Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door tonic »

rongreven schreef:
za 02 mar 2024, 17:00
@willemzon:

Ja, natuurlijk.
Maar het ging vooral om de opmerking dat het niet is vast te stellen, dat is heel simpel via de RDW te zien.
Je kunt alleen zien dat de technische max massa op een hoger gewicht staat. Als dat zo is weet je dat je kunt ophogen.
Maar ook campers die het technische max massa op 3500kg hebben staan kun je in sommige gevallen ophogen maar dan heb je een verklaring van de fabrikant/ importeur nodig of in sommige gevallen kan WDT wat betekenen.
En dat kun je dus vooraf helemaal niet weten.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door rongreven »

De gemiddelde koper van een camper weet amper van gewichtsverhoging af.
Mijn opmerking ging over die doelgroep.
En niet over de uitzonderingen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door bently »

Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
gerard1111
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 30 apr 2010, 10:57
Locatie: groningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door gerard1111 »

Als ze dit van plan zijn kun je het dus schudden met een B rijbewijs in combinatie met een camper >3500 kilo
en het duurt bovendien nog minimaal 4 jaar als het wel mocht doorgaan.
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 04 mar 2024, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Marco Polo »

In dit geval is het Spanje Vandaag die de verwarring veroorzaakt.
Er is al eerder de link gepost naar de tekst van de plenaire vergadering van het EU parlement van 28 februari 2024 waarin iedereen de huidige voorstellen en de reactie daarop van het EU parlement kan nalezen.
En het parlement wil dat speciale voertuigen (met name ambulances) en campers (klasse M) een uitzondering gaan vormen op de regel dat M en N klasse voertuigen een schone aandrijving moeten hebben voor de verruiming op het B rijbewijs.

https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 95_NL.html

Amendementen 82 en 83


Spanje Vandaag haalt volgens mij oud nieuws aan van vorig jaar.
De commissie die de rijbewijs richtlijn aangepast heeft had geen uitzonderingen voorzien op de regel dat de verruiming B onder voorwaarden - schone aandrijving - toegestaan wordt.
Het parlement wil dat wel en heeft dat kenbaar gemaakt in de meest recente vergadering van 28 februari.
Vandaar ook dat het van belang is de tijdlijn te volgen in de ontwikkeling van de 4e rijbewijs richtlijn.

Voorlopig kan de commissie het voorstel nog intrekken als ze het niet met de aanvullingen eens zijn.
Indien ze de aanvullingen door het parlement wel accepteren gaat het naar de Raad van Europa, die er weer zijn zegje over mag doen.

Gaat nog even duren voor het allemaal definitief zal zijn.

Ga in ieder geval niet - alleen - uit van het Spaans Nederlandse sufferdje maar probeer je informatie zoveel mogelijk van de bron te halen :wink: :angel:
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door roscher »

Zoals ik het lees zou je in amendement 84 inderdaad gelijk hebben. Maar zou dit mogelijk een type fout kunnen zijn?
Als je 85, 86 en 87 er naast legt dan zou het alleen voor houders van rijbewijs B gelden en niet voor BE, C1 en C1E, want hier wordt wel weer de verhoging gekoppelt aan de alternatieve brandstof. Dan zou ik dus met rijbewijs BE maar tot 3500 mogen besturen en mijn. dochter met rijbewijs B zou tot 4250 mogen.
Ik heb ook de volledige tekst er op nageslagen en ook hier zie ik dit verschil terug, maar het zou heel fijn zijn als je gelijk hebt.
Misschien lees ik dit wel verkeerd.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Marco Polo »

h bis) twee jaar nadat een rijbewijs voor categorie B voor de eerste keer is afgegeven, is het geldig voor het besturen van ambulances zoals gedefinieerd in artikel 2, [punt 11 bis)], en andere voertuigen voor speciaal gebruik, alsook kampeerwagens zoals gedefinieerd in artikel 2, [punt 11 ter)], van deze richtlijn die niet zwaarder zijn dan 4 250 kg;
In 82 wordt een regel gesteld
In 83 2 uitzonderingen op die regel.
Iets terug word kampeerauto ook nog eens gespecificeerd.
Hadden ze niet hoeven doen als ze deze uitzondering niet zouden willen maken.

Volgens mij kunnen ze het niet simpeler beschrijven :wink: :mrgreen:

Enige wat niet duidelijk gedefinieerd is is de aanhangwagen achter een kampeerwagen tot 4250kg.
Mag die wel of niet achter een 4250kg camper zonder dat je BE hebt.
Het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Er wordt in ieder geval niet aangegeven dat het mag zoals in de rest van de tekst wel gedaan wordt bij andere combinaties van categorieën en brandstoffen.

Het zijn aanvullingen vanuit het parlement natuurlijk.
Kan zijn dat de commissie zaken nog weer wat duidelijker op papier gaat zetten.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door seth_space »

Lijkt me ook een prima zaak. Wel gewicht verhogen maar aanhanger BE.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door hathi »

Bij dat totaal gewicht van de huidige 3500 kg mag nu ook al een aanhanger zijn voor B rijbewijs , dus dat is nog makkelijker ,met 750 kg meer,…..zonder wijziging
Hans
Peter+Annie
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Peter+Annie »

Marco Polo schreef:
ma 04 mar 2024, 17:44

Enige wat niet duidelijk gedefinieerd is is de aanhangwagen achter een kampeerwagen tot 4250kg.
Mag die wel of niet achter een 4250kg camper zonder dat je BE hebt.
Het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Dat mag wél, in de wet word gesproken over een voertuig van 3500 kg, dat kán een kampeerwagen zijn , maar evengoed een ander voertuig van 3500 kg.) bestelwagen, oprijwagen)
En daar mag altijd een aanhanger van max 750 kg achter, met enkel een rijbewijs B.
Het rijbewijs B-E komt pas in beeld als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door B1gcheese »

Ik ga het wel zien. Ben van plan dit jaar E achter C1 te halen, krijg ik er gelijk E achter B bij kado. Kan maar binnen zijn, moest toch weer medisch gekeurd voor C1, een dagje lessen plus afrijden voor C1E is dan ook zo gedaan. En dan mag ik een samenstel van max 12 ton rijden, kan eindelijk die autoambulance met die Porsche er achter :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Marco Polo »

Peter+Annie schreef:
ma 04 mar 2024, 19:50
Marco Polo schreef:
ma 04 mar 2024, 17:44

Enige wat niet duidelijk gedefinieerd is is de aanhangwagen achter een kampeerwagen tot 4250kg.
Mag die wel of niet achter een 4250kg camper zonder dat je BE hebt.
Het lijkt erop dat dit niet het geval is.
Dat mag wél, in de wet word gesproken over een voertuig van 3500 kg, dat kán een kampeerwagen zijn , maar evengoed een ander voertuig van 3500 kg.) bestelwagen, oprijwagen)
En daar mag altijd een aanhanger van max 750 kg achter, met enkel een rijbewijs B.
Het rijbewijs B-E komt pas in beeld als de aanhanger zwaarder is dan 750 kg.

Het gaat hierbij om de nieuwe Europese regelgeving.
Niet om bestaande wetgeving.
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door roscher »

In amendement 82 wordt de aanhanger benoemd, in amendement 84 wordt rijbewijs BE benoemt met het daarbij horende gewicht van de aanhanger.
Let in deze tekst er op dat hier wel expliciet benoemd wordt dat er gebruik gemaakt wordt van alternatieve brandstoffen.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door doov »

tonic schreef:
za 02 mar 2024, 19:51
rongreven schreef:
za 02 mar 2024, 17:00
@willemzon:

Ja, natuurlijk.
Maar het ging vooral om de opmerking dat het niet is vast te stellen, dat is heel simpel via de RDW te zien.
Je kunt alleen zien dat de technische max massa op een hoger gewicht staat. Als dat zo is weet je dat je kunt ophogen.
Maar ook campers die het technische max massa op 3500kg hebben staan kun je in sommige gevallen ophogen maar dan heb je een verklaring van de fabrikant/ importeur nodig of in sommige gevallen kan WDT wat betekenen.
En dat kun je dus vooraf helemaal niet weten.
Bij mij staat die technische massa op 3500kg.
De maximale aslasten zijn 1850 en 2000 kg.
Dat zou een maximale technischge massa van 3850 betekenen.
Waarom staat er dan 3500kg?
Plaats reactie