Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door mabaert »

We hebben een nieuwe (oude) peugeot boxer3.0 L3H2 van 2012 gekocht.
Dit zal ons tweede conversie worden, waarbij we veel geleerd hebben van de eerste! Twee vragen dringen zich echter al aan:
- Watertanks willen we graag onderaan steken, iets wat we bij de eerste niet gedaan hebben. We staan vrijwel altijd wild en willen dus graag een schoonwatertank van 100+liter. De meeste die ik vind zijn echter kleiner dan dat. Wie heeft grotere geïnstalleerd op een soortgelijke bus, en waar precies?

- de bus staat een stuk lager tegen de grond dan onze vorige iveco. De achteras staat zelfs maar 17cm van de grond. Ook hier: we staan graag wild en hoeveel we geen echte offroad doen willen we wel ver buiten europa geraken, waar de wegen vaak een stuk slechter zijn (ervaring leert ons...).
Ik ben mij ervan bewust dat de belgische wetgeving niet toestaat om een lichte vracht 'offroad te tunen'. Grotere banden zijn een optie, maar de huidige banden zijn al 225/75R 16C en veel speling is er niet. Met alle mogelijke veringen, hulpveringen en blokken zie ik de bomen door het bos niet.Wat zouden andere mogelijkheden zijn om hiermee om te gaan, zonder er een gigasmak geld tegenaan te gooien? Desnoods een verwijderbare oplossing om jaarlijks door de keuring te geraken?
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door doov »

Mijn bus (VanTourer) is af fabriek met een 100 liter tank onder de vloer uitgerust.
De tank zit op de plaats van het reservewiel.
Fiat Ducato L3H2 uit 2021.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door kampo »

Opgelet als particulier krijg je van Peugeot Stellantis BE geen attest voor ombouw tot camper. (ramen/dakluiken mag niet zonder attest. Ook niet bij lichte vracht)

Er bestaan de speciale 100 liter watertanks voor binnen achteraan op de wielkast rechts. Ik heb de aflaat er onderaan af gezaagd en die opening dichtgemaakt. Om vervolgens een vorstvrije aflaat/binnenkraan te boren/monteren. Waarom zou je een fris watertank buiten willen ?

Jaarlijks voor de keuring de grotere AT banden eraf halen is de enige optie.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door hathi »

Mabaert schreef : Wat zouden andere mogelijkheden zijn om hiermee om te gaan, zonder er een gigasmak geld tegenaan te gooien? Desnoods een verwijderbare oplossing om jaarlijks door de keuring te geraken?…….Het is niet cru bedoeld,maar heb je dan niet het verkeerde merk Camper gekocht ?
Hans
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1324
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik snap ook niet waarom je een schoonwatertank onder de wagen wilt hangen. Ik heb een 100 liter smalle tank onder het bed die weinig ruimte inneemt, de vuilwatertank is 80 liter groot en is op maat gemaakt door Drocom en zit netjes tussen de chassisbalken.
Via e-mail kan ik je een tekening bezorgen van deze tank.

Afbeelding

https://drocom.nl/
Mijn schoonwatertank is een Kaiser+Kraft in witte slag en stootvaste polyethyleen. Hij zit mooi vorstvrij onder het bed en neemt weinig ruimte in.

Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door mabaert »

De watertank: ik had het idee om zowel schoon -als vuilwater onderaan te plaatsen, zodat er meer ruimte binnenin is voor andere zaken. Maar als ik de reacties zo zie plaatst bijna iedereen de schoonwatertank binnenin? Die wielkasttank had ik al tegengekomen, vind ik nog wel interessant.
@ joske: merci voor de foto's! Drocom was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht.

Waarom deze boxer gekocht? kleiner dan de vorige iveco L4H3, meer onze maat om overal te geraken. Wel nog met sterke 3L motor,wat meer pk om in de bergen makkelijk rond te toeren, iets wat we veel doen. Boxer is breder dan de iveco ook, waardoor ik nu een stuk makkelijker in de breedte zal kunnen slapen.
De lagere wegligging is nu inderdaad een nadeel, maar ik kan toch niet de enige zijn die daar iets aan wenst te doen?

In de iveco van 2006 had ik zelf de maxxfan ingebouwd, nooit een probleem ervaren bij de keuring. Tijdens opzoeken kwam ik vaak tegen dat een bus van voor 2013 ook geen attest nodig zou hebben, maar dat blijkt dus niet meer te kloppen?
We gaan hem als lichte vracht houden, vinden we best makkelijk. Wat zijn onze opties dan?
ANTE
Berichten: 143
Lid geworden op: do 15 jul 2004, 18:43
Locatie: omgeving cuijk

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door ANTE »

Ik heb bij onze boxer H2L3 een 100 ltr wielkast schoonwatertank ingebouwd. minimaal ruimteverlies.
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door Cor Gonny en de kids »

Wij hebben een L4 maar schoon en vuilwatertank van 85 a 93 liter
voor de achteras. (voor de as hetzelfde als L3) Je kunt evt. het reservewiel
ergens anders plaatsen dan heb je veel meer plek. Bij L4 kan het reservewiel
blijven zitten en er past nog een 55L gastank onder.

Gr, Cor
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door Cor Gonny en de kids »

viewtopic.php?f=7&t=8462714&p=1696572#p1696572

Zo ziet het er dan uit, wel een pijp door de tank maken
voor de handrem.

Gr. Cor
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Een 100+liter watertank en grondspeling L3H2



Bericht door Dekker-Achterhoek »

In de Weinsberg (en Knaus) buscampers wordt op het rechter achterspadbord deze 102 liter watertank geplaatst. Binnen en geisoleerd van de buitenwand dus ook (redelijk) vorst vrij. En inmiddels uit ervaring, ook in de zomer blijft het water lang koel achter de isolatie van het carrosserie.

Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg
Watertank Weinsberg 102 ltr..jpg (114.63 KiB) 341 keer bekeken
Voor een dompelpomp een luikje met schroefdop + een grote schoefdeksel voor reinigen. In de bodem een kogelkraan (rode) voor aftappen van de hele inhoud.
Halverwege de tank een extra uitloop (midden met witte slang en vloerkraan) om de inhoud tot ongeveer 30 liter terug te brengen. Dus 'onderweg' niet altijd met 100 liter ( = 100 kg) op pad. Die 30 liter is ruim voldoende voor de koffie en het toilet te blijven spoelen :thumbup:
En Nee, wij douche er niet uit (daar zijn Campings voor)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie