Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door tonic »

Omdat je aslasten niet mag optellen om tot het maximale gewicht te komen.
De fabrikant geeft het maximale gewicht op. Dus wil jij het gewicht omhoog brengen dan zal je een verklaring van de fabrikant/importeur moeten overleggen. Deze moet verklaren dat het gewicht omhoog kan en met hoeveel.
Krijg je deze verklaring niet dan kan je in sommige gevallen bij bedrijven als WDT terecht.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Dafluc »

Dat van het niet automatisch kunnen optellen van de aslasten (en dat het in sommige gevallen wel zo lijkt) staat inmiddels al een keer of honderd of zo op het forum in de diverse topics over gewicht.
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Camper-T »

Het is maar net hoe de camperbouwer de camper heeft verwerkt in het CoC en hoe deze op kenteken is gezet.
Ondanks zwaardere aslasten kan de camper daardoor alsnog op 3500kg gezet zijn, wat vrij veel voorkomt.

Een nieuwe CoC bij de (vaak) de Duitse camperbouwer opvragen kan tegenwoordig ook beperkingen hebben. Al zou het chassis geschikt zijn voor bijvoorbeeld 4250kg, dan nog kan de Duitse camperbouwer door de nieuwste Duitse emissiewetten beperkt zijn tot misschien maximaal 3850kg.
Bij hoger gewicht kan de camper volgens de gegevens boven een bepaalde uitstoot komen waardoor de camperbouwer dit niet mag doorvoeren.
Op dat moment ben je aangewezen op bedrijven als WDT-Services, die via de Nederlandse wetgeving en RDW soms wel tot 4250kg kunnen komen.

Een camper verzwaren kan betekeken dat je andere (hulp lucht) vering moet toepassen, om hierdoor op benodigde hogere aslasten uit te komen.
Als je aslast door de gewilde verzwaring boven de 2100kg uitkomt en je hebt aluminium velgen dan moet ook gekeken of deze het wel aankunnen.
Bijvoorbeeld de standaard 16 inch aluminium Ducato velgen, die gaan tot max 1050kg, dus ga je over de 2100kg heen dan ook de velgen vervangen.

Het nadien verzwaren van een camper komt inclusief het WDT traject al snel op €3.000,00 tot soms wel €6.000,00 uit dus dit is best serieus geld.
Het is niet voor niets dat ervaren camperaars bij aanschaf van een nieuwe camper eerder op dit soort zaken letten dan een onervaren camperaar.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door tonic »

Daarom kan ik niet wachten tot die nieuwe rijbewijs regels in gaan.
Je kan er een dagtaak van gaan maken om mensen uit te leggen dat hun campertje niet opgehoogd kan worden.
Tegen die tijd ga ik met vakantie :lol3:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door seth_space »

Tegen die tijd ga ik met vakantie
De verwachting is 2028, dus nog even doorwerken dan :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door doov »

Kan ik nog even doorsparen voor de gewichtsverhoging.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Camper-T »

tonic schreef:
di 05 mar 2024, 9:30
Daarom kan ik niet wachten tot die nieuwe rijbewijs regels in gaan.
Je kan er een dagtaak van gaan maken om mensen uit te leggen dat hun campertje niet opgehoogd kan worden.
Tegen die tijd ga ik met vakantie :lol3:
Een rijbewijs-B waarmee je voertuigen tot 4250kg mag besturen geeft niet automatisch de vrijwaring dat je je camper tot 4250kg mag beladen.
Als op je kentekenbewijs de F.1 op 3500kg staat moet je deze nog steeds naar hoger technisch toegestane massa laten aanpassen en herkeuren.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Dafluc »

Denk dat iedereen dat wel snapt. Vandaar de te verwachten golf aanvragen dat gewicht te verhogen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door doov »

Dat wordt natuurlijk een lange levertijd.

Of zou het een optie zijn om op voorhand de technische ombouw te doen en daarna ( zeg een jaar nadien) de papierwinkel te laten regelen door WDT?
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Camper-T »

Elke camperaar met een rijbewijs-B kan, mits technisch mogelijk, zijn camper naar een zwaardere technische massa laten aanpassen.
Daarna met de juiste (WDT) papieren een schouw bij RDW inplannen, om hierna een nieuw kentekenbewijs met hogere F.1 te krijgen.
De camper mag je hierna nog steeds met een rijbewijs-B rijden, zolang je op de weg onder de 3500kg blijft voldoe je aan alle regels.

Op het moment dat het rijbewijs-B tot 4250kg geldt, of als je eerder het rijbewijs-C1 hebt, kun je de F.2 op het kenteken aanpassen.
Via de RDW website en Digi-D wijzig je de F.2 3500kg naar het zwaardere gewicht, waarna je weer een nieuw kentenbewijs zal krijgen.
Vanaf dat moment mag je de weg op tot het nieuwe maximale F.2 gewicht.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door rijschoollucassen »

Dat klopt niet. Zodra de camper is opgekeurd naar een TTM boven 3500 kg heb je het C1 rijbewijs nodig, ook al is de camper leeg.

Ben overigens nog steeds niet overtuigd van het opwaarderen van het rijbewijs. Blijft toch steeds informatie opduiken over de elektrische voertuigen....

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door B1gcheese »

Inderdaad, als je maximum toegestaan gewicht boven de 3500 kg ligt dan moet je momenteel gewoon minimaal C1 hebben. Lees de regelgeving door even door Camper-T want je zit er volledig naast.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Dafluc »

F.1 is wat het voertuig technisch mag wegen volgens de constructeur.
F.2 is wat het voertuig vlgs de RDW mag wegen en waarvoor het is toegelaten voor de openbare weg. Voor de gewichtsklasse tot 3500 kg is rijbewijs B voldoende.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Marco Polo »

rijschoollucassen schreef:
di 05 mar 2024, 20:13
Dat klopt niet. Zodra de camper is opgekeurd naar een TTM boven 3500 kg heb je het C1 rijbewijs nodig, ook al is de camper leeg.

Ben overigens nog steeds niet overtuigd van het opwaarderen van het rijbewijs. Blijft toch steeds informatie opduiken over de elektrische voertuigen....

Groet Jaap
Er duikt ook info op die dezelfde visie weergeeft op de tekst van het EU parlement zoals eerder hier in het topic besproken.
https://www.promobil.de/eu-fuehrerschei ... en-camper/
Het Europees Parlement is het daarmee eens

In februari 2024 komt er weer een wending aan de geplande rijbewijswijziging van de Europese Unie. Als onderdeel van de geplande wijziging van de rijbewijsrichtlijn heeft het Europees Parlement ingestemd met een uitbreiding van het rijbewijs B naar 4,25 ton. Actuele rijbewijsregels vindt u hier.

Deze wijziging moet gelden voor kampeerauto’s en ambulances, ongeacht de aandrijving. In de bovengenoemde aanvulling op de ontwerprijbewijswijzigingen is bepaald dat de verhoging van 3,5 naar 4,25 ton toegestaan ​​totaalgewicht alleen mag gelden voor voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen. Met de nieuwe regelgeving zouden campers kunnen worden bestuurd met alle motoren die tot 4,25 ton kunnen worden geladen, inclusief de wijdverbreide dieselmotor.

De Duitse caravanindustrie verwelkomt het besluit omdat het het voor nieuwkomers gemakkelijker zal maken om zelf mobiel reizen te ontdekken. Vooral gezinnen, die doorgaans grotere voertuigen met meer ruimte nodig hebben en meer bagage bij zich hebben, hoeven zich geen zorgen te maken over het verlengen van hun rijbewijs.
Lees overigens de bron - verslag van EU parlement - en oordeel zelf.
Dan hoef je niet op "opduikende info" af te gaan :idea: :mrgreen:
Plaats reactie