Vollucht vering
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Vollucht vering
Graag verneem ik ervaringen met vollucht vering op voor en achteras.
Het gaat me vooral om het gedrag bij harde zijwind en het wiebelen bij stilstaan.
Het gaat om een camper tot 3,5 ton.
Het gaat me NIET om ervaring met hulplucht vering. Dit zijn extra balgen op de achteras.
Het gaat me vooral om het gedrag bij harde zijwind en het wiebelen bij stilstaan.
Het gaat om een camper tot 3,5 ton.
Het gaat me NIET om ervaring met hulplucht vering. Dit zijn extra balgen op de achteras.
Re: Vollucht vering
Ik ken dit van dichtbij.
Nooit iets gehoord/gemerkt van problemen met zijwind of wiebelen.
Busje staat meestal, na een poosje pruttelen, horizontaal.
Heeft ook lekkage gehad.
Heeft veel geld gekost.
Busje was/is er niet voor ontworpen.
Veel bussen/vrachtwagens zijn er wel voor ontworpen.
Heb zelf een busje zonder luchtvering en ben daar heel blij mee.
Heb ook wel ervaring met hulp luchtvering en was daar ook blij mee.
Het antwoord van een andere ervaringsdeskundige wat je eerder hebt gekregen, maar dat i.v.m. het noemen van bedrijven (?) is verwijderd gaf ook al iets aan.
Peter
Nooit iets gehoord/gemerkt van problemen met zijwind of wiebelen.
Busje staat meestal, na een poosje pruttelen, horizontaal.
Heeft ook lekkage gehad.
Heeft veel geld gekost.
Busje was/is er niet voor ontworpen.
Veel bussen/vrachtwagens zijn er wel voor ontworpen.
Heb zelf een busje zonder luchtvering en ben daar heel blij mee.
Heb ook wel ervaring met hulp luchtvering en was daar ook blij mee.
Het antwoord van een andere ervaringsdeskundige wat je eerder hebt gekregen, maar dat i.v.m. het noemen van bedrijven (?) is verwijderd gaf ook al iets aan.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Re: Vollucht vering
De reactie op zijwind en wiebelen is afhankelijk van meerdere zaken.
Dat zijn oppervlak, hoogte van het zwaartepunt, vering, dempers, banden en stabilisator stangen.
Een "full" luchtvering is zeldzaam op een <3,5 ton camper.
Je kan het beschouwen als een hoogwaardige oplossing en het resultaat is bijna altijd een verbetering.
Zo iets nadien laten monteren is een hele ingreep, duur en niet leverbaar voor ieder voertuig.
Ik zou me inlichten bij de gespecialiseerde bedrijven.
Dat zijn oppervlak, hoogte van het zwaartepunt, vering, dempers, banden en stabilisator stangen.
Een "full" luchtvering is zeldzaam op een <3,5 ton camper.
Je kan het beschouwen als een hoogwaardige oplossing en het resultaat is bijna altijd een verbetering.
Zo iets nadien laten monteren is een hele ingreep, duur en niet leverbaar voor ieder voertuig.
Ik zou me inlichten bij de gespecialiseerde bedrijven.
Groeten Kampo
Re: Vollucht vering
Wij zijn gelukkige bezitters van een Adria Compact DL en hebben die laten voorzien van VB Full-Air suspension. We zijn er erg blij mee en kunnen niets anders zeggen dan dat het rijden er goed op vooruit is gegaan. Uiteindelijk blijf je onderweg met een kleine 3500kg en dat merk je natuurlijk altijd. Het is niet zo dat je bij harde wind niets merkt van het waaien maar er is een duidelijk verschil. Ook met wat minder goede wegen is het comfort hoger (hoewel sommige wegen in Italië niets tegen bestand lijkt ).
Wat als zeer prettig ervaren wordt is het waterpas stellen. Het "bereik" is minder dan met een levelsysteem en we zijn niet altijd instaat geweest helemaal waterpas te komen wanneer erg veel hoogte verschil bestaat. Duidelijk merkbaar is het bewegen van de camper indien gesteld. We maken 9 uit 10 keer gebruik van de stelpoten aan de achterzijde, die dan vaak net weer "te hoog" zijn en daardoor niet in functie komen (ze blijven onder een te grote hoek staan, wat komt omdat de achterzijde dan is ingezakt agv het waterpas stellen. Ik denk nog na over het vervangen van die poten door de schaarpoten die vaak onder een caravan zitten
Al met al , zouden het zo weer doen. En het is juist dat het een forse uitgave is. Voor ons wat het OF een levelsysteem OF de VB Full Air (gewicht en kosten) en het verbeterde rijden gaf de doorslag. heb je onbeperkt budget en geen gewichten beperking, tja dan maar beide
Wij zijn zeer goed geholpen door een VB dealer in de Randstad...
Wat als zeer prettig ervaren wordt is het waterpas stellen. Het "bereik" is minder dan met een levelsysteem en we zijn niet altijd instaat geweest helemaal waterpas te komen wanneer erg veel hoogte verschil bestaat. Duidelijk merkbaar is het bewegen van de camper indien gesteld. We maken 9 uit 10 keer gebruik van de stelpoten aan de achterzijde, die dan vaak net weer "te hoog" zijn en daardoor niet in functie komen (ze blijven onder een te grote hoek staan, wat komt omdat de achterzijde dan is ingezakt agv het waterpas stellen. Ik denk nog na over het vervangen van die poten door de schaarpoten die vaak onder een caravan zitten
Al met al , zouden het zo weer doen. En het is juist dat het een forse uitgave is. Voor ons wat het OF een levelsysteem OF de VB Full Air (gewicht en kosten) en het verbeterde rijden gaf de doorslag. heb je onbeperkt budget en geen gewichten beperking, tja dan maar beide
Wij zijn zeer goed geholpen door een VB dealer in de Randstad...
Re: Vollucht vering
Als je luchtvering hebt of plaatst dan hoort hier altijd een stabilisator bij dan heb je geen last van zijwind.
een stabilisator houd het voertuig recht
een stabilisator houd het voertuig recht
Re: Vollucht vering
Drieske,
Mijn opmerking heeft tot doel gehad een realistisch beeld te schetsen. Bij veel wind voel je dat, niets meer en niets minder. Het wordt geen sportauto
De complete set is door een officiële VB dealer geplaatst, inclusief de stabilisator (sterker nog, dit hield in een kleine modificatie aan de beugels van de vuilwater tank in).
Mijn opmerking heeft tot doel gehad een realistisch beeld te schetsen. Bij veel wind voel je dat, niets meer en niets minder. Het wordt geen sportauto
De complete set is door een officiële VB dealer geplaatst, inclusief de stabilisator (sterker nog, dit hield in een kleine modificatie aan de beugels van de vuilwater tank in).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19182
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Vollucht vering
Gisteravond na een radiohobby-weekend met erg weinig slaap heb ik het originele topic even standby gezet nadat ik de "koude douche" las. Ik dacht "dat zien we morgen dan wel weer". Inmiddels is er een nieuw topic.
Hieronder nog een paar quotes uit het originele topic:
Hieronder nog een paar quotes uit het originele topic:
AadenAnke schreef: ↑zo 11 feb 2024, 18:28Elke bus touringcar stad streek en zwaardere vrachtwagen rijdt met volledige luchtvering. Zijwind gevoeligheid is een kwestie van stabiliseren wiebelen bij stilstand zeker bedenk dat comfort tijdens het rijden en tijdens bewoning 2 heel verschillende dingen zijn. Bij een lichter bus zou ik gaan voor luchthulpvering. Maar wie ben ik heb maar een jaar of 45 met luchtvering rondgehobbeld
Gr Aad
Going schreef: ↑zo 11 feb 2024, 20:03Ik rij met VB airsuspencion.
Hier mijn goede nieuws. Het rijdt voortreffelijk. Ik zou niet anders willen. Zijwind problemen heb ik absoluut nooit gevonden. Natuurlijk heb ik geen ervaring met andere luchtvering.
Het slechte nieuws wil en kan ik hier niet brengen. En aub vraag het me niet.
Maar op de vraag van TS antwoord ik.
Kunt u het uzelf veroorloven. Doe het. Ik kan geen advies geven welk merk.
Het rijdt 100% fijner.
Wat je ook achter in laadt, de wagen blijft gewoon op dezelfde hoogte. Alleen bij ( te) zwaar geladen garage merk je als het een glooiende weg is dat je langer naveert.
Je wagen rammelt minder. Je glazen verkeerd ingezet hoor je niet .
Peter+Annie schreef: ↑zo 11 feb 2024, 20:18We moeten er natuurlijk wél op letten dat we luchtvering(volledig of gedeeltelijk) van VB of ander merk, niet in het rijtje bij ABS, lane controle , en vele dingen meer die ons comfort verhogen, en waar webij toepassing, teveel op vertrouwen.
Luchtvering rijdt heerlijk( ik heb er zelf ook meer dan 40 jaar mee gereden) en bij zijwind zal het wel wat gevoeligheid schelen , maar het is beslis niet zo dat luchtvering direct alle nadelige effecten van zijwind wegneemt.
Re: Vollucht vering
Bedankt Aloys
Ik hoop dat dit soort dingen je niet uit je slaap heeft gehaald. Oh nee , de zendersklub is de boosdoener.
@peter+Annie
Nee ik praat niet over lane controle welke in de nieuwste voertuigen zitten. Mijn zoon rijdt een grote Isuzi met lane controle. Bij sterke zijwind geen problemen, maar bij ruk zijwinden gaat ie toch uit lane en dan heb je de poppen aan het dansen. Lane controle weet dan niet naar welke baan het moet. Mijn zoon heeft toen echt hard (Engels) gevloekt.
Verder, ik dacht dat VB was overgenomen door Alko.
Ook nog opmerken dat ik volledig VB heb, maar de achteras is een Alko as. Ik zou niet weten hoe luchtvering werkt op een gewone achteras.
Ik hoop dat dit soort dingen je niet uit je slaap heeft gehaald. Oh nee , de zendersklub is de boosdoener.
@peter+Annie
Nee ik praat niet over lane controle welke in de nieuwste voertuigen zitten. Mijn zoon rijdt een grote Isuzi met lane controle. Bij sterke zijwind geen problemen, maar bij ruk zijwinden gaat ie toch uit lane en dan heb je de poppen aan het dansen. Lane controle weet dan niet naar welke baan het moet. Mijn zoon heeft toen echt hard (Engels) gevloekt.
Verder, ik dacht dat VB was overgenomen door Alko.
Ook nog opmerken dat ik volledig VB heb, maar de achteras is een Alko as. Ik zou niet weten hoe luchtvering werkt op een gewone achteras.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Vollucht vering
Joop, u heeft informatie. Het moeilijke lijkt me om een beslissing te maken.
Behoude wat je hebt.
Een zak geld uitgeven voor iets wat aanbevolen is als veel beter.
Moeilijk, moeilijk, ......
Succes.
Behoude wat je hebt.
Een zak geld uitgeven voor iets wat aanbevolen is als veel beter.
Moeilijk, moeilijk, ......
Succes.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Vollucht vering
ik had het op mijn carthago. Rijd heel comfortabel, last van zijwind is mij nooit opgevallen.
Groot voordeel is de mogelijkheid (optie) om de camper waterpas te zetten. Werkt super.
Heb hydraulische poten nooit gemist.
Wat ook bijzonder was, de huidige camper weegt leeg 7,4 ton, staat op een MAN chassis en die wiebelt meer wanneer je binnen rondloopt dan de carthago deed (E-line, 4,5 ton). Komt denk ik omdat de vloer bij de carthago veel lager ligt.
Groot voordeel is de mogelijkheid (optie) om de camper waterpas te zetten. Werkt super.
Heb hydraulische poten nooit gemist.
Wat ook bijzonder was, de huidige camper weegt leeg 7,4 ton, staat op een MAN chassis en die wiebelt meer wanneer je binnen rondloopt dan de carthago deed (E-line, 4,5 ton). Komt denk ik omdat de vloer bij de carthago veel lager ligt.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
-
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Vollucht vering
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je luchtvering moet zien als een comfort verhogend iets, maar als je er van uit gaat dat je met luchtvering nooit geen last meer zult hebben van zijwindgevoeligheid kom je van een koude kermist thuis.Going schreef: ↑ma 12 feb 2024, 15:31
@peter+Annie
Nee ik praat niet over lane controle welke in de nieuwste voertuigen zitten. Mijn zoon rijdt een grote Isuzi met lane controle. Bij sterke zijwind geen problemen, maar bij ruk zijwinden gaat ie toch uit lane en dan heb je de poppen aan het dansen. Lane controle weet dan niet naar welke baan het moet. Mijn zoon heeft toen echt hard (Engels) gevloekt.
Lane control of collision warning hebben er verder niks mee te maken ,dat zijn slechts dingen die ook"comfort verhogend"zijn.
Re: Vollucht vering
Ik ben een totale leek op dit vlak, maar ik heb in het verleden bij bijvoorbeeld kleine touringcars maar ook superluxe limousines die af fabriek uitgerust zijn met luchtvering gelezen dat ze automatische rijhoogteregeling en een systeem hebben wat neerkomt op actieve stabilisatie: overhellen wordt met behulp van de luchtdruk verdeling links/rechts gecompenseerd. Hoort zo'n systeem er niet altijd bij en / of zit dat bij zo'n latere inbouw erbij?
Buscamper fan
Re: Vollucht vering
Zit er gewoon bij.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.