Internet via laptop in het buitenland

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
delchi
Contacteer:

Internet via laptop in het buitenland

Bericht door delchi »

Hier wat informatie voor internet gebruikers die tijdens de vakantie hun homepage willen bijhouden.

Wij zijn net terug van een 3 maanden reis door Spanje en hadden voor onze kinderen, familie, vrienden en kennissen een speciale homepage gemaakt waar we dagelijks of om de paar dagen onze belevenissen vertelden met een aantal foto’s. Meestal een stuk of 8. Verkleind tot 64 tot 100KB.
Hiervoor hadden we een vodafoon abonnement aangeschaft. € 7,50 per maand met een ) data bundel en € ??? per Mb.
Dit verschilt per land en per provider.
Voor Spanje gaat dit via Vodafone Spanje en kost € 5,95 per MB.
Verslag met foto,s (dit met b.v. 8 foto’s en verslag was ong. 800 KB.
Heb je meer foto’s te versturen dan wordt dit natuurlijk een hoop meer.
Wordt een flink bedrag als je zo lang weg bent, maar het is een hobby en daar heb je wat voor over. Je hebt ook later een schitterend naslagwerk.
Omdat we wisten dat je met een draadloos netwerk kaart gebruik kan maken van een open netwerk zijn we vooraf eens aan het rondrijden geweest om een en ander uit te proberen.
Met de laptop op schoot, met daarin het netwerkkaartje.
Van internet hebben we het programma Netstumbler gedownload en op de laptop geïnstalleerd en al rijdende hoor je dan een pieptoon als er een open netwerk wordt gesignaleerd. We konden dan op internet en zelfs scypen
Met het vodafone kaartje kun je niet scypen omdat dit via een telefoonverbinding gaat en de down- en uploadspeed te traag is.

Je maakt dus gebruik maken van iemand die in zijn woning een draadloos netwerk heeft geïnstalleerd.
We hebben daar in onze vakantie redelijk veel gebruik van gemaakt. We rijden altijd over binnenwegen en dan kom je genoeg stadjes tegen.
Wij hebben de beste ervaringen met steden die buitenwijken hebben met flats.
Meer potentiële gebruikers van Internet in een kleine actieradius.
Overdag is er ook genoeg parkeerruimte tussen de flats.
Door omstandigheden hebben we een week in Cuenca in een hotel gezeten waar toevallig ook een open netwerk was.
We konden de hele week scypen, mailen en MSNen met familie en vrienden.

Verder maakten we ook gebruik van internetcafés.
De aanvullingen voor onze home-page zetten we op een memorystick en het programma File-Zilla (een FTP programma die gratis te downloaden is op Internet). Dit programma installeer je eerst op de PC waarna je heel gemakkelijk je site kunt bijwerken. In sommige gevallen is de PC beveiligd tegen het installeren van progr. In dit geval kun je aan de eigenaar van het Internet café vragen of hij dit voor je er op installeert. Wij hebben daar goede ervaringen mee. Ze zijn bijna altijd heel hulpvaardig.
In een aantal gevallen konden we de memory-stick in de PC stoppen en zo de site bijwerken. We hadden ook een RW-CD bij ons (dus ook een brander) voor het geval dat we niet bij de achterkant van de PC konden maar wel de voorkant.
Dit is ons goed bevallen en heeft ons veel kosten bespaard.

We zijn zoals we hiervoor als hebben geschreven net terug van onze Spanje reis en weten niet of in de tussentijd deze informatie al eens op camperforum is beschreven. Zo niet, dan kunnen misschien een aantal camperaars hier hun voordeel mee doen.
groetjes van Duco en Ria

Vanaf november 2012 rijden we in een Challenger Prium XL
DUTCHKIWI
Contacteer:

Bericht door DUTCHKIWI »

Dat klinkt allemaal heel interessant maar ik heb er niet veel van begrepen.

-Vodafone abbonnement is duidelijk, maar het €-bedrag per Mb doet vermoeden dat je via GPRS werkt?

-Omdat we wisten dat je met een draadloos netwerk kaart gebruik kan maken van een open netwerk zijn we vooraf eens aan het rondrijden geweest om een en ander uit te proberen.
Met de laptop op schoot, met daarin het netwerkkaartje.
Van internet hebben we het programma Netstumbler gedownload
.

Begrijp ik nu goed dat je hiermee illegaal gebruik maakt van iemands privé internet toegang???

-De aanvullingen voor onze home-page zetten we op een memorystick en het programma File-Zilla (een FTP programma die gratis te downloaden is op Internet). Dit programma installeer je eerst op de PC waarna je heel gemakkelijk je site kunt bijwerken. In sommige gevallen is de PC beveiligd tegen het installeren van progr. In dit geval kun je aan de eigenaar van het Internet café vragen of hij dit voor je er op installeert. Wij hebben daar goede ervaringen mee. Ze zijn bijna altijd heel hulpvaardig.

Kan je eens wat meer uitleg geven over hetgeen het programmaatje "File-Zilla" voor ons kan doen?
Mijn ervaringen met Internet Café's zijn niet zo positief als het gaat om extra faciliteiten. Ze zijn meestal panisch voor virussen als je ook maar iets extra's vraagt.

Sorrie voor deze ?reactie, misschien kan je antwoord iets verduidelijken.
Groeten van Dutchkiwi.NL
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Ik weet wel een paar antwoorden: inderdaad GPRS, ik gebruik zelf ook een Vodafone MCC (Multi Connect Card). Zoek in het forum maar eens op Vodafone of MCC, daar is vorig zomer al heel wat over geschreven.

En wij maken ook "illegaal" gebruik van andermans netwerk, klopt! Is ideaal, en wie zegt mij niet dat die ander expres zijn internet open laat staan, om passanten een plezier te doen? Ik zit niet IN iemand zijn netwerk, ik deel alleen even mee in zijn internetverbinding.
Houd er trouwens rekening mee dat die ander op dat moment ook IN jouw laptopje kan neuzen, als je 'm niet met een wachtwoord beveiligd hebt...

Ik heb er zelfs een kaartje voor aangeschaft met een gevoeliger ontvanger, meer zendvermogen en een externe (magneetvoet)-antenne. Mijn volgende projectje wordt een kleine maar o-zo sterke richtantenne, gemaakt van een Pringles-pijp, die ik uit het dakraampje van de camper kan steken! Dat wordt prettig internetten :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
We waren in mei/juni 4 weken onderweg in Noord-Amerika
Godfried

Bericht door Godfried »

Illegaal ? Nee het is niet illegaal.
Iemand zet een Acces point in de lucht om daar met of door een ander draadloos station gebruik van te maken naar het Internet of een netwerk.
Wil je openbaar verkeer via je Acces point niet toestaan, dat stel je hem zo in dat men er geen gebruik van kan maken.
Als men dan toch weet gebruik te maken van je Acces point dan pas is het Illegaal.
Mijn station kan men wel gebruiken om te internetten, hij staat 24 uur per dag aan, echter niet om op mijn netwerk te komen, dat is afgesloten.

Groetjes Godfried
DUTCHKIWI
Contacteer:

Bericht door DUTCHKIWI »

Ik ben eerlijk gezegd een leek op het gebied van draadloze netwerken. Heb net een eerder bericht van Aloys gelezen en op internet wat nagezocht. Had ik natuurlijk eerst moeten doen.
Mijn bedoeling was ook niet om te oordelen of het wel of niet terecht is dat men op een (privé) netwerk inlogt. Wel las ik in een poll van een WiFi-forum dat 45% van de ondervraagden vond dat het wel onterecht was.
Je kan het ook zo benaderen dat men gebruik maakt van een technische tekortkoming cq. mogelijkheid van een product. Er is neem ik aan geen uitvoerige jurisprudentie over dit onderwerp dus is het toegestaan of liever gezegd, men is niet strafbaar.
Ik heb weliswaar zelf een laptop met een draadloze netwerkkaart erin, maar maak daar nog geen gebruik van. Toen ik moest kiezen welk type modem ik moest kiezen bij de aanschaf van ADSL, las ik over de gevaren en heb ik maar voor een vast modem gekozen.
Afijn ik volg het onderwerp met grote interesse en ben er van overtuigd dat het laatste woord er nog niet over gesproken is.
Groeten van Dutchkiwi.NL
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Ok Dutchkiwi, ik snap het :lol:

Ik heb in huis een draadloos Access Point, die heb ik wel beveiligd. Ik gebruik 'm zelf haast nooit, hij is primair voor de buurman, die als handige vutter vele uurtjes (dagen) heeft geholpen met het zelf inbouwen van onze camper. Mijn laptop hangt htuis aan het bekabelde netwerk, dat gaat een stuk sneller en betrouwbaarder...

Als ik dan thuis ben, zet ik de ingebouwde wifi-zendontvanger op 2 manieren uit: hardwarematig, met een drukknopje boven het toetsenbord. Maar ook softwarematig: ik klik met de rechtermuisknop op het Netwerk-icoontje, daarna met links op "eigenschappen". Dan weer met rechts op het icoon van de draadloze verbinding, dan met links op "uitschakelen".
Daarmee voorkom je dat XP steeds blijft poberen om een draadloze netwerkverbinding te maken. En je bent ook het icoontje rechtsonder op de taakbalk kwijt: het draadloze computertje met een rood kruisje erdoor...

Op vakantie!
Eerst even het programma NetStumbler installeren, gratis te downloaden van http://www.netstumbler.com/downloads/

Als je in het programma, in de menubalk op het groene pijltje klikt gaat 'ie scannen: hij zoekt continu alle 13 kanalen van je wifi-kaartje af. Elke keer als 'ie een Access Point ontvangt klinkt er een "poi-oing"-geluidje en krijg je een regeltje info op het scherm! Groene rondjes ontvangt 'ie, grijze rondjes ontvangt 'ie niet meer, daar ben je al weer te ver vanaf. Je moet er eens mee door de stad rijden, in sommige straten lijkt het wel of de Access Points huis-aan-huis zitten!

Je ziet ook de naam van het netwerkje: vaak (standaard) het merk van het apparaat (bijv. Belkin, Speedtouch etc.). Soms de naam van de eigenaar, soms straat en huisnummer! De onze heet trouwens, in goed plat Kampens: Droadloos.

Als er in zo'n groen rondje een hangslotje zichtbaar is is het netwerk beveiligd. Geen hangslotje? Dan is het een open netwerkje.
Nu moet je snel parkeren, voor je 'm weer kwijt bent, het bereik van die dingen is meestal (veel) minder dan 100 meter. Hoe nu verder?

Schakel eerst Netstumbler uit. Dat wist ik eerst ook niet, maar die claimt het hele wifi-gebeuren en dan krijgen andere programma's geen contact! Nu dubbelklik je op het icoontje van de draadloze verbinding, rechts onderin de taakbalk. In het volgende schermpje zie je de netwerk-gegevens, anders klik je links in dit scherm op "Netwerklijst vernieuwen". (Dit geldt voor XP, maar is in Win 2000 niet veel anders). Klik nu op de knop "verbinding maken", rechtsonder in het schermpje, en met een beetje geluk ben je verbonden!

Start Explorer, en wacht even tot 'ie de Proxy-instellingen heeft opgespoord. Dat zie je 'm doen, op de taakbalk. Verschijnt nu je favoriete startpagina in beeld dan is het klaar en kun je surfen!!

Uiteraard kun je ook je email ophalen, maar je kunt niet zomaar met Outlook post versturen. Dat is een ander verhaal, en afhankelijk van de provider (en je zit nu bij iemand anders zijn provider!)

Een email-programma maakt contact met een POP-server om de post op te halen, dat is geen probleem. Maar voor het verzenden maak je gebruik van een SMTP-server. Mestal is dat niet de SMTP-server van de provider waar je een email-abonnement hebt, maar de dichtsbijzijnde SMTP-server: die van de provider waarlangs je op internet komt.
Voorbeeld: als je "in het wild" een wifi-verbinding maakt via iemand die bij @Home zit, dan is de SMTP-server mail.home.nl. Maak je echter een verbinding via ADSL van Tiscali, dan zal het waarschijnlijk smtp.tiscali.nl zijn. Daar moet je je email-programma op instellen, anders kun je geen post verzenden.
Ga je zomaar proberen om post te verzenden, dan krijg je waarschijnlijk een foutmelding als "relaying denied"...

Maar via webmail (met explorer inloggen bij je email-provider) kun je natuurlijk altijd post lezen en verzenden. Of met Hotmail, dat is geen probleem.

Wie aanvullingen heeft, graag!
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 03 jul 2005, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Duco

Bericht door Duco »

Inderdaad de beste oplossing, internet via de mobiele tel. GPRS in frankrijk koste tot onze schrik 29,75 voor dataverkeer tot 1 MB :-( dus wij nemen de laptop ook weer mee. Jammer want via de PDA en Mobiel werkt verder perfect.
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Duco schreef:GPRS in frankrijk koste tot onze schrik 29,75 voor dataverkeer tot 1 MB
Die roaming-prijzen verschillen enorm. Daarom hebben we Vodafone gekozen, dat is voor de meeste Europese landen € 5,95 per MB incl. BTW.

Dat geldt in ieder geval voor Duitsland, Frankrijk en Italie. In Zwitserland en Luxemburs is het duurder, € 12,00 ex BTW.
DUTCHKIWI
Contacteer:

Bericht door DUTCHKIWI »

OK Aloys, ik snap het bijna :roll:
In ieder geval bedankt voor de moeite die je gedaan hebt om dit alles zo uitvoerig en duidelijk op te schrijven. Technisch interesseert het me enorm of ik het ook echt ga gebruiken weet ik nog niet. In ieder geval ga ik me er verder in verdiepen.
Ik maak in het buitenland ook verbinding met het GPRS netwerk maar dan gewoon via mijn telefoon, zit een GPRS modem in. Gaat prima. Alleen de kosten in Europa zijn enorm hoog. Heb ook een Vodafona prepaid, gaat prima, alleen zijn de kosten van dien aard dat ik toch maar naar Internet café's uitkijk. Ik doe hetzelfde in Nieuw Zeeland waar ik nog wel eens voor langere tijd vertoef (Vodafone NZ-prepaid simkaart), alleen zijn de kosten daar een factor 10 lager. Echt!
Naar jou toe, bij deze nog een compliment voor wat je met je initiatieven met Campersite en dit forum bereikt voor velen en ook voor mijzelf. Ik volg het forum zo goed mogelijk en kom steeds weer tot de ontdekking hoeveel deskundige mensen er zijn. Ik zelf ben helaas maar zelden in staat een zinnig antwoord te geven maar misschien komt eens de dag dat ook ik deskundig genoeg ben.
Groetjes, Rob
Groeten van Dutchkiwi.NL
Anneke F

Bericht door Anneke F »

Heb het verhaal van Aloys (bijna) begrepen.
Heb het thuis getest (eigen netwerkje) en kwam inderdaad via Netstumbler en de po-oing bij groene rondje (met hangslot)!

Deze week ook nog maar eens in de auto testen.............
Post lezen en versturen: per webmail? bedoel je Hotmail?
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Ja, Hotmail is een vorm van webmail. Je handelt je mail af via het www, het world wide web (wat overigens pas begin jaren '90 is uitgevonden, toen bestond email al enkele tientallen jaren!)

Veel providers bieden ook webmail. Zo kan ik via de link http://webmail.campersite.nl/ vanuit een internetcafe inloggen bij mijn provider, mijn email bekijken, lezen en beantwoorden, om het vervolgens na thuiskomst toch nog gewoon op te halen op mijn "gewone" computer.

Bijna elke provider biedt deze service. Zit je bij @Home, dan is het adres https://webmail.home.nl/

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken, anders hoor/lees ik het wel :lol:
DUTCHKIWI
Contacteer:

Bericht door DUTCHKIWI »

De meeste providers kennen de faciliteit om via je browswer, Int Expl. bv., je mail te bekijken. Dit noemen ze in de volksmond Webmail.
Bij Tiscali, waar ik bij zit, ga je naar Webmail via het adres <webmail.tiscali.nl> Bij een andere provider wijzig je de naam in het adres. Je komt dan op hun webmailpagina terecht waar je kunt inloggen met je naam en paswoord. Je kunt dan on-line je post lezen en post versturen. Makkelijk om in een internercafé te doen of op een andere vreemde computer.
Groeten van Dutchkiwi.NL
Anneke F

Bericht door Anneke F »

Aloys schreef:Ja, Hotmail is een vorm van webmail. Je handelt je mail af via het www, het world wide web (wat overigens pas begin jaren '90 is uitgevonden, toen bestond email al enkele tientallen jaren!)

Veel providers bieden ook webmail. Zo kan ik via de link http://webmail.campersite.nl/ vanuit een internetcafe inloggen bij mijn provider, mijn email bekijken, lezen en beantwoorden, om het vervolgens na thuiskomst toch nog gewoon op te halen op mijn "gewone" computer.

Bijna elke provider biedt deze service. Zit je bij @Home, dan is het adres https://webmail.home.nl/

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken, anders hoor/lees ik het wel :lol:
Wij gebruiken Planet ................en inderdaad daar staat webmail bij.
Dan is het nu (hopelijk) duidelijk.
Bedankt.
delchi
Contacteer:

Bericht door delchi »

Kan je eens wat meer uitleg geven over hetgeen het programmaatje "File-Zilla" voor ons kan doen?
Mijn ervaringen met Internet Café's zijn niet zo positief als het gaat om extra faciliteiten. Ze zijn meestal panisch voor virussen als je ook maar iets extra's vraagt

Het programma "File-Zilla" is niets anders dan een FTP programma om je bestanden te uploaden naar de server waar je site is ondergebracht.

In Spanje zijn ze blijkbaar niet zo bang voor virussen.
Meestal konden we de Memory-stick zo in de pc steken zo niet dan gebruikten we de CD-RW. Een keer of 4 hebben we het gevraagd als we er zelf niet makkelijk bij konden. Zelfs het slot op de pc werd er een keer voor ons afgehaald, en we hebben zelfs een keer gebruik gemaakt van de pc van de toezichthouder omdat het op de pc niet lukte. We hebben wel gemerkt dat, als we een paar dagen later terugkwamen op dezelfde pc, het programma "File-Zilla" weer was gewist. Dus blijkbaar wordt de PC elke dag geschoond.
groetjes van Duco en Ria

Vanaf november 2012 rijden we in een Challenger Prium XL
Plaats reactie