capaciteit zuiver sinusomvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door Peter+Annie »

geachte medeforummers.
IK ben van plan een sinus zuivere omvormer aan te schaffen in onze camper om de laptop,de telefoons en mijn camera op te laden, en tevens een grote ventilator aan te drijven.

IK beschik over een 95 Ah AGM accu( van 2021) en op het dak ligt een zonnepaneel,een Alden SPS150 .
De ventilator( die eigenlijk geen zuivere sinusomvormer behoeft) is 230 volt, 100 watt

Ooit heb ik eens ergens gelezen hier dat een omvormer maximaal 5 x de maximum capaciteit van de accu mag zijn, in mijn geval zou dat dus 5 x 92 = 460 Ah zijn.
Volt x amp = watt dat weet ik, maar hoe bereken ik de max capaciteit van de omvormer ?
Om alle laders bij elkaar op te tellen, neem ik dan de output waardes of de inputwaardes zoals aangegeven in de specs van de laders?

Kan ik er ook een zwaardere omvormer in plaatsen( b.v. 1000 Ah als ik die niet zwaarder belast als voor de 92 Ah accu geschikt is, dit in verband met het in de toekomst plaatsen van een zwaardere accu.
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door CaradoT135 »

Je kan gerust een 1000W omvormer aan jouw accu hangen. Je moet niet teveel apparaten tegelijk gaan gebruiken. Daarnaast helpt een zonnepaneel ook mee als er zon is en je de omvormer gebruikt.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door DJSmiley »

Een (te) zware omvormer is niet erg, alleen

- Groter/duurder
- Iets minder efficient (hoger eigenverbruik en lagere efficientie bij een kleine belasting)

Met een 95Ah AGM accu zou ik zelf niet meer dan een wattje of 300-400 aanraden. Maar idd, als je toch al een zwaardere accu overweegt op termijn kun je de omvormer daar wel op dimensioneren. Het is alleen niet aan te raden om voor die tijd 800W+ uit dat arme accutje te halen (of je moet een excuus willen hebben om m te moeten vervangen), want hoge ontlading verkort de levensduur van een loodaccu.

Uiteraard moet je wel de bekabeling en zekeringen dimensioneren op die 1000W, anders kun je die tzt ook weer vervangen.

Die ventilator zal je overigens dankbaar zijn met een zuivere sinus. Op een blokgolf zul je 'm toch wat meer geluid horen maken (de brom van de onzuivere sinus) en de motor zal efficienter zijn dan op een gemodificeerde sinus. (blijft dus ook iets koeler)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door TestCase »

Hoe zwaarder je omvormer hoe groter de verliezen dus neem wat je nodig hebt. Is niet veel maar toch.

Een omvormer capaciteit druk je uit in W(att) of VA niet in Ah.
1000W kan goed maar wanneer je dat ook gebruikt trek je 90A dat houdt de accu niet lang vol. 20min? Max halfleeg trekken en dan wat speling. Je moet het ook weer terug in de accu zien te krijgen! Voor wat je opsomt heb je al aan 500W genoeg maar velen zullen aangeven dat wanneer je er eenmaal een hebt je meer gaat gebruiken, ik niet maar jij? 1000W is meestal ook niet genoeg om koffie te zetten

Gewoon iets om over na te denken.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door DJSmiley »

Die ervaring heb ik ook. De '1000W' is net een beetje een gat.

De meeste mensen waar ik een omvormertje inbouw is het of klein (375-500VA, laptopje, fietsaccutje laden enz), of 1500W+ (want dan kan de waterkoker of espressomachine er ook op). Maar die zwaardere jongens gaan meestal ook in combinatie met lithium en omschakelautomaat/multiplus

Het segment er tussen in is weinig vraag naar (/nut voor muv een kleine waterkoker). Als je die hoogvermogens eisen niet hebt is een lichtere omvormer gewoon goedkoper en meer dan voldoende.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door CaradoT135 »

Om smorgens de afbak broodjes met onze 800W oven te bakken ben ik erg tevreden met onze 1000W omvormer.
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door Peter+Annie »

Ik ben niet van plan om er zware apparatuur( Senseo of oven aan te hangen) de oplader van de laptop kan evt tijdens de rit, wanneer de accu door de generator opgeladen word, aangesloten worden.
Als ik daar s nachts mijn ventilator, 230 volt 100 watt ,op aansluit , hoe lang houd de accu dat uit? en maakt t nog uit in welke stand (van de drie) de ventilator gebruikt word ?
Voor de koffie hebben we Rombouts opgietfilters en de broodjes gaan de gasoven in.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door DJSmiley »

Ventilator in een hogere stand = hoger vebruik, dus sneller je accu leeg

Rekenvoorbeeldje
50W ventilator (aanname, hij draait meestal niet voluit), 10W eigen verbruik van de omvormer, 90% rendement van de omvormer. Dan zit je op totaal zo'n 65W verbruik.
Bij 12V is dat 5.5 ampere afgerond

Met een 95Ah accu, die in topstaat is, kun je zo'n 47Ah benutten (50%). Dat betekend dus een goede 8.5 uur.

Maar dan is de accu helemaal leeg (idealiter wil je m niet tot die 50% leegtrekken, dan gaat ie niet zo lang mee). Ook zul je nog andere verbruikers aan hebben staan die ook stroom gebruiken.
Bij een accu van inmiddels een jaartje of 3 oud (dus al wat slechter) en wat andere verbruikers zoals lampjes enz gok ik dat het met een uurtje of 6 wel ophoud.

Een 12V ventilator is een stuk efficienter (maxxfan of een ventilator zoals bv de Caframo Sirocco) zijn een stuk efficienter.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door kampo »

bij een 12 V installatie is een accucapaciteit nodig van ongeveer 20 % van het omvormervermogen.
Dus 200Ah accu voor een 1000W omvormer.
Minstens....

Dus bij je 95Ah accu kan maximaal een 500 hebben en slimmer is om een 375 VA in echte sinus te installeren.

Een 95Ah accu is wel klein als huishoudaccu. Op zo een klein systeem is eigenlijk niet de bedoeling om een omvormer te gebruiken tenzij je met je neus voor de accumonitor blijft staan en al de andere verbruikers uitzet.
Dus de kans dat dit systeem ergens een upgrade krijgt is groot.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door dedruivenplukker »

Hier een
omvormer.jpg
omvormer.jpg (31.52 KiB) 295 keer bekeken
Al jaren deze goedkope zuivere sinus omvormer van Ebay.de in gebruik.
Kostte 120 Euro en doet wat die moet doen, gekocht voor E-bike.
Bij niet gebruiken haal ik de stroom er af en even opletten dat je de accu niet te ver ontlaad.
Ik had eerst een 120Ah accu, nu 200Ah. Nog nooit op vol vermogen gebruikt, max. was waterkokertje van 500W.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door TestCase »

Het kan ook wel, 1000W, maar houdt het in de gaten. Rekenvoorbeeld van DJSmiley gaat uit van volle accu maar dat is die vaak niet!
Praktijk is weerbarstig.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door dedruivenplukker »

Altijd in de gaten houden natuurlijk, niet meer er uit dan wat er in komt.
Vooral in voor/na seizoen en de winter, maar als je weinig gebruikt gaat het prima, althans bij mij.

Maar ik had eerst een omvormer van 300W en dan geld toch hetzelfde.
Ook die krijgt bij langer gebruik een accu leeg en kapot.

Gewoon logisch nadenken dat er niet te veel uit gaat.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door seth_space »

Ik ben niet van plan om er zware apparatuur
Meestal is dat al snel

"Ik ben nog niet van plan om er zware apparatuur"
Apparatuur heeft de neiging toe te nemen en niet af te nemen. Denk dus vooruit en neem een stap hoger dan je nu nodig hebt
Te klein krijg je snel spijt van. Hoewel een grotere wat minder rendement heeft verbruikt hij nooit meer dan wat je eruit trekt.
Zorg dan wel dat de bekabeling ook geschikt is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: capaciteit zuiver sinusomvormer



Bericht door Peter+Annie »

Hoe bedoel je : of de bekabeling geschikt is?
De omvormer komt direct in de nabijheid van de accu ,ik ga er van uit de dat de 12 volt voedings kabels, die aan de omvormer zitten, zwaar genoeg zijn om de stroom die de omvormer nodig heeft te verwerken.
Plaats reactie