LiFePO4-accu plotseling leeg [Opgelost]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
beatrix18

Re: LiFePO4-accu plotseling leeg

Bericht door beatrix18 »

grappig genoeg werkt dat goed
Lees ik dit goed? :roll:

Verder sluit ik mij aan bij Jan en Henk.

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: 3PMSF, AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
rodeo

Re: LiFePO4-accu plotseling leeg

Bericht door rodeo »

Jan schiet midden in de roos! het is de Cyrix. daar heb ik dus flink last van als de camper langer stilstaat. voor de winter koppel ik soweiso alles af en dan is er geen probleem. de Cyrix zit op z'n drempelspanning continu aan die andere accu te snuffelen en dat zorgt soms voor veel hogere "kruipstroom". ik zag de link staan over mezelf op het moment na inbouw: de Cyrix voor Lithium heb ik weer vervangen door die voor lood. nu kan ik weer handmatig parallel schakelen. maar door deze ervaring staan ze bijna altijd parallel. de cyrix had ik nl ingebouwd omdat we tijdelijk met een oventje werkten.
zoals ik al schreef ga ik zo snel mogelijk over op 2x LPF accu's en kan dan heel wat componenten verwijderen. nog wel uitzoeken met zonnelader want die heeft accu1 en accu 2 aansluiting .

Wat brandgevaar LPF betreft het volgende uit AI:
Samenvatting
Een LFP‑accu is over het algemeen minder brandgevaarlijk dan traditionele Li‑ion‑ of LiPo‑batterijen vanwege de thermisch stabiele ijzerfosfaat‑kathode.
Risico’s blijven bestaan bij overladen, diepontladen, kortsluiting, mechanische schade of extreme hitte.
Met juiste laadinfrastructuur, zorgvuldige opslag en regelmatige inspectie kun je die risico’s tot een minimum beperken.

Jullie allen bedankt voor de inhoudelijke reacties. Was erg leerzaam.
hathi

Re: LiFePO4-accu plotseling leeg [Opgelost]

Bericht door hathi »

sorry.,maar ik denk dan een Cyrix hoe krijg je het op deze manier voor elkaar ,en iedereen is hier op het Forum al vaak voor gewaarschuwd ?
Hans
myway

Bericht door myway »

Hoe vaak ik de cyrix Li niet tegen kom want ja men heeft een lfp accu.

Als die Cyrix Li hebt kun je hem op een alternatieve manier aansluiten dat staat hier op het forum beschreven
Muug

Bericht door Muug »

Ik bevestig - uit eigen ervaring - dat een eenvoudige Cyrix niet compatibel is met een LFP. De rustspanning van een LFP is zo hoog (hoger dan loodzuuraccu's) dat de Cyrix denkt dat er opgeladen wordt en dus die zet zich open.

Een tekstje dat ik ooit ergens heb neergepend: "Ik verklaar me nader: die slimme scheidingsrelais houdt de spanning van beide accu's (start en huishouden) in de gaten. Als die op één van beide een hogere spanning registreert, dan concludeert ie dat die door een externe bron wordt opgeladen en dan gaat ie de twee accu's koppelen, zodat ze alletwee mooi opgeladen worden. Dat gebeurt dus als je ofwel de camper aan de netstroom hangt, ofwel als de motor draait. Zolang beide accu's (start en hh) loodzuur waren, werkte dat perfect, want die hebben dezelfde rustspanning.
Maar ik had een LiFePO4-accu geplaatst als hh accu. En die zijn rustspannnig is zodanig hoog dat de Cyrix-relais echt dacht dat die werd opgeladen. Dus die relais sloot, waarop de hh accu de startaccu begon te druppelladen. Er stroomde bijgevolg stroom doorheen de Victron Smartshunt, die ik evenzeer gemonteerd had, omdat je daar de lading van de hh accu heel nauwkeurig mee kan opvolgen. Altijd handig als je offgrid wilt gaan staan, en je batterij niet compleet wilt leegzuigen. En die druppelstroom fluctueerde, in functie van de "leegte" van de startaccu. Kleinste stroom was 0,22A, wat exact het verbruik is van die Cyrix relais, als ie in rust gekoppeld is.
Dus: geen lekstroom, maar druppellaadstroom."
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Kleinste stroom was 0,22A, wat exact het verbruik is van die Cyrix relais, als ie in rust gekoppeld is.
Dus: geen lekstroom, maar druppellaadstroom."
De kleinste stroom was dus geen druppellaadstroom meer maar eigen verbruik van het relais. Dus een ongewenste ruststroom.

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: 3PMSF, AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
rodeo

Bericht door rodeo »

de keuze van Cyrix was logisch in de oude situatie nl 2x lood EN ik wilde niet altijd de accu's gekoppeld hebben. die gedacht heb ik doorgezet naar LPF en lood want die wil ik sowieso niet altijd gekoppeld hebben. ik had verwacht dat de Cyrix zou detecteren dat de accu inderdaad geladen wordt en dan pas gaat koppelen. kennelijk is het criterium het spanningsverschil en -niveau. valt me tegen van dit slimme relais. immers koppelen kan je altijd via de speciale ingang. heb trouwens altijd al argwaan gehad want bij dit relais weet je niet "wat er onder motorkap gebeurt"
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Zelf heb ik er meerdere gehad die gewoon volgens de bekende specificaties in- en uit schakelde.

Peter

veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

rodeo schreef:
di 18 nov 2025, 19:22
valt me tegen van dit slimme relais. immers koppelen kan je altijd via de speciale ingang. heb trouwens altijd al argwaan gehad want bij dit relais weet je niet "wat er onder motorkap gebeurt"
Ik weet niet hoe jij dat doet, maar voor ik tot aanschaf van zoiets overga, bestudeer ik eerst de specificaties en manual van het aan te schaffen apparaat, en beslis dan of het geschikt is voor het beoogde doel. Die info is tegenwoordig makkelijk te vinden op het internet. Ik neem nooit iets “kennelijk” aan…
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
rodeo

Bericht door rodeo »

Uit specificatieblad:

"De software van de Cyrix-ct 12/24 doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en
een vastgestelde tijdsvertraging. De Cyrix-ct 12/24 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de
spanning) en past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de TREND TIJDENS een bepaald tijdsbestek VERANDERD
is. De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.
(zie voor accuscheiders met meervoudige koppel-/ontkoppelprofielen de Cyrix-i 400)"

in mijn situatie is geen trend, het is statisch!
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dus als er geen significante trend is wordt de tijdvertraging niet aangepast. Alles dus volgens de specificaties.

Peter

veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

rodeo schreef:
di 18 nov 2025, 21:51
Uit specificatieblad:

"De software van de Cyrix-ct 12/24 doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en
een vastgestelde tijdsvertraging. De Cyrix-ct 12/24 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de
spanning) en past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de TREND TIJDENS een bepaald tijdsbestek VERANDERD
is. De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.
(zie voor accuscheiders met meervoudige koppel-/ontkoppelprofielen de Cyrix-i 400)"

in mijn situatie is geen trend, het is statisch!
En ook uit de specs:
.
IMG_1998.jpeg
IMG_1998.jpeg (67.06 KiB) 877 keer bekeken
.
Dus bijv. langer dan 10 min. tussen 13.0 en 13.2 V, dan gaat ie verbinden...
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover Defender 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
rodeo

Bericht door rodeo »

Duidelijk! Ik zie eigenlijk nog maar weinig verschil met een gewoon relais want in de camper ben je vaak aanwezig en kan je koppelen zo vaak als je wil.
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Waarom dan een relais?
Neem een schakelaar met een briefje er onder: "niet vergeten". :idea:

Peter

Plaats reactie