Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Geen zelfbouwdraadje, maar wel leuk ook om ook een eigen 'verzamel'topic te hebben van alle (toekomstige) aanpassingen en projectjes aan onze kersverse (voor ons nieuwe) Pössl Roadcamp R, genaamd "Free Wielie".
.
Ik had voor het eerste project, upgrade energievoorziening, al 'ingebroken' op een ander topic, (eigenlijk niet zo netjes ) dus ga ik hier daarmee verder.
Introductie / Situatie bij aankoop: Eén 95 Ah huishoudaccu (ik meen agm, maar ik moet omdat te bekijken de stoel nog eerst verwijderen) onder de bijrijdersstoel. Eén 100 W zonnepaneel op het dak - ik denk af fabriek, want mooi aangelegde en keurige nette kabelroutering. De solar regelaar LR1218 onder de bestuurdersstoel en aangesloten op de EBL119, ook onder de bestuurdersstoel.
Grootste stroomverbuiker: het compressorkoelkastje, verbruik 45 W. Dat is natuurlijk niet volcontinu, ik schat een verbruik van ca. 30-40 Ah per etmaal. Wil ik je vrij staan, dan kom je zo niet ver natuurlijk. Nu stellen wij verder geen bijzondere eisen: geen omvormer, geen nespresso, geen E-bikes laden, etc. etc. De koelkast is dus de grootste verbruiker, er komt nog wat ledverlichting en telefoon- en tabletladers bij, een waterpompje, en dat is het wel (en ja @Kampo - óók naar de toekomst toe, daar blijft het bij. ).
We willen de mogelijkheid hebben om 2 á 3 dagen vrij te kunnen staan - maar meestal staan we wel op een camping, en we blijven nooit erg lang op dezelfde plek dus er wordt ook regelmatig een stukje gereden.
Upgrade plan: Ik wil eenzelfde 100 W paneel erbij leggen, in serie geschakeld. Zo blijft de stroomsterkte binnen de perken (<6 A) en kan ik de bestaande bekabeling, doorvoer etc. blijven gebruiken. De LR1218 wordt dan vervangen door een MPPT regelaar - welke ben ik nog niet uit - die dan rechtstreeks op de hh-accu aangesloten wordt. Met het bekende vuistregeltje van 4 uur x 200 W gemiddelde dagopbrengst 800 W, dus 66 Ah. Daar moet het koelkastje op kunnen draaien, en er zal nog wel wat overblijven om de accu bij te houden.
Die hh-accu ga ik op korte termijn dan ook vervangen door een LiFePO4 van 100 of 150 Ah. Nog even zoeken naar een redelijk betaalbare, hij moet ook onder de bijrijdersstoel passen qua afmetingen. Een verdere uitbreiding (omdat we regelmatig verder trekken, we zijn geen 'langstaanders') zou dan nog een DC-DC lader kunnen zijn (bijv. De Victron Orion Smart?), hoogstwaarschijnlijk heb ik wel een 'slimme' dynamo (moet ik nog nakijken), want 2.0 HDI motor Euro 6 (met Adblue).
Tot dusver het plan. Aanvullingen, tips, aan- of afraders wekom, schiet u maar...
.
Ik had voor het eerste project, upgrade energievoorziening, al 'ingebroken' op een ander topic, (eigenlijk niet zo netjes ) dus ga ik hier daarmee verder.
Introductie / Situatie bij aankoop: Eén 95 Ah huishoudaccu (ik meen agm, maar ik moet omdat te bekijken de stoel nog eerst verwijderen) onder de bijrijdersstoel. Eén 100 W zonnepaneel op het dak - ik denk af fabriek, want mooi aangelegde en keurige nette kabelroutering. De solar regelaar LR1218 onder de bestuurdersstoel en aangesloten op de EBL119, ook onder de bestuurdersstoel.
Grootste stroomverbuiker: het compressorkoelkastje, verbruik 45 W. Dat is natuurlijk niet volcontinu, ik schat een verbruik van ca. 30-40 Ah per etmaal. Wil ik je vrij staan, dan kom je zo niet ver natuurlijk. Nu stellen wij verder geen bijzondere eisen: geen omvormer, geen nespresso, geen E-bikes laden, etc. etc. De koelkast is dus de grootste verbruiker, er komt nog wat ledverlichting en telefoon- en tabletladers bij, een waterpompje, en dat is het wel (en ja @Kampo - óók naar de toekomst toe, daar blijft het bij. ).
We willen de mogelijkheid hebben om 2 á 3 dagen vrij te kunnen staan - maar meestal staan we wel op een camping, en we blijven nooit erg lang op dezelfde plek dus er wordt ook regelmatig een stukje gereden.
Upgrade plan: Ik wil eenzelfde 100 W paneel erbij leggen, in serie geschakeld. Zo blijft de stroomsterkte binnen de perken (<6 A) en kan ik de bestaande bekabeling, doorvoer etc. blijven gebruiken. De LR1218 wordt dan vervangen door een MPPT regelaar - welke ben ik nog niet uit - die dan rechtstreeks op de hh-accu aangesloten wordt. Met het bekende vuistregeltje van 4 uur x 200 W gemiddelde dagopbrengst 800 W, dus 66 Ah. Daar moet het koelkastje op kunnen draaien, en er zal nog wel wat overblijven om de accu bij te houden.
Die hh-accu ga ik op korte termijn dan ook vervangen door een LiFePO4 van 100 of 150 Ah. Nog even zoeken naar een redelijk betaalbare, hij moet ook onder de bijrijdersstoel passen qua afmetingen. Een verdere uitbreiding (omdat we regelmatig verder trekken, we zijn geen 'langstaanders') zou dan nog een DC-DC lader kunnen zijn (bijv. De Victron Orion Smart?), hoogstwaarschijnlijk heb ik wel een 'slimme' dynamo (moet ik nog nakijken), want 2.0 HDI motor Euro 6 (met Adblue).
Tot dusver het plan. Aanvullingen, tips, aan- of afraders wekom, schiet u maar...
Met vriendelijke campergroet,
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Als je de ruimte op het dak hebt, leg dan het tweede paneel zo, dat er later eventueel een derde bij kan....
En hou daar rekening mee bij de keuze van de mppt regelaar..
En hou daar rekening mee bij de keuze van de mppt regelaar..
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Leuk dat een eigen topic over een fabriekscamper nu toch navolging krijgt: viewtopic.php?t=8484909 En dan ook nog eens het zelfde type: Pössl Roadcamp R
Ik sta soms meerdere dagen zonder stroom en trek de accu (200 Ah) eigenlijk nooit verder leeg dan een kwart leeg. Ook met een 100W paneel. Dus je kan het ook even aanzien.
Wat je (voor nood) ook nog zou kunnen doen is om je vriesvak vol te leggen met flessen water. Als je dan iets langer zonder stroom zou willen staan zet je de koelkast uit (of op warm) en zou je die diepgevroren flessen in de koeling kunnen leggen. Maar misschien koelen ze ook wel vanuit het vriesvak. Dan blijft het voorlopig ook wel koel in de koelkast.
Zo'n Pössl heeft best wel veel ruimte voor een flink huishoudpaneel: ong. 200x135cm
Dus je zou het huidige paneel ook kunnen vervangen door een flink paneel. Die zijn tegenwoordig erg goedkoop. Wel het gewicht en doorbuigen in de gaten houden. Maar dat laatste valt met een extra aluminiumprofiel denk ik wel op te lossen.
En heb jij nog de standaard achtervering? zie viewtopic.php?p=2363840#p2363840
Ik sta soms meerdere dagen zonder stroom en trek de accu (200 Ah) eigenlijk nooit verder leeg dan een kwart leeg. Ook met een 100W paneel. Dus je kan het ook even aanzien.
Wat je (voor nood) ook nog zou kunnen doen is om je vriesvak vol te leggen met flessen water. Als je dan iets langer zonder stroom zou willen staan zet je de koelkast uit (of op warm) en zou je die diepgevroren flessen in de koeling kunnen leggen. Maar misschien koelen ze ook wel vanuit het vriesvak. Dan blijft het voorlopig ook wel koel in de koelkast.
Zo'n Pössl heeft best wel veel ruimte voor een flink huishoudpaneel: ong. 200x135cm
Dus je zou het huidige paneel ook kunnen vervangen door een flink paneel. Die zijn tegenwoordig erg goedkoop. Wel het gewicht en doorbuigen in de gaten houden. Maar dat laatste valt met een extra aluminiumprofiel denk ik wel op te lossen.
En heb jij nog de standaard achtervering? zie viewtopic.php?p=2363840#p2363840
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Ik zou zeker proberen er nog 1 paneel bij te leggen en zoals Paul al aangaf het leggen zo doen dat er later nog uitbreiding mogelijk is. Ik zou verder als eerste de dagelijkse dingen er in doen en dan gaan wegen je weet tientallen pagina’s hier over gewicht maar meten is weten en wat je met die wetenschap gaat doen voorlopig heb je weer wat te doen dat je er veel plezier van en mee mag beleven
Gr Aad
Gr Aad
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Misschien een open deur, maar als je een mppt regelaar kiest, neem dan een "toekomstbestendige": dus én geschikt voor Lifepo4 én geschikt voor meer / hogere opbrengst. Ik heb voor dat doel de Votronic 360 gekozen, ook vanwege de door mij gewenste inbouwplaats onder de bestuurdersstoel (daar zat bij mij ook de LR1218 van Schaudt); de Votronic beschikt over een ventilatortje om koeling te forceren als het nodig is. NB: die heb ik overigens nog nooit horen draaien. Als jouw Pössl af fabriek een AGM heeft, kijk dan eens onder de bestuurdersstoel of er ook al een DC-DC laadbooster van Schaudt geïnstalleerd is? In onze Pössl Trenta (2020) zit die n.l. ook (achter de EBL), scheelt weer bij de ombouw naar Lifepo4 heb ik mij laten vertellen.
Buscamper fan
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Ik kan met ons 120wp paneel en een 90Ah LiFePO4 accu ongeveer een dag of drie vrij staan met een 138l compressorkoelkast als grootste gebruiker. Verder alleen telefoons en tablets laden, en wat verlichting e.d.
Afgelopen vakantie moest ik door schaduw en rotweer op dag vier een uur of twee aan de paal om de accu weer bij te vullen, voor de rest is de stroomkabel niet uit de kast geweest. De op de huishoudaccu aangesloten MPPT en walstroomlader zijn van Victron, de DC-DC booster is een af fabriek ingebouwde van Schaudt. Mijn EBL (211) krijgt geen 230v meer en daar heb ik verder niets aan veranderd. Voor het bijladen van de startaccu heb ik een uitschakelbaar standby-ladertje van Votronic wat alleen 'swinters voor de zekerheid aan staat als de bus een paar weken stil staat. De radio voed ik vanuit de huishoudaccu als ik stil sta.
Afgelopen vakantie moest ik door schaduw en rotweer op dag vier een uur of twee aan de paal om de accu weer bij te vullen, voor de rest is de stroomkabel niet uit de kast geweest. De op de huishoudaccu aangesloten MPPT en walstroomlader zijn van Victron, de DC-DC booster is een af fabriek ingebouwde van Schaudt. Mijn EBL (211) krijgt geen 230v meer en daar heb ik verder niets aan veranderd. Voor het bijladen van de startaccu heb ik een uitschakelbaar standby-ladertje van Votronic wat alleen 'swinters voor de zekerheid aan staat als de bus een paar weken stil staat. De radio voed ik vanuit de huishoudaccu als ik stil sta.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Dit is niet zo'n lange bus, dus het gewicht valt dan wel mee. Deze heeft nog een laadvermogen van 700 kg.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Bedankt voor de tips!
Ja, van jouw afgekeken Jan, vond ik een leuk idee, én inderdaad leuk, dezelfde camper!jan- schreef: ↑vr 12 jul 2024, 13:09Leuk dat een eigen topic over een fabriekscamper nu toch navolging krijgt: viewtopic.php?t=8484909 En dan ook nog eens het zelfde type: Pössl Roadcamp R
Goed om te weten, de combi 100W paneel - compressorkoelkast is dus zuiniger dan ik vermoedde. Maar jij hebt een 200 Ah accu, ik maar 95 Ah. Ik denk dat ik de prioriteit dan beter kan verschuiven naar een grotere (LiFePO4) accu en het extra paneel daarna...Ik sta soms meerdere dagen zonder stroom en trek de accu (200 Ah) eigenlijk nooit verder leeg dan een kwart leeg. Ook met een 100W paneel. Dus je kan het ook even aanzien.
Hoe kan ik dat zien? Heb nog maar één rit (300 km, snelweg) gemaakt, maar heb niets van een oncomfortabele of stugge vering gemerkt...heb jij nog de standaard achtervering? zie viewtopic.php?p=2363840#p2363840
Bij proefrit had ik een weging op de weegbrug vereist. Dat pakte prima uit, ik had al een lijst met mee te nemen bagage en bijbehorende gewichten ('t is niet onze eerste camper ) dus dat komt helemaal goed.
Goeie tip, gjvonk! Bij gelegenheid snel eens onder de bestuurdersstoel duiken, zou mooi zijn als daar al een laadbooster zit! De Votronic ken ik, die had ik in onze vorige camper geïnstalleerd. Wat ook fijn is, is dat 'ie (de Duo) ook een uitgang had voor druppellading van de startaccu.gjvonk schreef: ↑vr 12 jul 2024, 13:47Ik heb voor dat doel de Votronic 360 gekozen, ook vanwege de door mij gewenste inbouwplaats onder de bestuurdersstoel (daar zat bij mij ook de LR1218 van Schaudt); de Votronic beschikt over een ventilatortje om koeling te forceren als het nodig is. NB: die heb ik overigens nog nooit horen draaien. Als jouw Pössl af fabriek een AGM heeft, kijk dan eens onder de bestuurdersstoel of er ook al een DC-DC laadbooster van Schaudt geïnstalleerd is? In onze Pössl Trenta (2020) zit die n.l. ook (achter de EBL), scheelt weer bij de ombouw naar Lifepo4 heb ik mij laten vertellen.
Met vriendelijke campergroet,
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
- Mickel Moen
- Berichten: 5418
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Zo veetee. Eerst gefeliciteerd met deze mooie bus.
Dat is ook het enige wat ik nu wil bijdragen, dat het een mooie bus is.
Mooie kleur met, zoals ik nu met één foto kan beoordelen, een geslaagde verdeling van de ingrepen met een bijpassende bescheiden striping, welke hier zowaar iets toevoegt i.p.v. dat het een mislukt design moet camoufleren. Dus een compliment aan de fabrikant.
Hier wordt je vrolijk van. De kleur voegt zich ook mooi in het landschap.
Veel succes met de verdere aanpassing naar jouw zin, want dan gaat ook een fabriekscamper passen als een jas,
Dat is ook het enige wat ik nu wil bijdragen, dat het een mooie bus is.
Mooie kleur met, zoals ik nu met één foto kan beoordelen, een geslaagde verdeling van de ingrepen met een bijpassende bescheiden striping, welke hier zowaar iets toevoegt i.p.v. dat het een mislukt design moet camoufleren. Dus een compliment aan de fabrikant.
Hier wordt je vrolijk van. De kleur voegt zich ook mooi in het landschap.
Veel succes met de verdere aanpassing naar jouw zin, want dan gaat ook een fabriekscamper passen als een jas,
- Peter LMC
- Berichten: 10974
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Mooi busje.
Zelfde als mijn campermaat heeft.
Met een compressorkoelkast en daar zaten 2 x 95 Ah accu's onder de rv stoel, af fabriek.
En met een beetje passen kun je er dan een lifepo4 accu van een 200Ah in kwijt.
Met een omvormer 1500/3000 watt er langs en een victron 100/30 zonnepaneel lader dan nog
monteren in de achterklep van het stoelframe.
Op het dak passen 4 panelen x 115 watt van Victron. Past precies.
Maak het in eens goed en je hebt er veel plezier van.
Zelfde als mijn campermaat heeft.
Met een compressorkoelkast en daar zaten 2 x 95 Ah accu's onder de rv stoel, af fabriek.
En met een beetje passen kun je er dan een lifepo4 accu van een 200Ah in kwijt.
Met een omvormer 1500/3000 watt er langs en een victron 100/30 zonnepaneel lader dan nog
monteren in de achterklep van het stoelframe.
Op het dak passen 4 panelen x 115 watt van Victron. Past precies.
Maak het in eens goed en je hebt er veel plezier van.
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
@Veetee: de Votronic die we nu hebben heeft ook de dubbele uitgang, dus onze startaccu wordt ook mee geladen zodra de hh accu vol is.
Buscamper fan
- Peter LMC
- Berichten: 10974
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
-
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Mijn Pössl Roadcamp R "Free Wielie"
Wij gebruiken stroom ook vnl. voor Compressor koelkastje (90 ltr). En verder verlichting en kachel. Met 150 Ah LiPo4 redden we het zeker 4 dagen. Hebben geen panelen. En 4 dagen aaneen stilstaan komt eigenlijk nooit voor. Accu is in paar uur rijden weer vol.
Ik wil maar zeggen: dak vol leggen met zonnepanelen en weet ik wat allemaal is vaak niet nodig. Probeer het eerst eens zou ik denken
O, enne veel plezier met je bussie!
Ik wil maar zeggen: dak vol leggen met zonnepanelen en weet ik wat allemaal is vaak niet nodig. Probeer het eerst eens zou ik denken
O, enne veel plezier met je bussie!