Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6798
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
De startaccu in mijn Citroen Jumper moet vervangen worden. De huidig accu heeft een capaciteit van 95Ah, een koudstartstroom van 680A en is geschikt voor een start/stopsysteem. Op internet zie ik bij de acculeveranciers diverse merken startaccu's en met verschillende specificaties. Een geschikte keuze maken is voor een leek als ik lastig, vandaar dat ik hier op het forum graag even navraag doe naar het volgende:
1. Zijn er wezenlijke kwaliteitsverschillen en/of levensduurverschillen tussen de verschillende accuproducenten (Exide, Bosch, Varta, Banner, Yuasa, etc. etc.)?
2. Is het mogelijk een accu met andere specificaties (bijv. 110Ah, 900A koudstartstroom) zonder aanpassingen aan bekabeling en zekeringen te plaatsen?
3. Mijn idee is bij het vervangen de auto met een nog beschikbare oude hh-accu onder spanning te houden. Is dat mogelijk?
Alvast dank voor jullie reacties.
1. Zijn er wezenlijke kwaliteitsverschillen en/of levensduurverschillen tussen de verschillende accuproducenten (Exide, Bosch, Varta, Banner, Yuasa, etc. etc.)?
2. Is het mogelijk een accu met andere specificaties (bijv. 110Ah, 900A koudstartstroom) zonder aanpassingen aan bekabeling en zekeringen te plaatsen?
3. Mijn idee is bij het vervangen de auto met een nog beschikbare oude hh-accu onder spanning te houden. Is dat mogelijk?
Alvast dank voor jullie reacties.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017
1. Wat pleit voor een duurdere merkaccu is dat ze meestal iets langer meegaan, maar echte garantie heb je niet.
Aan het gewicht weet je hoeveel lood je voor je geld krijgt. Hoe zwaarder hoe beter.
Naast de aanschafprijs heb je vooral te maken met de kost van installatie en uitval op een verkeerd moment.
Dit kost je in veel gevallen meer dan de accu. Preventief en zeker op tijd vervangen is altijd best.
Wat tegen pleit is dat je een accu snel kan stuk maken. Ook een duurdere/betere gaat stuk als je bv een lampje laat branden. Het gebeurd wel eens.
2. Het gaat hem in eerste instantie over de juiste (identieke) afmetingen en de positie van plus en min pool.
Die moeten gewoon passen !
Verder kan je maar best een accu die de beste specificaties heeft nemen. Een AGM of VLRA is beter maar duurder.
Maar in bepaalde gevallen moet je dynamo laadspanning daarvoor aangepast zijn (14,7V ipv 14,4V).
CCA van 680A is echt wel (te) weinig. 900A koudstart stroom is veel beter voor een >2 liter dieselmotor.
3. Daar kan je ook een goede acculader/voeding voor gebruiken. Enkel modellen van >10A en die 12V geven zonder aangesloten te zijn op een accu.
Via de voorziene startpunten te verbinden. Dus niet op de accuklemmen.
Wel opletten, alles goed af isoleren en zodat de klemmen er niet kunnen afspringen.
Het vraagt zeker wat handigheid en voorzichtigheid om een accu onder spanning te vervangen..
Aan het gewicht weet je hoeveel lood je voor je geld krijgt. Hoe zwaarder hoe beter.
Naast de aanschafprijs heb je vooral te maken met de kost van installatie en uitval op een verkeerd moment.
Dit kost je in veel gevallen meer dan de accu. Preventief en zeker op tijd vervangen is altijd best.
Wat tegen pleit is dat je een accu snel kan stuk maken. Ook een duurdere/betere gaat stuk als je bv een lampje laat branden. Het gebeurd wel eens.
2. Het gaat hem in eerste instantie over de juiste (identieke) afmetingen en de positie van plus en min pool.
Die moeten gewoon passen !
Verder kan je maar best een accu die de beste specificaties heeft nemen. Een AGM of VLRA is beter maar duurder.
Maar in bepaalde gevallen moet je dynamo laadspanning daarvoor aangepast zijn (14,7V ipv 14,4V).
CCA van 680A is echt wel (te) weinig. 900A koudstart stroom is veel beter voor een >2 liter dieselmotor.
3. Daar kan je ook een goede acculader/voeding voor gebruiken. Enkel modellen van >10A en die 12V geven zonder aangesloten te zijn op een accu.
Via de voorziene startpunten te verbinden. Dus niet op de accuklemmen.
Wel opletten, alles goed af isoleren en zodat de klemmen er niet kunnen afspringen.
Het vraagt zeker wat handigheid en voorzichtigheid om een accu onder spanning te vervangen..
Groeten Kampo
Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017
Ik heb deze 100 Ah 950 CCA accu er in laten zetten. Je zult even naar de afmetingen moeten kijken of hij bij jou past
https://www.autodoc.nl/magneti-marelli/8682863
https://www.autodoc.nl/magneti-marelli/8682863
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017
Kort na aflevering was de startaccu van onze camper kapot en door de dealer vervangen door deze VMF 100Ah 830A accu.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19187
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
Met VMF heb ik wel goede ervaringen. Ik heb in onze vorige camper jarenlang 2 x 100Ah VMF als huishoudaccu gebruikt!
Mijn startaccu vervangen: ik wilde persé een 105Ah terug, net als mijn originele startaccu. Achteraf een beetje dom, kostte € 50 méér dan eentje van 100Ah. Ik betaalde € 175.
Door problemen met opladen als gevolg van slechte massa tussen motor en chassis is die accu uiteindelijk ook te vroeg overleden. Mijn huidige startaccu van 95Ah kocht ik bij Biltema in Noorwegen voor € 180...
Die startaccu heeft ook wat te lijden gehad van de massaproblemen, dus ik vind dat ie te snel spanning verliest. Maar tot nu toe doet hij het prima, ik ben op de terugweg van een reisje van 4 weken. Voor nood heb ik een 8A-ladertje bij me, die ik kan laten werken op mijn 200Ah LFP-accu in combinatie met mijn 350W sinusomvormer...
Mijn startaccu vervangen: ik wilde persé een 105Ah terug, net als mijn originele startaccu. Achteraf een beetje dom, kostte € 50 méér dan eentje van 100Ah. Ik betaalde € 175.
Door problemen met opladen als gevolg van slechte massa tussen motor en chassis is die accu uiteindelijk ook te vroeg overleden. Mijn huidige startaccu van 95Ah kocht ik bij Biltema in Noorwegen voor € 180...
Die startaccu heeft ook wat te lijden gehad van de massaproblemen, dus ik vind dat ie te snel spanning verliest. Maar tot nu toe doet hij het prima, ik ben op de terugweg van een reisje van 4 weken. Voor nood heb ik een 8A-ladertje bij me, die ik kan laten werken op mijn 200Ah LFP-accu in combinatie met mijn 350W sinusomvormer...
Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
100 of 95 of 110 Ah vindt ik minder interessant beetje in de buurt is wel goed. De afgifte de CCA dus die heb ik het liefst lekker hoog
Gr Aad
Gr Aad
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6798
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
Dank voor jullie reacties en aanbevelingen. Ik heb wat gegoogeld. Mij lijken de volgende modellen in aanmerking te komen (maar daar ben ik niet 100% zeker van):
- Varta Silver Dynamic H15 Start-Stop AGM 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/58057-va ... 44534.html
- Varta Silver Dynamic G14 StartiSop AGM 95 Ah 850A https://wereldparts.net/accu-s/24890-va ... 46347.html
- EXIDE EK1050 Start-Stop AGM 12V 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/60053-ex ... 36504.html
- Varta Silver Dynamic H15 Start-Stop AGM 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/58057-va ... 44534.html
- Varta Silver Dynamic G14 StartiSop AGM 95 Ah 850A https://wereldparts.net/accu-s/24890-va ... 46347.html
- EXIDE EK1050 Start-Stop AGM 12V 105 Ah 950A https://wereldparts.net/accu-s/60053-ex ... 36504.html
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19187
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
Een AGM-accu als startaccu? Als die alleen vol komt met 14,6V dan komt ie toch nooit vol?
Re: Startaccu vervangen Citroen Jumper (2017)
Deze accu's zijn speciaal bedoeld voor auto's met een start/stop systeem en wijken af van een normale startaccu.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19187
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: startaccu vervangen Citroen Jumper 2017
Bij auto's met een start/stopsysteem hoort een laadspanning van 14,7V en moet een speciale AGM accu gemonteerd worden. Daar hoeft dus niets gewijzigd te worden aan de laadspanning.kampo schreef: ↑di 26 mar 2024, 12:331. Wat pleit voor een duurdere merkaccu is dat ze meestal iets langer meegaan, maar echte garantie heb je niet.
Aan het gewicht weet je hoeveel lood je voor je geld krijgt. Hoe zwaarder hoe beter.
Naast de aanschafprijs heb je vooral te maken met de kost van installatie en uitval op een verkeerd moment.
Dit kost je in veel gevallen meer dan de accu. Preventief en zeker op tijd vervangen is altijd best.
Wat tegen pleit is dat je een accu snel kan stuk maken. Ook een duurdere/betere gaat stuk als je bv een lampje laat branden. Het gebeurd wel eens.
2. Het gaat hem in eerste instantie over de juiste (identieke) afmetingen en de positie van plus en min pool.
Die moeten gewoon passen !
Verder kan je maar best een accu die de beste specificaties heeft nemen. Een AGM of VLRA is beter maar duurder.
Maar in bepaalde gevallen moet je dynamo laadspanning daarvoor aangepast zijn (14,7V ipv 14,4V).
CCA van 680A is echt wel (te) weinig. 900A koudstart stroom is veel beter voor een >2 liter dieselmotor.
3. Daar kan je ook een goede acculader/voeding voor gebruiken. Enkel modellen van >10A en die 12V geven zonder aangesloten te zijn op een accu.
Via de voorziene startpunten te verbinden. Dus niet op de accuklemmen.
Wel opletten, alles goed af isoleren en zodat de klemmen er niet kunnen afspringen.
Het vraagt zeker wat handigheid en voorzichtigheid om een accu onder spanning te vervangen..