Verschilt per accu
Sommige hebben 14.4V nodig om de SOC van de interne BMS te resetten naar 100%. Doe je dat niet dan zijn ze wel zo'n beetje vol maar gaat de BMS steeds verder afwijken van de nauwkeurigheid.
(Net zoals je een shunt correct moet configureren zodat ie weet wanneer de accu vol is)
Bij twijfel altijd ff navragen bij de acculeverancier. <14V is vaker een probleem, want dan heb je kans dat de balancer niet meer of nauwelijks aan het werk gaat en krijg je afhankelijk van het gebruik en tijd wat cel inbalans. (Meeste balancers schakelen vanaf 3.4 of 3.5V in, wat overeenkomt met 13.6-14V.
Met 14.15V ga je eigenlijk nooit problemen krijgen, zoals gezegd dus hoogstens een BMS die niet nauwkeurig is. Maar heb je een losse shunt (Die is sowieso vaak nauwkeuriger) dan boeit dat ook niet.
Victron 75/15 wil alleen druppelladen
Re: Victron 75/15 wil alleen druppelladen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Victron 75/15 wil alleen druppelladen
En ook daar heb ik tot nu toe maximaal 1% afwijking gezien.
Re: Victron 75/15 wil alleen druppelladen
Ja je kunt geluk hebben, ik zie nogal wat afwijkingen bij lage laadspanning.