Domme vraag over tafel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Sandy73
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 feb 2024, 12:43

Domme vraag over tafel



Bericht door Sandy73 »

Beste mensen, ik heb onlangs een Challenger Genesis 56 uit 2010 gekocht en ik heb een nogal domme vraag. Bij de uitleg kon de dealer me niet vertellen hoe de tafel naar beneden moest. Ik dacht dat zelf wel te ontdekken als ik even rustig zou kijken, maar ik kom er nog steeds niet uit. --De gebruiksaanwijzing van de camper lijkt me ook wel ongewoon summier. Het is een algemeen boekje dat meerdere modellen behandelt. Ik vraag me af waarom er geen gebruiksaanwijzing gemaakt is die specifiek over mijn camper gaat. -- Maar dat terzijde, wie weet hoe zo'n tafel werkt? Tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt.
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door deusjevo »

Heb je misschien een foto van het onderstel?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door gjvonk »

Enne, domme vragen bestaan niet. Wel domme antwoorden.

Dat een dealer iets van een gebruikte camper ook niet weet, is niet zo bijzonder. Er zijn zo verschrikkelijk veel modellen met zo verschrikkelijk veel verschillende interieur onderdelen gebouwd dat het nagenoeg onmogelijk is alles te weten. Vandaar de vraag om een foto: de ervaring leert dat er hier op het forum vast wel iemand is die het systeem wel herkent.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Duco »

Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Hermine »

Goed gevonden! Na ongeveer 30 minuten volgt de uitleg over de tafel. Daar zal TS toch vast iets aan hebben. Zo niet zal een foto van de tafel/onderstel nog wat meer hulp oproepen.

In mijn beleving is een vraag alleen maar dom zolang ze niet daadwerkelijk gesteld wordt. Of misschien beter gezegd: je blijft vaak onwetend als je geen vragen stelt.
Sandy73
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 feb 2024, 12:43

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Sandy73 »

Hai mensen, wat leuk om een reactie te mogen ontvangen. De echte foto kan ik a.s. zaterdag pas maken, maar doordat 1 van jullie een youtube link heeft gestuurd, kreeg ik het idee om op youtube te zoeken en nu heb ik al wel een screenshot van de tafel!

Het donkere stukje op de foto (waarvan ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien) is een soort scharnier, die 1 kant op kan scharnieren. Aan de rechterkant van deze scharnier zit een knopje dat volgens mij de scharnier moet ontlocken. Ik krijg nu het vermoeden dat de tafel eigenlijk helemaal niet in hoogte verstelbaar is... zou er alleen een bed van te maken zijn misschien?

Naamloos.png
Naamloos.png (387.83 KiB) 785 keer bekeken
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Jan en Simonne »

Deze tafel kan helaas niet in hoogte versteld worden, want hij zit in een rail aan de wand vast.
Dit scharnier kan alleen omklappen, als het bed moet worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door Jan en Simonne op ma 19 feb 2024, 19:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door deusjevo »

Heb je ook op bedhoogte nog een rail zitten?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
sloopkogel
Berichten: 67
Lid geworden op: do 03 jan 2019, 16:36

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door sloopkogel »

die kan dus wel naar beneden
het onderste deel van die poot kan je er af draaien
dan schuif of hef je de tafel uit de rail
dan plaats je de tafel in de onderste rail die gelijkloopt met de zitting van de bank
zo kan je van die plaats een bed maken met de kussens.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Jan en Simonne »

Jan en Simonne schreef:
ma 19 feb 2024, 18:33
Deze tafel kan helaas niet in hoogte versteld worden, want hij zit in een rail aan de wand vast.
Dit scharnier kan alleen omklappen, als het bed moet worden gemaakt.

Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat je de tafel in hoogte wilde verstellen.
De andere antwoorden slaan wel ergens op, het mijne dus niet... :crazy:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door jurgenc »

Je kan de tafel enkel op twee hoogten stellen. De steunpoot uitgeklapt of de steunpoot geknikt. Onder het raam hangen er twee rails (eentje hoog en eentje laag) waar je de tafel dan moet in klikken. Om uit te klikken moet je de tafel wat omhoog klappen (hoek van 30 graden of zo als mijn geheugen me niet bedriegt) en dan kan je ze uit de rail tillen. Inklikken is idem.

Om de steunpoot te laten knikken zat er volgens mij een drukknop op het scharnier dacht ik.
H20
Sandy73
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 feb 2024, 12:43

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Sandy73 »

Geweldig dit, mensen, dank jullie wel. Ik ga jullie reacties even uitprinten en ik neem ze morgen mee naar de camper. Ik probeer nog even te laten weten hoe het afloopt, ook zodat de volgende er misschien iets mee kan!
Sandy73
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 feb 2024, 12:43

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Sandy73 »

Jan en Simonne schreef:
ma 19 feb 2024, 19:22
Jan en Simonne schreef:
ma 19 feb 2024, 18:33
Deze tafel kan helaas niet in hoogte versteld worden, want hij zit in een rail aan de wand vast.
Dit scharnier kan alleen omklappen, als het bed moet worden gemaakt.

Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat je de tafel in hoogte wilde verstellen.
De andere antwoorden slaan wel ergens op, het mijne dus niet... :crazy:
Wilde ik eigenlijk ook, hoor! En in zekere zin kan dat dus blijkbaar wel, alleen is het dus beperkt tot zit-en slaapstand. ;-) Misschien kan ik mijn benen er nog wel min of meer onder krijgen en heb ik een soort salontafel! Daar heb ik misschien ook nog wel wat aan voor het doel dat ik voor ogen heb. Ik ga het morgen zien, als ik 'm naar beneden krijg! :shifty:
Sandy73
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 feb 2024, 12:43

Re: Domme vraag over tafel



Bericht door Sandy73 »

Allereerst mijn welgemeende excuses voor het niet meer terug-berichten over de uiteindelijke oplossing. Ik ben een paar maanden uit de running geweest door de (nasleep van) familieomstandigheden.

Degene die precies goed zat was Jurgen. De tafelpoot bleek helemaal niet vast te zitten aan de vloer, maar deze bleek gewoon van de grond los te tillen. :shifty: De rest volgde toen logisch al vanzelf. Want op dat moment kon ik inderdaad de poot met indrukken van het knopje dubbelscharnieren, de tafel uit de rail tillen (in theorie dan, want het was een beetje zwaar en ik heb het niet helemaal uitgevoerd) en dan kan de tafel gehangen worden in een tweede railtje, dat lager, op bedhoogte zit. Verder is er inderdaad aan de hoogte niets te verstellen. De reden waarom ik het vroeg is dat ik graag een keyboard mee wil nemen in de camper en ik moet er op een bepaalde manier een beetje redelijk mee kunnen zitten, met het keyboard op goede hoogte enzo.

Ik snap achteraf niet waarom ik er niet aan gedacht heb dat de poot misschien niet bevestigd zat aan de vloer, dus uiteindelijk voel ik me toch wel een beetje dom. :-B Veel dank voor jullie meedenken, allemaal!
Plaats reactie