Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Ik hoor bij het maken van een bocht naar links (vooral op rotondes) een repeterend geluid: soort van kort woe woe woe woe.

Ook als ik op de snelweg rijd en al een klein beetje naar links stuur hoor ik het. De frequentie is afhankelijk van hoe snel ik rijd.
Ik dacht eerst aan de homokineet want ik had een lekkende hoes maar die is pas vervangen (toegevoegd: inclusief de homokineet aangezien dit niet was vermeld en mensen hiernaar vroegen) bij de garage en ook de fuseekogel (maar die maakt geen geluid normaal). Helaas is het niet opgelost.

Wiellager denk ik niet, want dan zou het constant zijn, heb ik al eens gehad op een andere auto en was ook als ik geen bochten maakte.

Iemand enig idee?
Laatst gewijzigd door redfish op vr 23 feb 2024, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door hathi »

Redfish,als je de hoes van een homokineet vernieuwd,wil dat nog niet zeggen dat die homokineet ook weer in orde is ? Dus ff terugdenken,is het probleem ontstaan na die Reparatie,of vtv ook al?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door Kroppie »

als een homokineet hoes vervangen word omdat ie lekt, kan er vet naar buiten lekken, maar ook water en vuil naar binnen, en daar kan dat mechaniek binnen in die hoes nu net niet goed tegen, en geluiden met uitgedraaid wiel is nu net een teken van een verdachte homokineet, dus goed mogelijk dat het daar vandaan komt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door EasyBee »

redfish schreef:
vr 23 feb 2024, 11:46
Ik dacht eerst aan de homokineet want ik had een lekkende hoes maar die is pas vervangen bij de garage en ook de fuseekogel (maar die maakt geen geluid normaal). Helaas is het niet opgelost.
Gezien de reacties hierboven van Hathi en Kroppie : Is de homokineet vervangen of alleen de hoes?
En hoe is die andere homokineet er aan toe? Die is even oud en dat de hoes nog dicht is, wil niet zeggen dat er geen slijtage aan die dingen is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
tonic
Berichten: 2463
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door tonic »

100% de homokineet en waarschijnlijk de rechter.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

Ja die is dus net vervangen, er was al wat vet uitgelopen. De hoes was vorig jaar geplakt bij APK maar dat doe ik dus in het vervolg niet meer, dat gaat toch weer stuk, lekken en voor je het door hebt is je homokineet stuk.
Op basis van de analyse dacht zowel ik als de garage dat het de homokineet was.

Geluid komt echt heel duidelijk van de rechter voorkant van de auto.
Ik heb de anwb manier van homokineet getest: Grote parkeer plaats, auto in de achteruit en dan volledig stuur uitslag rondjes draaien, maar dan hoor ik weer niks. Ik vermoed dat ik dan te langzaam rijd. Kon niet echt 15 per uur rijden op die manier :wink:
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door hblek »

Wanneer de homokineet gesleten is vormen zich in het midden van de homokineet banen bij rechtuit rinde . In de bocht staat de homokineet in een hoek en gaan de kogels door de banen heen en weer. Het knokken hoor je wanneer de homokineet kogels door de slijtbaan gaan. Dus gewoon met vooruitrijden door een bocht. Liefst met trekkende wielen.
En gewoon beide kanten oo proberen.
Groeten Henk
geerinck
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 22:24

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door geerinck »

tikkend geluid, een soort woo woo?
Niet erg duidelijk omschreven.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Renault Master/Opel Movano: tikkende geluid bij bocht naar links



Bericht door Stieneke en Donald »

Precies; tikkend geluid, een soort woo woo?

Wij hadden ook ooit een tikkend geluid bij het rechter voorwiel. Bleek achteraf dat het de homokineet was die vervangen moest worden.
Wacht er niet mee maar laat hem direct vervangen!
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: woo woo woo geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

het is woo woo woo wat sneller wordt als ik harder rijd (en dus aan het stuur draai). Het is ook erg lastig te horen. Bus motor maakt ook de nodige herrie en vandaag met de wind was het ook lastig te horen meeste tijd, maar zodra het wat minder wind was en ik rustiger over een rotonde ga en minder gas geef dus motor stiller hoor ik het toch duidelijk.
geen getik of teknars of gebonk of getril.

Zou het iets kunnen zijn wat aanloopt?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door EasyBee »

Afwijkende velgen/bandenmaat?
Dat die aanloopt in de wielkast.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
geerinck
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 22:24

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door geerinck »

bij mij is er ook een tijd een geluid geweest dat op een didgeridoo leek maar dan heel stil.
Zo iets honend, niets mechanisch maar puur geluid, als ik aan mijn stuur draaide.
Mijn motor (om642) is vrij stil anders had ik het misschien niet gehoord.
Het is begonnen bij het zelf wisselen van de brandstof filter en het is gebleven tot de volgende filter wisseling.
Toen had ik al een vermoeden, de snelkoppeling tussen de vacuümpomp en de servo booster.
Deze heb ik moeten loskoppen om bij de filter te geraken.
Dus een vacuum geluid, Als ik de rem bediende was het geluid onmiddellijk weg.
redfish
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 9:53

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door redfish »

EasyBee schreef:
vr 23 feb 2024, 15:58
Afwijkende velgen/bandenmaat?
Dat die aanloopt in de wielkast.
Treedt ook op op de snelweg als ik vrijwel rechtdoor ga. Wiel is dan nog nauwelijks gedraaid. Echt als ik het enigszins aanraak naar links (op de snelweg) hoor ik het al, en dan met hoge frequentie vanwege de hoge rotatie van de wielen.

Wielen zijn gewone maat, ik had het al voordat ik naar mijn 4 season wisselde dus dat sluit ik nog even uit.

Dan rest er waarschijnlijk niks anders dan weer naar de garage gaan helaas.
geerinck
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 22:24

Re: Renault Master/Opel Movano: geluid bij bocht naar links



Bericht door geerinck »

lucht tussen schijf en remblokken?
Plaats reactie