Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
FredVerhees
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 feb 2020, 22:02

Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door FredVerhees »

Als ik zoek naar zonnepanelen specifiek voor campers dan blijken die veel duurder te zijn dan "gewone" zonnepanelen. Voor €60 heb je dan een paneel van 420W.
Kun je zo'n paneel gebruiken? Waarom wel, waarom niet?
Heb je een andere regelaar nodig?
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door BoxerCamp »

Kan je gebruiken, ik heb er ook een normale zonnepaneel erop gezet.
Is vaak zwaarder dan een echte camper paneel e.d, maar werking blijft het zelfde.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

die huis zonnepanelen zijn grote jongens meestal +1,70mlang en +1,2 m breed, passen die op je camperdak??, de regelaar hoeft niet een speciale huis of camperregelaar te zijn , wel altijd controleren of de regelaar het voltage en het amperage van het paneel aankan, en goed kijken dat het paneel met de bevestiging goed ondersteunt word en dat het vast genoeg zit, zo,n grote plak vangt veel wind
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2358
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door CaradoT135 »

Voor €60 heb je dan een paneel van 420W.
Dat is wel heel erg goedkoop.
Heb je een andere regelaar nodig?
Nee, of heb je al één?
Is vaak zwaarder dan een echte camper paneel e.d, maar werking blijft het zelfde.
Dat zwaarder zal als je voor 420Wp aan kleinere panelen optelt wel meevallen.
Zo'n groot paneel weegt ± 24 kg, 4 kleine van 100Wp wegen als snel 7-8 kg per stuk.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op za 24 feb 2024, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1742
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door marjasjaak »

Schaf een zonnepaneel aan met 72 cellen (dat zijn de meeste "huispanelen"), die werken op een hoger voltage (circa 40 volt).
Dan kan je een MPPT solar regelaar gebruiken. Die gaat "eerder" aan bij weinig zon.

Ik zou zo'n groot paneel niet vastlijmen (daarover zullen de meningen uiteraard :-B verschillen) maar vastschroeven op een imperiaal oid.
Sjaak
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Geen probleem om zo'n paneel te gebruiken. Er bestaan geen 'huis' of 'camper' zonnepanelen, het is allemaal hetzelfde (als je de vaste panelen bekijkt)

Huispanelen zijn wel fysiek groter, maar zijn door hun massale gebruik prijstechnisch voordeliger.

Camperpanelen zijn gewoon kleinere panelen. Vaak is dat nodig omdat je met dakluiken enz zit en een groot paneel niet past. Ook moet je rekening houden met wind enz. Zelf zou ik 300-400Wp als maximum aanhouden. Liever 2 kleinere panelen dan 1 grote. Dat is veel steviger te monteren. Zo'n groot glasoppervlak is simpelweg gevoeliger.

Montagemethode bepaalt ook een groot deel, net zoals een eventuele bolling van het dak. Dat kan ook een beperkende factor zijn.

Goede montage is, zeker bij een groter paneel, essentieel, idem met de voorbehandeling van materiaal. Zorg ook voor voldoende oppervlak als je gaat kitten, sommige beugels hebben maar een beperkt oppervlak. Denk ook aan juiste temperaturen, dikte en primers.

Uiteraard moet de regelaar geschikt zijn, maar anno 2024 is een MPPT eigenlijk wel de standaard. De '12V' panelen stammen nog uit de tijd dat dat duur was en er vnl PWM regelaars gebruikt werden.

60 euro voor een huispaneel is wel heel goedkoop, maar de prijzen zijn wel aardig gezakt, en zeker als je een restpartij kan vinden (dat is voor een camper prima, voor een solarboer zijn 3 panelen lastig te verkopen, maar op een camper leg je er toch vaak maar 1-2)

Let wel: Die prijzen zijn ex BTW. Veel verkopers gaan ervanuit dat je m op een huis legt en verkopen dus ex BTW, maar voor plaatsing op een camper geldt die vrijstelling niet. Formeel ben je dus in overtreding als je zo'n btw-vrij paneel erop gooit. Aan jou natuurlijk of je de camperforumkansberekening erop wilt loslaten :-B
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

ik denk niet dat er mensen zijn die dat ""eerder"" echt eens hebben gemerkt, het is meer een theoretisch iets, praktisch is er bijna geen nuttig effect
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: "Gewoon" zonnepaneel



Bericht door kampo »

Nog wat aanvullen...
Het juiste woord is camperforumPAKkansberekening :-B

De beste benaderingswijze is dat je zelf geen solarinstallatie kan monteren op een camper en zeker geen huispaneel dat veel te groot is om veilig op een camperdak te liggen.
TENZIJ je alles gaat uitstuderen en speciaal aanpakken. Hou er gewoon rekening mee dat het zonder ervaring opzoeken van randjes risicovol is.
Dus gewoon gaat het niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door henk en lila »

Wat bent u weer stellig heer Kampo. Veiligheid voor alles gold ook voor mijn zelf gelegde 2x130Wp al weer negen jaar geleden. N=1 maar met verstand en veel lezen kan het wel.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Kroppie »

er zijn er die denken in ONmogelijkheden, er zijn er ook die denken in mogelijkheden, met de juiste spullen en de juiste verwerking daarvan kom je ook tot een veilig resultaat
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15543
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door myway »

Ik had 25 jaar geleden al één huispaneel op de camper met een pwm regelaar mppt bestond toen niet.
Paneel was een Shell paneel uit Helmond.
Met de pwm regelaar best veel verlies.
Toen de mppt regelaars kwamen die geplaatst.
Ik plaats ook wel eens huispanelen op een en wat mij dan opvalt is dat die panelen best wel slap zijn, of het handig is op een camper??
Ahjwinth
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb 3 gewone huishoud panelen op de camper. 1180wp totaal.
Afbeelding
Bijlagen
dji_fly_20230801_144750_0039_1690894426931_photo.jpeg
dji_fly_20230801_144750_0039_1690894426931_photo.jpeg (164.32 KiB) 562 keer bekeken
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Camperbassie »

Het frame van camper panelen is steviger maar ook zwaarder. Kan wat beter tegen torsie. Hele grote panelen gaan door winddruk onder het paneel bij hard rijden maar boven opbollen en het hele ding kan dan uit het frame gerukt worden. Als je daar niet mee zit of bang voor bent of voorkomt dat er wind onder je paneel kan is er weinig aan de hand. Maar onderschat de opwaardse krachten niet. Natuurlijk kun je een gewoon groot huis paneel gebruiken als je die kwijt kunt. En dan gaat ie na een paar jaar kapot koop je een nieuwe. Maar ik hoop dat ik niet erachter rijd als het misgaat. Er is een kans dat het misgaat neem je het risico en is je eigen portemonnee belangrijker dan de veiligheid van mede weggebruikers vooral doen. Als ik de panelen op mijn huis bekijk beet pak en voel en vergelijk met mijn camper panelen is er echt een verschil in opbouw en constructie van het frame. Dat zie je pas als je het gekocht hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-N970F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een "gewoon" zonnepaneel op de camper?



Bericht door Kroppie »

met alu profiel kan je een heleboel verstevigen, en stevig vast maken, beetje creatief zijn en goed nadenken over wat en waarvoor je wat doet, en durf je het niet?, er zijn nog steeds kleinere panelen !

maar ik vermoed dat TS zijn vraag wel beantwoord is :D
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie