Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door evdoetelaar+larana »

De startaccu in mijn Citroen Jumper moet vervangen worden. De huidig accu heeft een capaciteit van 95Ah, een koudstartstroom van 680A en is geschikt voor een start/stopsysteem. Op internet zie ik bij de acculeveranciers diverse merken startaccu's en met verschillende specificaties. Een geschikte keuze maken is voor een leek als ik lastig, vandaar dat ik hier op het forum graag even navraag doe naar het volgende:

1. Zijn er wezenlijke kwaliteitsverschillen en/of levensduurverschillen tussen de verschillende accuproducenten (Exide, Bosch, Varta, Banner, Yuasa, etc. etc.)?
2. Is het mogelijk een accu met andere specificaties (bijv. 110Ah, 900A koudstartstroom) zonder aanpassingen aan bekabeling en zekeringen te plaatsen?
3. Mijn idee is bij het vervangen de auto met een nog beschikbare oude hh-accu onder spanning te houden. Is dat mogelijk?

Alvast dank voor jullie reacties.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017



Bericht door kampo »

1. Wat pleit voor een duurdere merkaccu is dat ze meestal iets langer meegaan, maar echte garantie heb je niet.
Aan het gewicht weet je hoeveel lood je voor je geld krijgt. Hoe zwaarder hoe beter.
Naast de aanschafprijs heb je vooral te maken met de kost van installatie en uitval op een verkeerd moment.
Dit kost je in veel gevallen meer dan de accu. Preventief en zeker op tijd vervangen is altijd best.
Wat tegen pleit is dat je een accu snel kan stuk maken. Ook een duurdere/betere gaat stuk als je bv een lampje laat branden. Het gebeurd wel eens.
2. Het gaat hem in eerste instantie over de juiste (identieke) afmetingen en de positie van plus en min pool.
Die moeten gewoon passen !
Verder kan je maar best een accu die de beste specificaties heeft nemen. Een AGM of VLRA is beter maar duurder.
Maar in bepaalde gevallen moet je dynamo laadspanning daarvoor aangepast zijn (14,7V ipv 14,4V).
CCA van 680A is echt wel (te) weinig. 900A koudstart stroom is veel beter voor een >2 liter dieselmotor.
3. Daar kan je ook een goede acculader/voeding voor gebruiken. Enkel modellen van >10A en die 12V geven zonder aangesloten te zijn op een accu.
Via de voorziene startpunten te verbinden. Dus niet op de accuklemmen.
Wel opletten, alles goed af isoleren en zodat de klemmen er niet kunnen afspringen.
Het vraagt zeker wat handigheid en voorzichtigheid om een accu onder spanning te vervangen..
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017



Bericht door EasyBee »

Ik heb deze 100 Ah 950 CCA accu er in laten zetten. Je zult even naar de afmetingen moeten kijken of hij bij jou past
https://www.autodoc.nl/magneti-marelli/8682863
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017



Bericht door Camperic »

Kort na aflevering was de startaccu van onze camper kapot en door de dealer vervangen door deze VMF 100Ah 830A accu.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19184
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door Aloys »

Met VMF heb ik wel goede ervaringen. Ik heb in onze vorige camper jarenlang 2 x 100Ah VMF als huishoudaccu gebruikt!

Mijn startaccu vervangen: ik wilde persé een 105Ah terug, net als mijn originele startaccu. Achteraf een beetje dom, kostte € 50 méér dan eentje van 100Ah. Ik betaalde € 175.

Door problemen met opladen als gevolg van slechte massa tussen motor en chassis is die accu uiteindelijk ook te vroeg overleden. Mijn huidige startaccu van 95Ah kocht ik bij Biltema in Noorwegen voor € 180...

Die startaccu heeft ook wat te lijden gehad van de massaproblemen, dus ik vind dat ie te snel spanning verliest. Maar tot nu toe doet hij het prima, ik ben op de terugweg van een reisje van 4 weken. Voor nood heb ik een 8A-ladertje bij me, die ik kan laten werken op mijn 200Ah LFP-accu in combinatie met mijn 350W sinusomvormer... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door AadenAnke »

100 of 95 of 110 Ah vindt ik minder interessant beetje in de buurt is wel goed. De afgifte de CCA dus die heb ik het liefst lekker hoog

Gr Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door evdoetelaar+larana »

Dank voor jullie reacties en aanbevelingen. Ik heb wat gegoogeld. Mij lijken de volgende modellen in aanmerking te komen (maar daar ben ik niet 100% zeker van):
- Varta Silver Dynamic H15 Start-Stop AGM 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/58057-va ... 44534.html
- Varta Silver Dynamic G14 StartiSop AGM 95 Ah 850A https://wereldparts.net/accu-s/24890-va ... 46347.html
- EXIDE EK1050 Start-Stop AGM 12V 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/60053-ex ... 36504.html
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19184
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door Aloys »

Een AGM-accu als startaccu? Als die alleen vol komt met 14,6V dan komt ie toch nooit vol?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door Meine »

Deze accu's zijn speciaal bedoeld voor auto's met een start/stop systeem en wijken af van een normale startaccu.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19184
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door Aloys »

Weer wat geleerd, dank! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017



Bericht door Meine »

kampo schreef:
di 26 mar 2024, 12:33
1. Wat pleit voor een duurdere merkaccu is dat ze meestal iets langer meegaan, maar echte garantie heb je niet.
Aan het gewicht weet je hoeveel lood je voor je geld krijgt. Hoe zwaarder hoe beter.
Naast de aanschafprijs heb je vooral te maken met de kost van installatie en uitval op een verkeerd moment.
Dit kost je in veel gevallen meer dan de accu. Preventief en zeker op tijd vervangen is altijd best.
Wat tegen pleit is dat je een accu snel kan stuk maken. Ook een duurdere/betere gaat stuk als je bv een lampje laat branden. Het gebeurd wel eens.
2. Het gaat hem in eerste instantie over de juiste (identieke) afmetingen en de positie van plus en min pool.
Die moeten gewoon passen !
Verder kan je maar best een accu die de beste specificaties heeft nemen. Een AGM of VLRA is beter maar duurder.
Maar in bepaalde gevallen moet je dynamo laadspanning daarvoor aangepast zijn (14,7V ipv 14,4V).
CCA van 680A is echt wel (te) weinig. 900A koudstart stroom is veel beter voor een >2 liter dieselmotor.
3. Daar kan je ook een goede acculader/voeding voor gebruiken. Enkel modellen van >10A en die 12V geven zonder aangesloten te zijn op een accu.
Via de voorziene startpunten te verbinden. Dus niet op de accuklemmen.
Wel opletten, alles goed af isoleren en zodat de klemmen er niet kunnen afspringen.
Het vraagt zeker wat handigheid en voorzichtigheid om een accu onder spanning te vervangen..
Bij auto's met een start/stopsysteem hoort een laadspanning van 14,7V en moet een speciale AGM accu gemonteerd worden. Daar hoeft dus niets gewijzigd te worden aan de laadspanning.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)



Bericht door kampo »

Schrijf ik dat ?
:cheers:
Groeten Kampo
Plaats reactie