Hoeveel vermogen heeft de dynamo?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Hoeveel vermogen heeft de dynamo?



Bericht door Erwin P »

Na lange tijd een vraagje.

Onze bus/camper gebruiken wij als crossbus en onze crosslaarzen komen vaak nat in de bus. Ook heb ik een elektrische crosser welke op een rit van 3+ uur prima aan de lader mag staan achterin de bus.
Hierop hadden wij bedacht een warme lucht droger in de bus te hangen zodat op de weg naar huis of naar de volgende locatie de laarzen al aardig droog of iig warm zijn. Daarvoor is echter een omvormer nodig. Eigenlijk wil ik dan ook gelijk doorpakken en zo veel mogelijk capaciteit monteren zodat er maximaal gebruikt/geladen kan worden.

De vraag is echter wel, wat is maximaal?
Hoeveel heeft een Fiat Ducato 2009 2.3 120 multijet over tijdens het rijden met verlichting enz aan...
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoeveel vermogen dynamo



Bericht door DJSmiley »

Installeer een dieselkachel.

Een dynamo is gemiddeld 100A, wat dus zo'n 1200W is, maar die moet ook nog de rest van de autoelektra voeden.

Verwarmen op elektra is niet (realistisch) offgrid te doen.

Een dieselkachel is het meest effectief, dan heb je 2-3kW tot je beschikking die ook snel warm is. Verwarming via de motor kan ook, maar dat duurt wat langer met opwarmen. Een dieselkachel kan ook bij stilstand gewoon lekker aan blijven indien nodig.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoeveel vermogen dynamo



Bericht door hathi »

Mss is dit een alternatief ,aansluiten op de Dieseltank ,of los reservoir,aan de prijs ligt het niet :-B
IMG_5975.png
IMG_5975.png (272.8 KiB) 267 keer bekeken
Hans
borgerik
Berichten: 55
Lid geworden op: za 23 apr 2022, 13:53

Re: Hoeveel vermogen dynamo



Bericht door borgerik »

DJSmiley schreef:
vr 15 mar 2024, 16:12
Installeer een dieselkachel.
Een dieselkachel is het meest effectief, dan heb je 2-3kW tot je beschikking die ook snel warm is. Verwarming via de motor kan ook, maar dat duurt wat langer met opwarmen. Een dieselkachel kan ook bij stilstand gewoon lekker aan blijven indien nodig.


Ik heb een dieselkachel in mijn camper, maar de handleiding geeft duidelijk aan dat deze tijdens het rijden absoluut niet aan mag staan. Dat mag alleen de verwarming van de motor gebruikt worden. Misschien zijn er dieselkachels die wel aan mogen tijdens het rijden, maar vooraf checken als je er een installeert is dus belangrijk.
Erwin P
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 feb 2022, 14:02

Re: Hoeveel vermogen dynamo



Bericht door Erwin P »

Dieselheater heb ik zelf liever niet. Ik wil geen geknooi met aansluiten op de dieseltank en vooral uitlaatgassen kanalen enz enz.
De bus zelf hoeft niet verwarmd te worden, er moet een 350W hetelucht kacheltje op draaien.
https://www.toolmax.nl/nedis-schoenendr ... NAQAvD_BwE

Ook lijkt het me lekker om dan deze omvormer direct voor eea aan laden te kunnen gebruiken, wat verlichting enz. Op lange ritten de elektrische motor (6,5kW accu met instelbare laadsnelheid).

Voor op locatie heb ik een 4kW generator om de elektrische crosser te laden en eventueel wat zwaardere taken te doen zoals een frituur oid en als het echt moet een 1,5kW heatertje die de bus zo op temperatuur heeft voor de nacht.

Zelf had ik gevonden dat de dynamo's 90 a 150 A zijn op dit model. Binnenkort eens onder de motorkap duiken.
Plaats reactie