Toekomst camper... twijfel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Nique
Berichten: 7
Lid geworden op: di 05 dec 2023, 11:35

Toekomst camper... twijfel



Bericht door Nique »

Wij hebben diverse camperreizen gemaakt in USA en Canada. Onze droom is/was ooit met ons spaargeld zelf een klein campertje (occasion) te kopen. Echter gezien de toekomstige ontwikkelingen (en geluiden en bedenkingen bij bestaande camperbezitters) twijfelen we om er nu een te kopen.
Twijfel zit hem in:
- campers zijn erg duur geworden
- wegenbelasting stijgt
- welke brandstof, diesel wordt steeds meer ontmoedigd (in usa en canada zijn ze allemaal benzine)
- electrisch rijden zit nog in kinderschoenen (te zwaar >3500 kg)
- landen ontmoedigen steeds vaker campers
- Frankrijk stelt steeds meer restricties op (hoogte, breedte, lengte, motor, kust etc.)
- de lol van gaan en staan waar je wilt wordt steeds meer aan banden gelegd
- het is steeds drukker met campers op de wegen
- op de bonne foi gaan, lukt steeds minder, vooral in het seizoen
- ruim van te voren reserveren moet steeds vaker
- stallingkosten zijn verdubbeld
- door al deze onzekerheden, zul je zien dat als wij er een kopen, deze direct in waarde zal kelderen
- ... etcetera
dus onze droom is in duigen aan het vallen... weg droom? Of zien wij het te negatief :)
Will
Berichten: 3562
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Will »

Zo te lezen ervaring genoeg op gedaan dan lijkt mij een eigen keuze maken niet zo moeilijk.
Hotel boeken onder de palmen boekje en glaasje erbij, alleen moet je vliegen en dan ook weer regeltjes het valt niet mee pensioen. :-B

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Hoop dat er meer zo over gaan denken dan hebben wij meer ruimte etc . Groet Eric
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 200
Lid geworden op: di 14 jun 2022, 18:59

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Burp »

Wat mij betreft het laatste :)
Groet, Martin

Hymer B614SL
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door seth_space »

Bij zoveel twijfel er niet aan beginnen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door kampo »

Een camper is inderdaad niet goedkoop als je alles optelt. Maar wel leuk en er is ook niets mis met deze vorm van reizen. Je opsomming is wel erg negatief. De alternatieven hebben ook voor en nadelen.

Dat er evolutie zit aan te komen is duidelijk en staat vast. Ten vroegste 2030 begint de fossiele afbouw, waarschijnlijk later. Diesel rijden zal men ontmoedigen. Het gaat dus duurder worden. Maar ook elektrisch rijden is duurder.

Vandaag mag je gerust nog een diesel camper kopen. Waar je beter niet kan van uitgaan is dat een diesel camper nog meer dan 10 jaar zal meegaan.
Maar vast staat niets.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Dafluc »

Het glas is half vol of half leeg. Dat ligt aan je zelf.
Afbeelding
Koki
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 10:17
Locatie: Westerkwartier

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Koki »

Ik lees net je vraag en volgens mij valt het wel mee.

- campers zijn erg duur geworden, klopt.
- wegenbelasting stijgt, even vaker schorsen
- welke brandstof, diesel wordt steeds meer ontmoedigd (in usa en canada zijn ze allemaal benzine), Diesel natuurlijk
- electrisch rijden zit nog in kinderschoenen (te zwaar >3500 kg), zodra men beseft dat elektrisch rijden toch niet zo milieu vriendelijk is komt de diesel weer helemaal terug.
- landen ontmoedigen steeds vaker campers, niet mijn mening, er komen juist steeds meer camperplekken bij.
- Frankrijk stelt steeds meer restricties op (hoogte, breedte, lengte, motor, kust etc.) Prima toch, je bent van plan een kleine camper te kopen
- de lol van gaan en staan waar je wilt wordt steeds meer aan banden gelegd. Ja, klopt maar blijft voor de overnachting een camperplaats.
- het is steeds drukker met campers op de wegen. Ja, en daar ben je dus zelf ook debet aan.
- op de bonne foi gaan, lukt steeds minder, vooral in het seizoen. Genoeg plaatsen voor BF. De zeer toeristische plaatsen waren altijd al druk in het HS.
- ruim van te voren reserveren moet steeds vaker. Niet doen, doen wij ook niet, misschien even bellen of er plaats is om teleurstelling te voorkomen.
- stallingkosten zijn verdubbeld. Afhankelijk waar jij woont, wij betalen 350 Euro voor 7 meter en onbeperkt halen / brengen.
- door al deze onzekerheden, zul je zien dat als wij er een kopen, deze direct in waarde zal kelderen. Als iedereen zo zou denken worden er geen campers meer verkocht. Koop de camper dan voor langere tijd en je zult zien dan valt het wel mee.
Vertrouwen is goed controle is beter
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door toine-s »

Gewoon thuis blijven. Is het goedkoopste, altijd plaats, geen drukte, reserveren niet nodig, verbruikt geen brandstof en kost geen MRB.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door dieseltje+ »

Kopen, gaan en ervaren! Vaak ben je te bang.
Beter spijt van iets wat je wel hebt gedaan dan spijt van iets wat je niet hebt gedaan.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op vr 15 mar 2024, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Will
Berichten: 3562
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Will »

Het is heel simpel de nieuwkomers vinden het leuk de manier van camper reizen zoals het nu gaat en de oldie's vinden er geen r..t meer aan. Maar dat de diesel camper zijn langste tijd gehad heeft staat wel vast en als ik net een nieuwe gekocht had zou ik ook zeggen het zal wel even duren.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
RobbertSunlight
Berichten: 17
Lid geworden op: za 24 feb 2024, 17:00

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door RobbertSunlight »

Achterop onze (eerste eigen) camper heb ik een sticker geplakt waardoor te lezen is "Later is nu!".

Net als met zoveel zaken, mooie dingen in het leven kosten geld, sommige wat meer en sommige wat minder. Kan je het betalen? Wil je het betalen? Dan gewoon doen en genieten. Je leeft nu :thumbup:
Robbert - 2024 Sunlight T68 Adventure Edition White 9-traps automaat
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door dedruivenplukker »

Als je zoveel beren op de weg ziet: Begin er niet aan.

Ja, alles veranderd maar zelf kijk ik alleen naar het positieve rijtje en zolang ik dat kan bekostigen en gezond genoeg ben: Hopla, inpakken en wegwezen. Eens een reiziger, altijd een reiziger. Binnenkort ben ik 35 jaar met campers onderweg. :thumbup:

En onderweg genoeg afleiding. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Toekomst camper ... twijfel



Bericht door Zijspan »

Campers zijn duur dat klopt, ook hier in Portugal is dat het geval, alleen is de wegenbelasting nog gewoon van prijs in heb net betaald aan 139.57 voor heel jaar.
En reserveren doe ik nooit ga gewoon en zie wel.
Wij rijden nog steeds met plezier en blijven dat doen zo lang we dat kunnen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie