Een 20A lader voor LiFePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door larofly »

Heb dus een 20amp lader voor mijn li-time 200 amp ccu gekocht. Kan ik deze lader aansluiten terwijl alles in de camper is aangesloten oa zonnepanelen
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: 20 amp lader voor live4po



Bericht door EasyBee »

Zijn bij jou de huishoudaccu en de startaccu met elkaar verbonden, door een cyrix of andere vergelijkbare oplossing?
Dat wil zeggen tijdens het rijden worden startaccu en huishoudaccu geladen of als je aan de paal staat worden huishoudaccu en startaccu geladen?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: 20 amp lader voor live4po



Bericht door larofly »

Ja dat klopt maar door de 16 amp lader die in de camper zit
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door Aloys »

Nog even "ter lering en vermaak", het is LiFePO4: Li = Lithium, Fe = Ferro (ijzer) en PO4 = de scheikundige formule voor Fosfaat.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door Camper-T »

Ik neem aan dat de relatief nieuwe camper een EBL zal hebben met hierin alle 12V steekzekeringen, het scheidingsrelais en een acculader.
Op het moment dat de camper stil staat en de dynamo dus geen spanning meer afgeeft zijn startaccu en huishoudaccu weer gescheiden.

Als een camper aan de walstroom hangt en het EBL krijgt hierdoor 230V voeding dan zal deze de interne lader activeren voor het opladen.
De interne lader laadt sowieso de huishoudaccu op en afhankelijk van het type EBL kan deze ook druppellading aan de startaccu geven.

Als je een losse LFP (afkorting LiFePO4) geschikte acculader op de accu aansluit waarbij het EBL en de zonnelader actief is kan dit opzich.
Persoonlijk zou ik de interne lader van het EBL dan uitzetten, omdat deze waarschijnlijk toch geen stand heeft om LFP accu's op te laden.
Een (MPPT) zonnelader en een losse acculader die tegelijk werken is geen probleem, meerdere LFP laders zoeken het onderling wel uit.
Wel is het zaak dat alle laders juist zijn ingesteld voor een LFP accu.

Misschien dat TS wat meer details kan geven over het merk/type EBL, zonnelader en acculader.
Hiermee wordt wat meer inzichtelijk wat er werkelijk voor techniek in de camper zit.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door larofly »

Regelaar Epever 3210 AN laat hh en start accu. Staat op lfp. Lader af fabriek 16 amp geen lfp instelling EBL is van rapido weet geen naam. Lader voor lfp accu 20 amp uit China hoop dat je er wat mee kan.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door DucatoDolf »

Aloys schreef:
wo 20 mar 2024, 21:36
Nog even "ter lering en vermaak", het is LiFePO4: Li = Lithium, Fe = Ferro (ijzer) en PO4 = de scheikundige formule voor Fosfaat.
Ik gok dat je op li-time reageert? Li-Time is een 'bekend' Chinees merk wat via Duitstalige website LFP, ofwel LiFePO4 accu's slijt. LiFePO4 wordt inmiddels (gelukkig) overal wel herkend als LFP. Omdat dit gewoon beter bekt.

Sommigen hebben het over Lithium accu's, ook de industrie rondom de bekende auto/camper accu's, maar dat kan verwarring veroorzaken. Ondanks dat er in een LFP ook Lithium zit, worden met Lithium accu's toch andere accu's bedoeld, namelijk de Lithium Ion accu (vaak gebruikt in e-bikes) die toch echt wezenlijk anders is dan de 'Lithium LFP'.

Maar over definities raak je nooit uitgediscussieerd :wink: .
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een 20A lader voor LiFePO4



Bericht door Aloys »

Nee, ik reageerde op life4po in de titel van dit topic... :wink:
Je ziet het nog terug bij de eerste reacties.

Ik pas het consequent aan, omdat deze topics anders ook niet meer worden gevonden bij zoekopdrachten.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie