De fietsaccu laden zonder omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Knutselsmurf »

Na hier op het forum een voor mij acceptabele oplossing gevonden te hebben om mijn capaciteit van de huishoudaccu te vergroten nu een oplossing voor de reden. Het laden van fietsaccu's zonder een omvormer te gebruiken. Want om van 12 volt eerst 220 te maken en daarna een laadstroom van zo'n dikke 40 volt te gaan gebruiken is niet de meest economische manier om om te gaan met je energie aan boord.
IK heb met zeer veel medewerking van Charm, een gebruiker van dit forum in mijn vorige camper een laadinrichting gebouwd met een Chinese laadregelaar van zonnepanelen. En dat ging goed, dus zou dat zo weer kunnen doen.
Maar dat is al weer enkele jaren geleden en was benieuw of er inmiddels nieuwe manieren waren besproken hier.
Het betrof deze regelaar. Die aansluitwijze en gebruik is mij inmiddels bekend door de technische ondersteuning. Als ik zelf dat wiel opnieuw moet uitvinden loop ik vast, denk ik.
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op zo 17 mar 2024, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer.



Bericht door Rijhuis »

Wij laden onze Bosch accu's met een 12 Volt lader. Misschien is er die ook voor uw accu's ... Of die echt zuiniger is ???
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer.



Bericht door gjvonk »

Ik gebruik ook een 12 volt step-up lader van 12 naar 42 volt...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer.



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor het laden van fietsaccu's is het van belang dat de lader van het type CC/CV is. Jouw fietsaccu laden met een solarlader zoals Charm destijds heeft gedaan kan wel, maar vereist een nauwkeurige instelling.
Ik heb een tiental verschillende merken/soorten laders geconstrueerd. De mooiste was een goed betaalbare QSKJ de QS-1284CCBA-100W

Nadat ik deze lader medio 2013 geïntroduceerd had op enkele e-bike forums en hier, is deze snel nagebouwd en het gevolg was dat de eerste leverancier geen voorraad meer had. De tweede levering aan mij via een andere leverancier, 20 stuks, waren van inferieure kwaliteit en/of clone's. In ieder geval gaan ze kapot.
De lol was er af voor mij.
Ook Bosch heeft geen reislader meer.
Ze zijn er nog wel, van 12 volt naar 42 volt. Voor de Bosch accu moet er een aparte 5 volt ingebouwd worden om de BMS te activeren.

Ik gebruik nu de lader van Lacrosse. Betaalbaar en genoeg ruimte in de behuizing om enkele aanpassingen te doen. Tevens is dit een lader waar je niet later nog eens alles hoeft af te stellen.
Maar we gaan langzamerhand naar de 48 volts accu. Laadspanningen van 54 volt dus. De bovenvermeldde QSKJ zou dit wel aankunnen, er is zelfs weer een leverancier, maar of dit het goede boostlader is, weet ik niet.

Voor hogere laadspanningen, kun je ook de BST900 gaan gebruiken. Ik laad hiermee de Hybride accu van mijn Honda Insight.

De BST900 is een topper geworden in stroomvoorzieningen. Er is al een speciaal forum voor en hij is tegenwoordig om te programmeren zodat hij ook via WIFI aangestuurd kan worden. Dat vereist natuurlijk wel wat extra componenten en kunde.
https://github.com/delboy711/BST900

Voor de leek is de BST900 slecht in te stellen. Je moet er, als het ware, een uurtje mee gaan stoeien want de handleiding is niet erg duidelijk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer.



Bericht door hblek »

ik heb een paar weken deze lader gekocht, ook vor een 10s3 accu, laadspanning maximaal 42v (nominaal 36 v)
werkt prima.
https://www.stchargers.eu/en/e-bike-opl ... connector/

groeten, Henk
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Aloys »

Knutselsmurf schreef:
za 16 mar 2024, 22:01
Ik heb op dit forum altijd storing om een afbeelding te plaatsen.
Een URL invoegen van de foto werkt bij mij nu ook niet.???
https://photos.fife.usercontent.google. ... authuser=0
Dat is ook geen foto, dat is een link naar een pagina met een foto die beschermd is: óf hij is beschermd door jezelf, je moet ingelogd zijn om die foto te bekijken, óf beschermd door Google: Google wil niet dat die foto op andere websites is te zien. Wanneer ik er op klik krijg ik een pagina te zien met een verboden-toegang-symbool.

Een échte afbeelding heeft een url die eindigt op .jpg / .bmp / .gif / .png en dergelijke. Die kun je hier gewoon plaatsen met de knop IMG.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Knutselsmurf »

Hartelijk dank voor de verduidelijking, Aloys, dacht al dat de fout bij mij zat. :bang:
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Knutselsmurf »

Er komt een hoop informatie los over het laden van de fietsaccu's, waarbij een deel mijn elektronisch inzicht te boven gaat. Andere invalshoek.
Ik ga mijn HH capaciteit vergroten naar zo'n 200 Ah. Als ik nu een omvormer ga plaatsen en incidenteel de fietsaccu's laad bij stilstand. Zonnepaneel blijft laden. Is dat een zware aanslag op mijn HH accu??
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door CaradoT135 »

Mijn shunt gaf met het laden van mijn fietsaccu met een 4A Bosch lader een verbruik van 210W aan, dat is inclusief het verlies van de omvormer. Als jij een groot paneel hebt zal je met voldoende zon helemaal geen aanslag op je accu plegen.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Knutselsmurf »

Zonnepaneel van Victron geplaatst, 175 Wp met de Victron laadregelaar. Een omvormer van 1000watt continue aangesloten op een AGM hh accu van 200Ah. Als k dit allemaal lees lijkt me dat de meest eenvoudige oplossing.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

De mogelijkheid die HoofdNoorman (Rudy) aangaf is een zeer goed en qua prijs zeker aan te bevelen.
Via - en hoe dit gelopen is weet ik niet - via is er een Duitser die een oplader voor 1 of 2 fiets accu's maakt en kan men kiezen uit een stekker voor meerdere fiets merken, wij hebben de Bosch accu's en stekkers.
Was niet goedkoop - ik wist toen niet van Rudy's systeem - net 300,00 €, maar we zijn er blij mee.
(Blijkt en ik weet het niet juist dat die mensen Rudy's systeem gekopieerd hebben en nagemaakt.
We laden en of hebben de mogelijkheid om van de 230VAC naar de 36VDC lader van thuis te gaan of de PowerButler die van 12-14,5VDC de 36VDC maakt en de accu's kan opladen via onze HH batterij.
Bedenk wel dat een fiets accu van 500Watt en wij hebben er elk 2 waarvan we zeker elk 1 leeg rijden deze wel wat vermogen en ook tijd vraagt van opladen.
en nu komt het, je hebt hele dag zon gehad, HH accu vol en dan kom je om 18.00-1900 uur terug bij de camper, dan opladen van minimaal 2 accu's van 500Watt en soms ook nog de andere 2 voor de helft, dan heb je wat nodig uit je HH accu.
Niet erg als je geen andere gebruikers het als een lampje, waterpompje en eventueel koffiezetter(tje) van 6-700Watt op de 230VAC.
Wij kunnen het in de zomer goed redden hoor met onze 100AH life4pod accu en we hebben 2 panelen van 180Wp
Zelfs in November - laag staande zon - in en rond Valencia konden we t bijhouden, maar niet veel over.

Succes en groeten Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Knutselsmurf »

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, Jaap. DE mogelijkheden die Hoofdnoorman noemt komen me bekend voor als ik de BST900 beken heb.
In de vorige camper had ik deze ingebouwd.
Afbeelding
Werkt ongeveer hetzelfde denk ik, met een mooi kastje eromheen en een iets ander functie. Dit was een laadregelaar voor een zonnepaneel, waarbij als je hem als lader ging gebruiken je HH accu de stroomvoorziening was. Niet zelf verzonnen, uiteraard, maar volledig op het goede spoor gezet door Charm.
Ze zijn nog steeds te koop, maar wel veel duurder geworden( wat niet). IK kan met de BST900 goed uit de voeten.
Dus dat gaat hem worden.

Allemaal weer enorm bedankt voor alle adviezen. Heerlijk, zo'n forum.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Charm »

Leuk om te horen dat je tevreden bent met de 7210A. Ik gebruik hem nog steeds. Het laden gaat weliswaar niet zo snel bij 42V en dat zal bij de BST900 waarschijnlijk niet veel anders zijn. Belangrijke reden is het grote verschil tussen de ingang- en uitgangsspanning. Hoe kleiner dat verschil, des te groter de uitgangsstroom kan worden eea. afhankelijk van de beperkingen voortvloeiend uit het ontwerp.
Overigens kan de laadstroom worden opgeschroefd door vóór de booster nog een (eenvoudige) booster te plaatsen waarvan de uitgangsspanning hoger is dan de HH-accu spanning maar dat gaat wellicht te ver :lol:
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Knutselsmurf
    Berichten: 128
    Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
    Locatie: Biddinghuizen

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Knutselsmurf »

    Hallo, Charm, leuk je weer te horen. De 7210A is met de scheiding met camper en al vertrokken, ben opnieuw begonnen. Maar de lader is aardig duurder geworden en ik was gewoon nieuwsgierig of er al nieuwe ontwikkelingen na jaren. Als ik de 7210A nog had had ik geen actie ondernomen, wat goed is moet je niet willen veranderen. Ik denk dat de BST990 een aardig alternatief is, de 7210A had wel een aantal opties die ik niet gebruikte.
    Die laatste optie begrijp ik wel met die extra booster. Maar ik heb geen hogere laadspanning nodig, toch? Of gaat dat dan de oplaadtijd gunstig beïnvloeden??
    Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
    Plaats reactie