.
Ik had voor het eerste project, upgrade energievoorziening, al 'ingebroken' op een ander topic, (eigenlijk niet zo netjes
Introductie / Situatie bij aankoop: Eén 95 Ah huishoudaccu (ik meen agm, maar ik moet omdat te bekijken de stoel nog eerst verwijderen) onder de bijrijdersstoel. Eén 100 W zonnepaneel op het dak - ik denk af fabriek, want mooi aangelegde en keurige nette kabelroutering. De solar regelaar LR1218 onder de bestuurdersstoel en aangesloten op de EBL119, ook onder de bestuurdersstoel.
Grootste stroomverbuiker: het compressorkoelkastje, verbruik 45 W. Dat is natuurlijk niet volcontinu, ik schat een verbruik van ca. 30-40 Ah per etmaal. Wil ik je vrij staan, dan kom je zo niet ver natuurlijk. Nu stellen wij verder geen bijzondere eisen: geen omvormer, geen nespresso, geen E-bikes laden, etc. etc. De koelkast is dus de grootste verbruiker, er komt nog wat ledverlichting en telefoon- en tabletladers bij, een waterpompje, en dat is het wel (en ja @Kampo - óók naar de toekomst toe, daar blijft het bij.
We willen de mogelijkheid hebben om 2 á 3 dagen vrij te kunnen staan - maar meestal staan we wel op een camping, en we blijven nooit erg lang op dezelfde plek dus er wordt ook regelmatig een stukje gereden.
Upgrade plan: Ik wil eenzelfde 100 W paneel erbij leggen, in serie geschakeld. Zo blijft de stroomsterkte binnen de perken (<6 A) en kan ik de bestaande bekabeling, doorvoer etc. blijven gebruiken. De LR1218 wordt dan vervangen door een MPPT regelaar - welke ben ik nog niet uit - die dan rechtstreeks op de hh-accu aangesloten wordt. Met het bekende vuistregeltje van 4 uur x 200 W gemiddelde dagopbrengst 800 W, dus 66 Ah. Daar moet het koelkastje op kunnen draaien, en er zal nog wel wat overblijven om de accu bij te houden.
Die hh-accu ga ik op korte termijn dan ook vervangen door een LiFePO4 van 100 of 150 Ah. Nog even zoeken naar een redelijk betaalbare, hij moet ook onder de bijrijdersstoel passen qua afmetingen. Een verdere uitbreiding (omdat we regelmatig verder trekken, we zijn geen 'langstaanders') zou dan nog een DC-DC lader kunnen zijn (bijv. De Victron Orion Smart?), hoogstwaarschijnlijk heb ik wel een 'slimme' dynamo (moet ik nog nakijken), want 2.0 HDI motor Euro 6 (met Adblue).
Tot dusver het plan. Aanvullingen, tips, aan- of afraders wekom, schiet u maar...
Met vriendelijke campergroet, Vincent