Monteren prioriteitsschakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

Goedemorgen, ik heb een vraag. In mijn camper zat een combineerde omvormer/ lader en die heeft de geest gegeven. Daarop heb ik een lader gekocht van Nordelettronica. Prima apparaat trouwens. Inmiddels ook een omvormer aangeschaft. Maar ik kan niet zien hoe ik de prioriteit schakelaar (dometic) moet aansluiten. De omvormer aansluiten op de schakelaar is simpel, de 220 aan voer zat er al (van de lader, waar komt die dan op??) maar nu de 220 uitgang...... Kort gezegd die moet naar de stopcontacten van de camper. Waar vindt ik dat? Mijn camper is een mooie originele Benimar Aero. Graag advies!
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Het is mij niet duidelijk of de Dometic schakelaar er al inzat of dat deze nu geplaatst is.
Is het laatste het geval zal er aan de 230 installatie het een en ander moeten worden aangepast.
Belangrijk is dan om te weten welke koelkast er in zit.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

Hallo en dank voor je reactie. Née er zit geen dometic prio switch in. Maar omdat de vorige lader/omvormer overleden is heb ik twee nieuwe apparaatjes gekocht, en de dometic switch. Er zit een dometic recente koelkast in. De omvormer zit er ook in maar niet aangesloten op het camper system dus alleen met de oplader die alleen werkt Al's ik aan de paal sta.
Ik dacht u gaan we het duseven 'echt' aansluiten..... Pfff :)
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Na de walstroom invoer moeten er twee of drie stopcontacten komen.
Eén voor de acculader een voor de walstroom naar de Dometic schakelaar en als je een absorptie koelkast hebt met aes een voor die koelkast.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

Goedemorgen, dus ik moet extra stopkontakten maken vanaf walstroom, 1 voor accu lader (die zit er al maar volgens mij niet een solo leiding maar lgecombineerde met eeb stopkontakten in de wand. En 1 extra stopkontakten voor aanvoer van 220 naar dometic switch? Er is geen koelkast met AES. Gaat handmatig voor zo er ik weet. En waar sluit ik de 220 leing aan die van de dometic switch komt?
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Als je aangeeft om welke koelkast het gaat weten we meer.
Wat nu de wagen ingaat moet uit de dometic voorrangsschakelaar komen.
De kabel van de walstroom invoer onderbreken twee of drie stopcontacten plaatsen en van het witte stopcontact op de Dometic het systeem in.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

Hi, koelkast is Dometic RM5380
Maar hoe moet ik vanaf dometic switch het system van de camper in???
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Die koelkast is er een met een handmatige instelling en dan is het niet nodig om die op een apart stopcontact te zetten.
Als je de draad die van de walstroom invoer komt onderbreekt heb je twee draden, op die welke uit de walstroomaansluiting komt, komen de twee stopcontacten, dan is de andere draad die op de Dometic komt.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

Klopt maar de stekker en draad die uit de dometic switch komt , dus de 'nieuwe' aanvoer 220 (onderbroken door de switch) waar sluit ik die op aan? Maw. Hoe krijgen de stopcontacten en in dit geval ook de koelkast de nieuwe 220 (of de 220 aanvoer via omvormer Al's ik niet aan de paal sta?)?
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Uhhh een andere uitleg.
Schroef de draad in de walstroom invoer los, die moet in de Dometic.
Maak een nieuwe draad aan de walstroom invoer en daar aan twee stopcontacten waar de acculader en de walstroom invoer van de Dometic op komt
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door Edu »

OK, ik begin het te snappen....... (Ben niet zo snel) dus de kabel die in de camper cee zit komt in de uitgang van de dometic switch. Ik maak een nieuwe kabel aan de cee stekker doos die enerzijdsnaar naar de oplader gaat en anderzijds naar de invoer 220 van de dometic. De kabel van de inverter gewoon aansluiten in de middelste van de dometic en dan zou het moet en werken... Al's het klopt, val ik je niet meer lastig en dank ik je enorm voor je hulp!!
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Monteren prioriteitsschakelaar



Bericht door myway »

Dat is juist en tevens correct.
Plaats reactie