Absorptiekoelkast en zonnepanelen
- hurktoilet
- Contacteer:
Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen
Dat Aloys tevreden is, is fijn voor hem, maar mij zegt het niet zo veel. Wat gebruikt hij nog meer aan stroom? Staat hij vaak op plaatsen zonder 230v?
Ik heb nu een 100 wp zonnepaneel en een 95 ah huishoudaccu, met een absorptiekoelkast. Dan haal ik in de winter net twee dagen zonder aan de paal te moeten staan (in de zomer ben ik geheel zelfvoorzienend). Hoe groot zou mijn accu moeten zijn om minimaal hetzelfde te bereiken (in zomer en winter) met een absorptiekoelkast.
BTW: ik ben niet op zoek naar vervanging, maar als ik over een paar jaar een andere camper koop is de kans groot dat daar standaard een compressorkoelkast in zit, dan is het wel handig te weten hoe groot je accu moet zijn).

Ik heb nu een 100 wp zonnepaneel en een 95 ah huishoudaccu, met een absorptiekoelkast. Dan haal ik in de winter net twee dagen zonder aan de paal te moeten staan (in de zomer ben ik geheel zelfvoorzienend). Hoe groot zou mijn accu moeten zijn om minimaal hetzelfde te bereiken (in zomer en winter) met een absorptiekoelkast.
BTW: ik ben niet op zoek naar vervanging, maar als ik over een paar jaar een andere camper koop is de kans groot dat daar standaard een compressorkoelkast in zit, dan is het wel handig te weten hoe groot je accu moet zijn).
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Avatar met de inmiddels verkochte rode wolkenridder vervangen door één met onze huidige bus: Goldie
						Twitter: @Camper_toerist
Avatar met de inmiddels verkochte rode wolkenridder vervangen door één met onze huidige bus: Goldie
- Aloys
- Site Admin
- Contacteer:
@Peter: in mijn berekening had ik één zonnepaneel nodig om het gebruik van de compressorkoelkast te compenseren. Een MPPT-regelaar was toen nog € 100 duurder dan een ouderwetse en zou 15% extra stroom opleveren. Ik koos toen niet voor MMPT, maar voor dat geld nam ik een tweede paneel. Zo had ik 100% extra stroom, daar kon geen MPPT-regelaar tegenop!   

Mijn huidige AGM-accu is 180Ah. Een 100Ah-accu is wat weinig bij 2 zonnepanelen omdat je dan al gauw méér stroom opwekt dan de accu nodig heeft, dat lijkt me zonde, verspilde energie. Ik denk dat een vuistregel van 100Wp op dak bij een 100Ah huishoudaccu niet verkeerd is. Ben je veel in de winterperiode weg, dan is méér Wp wel aan te raden omdat je dan minder zon hebt en eerder de verlichting etc. aan in de camper.
En wij hebben géén TV aan boord, wel 2 telefoons, 2 tablets, 2 laptops en 2 stuks 100W kortegolfzenders... En onze dieselkachel lust ook wel wat stroom. We staan zelden aan de 230V: meestal komen we met volle accu's aan en gaan de volgende dag verder. Bij meerdere dagen sta ik wel eens aan de paal.
H: klinkt als een nadeel maar ik vind het juist een voordeel. Ik heb geen gasleidingen naar de koelkast hoeven aan te leggen in mijn zelfbouwcamper, ik hoef nooit om te schakelen. Zijn we 6 weken weg dan werkt de koelkast gewoon 6 weken aan één stuk op de huishoudaccu. Geen omkijken naar.
En het enige geluid dat die van ons maakt is een tikje wanneer de motor aan- of afslaat. Dat hoor je alleen 's nachts, als je toevallig wakker bent en het rustig en stil is. We hebben thuis een open keuken, ook daar kan ik me niet herinneren dat ik de compressorkoelkast ooit heb gehoord.
Maar wie absoluut niet tegen nachtelijke geluidjes kan, die zou er van kunnen wakker liggen...

Mijn huidige AGM-accu is 180Ah. Een 100Ah-accu is wat weinig bij 2 zonnepanelen omdat je dan al gauw méér stroom opwekt dan de accu nodig heeft, dat lijkt me zonde, verspilde energie. Ik denk dat een vuistregel van 100Wp op dak bij een 100Ah huishoudaccu niet verkeerd is. Ben je veel in de winterperiode weg, dan is méér Wp wel aan te raden omdat je dan minder zon hebt en eerder de verlichting etc. aan in de camper.
En wij hebben géén TV aan boord, wel 2 telefoons, 2 tablets, 2 laptops en 2 stuks 100W kortegolfzenders... En onze dieselkachel lust ook wel wat stroom. We staan zelden aan de 230V: meestal komen we met volle accu's aan en gaan de volgende dag verder. Bij meerdere dagen sta ik wel eens aan de paal.
G: inderdaad, véél minder stroom: als we tussen 2 weekenden 5 dagen thuis zijn laat ik de koelkast gewoon aan. Bij mooi weer laden mijn 8 jaar oude 2 x 100Wp zonnepanelen zo'n 60-80Ah per dag. Daarvan gebruikt de 60L compressorkoelkast hoogstens zo'n 35Ah. Dus de huishoudaccu blijft gewoon vol.
H: klinkt als een nadeel maar ik vind het juist een voordeel. Ik heb geen gasleidingen naar de koelkast hoeven aan te leggen in mijn zelfbouwcamper, ik hoef nooit om te schakelen. Zijn we 6 weken weg dan werkt de koelkast gewoon 6 weken aan één stuk op de huishoudaccu. Geen omkijken naar.
En het enige geluid dat die van ons maakt is een tikje wanneer de motor aan- of afslaat. Dat hoor je alleen 's nachts, als je toevallig wakker bent en het rustig en stil is. We hebben thuis een open keuken, ook daar kan ik me niet herinneren dat ik de compressorkoelkast ooit heb gehoord.
Maar wie absoluut niet tegen nachtelijke geluidjes kan, die zou er van kunnen wakker liggen...
Dankjulliewel.
In onze 3 jr oude camper ga ik dus niet de koelkast vervangen.
Maar door mijn vraag te stellen ben ik wel het eea wijzer geworden.
Het is niet zomaar even simpel.
Weer wat geleerd.
De volgende camper.
Bedankt.
Jaap.

In onze 3 jr oude camper ga ik dus niet de koelkast vervangen.
Maar door mijn vraag te stellen ben ik wel het eea wijzer geworden.
Het is niet zomaar even simpel.
Weer wat geleerd.
De volgende camper.
Bedankt.
Jaap.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Oeioei AloysAloys schreef:@Peter: in mijn berekening had ik één zonnepaneel nodig om het gebruik van de compressorkoelkast te compenseren. Een MPPT-regelaar was toen nog € 100 duurder dan een ouderwetse en zou 15% extra stroom opleveren. Ik koos toen niet voor MMPT, maar voor dat geld nam ik een tweede paneel. Zo had ik 100% extra stroom, daar kon geen MPPT-regelaar tegenop!
G: inderdaad, véél minder stroom: als we tussen 2 weekenden 5 dagen thuis zijn laat ik de koelkast gewoon aan. Bij mooi weer laden mijn 8 jaar oude 2 x 100Wp zonnepanelen zo'n 60-80Ah per dag. Daarvan gebruikt de 60L compressorkoelkast hoogstens zo'n 35Ah. Dus de huishoudaccu blijft gewoon vol.
Als je nu maar niet alle betweters hier over je heen krijgt.
Zonnepanelen die Ah laden

- Aloys
- Site Admin
- Contacteer:
Ik blijf een beetje haspelen met die A's en Ah. Dat beklijft niet echt, bij mij...  

Daar is helemaal niks mee, zonnepanelen zorgen ervoor dat er stroom loopt (A) tijdens het laden, maar de hoeveelheid stroom die in een etmaal bijgeladen is kun je gewoon uitdrukken in Ah hoor.
 Met vriendelijke campergroet, Vincent
 Met vriendelijke campergroet, VincentPössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
Onze camperreizen: www.titunet.nl
Als ik even in mag haken (nieuw op t forum). 
Wij gaan over 6 weken voor 6 weken naar Scandinavië (Noorwegen, via Noordkaap en finland terug) met een Landrover defender met daktent. Ik zou daar ook iets van koeling in willen hebben anders dan een 12v koelboxje van onze eerdere reis (Dat alleen werkt tijdens rijden).
Wij rijden meestal een halve dag en staan dan 1 avond, soms 2 avonden op één plek. Om de paar dagen een keer een huisje voor de douche. Het doel is dat de koelkast het iig dus zo'n 24u moet volhouden, want dan rijden we meestal weer enkele uren.
Nu ben ik aan het kijken wat er mogelijk is. In dit topic veel info (y), heel fijn
Een probleem waar ik tegenaan loop is dat de prijzen van "recreatie" koelkasten nogal hoog zijn, 12v compressor koelbox voor 800 of meer, en gebruikt is er (voor mij althans) zeer weinig te vinden). Inmiddels weet ik het verschil tussen absorptie en compressorkoelkasten en itt. wat iemand me eerder vertelde zou ik dus met een absorptiekoelkast teveel stroom vragen.
Mijn gedachte was: de auto uitrusten met een tweede accu met relais, en kan ik daar dan niet een normale compressorkoelkast (tafelkoelkastje) op zetten met een 12v-220v omvormer. De tweede accu is ook best een investering, maar normale koelkasten zijn er veel te krijgen en ze zijn veel goedkoper. Het geluid van zo'n ding is geen probleem, wij slapen op de auto.
Uit dit topic heb ik begrepen dat dat dus gewoon kan En hierboven lees ik dat i.c.m. een 100w zonnepaneel, een 100ah semitractie of liever nog lood/gelaccu ik dan in principe een heel eind moet kunnen komen?
 En hierboven lees ik dat i.c.m. een 100w zonnepaneel, een 100ah semitractie of liever nog lood/gelaccu ik dan in principe een heel eind moet kunnen komen?
100w zonnepaneel incl. MPPT lader €125
Tweede accu met relais €400
omvormer 12-220 €75
Koelkast €150 (?) (gebruikt?)
Nog steeds een behoorlijk budget, maar de koeling slaat er in ieder geval geen gat in dan. Zit ik een beetje op t juiste spoor?
(bijkomend voordeel is dat de koelkast later in ons in aanbouw zijnde tuinhuis prima dienst kan doen)

Wij gaan over 6 weken voor 6 weken naar Scandinavië (Noorwegen, via Noordkaap en finland terug) met een Landrover defender met daktent. Ik zou daar ook iets van koeling in willen hebben anders dan een 12v koelboxje van onze eerdere reis (Dat alleen werkt tijdens rijden).
Wij rijden meestal een halve dag en staan dan 1 avond, soms 2 avonden op één plek. Om de paar dagen een keer een huisje voor de douche. Het doel is dat de koelkast het iig dus zo'n 24u moet volhouden, want dan rijden we meestal weer enkele uren.
Nu ben ik aan het kijken wat er mogelijk is. In dit topic veel info (y), heel fijn
Een probleem waar ik tegenaan loop is dat de prijzen van "recreatie" koelkasten nogal hoog zijn, 12v compressor koelbox voor 800 of meer, en gebruikt is er (voor mij althans) zeer weinig te vinden). Inmiddels weet ik het verschil tussen absorptie en compressorkoelkasten en itt. wat iemand me eerder vertelde zou ik dus met een absorptiekoelkast teveel stroom vragen.
Mijn gedachte was: de auto uitrusten met een tweede accu met relais, en kan ik daar dan niet een normale compressorkoelkast (tafelkoelkastje) op zetten met een 12v-220v omvormer. De tweede accu is ook best een investering, maar normale koelkasten zijn er veel te krijgen en ze zijn veel goedkoper. Het geluid van zo'n ding is geen probleem, wij slapen op de auto.
Uit dit topic heb ik begrepen dat dat dus gewoon kan
 En hierboven lees ik dat i.c.m. een 100w zonnepaneel, een 100ah semitractie of liever nog lood/gelaccu ik dan in principe een heel eind moet kunnen komen?
 En hierboven lees ik dat i.c.m. een 100w zonnepaneel, een 100ah semitractie of liever nog lood/gelaccu ik dan in principe een heel eind moet kunnen komen?100w zonnepaneel incl. MPPT lader €125
Tweede accu met relais €400
omvormer 12-220 €75
Koelkast €150 (?) (gebruikt?)
Nog steeds een behoorlijk budget, maar de koeling slaat er in ieder geval geen gat in dan. Zit ik een beetje op t juiste spoor?
(bijkomend voordeel is dat de koelkast later in ons in aanbouw zijnde tuinhuis prima dienst kan doen)
					Laatst gewijzigd door Stefkuh op zo 27 jun 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

- zwerf-busje
Dit laatste gedeelte zijn twee voordelen in een:Aloys schreef: ↑za 26 jun 2021, 13:15H: klinkt als een nadeel maar ik vind het juist een voordeel. Ik heb geen gasleidingen naar de koelkast hoeven aan te leggen in mijn zelfbouwcamper, ik hoef nooit om te schakelen. Zijn we 6 weken weg dan werkt de koelkast gewoon 6 weken aan één stuk op de huishoudaccu. Geen omkijken naar.
Wij hebben sinds de nieuwe bus ook een compressorkoelkast, en het feit dat je er geen omkijken naar hebt is zo fijn.
En qua geluid: wij hebben de Thetford T1090, en die maakt wel geluid als hij aanslaat.
Als hij aanslaat als je net naar bed gaat is dat minder prettig. Later in de nacht merken we er niets meer van.
We doen nu vaak het volgende: bij het naar bed zetten we de koelkast naast op de nachtstand ook een stand lager.
Hij slaat dan minder snel aan.
Groet Ruud
Je omvormer zal toch minmaal 800 watt moeten zijn, die heb je niet voor €75,-.
Biker for life! 
My camper, my home!
Too old to die young!
						My camper, my home!
Too old to die young!
- appellover

Nog zuivere sinus ook.Ok 2,72 € meer dan 75€.
En met a.b. denk om hem aan en uit te schakelen als je er moeilijk bij kunt.
Gr.Ron
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
					Laatst gewijzigd door appellover op ma 28 jun 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Challenger Genesis 388 eb 2016
Maar wil je een koelkast of koelbox?
Een 12V compressor koelkast is vrij prijzig. Een koelbox is nog wel te doen als je geen hoge eisen stelt, daar is nog een 'budget'segment.
Een Waeco/Indel/Vitrifrigo enz is een duur ding (maar wel degelijk). Als je iets meer plastic geen probleem vind (bv als je m stevig kunt plaatsen) en iets meer geluid (koelfan) en/of geen extreme omgevingen hebt, dan kan een budget ding prima.
Dan ben je rond de 250-350 euro kwijt voor een compressorkoelbox rond de 40L op 12V. Momenteel is wel alles duurder dan een half jaartje geleden. Maar goed, denk aan de Mobicool MCF40, Magira Alaska, Mestic MCC enz.

Een 12V compressor koelkast is vrij prijzig. Een koelbox is nog wel te doen als je geen hoge eisen stelt, daar is nog een 'budget'segment.
Een Waeco/Indel/Vitrifrigo enz is een duur ding (maar wel degelijk). Als je iets meer plastic geen probleem vind (bv als je m stevig kunt plaatsen) en iets meer geluid (koelfan) en/of geen extreme omgevingen hebt, dan kan een budget ding prima.
Dan ben je rond de 250-350 euro kwijt voor een compressorkoelbox rond de 40L op 12V. Momenteel is wel alles duurder dan een half jaartje geleden. Maar goed, denk aan de Mobicool MCF40, Magira Alaska, Mestic MCC enz.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
appellover schreef: ↑ma 28 jun 2021, 11:28
Nog zuivere sinus ook.Ok 2,72 € meer dan 75€.
Gr.Ron
Okee, idd niet duur, maar zou niet mijn keuze zijn.
Het hoeft zeker geen Victron te zijn voor mij, maar dit is de andere kant van het spectrum denk ik

Biker for life! 
My camper, my home!
Too old to die young!
						My camper, my home!
Too old to die young!
- appellover
Ach alles komt uit China,moeten we maar aan wennen.
Hoorde iemand die zei dat het brood van de Lidl ook uit China kwam en dan hier wordt afgebakken,want dat kon nooit voor die prijzen in EU.Stokbrood voor 19 cent en nog lekker ook.
Gr.Ron

Hoorde iemand die zei dat het brood van de Lidl ook uit China kwam en dan hier wordt afgebakken,want dat kon nooit voor die prijzen in EU.Stokbrood voor 19 cent en nog lekker ook.
Gr.Ron
						- appellover
Blijf het vreemd vinden ,paar kw op een heel eenvoudige cigaretten 12 volt stekker.
Bij nieuw aflevering van mijn camper kreeg ik een 600 watt kado,als je ziet wat daar een kabels aanzitten,hoogspanningkabels,beetje overdreven leek mij.

Gr.Ron

Bij nieuw aflevering van mijn camper kreeg ik een 600 watt kado,als je ziet wat daar een kabels aanzitten,hoogspanningkabels,beetje overdreven leek mij.

Gr.Ron