Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Camper-T »

rijschoollucassen schreef:
di 05 mar 2024, 20:13
Dat klopt niet. Zodra de camper is opgekeurd naar een TTM boven 3500 kg heb je het C1 rijbewijs nodig, ook al is de camper leeg.

Ben overigens nog steeds niet overtuigd van het opwaarderen van het rijbewijs. Blijft toch steeds informatie opduiken over de elektrische voertuigen....

Groet Jaap
Ik gok een leesfoutje Rijschool Lucassen; F.1 is de Technische Maximum Massa en die kan bijvoorbeeld op 4250kg staan, zolang de F.2 Toegestane Maximum Massa op 3500kg staat mag je die gewoon met rijbewijs-B besturen.
Gelukkig maar want anders zouden heel wat camper eigenaars met rijbewijs-B en een Ducato Heavy chassis, of AlKo chassis het benauwd krijgen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Camper-T »

Marco Polo schreef:
di 05 mar 2024, 20:50

Er duikt ook info op die dezelfde visie weergeeft op de tekst van het EU parlement zoals eerder hier in het topic besproken.
https://www.promobil.de/eu-fuehrerschei ... en-camper/
In de bovenstaande link staat iets wat ik al eerder hoorde en las (via Google Translate):


In Brussel werd voortdurend gediscussieerd over het verhogen van deze grens tot 4,25 ton. Hiermee kan iedereen die na 1999 zijn rijbewijs heeft behaald, grotere kampeerauto's besturen. Tot nu toe moesten ze een rijbewijs C1 halen, waarmee ze voertuigen tot 7,5 ton konden besturen. Dit geldt vooral voor jongere auto's die na 1981 zijn geboren.

Het ontwerp van de Commissie voorziet deze gewichtsverhoging echter alleen voor kampeerauto's met alternatieve aandrijvingen, niet voor verbrandingsmotoren. Dit betekent dat een elektrische camper met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 4,25 ton dan door alle eigenaren van een rijbewijs B kan worden gereden.



Als ik dit letterlijk lees dan zou deze wet dus een wassen neus zijn voor de dieselende camperaar, die kan hier niets mee.
Misschien lees ik het verkeerd, of geldt de goedgekeurde EU wetgeving voor 4250kg wel voor alle campers, ik twijfel hier.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27490
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Marco Polo »

We zitten nu in stap 2.
Dus een stap verder dan de voorstellen van de commissie.
Dat was de eerste stap.

De tijdlijn van alle verhalen is erg belangrijk.
Je leest veel oud nieuws maar de situatie is na de parlementszitting van 28 februari weer veranderd,
Alles van voor die datum is feitelijk niet meer relevant behoudens dat de uitzondering voor campers niet het idee is van de commissie die met het voorstel voor een nieuwe rijbewijs richtlijn is gekomen.

Als je de link van de EU erbij pakt zie je links de voorstellen van de commissie 4e rijbewijs richtlijn.
En rechts zie je in dikgedrukt zwart de aanpassingen/aanvullingen die de parlementariërs in de voorstellen van de commissie gedaan hebben,

En de parlementariërs willen dus een uitzondering voor ambu's en campers.
Dat is de status van dit moment.

Vervolgens gaan we nu wachten op stap 3:
Of de commissie is het er niet mee eens en doet een nieuw voorstel.
Of het gaat naar de volgende stap:
Beoordeling door de Raad van Europa
etc. etc.

De volgende stap in het proces wordt verwacht na de Europese verkiezingen van juni 2024 zodra er een nieuw Europees parlement is gekozen.
Bpierey
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 mar 2024, 23:40

Re: Naar 4250 kg max: zou het dan toch gaan gebeuren?



Bericht door Bpierey »

Ik vind het goed nieuws, zou er blij mee zijn. Maar 2028 duurt nog lang en zal nog wel later worden NL kennende. 2 jaar rijbewijs is toch niets? Ken niet veel pas geslaagden die al geld hebben voor een camper.
Plaats reactie