbranding. Bij slechte verbranding krijg je, ook, koolstofmonoxide en dat is gevaarlijk bij te veel inademen.
Dit is niet vrijpleiten dat je dus gewoon maar een tent/aanbouw/enveloppe moet aanbouwen maar een correctie op onjuiste informatie.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135

kampo schreef:
ma 08 dec 2025, 23:04
Hoeveel stroom heb je dan nodig om (zonder verbranding) electrisch met 6000W te verwarmen op 230V?
Ik heb de OP nog eens aandachtig gelezen, net als de andere post's. Er is maar één die het over 6 kW en 6000W heeft, maar dat is niet de TS (of ik moet eens naar Hans).
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Truma 6E:
Nominaal thermisch vermogen gasstand: 2000 W / 4000 W / 6000 W
Nominaal thermisch vermogen elektrostand: 900 W / 1800 W
Stroomopname (bij 230 V): 3.9 A / 7.8 A
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
CaradoT135

Waar wil je heen? Die gegevens heb ik toch ook wel, waarom zou je gelijk voor 6000W gasstook alternatief willen, ik lees in de OP nergens dat het huiskamertemperatuur of nog hoger moet zijn.
kampo

Bericht door kampo »

Iedereen gelijk :cheers:
Groeten Kampo
Peter LMC
Contacteer:

Bericht door Peter LMC »

Maar als je toch je voortent even wilt verwarmen dan zet je daar toch even een elektrisch kacheltje in en op aan.
Je staat dan dikwijls toch op een camping met stroom en je opgebouwde voortent (safariroom).
Of zie ik het verkeerd. :crazy:
Plaats reactie