Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Camperbassie »

Kroppie schreef:met alu profiel kan je een heleboel verstevigen, en stevig vast maken, beetje creatief zijn en goed nadenken over wat en waarvoor je wat doet, en durf je het niet?, er zijn nog steeds kleinere panelen !

maar ik vermoed dat TS zijn vraag wel beantwoord is :D
Daar zit vaak het probleem, iemand zegt het kan, de aanhorder hoort het kan en hoort niet een beetje verstevigen, goed vast zetten en nadenken wat je doet. Hoe de plaat met zonnecellen in het frame is gemaakt en hoe buigstijf die is dat is bepalend en dat zie je helemaal niet, totdat je het vast hebt. Of je ziet het als je opeens alleen nog het frame op je dak hebt. En wie gaat nou zijn paneel halverwege van onder verstijven?


Waar even aan voorbij wordt gegaan is dat een zonnepaneel van nu zo licht mogelijk met zo min mogelijk kader wordt gemaakt. Iedereen die zegt heb ik al jaren, kan ook zeker. Maar die hele grote panelen die nu verkocht worden vol in de rijwind ik zou het niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk




Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door marjasjaak »

Je zou er maar achter rijden....

https://www.youtube.com/watch?v=m4Jq6zNrwHY

En inderdaad wat Camperbassie al schreef, de grote huis panelen hebben een veel dunner frame en zijn veel slapper dan een kleiner RV paneel.
Maar als je zo'n groot paneel plaatst, zou ik ze verlijmen en ook extra schroeven. Enkel op kit vertrouwen....
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja, Zo te zien staat de camper op een Dolly o.i.d. Door zijn hoek met de rijwind en mogelijk schade gereden waarbij de lijmdelen misschien al los zijn komen te zitten.

En ja, ook montages moet men toelaten in de wetenschap dat het gezonde verstand en de kennis aanwezig is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door CaradoT135 »

marjasjaak schreef:
zo 25 feb 2024, 11:35
Maar als je zo'n groot paneel plaatst, zou ik ze verlijmen en ook extra schroeven. Enkel op kit vertrouwen....
Dat paneel in die film is geplakt met hoekstukken, die hebben sowieso al weinig contact met het dak. Een goed geprepareerde lijmverbinding met een aluminium profiel gaat niet zomaar los.

Ik controleer mijn geplakte panelen regelmatig door er stevig aan te trekken. Onderweg verliezen is het laatste wat ik wil.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Kroppie »

en met de tegenwoordige camper constructies, :het kan wel goed gelijmd zitten, maar WAAROP, of waar aan?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door metatoon »

Handigheid van vroeger; toen ging er nog wel eens imperial op het dakje.
Maakte altijd links zowel rechts een duidelijk zichtbaar touwtje vast aan de imperial waar ik dan de
andere uiteindjes vast plakte op de vooruit .

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Kroppie »

kijk, das nadenken :thumbup:
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door rongreven »

metatoon schreef:
zo 25 feb 2024, 14:05
Handigheid van vroeger; toen ging er nog wel eens imperial op het dakje.
Maakte altijd links zowel rechts een duidelijk zichtbaar touwtje vast aan de imperial waar ik dan de
andere uiteindjes vast plakte op de vooruit .

Gr. Toon .
Hielden die touwtjes dan de Imperial tegen?
Moet wel sterke lijm geweest zijn. :mrgreen:
Groet, Ron Greven
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door metatoon »

Wel tien.

:cheers:

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door DucatoDolf »

Dat paneel in dat filmpje is overduidelijk slecht gemonteerd. Het zou wel eens gewoon een 'speciaal camper paneel' kunnen zijn. Ook die kunnen gaan vliegen wanneer verkeerd/slecht gelijmd.

Zeer waarschijnlijk geen goede hechting op het dak, want je verwacht eerder dat het paneel loskomt van de (waardeloze) hoekstukken dan dat de hoekstukken mee gaan met het paneel. Mijn inziens waren de hoekstukken en het paneel nieuw en schoon. Goede hechting van lijmkit en de onderdelen. Blijft een ouder camperdak over. Wellicht geen goede reiniging en ontvetting, of slechte laklaag. Slecht hechting, paneel komt met hoekstukjes en al los.

Juist dit filmpje laat zien dat het soort paneel zelf geen fluit uit maakt. Al plak je een opblaasunicorn op het dak. Het gaat om de wijze van verbinden aan de camper zelf die wel of niet zorgt of het ding blijft zitten.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door tranny »

metatoon schreef:
zo 25 feb 2024, 14:05
Handigheid van vroeger; toen ging er nog wel eens imperial op het dakje.
Maakte altijd links zowel rechts een duidelijk zichtbaar touwtje vast aan de imperial waar ik dan de
andere uiteindjes vast plakte op de vooruit .

Gr. Toon .
Deed ik vroeger ook, alleen knoopte ik die touwtjes binnen in de auto wel weer stevig aan elkaar vast.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 55
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door jblokzijl »

Bij de lokale installateur een paneel opgehaald. 40 euro, 325wp JASolar. Die gaat er dwars op, achter het dakluik, en met een spoiler er voor zodat er geen wind onder kan.

Afbeelding

Afbeelding
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Aloys »

Mooie werkplaats!! :bow:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 55
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door jblokzijl »

Voordeel van niet in de Randstad wonen ;-)
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Plaats reactie