Wat is een cycle voor een LiFePO4-accu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Camperic

Re: Wat is een cycle voor een LiFePO4-accu?

Bericht door Camperic »

Inderdaad vanaf nu even monitoren nadat je weet wanneer die op 6 is gegaan. Rekeninghoudend met de omstandigheden geeft dat een realistisch beeld.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
beatrix18

Bericht door beatrix18 »

Dus als ik het goed begrijp gaat een LiFePo4 het langst mee wanneer we Oekraïne blijven steunen..... :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508, Mercedes Sprinter, Ford Nuggets, VW T6. Nu Ford Transit met: AGM, LiFePO4, VRM(BLE, Lte-M), Solar, Android-auto-maat, Aqua Kem en Pressol jerrycan met tuit - 5 liter!

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)

De ware vijand van de vredesduif is niet de adelaar van de trots, noch de gier van de hebzucht, maar de ooievaar (Hoss)
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Ik volg aleen tijdje een draadje op Tweakers over de Homewizard Plug-In Battery. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2253104/0
2,7Kw stekker-batterij / 6000 cycli. https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Daar heb ik de onderstaande vraag ook gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen. Zwaartepunt in de discussie daar ligt op de terugverdientijd van zo'n thuisbatterij. Ik vermoed dat hier meer specifieke kennis zit wat betreft de techniek.

Situatie welke voor het grootste gedeelte van de doelgroep geldt. Je gebruikt in een jaar meer dan je teruglevert. In de zomermaanden is de opbrengst van de panelen 't.o.v. het verbruik dermate groot, dat de levering van de batterij ruimschoots gecompenseerd wordt door de opbrengst van de panelen. Batterij zal nagenoeg iedere dag weer geheel vol geladen worden. In herfst en voorjaar, zal laden en ontladen redelijk met elkaar in evenwicht zijn.

Maar nu de wintermaanden. Dan is de opbrengst van de panelen dermate laag, dat de accu vrijwel nooit helemaal geladen wordt. Elk beetje wat geladen wordt zal ook snel gebruikt worden. Helemaal als je ook een warmtepomp hebt, zoals wij.
Kortom in de wintermaanden zal de accu voornamelijk in de de status leeg zitten.

Kijk ik naar mijn eigen verbruik en opwek panelen, zal zo'n accu pas in april weer eens helemaal geladen worden.

Nu mijn vraag:

Wat doet het met de veroudering van zo'n accu als deze minimaal zo'n 4 maanden praktisch leeg staat, zeer weinig geladen wordt en nooit vol komt?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Metor

Bericht door Metor »

Een praktisch leegstaande LFP accu in de winter?

Dit is de beste situatie voor een lange levensduur: Lage SOC bij lagere temperaturen. Prima dus. Wel beschermen voor vorst.
Mickel Moen
Contacteer:

Dank voor het antwoord.

Wat omgevingstemperatuur betreft zegt Homewizard daarover het volgende:
Wat is de ideale omgevingstemperatuur?
De Plug-In Battery dient in een omgeving te staan waar het tussen de 10 en 30 graden is.
En
Waar kan ik de thuisbatterij het best neerzetten?
Zet de thuisbatterij op een vorstvrije en veilige locatie in jouw woning. Zet de batterij niet in direct zonlicht. Populaire locaties zijn de zolder, overloop, kelder, garage, cv-ruimte of technische ruimte. We raden af om de thuisbatterij op een locatie te zetten die begaanbaar moet blijven bij calamiteiten, zoals vluchtroutes. De thuisbatterij kan niet buiten worden geplaatst.
Groetnis, Geert
Camper-T

Bericht door Camper-T »

In tegenstelling tot een klassieke (lood)accu loopt een LFP accu niet snel leeg dus kun je die prima een paar maanden met 30-50% SOC wegzetten.
Als de opslagtemperatuur onder nul komt is dit voor een LFP accu niet nadelig als deze niet laad of ontlaadt. Kamertemperatuur is sowieso prima.

Wat betreft de plek waar je een accu neerzet zal een commercieel merk ook de juridische kant in de gaten moeten houden i.v.m. schade/ellende.
Zie het als het opblaasspeelgoed en de stand luchtbedden van tegenwoordig, bijna het hele oppervlakte staat vol met waarschuwingsteksten.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Mickel Moen schreef:
ma 22 jul 2024, 8:17
Ik volg aleen tijdje een draadje op Tweakers over de Homewizard Plug-In Battery. https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2253104/0
2,7Kw stekker-batterij / 6000 cycli. https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Daar heb ik de onderstaande vraag ook gesteld, maar nog geen antwoord op gekregen. Zwaartepunt in de discussie daar ligt op de terugverdientijd van zo'n thuisbatterij. Ik vermoed dat hier meer specifieke kennis zit wat betreft de techniek.

Situatie welke voor het grootste gedeelte van de doelgroep geldt. Je gebruikt in een jaar meer dan je teruglevert. In de zomermaanden is de opbrengst van de panelen 't.o.v. het verbruik dermate groot, dat de levering van de batterij ruimschoots gecompenseerd wordt door de opbrengst van de panelen. Batterij zal nagenoeg iedere dag weer geheel vol geladen worden. In herfst en voorjaar, zal laden en ontladen redelijk met elkaar in evenwicht zijn.

Maar nu de wintermaanden. Dan is de opbrengst van de panelen dermate laag, dat de accu vrijwel nooit helemaal geladen wordt. Elk beetje wat geladen wordt zal ook snel gebruikt worden. Helemaal als je ook een warmtepomp hebt, zoals wij.
Kortom in de wintermaanden zal de accu voornamelijk in de de status leeg zitten.

Kijk ik naar mijn eigen verbruik en opwek panelen, zal zo'n accu pas in april weer eens helemaal geladen worden.

Nu mijn vraag:

Wat doet het met de veroudering van zo'n accu als deze minimaal zo'n 4 maanden praktisch leeg staat, zeer weinig geladen wordt en nooit vol komt?
Ik heb 10 panelen (3.6 kWp totaal) op het dak liggen. In de slechtste maand, januari, had ik toch nog 50 kWh export (netto, dus minus eigen verbruik op dat moment). Dat is gemiddeld zo’n 1,7 kW per dag. Daarmee krijg je de HW thuisbatterij al weer 60% vol, aangenomen dat ‘ie de avond ervoor geheel ontladen was.
Een groter probleem van deze thuisbatterij vind ik de gelimiteerde laad- en ontlaadstroom, er kan maar met 800 W (3,5 A) geladen of ontladen worden. En, 2,7 kWh is ook eigenlijk wel een beetje weinig, op mooie zomerdagen heb ik 4-5 maal zo veel over. Die kun je dus niet kwijt en gaan alsnog het net in.
En dat is eigenlijk het echte probleem, niet zozeer van dag tot dag, maar het grote verschil tussen heel veel over (en weinig verbruik) in de zomer vs. te kort (maar veel verbruik) in de winter…

Komt dus precies overeen met jouw analyse… :-B
Het is een stap(je) in de goede richting maar economisch nog lang niet verantwoord…
.
IMG_0684.jpeg
IMG_0684.jpeg (32.47 KiB) 758 keer bekeken
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
Mickel Moen
Contacteer:

Helemaal eens.

Ter vergelijking. Ik had in januari een teruglevering van gemiddeld 0,3kWh/dag (nog zonder warmtepomp) en in juni 10,2kWh/ dag.

Je moet deze thuisbatterij ook meer zien als hobby-project en omdat je meer gebruik wilt maken van de eigen opwek. Bovendien relatief niet zo duur, zeker ook omdat je geen installatiekosten hebt.

Maar economisch inderdaad niet aanntrekkelijk. Zeker met de actuele energieprijzen en zolang de saldering er nog is.
Groetnis, Geert
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Camperic schreef:Inderdaad vanaf nu even monitoren nadat je weet wanneer die op 6 is gegaan. Rekeninghoudend met de omstandigheden geeft dat een realistisch beeld.
Camper opgehaald uit de stalling. Index=6. Van 100% naar 99% (radio)
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Ik zag zojuist dat de index naar 7 is gegaan.

Er is geen 200Ah ofzo ingegaan...

Misschien eens aan de fabrikant vragen?
Camperic

Bericht door Camperic »

Welke BMS heb je?
Kun je de Overkill Solar app gebruiken?
In die app zie ik voor mijn 300Ah accu “Cycle capacity 275000 mAh” staan :idea:
Eric

PaulBng

Bericht door PaulBng »

Die zit ingebakken in de accu. Geen idee.

DJSmiley?
Camperic

Bericht door Camperic »

Probeer het even met die app. Je ziet na installatie vanzelf of de accu wordt gevonden en kunt de informatie dan bij “Settings” vinden.
Eric

PaulBng

Wat is een cycle voor een LiFePO4-accu?

Bericht door PaulBng »

Bedoel je dit?

Afbeelding

Ik heb overigens nog steeds controle over het ding..

Paul
Laatst gewijzigd door PaulBng op ma 29 jul 2024, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie